|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. METODĚJE 
        
          | XVII |  
          |   
            [Pokračování ...].A tak když kolem pozutínal všechny viny1
 a  zacpal
            ústa mnohomluvných,2  
             běh života dokonal, víru zachoval a očekával
            korunu spravedlnosti. A poněvadž se tak zalíbil Bohu a byl jím
            milován, počal se přibližovat čas, aby přijal odpočinutí od
            utrpení a odměnu za mnohé své námahy.3 I otázali se ho: „Koho
            pokládáš, otče a ctihodný učiteli, mezi svými učedníky za
            hodného, aby se stal tvým a tvého učení nástupcem?“ Metoděj
            ukázal jim na jednoho ze svých spolehlivých učedníků, zvaného
            Gorazd, a řekl: „Je to muž
            svobodný a z vaší země, dobře obeznalý v latinských knihách
            a zbožný.4
            To budiž Boží vůle a vaše láska, jakož i má!“
 Když se na Květnou neděli shromáždil
            všechen lid, vešel Metoděj do
            chrámu, a poněvadž byl nemocen, vyslovil požehnání císaři5 a knížeti i duchovenstvu a lidu, a řekl: „Opatrujte mne, dítky,
            do třetího dne“. Tak se i stalo.  Když svítalo na třetí den,
            řekl naposled: „V ruce tvé, Pane, poroučím svou duši“.6 Zesnul
            v rukách kněží v šestý den měsíce dubna v třetí
            indikci roku šest tisíc tři sta devadesát
            tři od stvoření světa (tj. 6. dubna
            885).7 Učedníci jej zavinuli do rubáše a učinili mu důstojné
            pocty, smuteční obřady vykonali latinsky, řecky a slovansky a pochovali jej v katedrálním chrámu.8
            I přidružil se k svým otcům a patriarchům a prorokům a apoštolům,
            učitelům a mučedníkům.9  Lidí pak se sešel nesčíslný zástup,
            provázeli jej se svícemi a oplakávali dobrého učitele a pastýře,
            mužské pohlaví i ženské, malí i velcí, bohatí i chudí, svobodní i otroci, cizí i tuzemci, nemocní i zdraví, všichni
            toho, který se stal všechněm vším, aby všechny získal.10
 Ty pak z výše, svatá a ctihodná hlavo,11 shlédni svými
            přímluvami na nás, kteří toužíme po tobě, a zbav své učedníky
            od všelikého nebezpečí a rozšiřuj učení, kacířstva však
            vyhlaď, abychom zde žili důstojně podle svého povolání a potom
            stanuli s tebou, tvé stádo, po pravé straně Krista Boha našeho
            a přijali od něho život věčný. Jemu zajisté náleží sláva
            a čest na věky věků. Amen.
 Život sv. Metoděje
            (kap. XVII). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ...A tak když kol kolem pozutínal všechny viny:
            Slovanské partic. praet. otsěkъ
            (od slovesa otъsěšti, otъsěko),
            tj. odseknuv, uťav, má zde význam vyobcovav, jako v témž
            ŽM kap. 7 ke konci: Makedonija otsěъše
            – vyobcovali Macedonia. Ponechávám v překladu na tomto místě
            obrazné rčení slovanské, za kterým se tají tragika posledních
            let Metodějových, kdy byl nucen vyslovit exkomunikaci proti svému
            sufragánu Wichingovi a jeho stoupencům, mezi nimi i proti
            Svatoplukovi, jak svědčí řecká legenda o Klimentu Bulharském
            (N. Tunickij, Sv. Kliment ep. slovenskij, Serg. Posad 1913,
            76-78), list papeže Štěpána V. Svatoplukovi (koncem roku
            885; viz Pastrnek Dějiny 264; Grivec, Fontes 76) a také
            Kristiánova legenda (J. Pekař, Die Wenzels- und Ludmila-Legenden
            u. die Echtheit Christians, 1906, 91). Srov. též Grivec,
            Fontes 236 p. 1. |  
                | 2 – | ...zacpal
                  ústa mnohomluvných: Rčení „zacpat ústa mnohomluvných“
                  v byzantské liturgii značí odsoudit kacířství (Grivec,
                  Fontes 236 p. 1). Srov. v ŽK
                  kap. 18: Zbav je ... mnohomluvného rouhavého jazyka
                  kacířského. Místo „mnohomluvných“ (řec. polyglótos),
                  mohlo by se říci „žvanivých“. |  
                | 3 – | Ž
                  62, 12; 2Tm 4, 7n; Mdr 4, 10; Zj 14, 13. |  
                | 4 – | ...Gorazd... dobře
                  obeznalý v latinských knihách: Ohledy na mocenské poměry a snaha vyhnout se konfliktům vedly Metoděje k tomu, že doporučil
            za svého nástupce Gorazda, který dobře byl vzdělán
            nejen v slovanském a řeckém jazyku, ale i v latině. Sám jej
                  nemohl ustanovit svým nástupcem, bylo to výslovně
            zakázáno 23. kánonem Antiochijským, který je také obsažen
                  v VI. titulu Metodějova nomokánonu. Jestliže  v instrukci biskupu Dominikovi a kněžím Janu a Štěpánovi, kteří
            byli posláni koncem roku 885 na Moravu uspořádat
            tamní církevní poměry, se praví (cap. XIV):  Successorem, quem
                  Methodius sibimet contra omnium sanctorum
            patrum statuta constituere praesumpsit, ne ministret, nostra apostolica auctoritate
                  interdicite, donec
            suam nobis praesentiam exhibeat et causam suam viva voce exponat –
                  (Nástupci [Gorazdovi], kterého se Metoděj
            odvážil ustanovit proti všem ustanovením svatých otců, zakažte
            naší apoštolskou mocí vykonávat úřad, dokud
            se nám sám osobně nepředstaví a svou záležitost nevysvětlí
                  živým slovem) – podle něhož v římské kurii pokládán
            byl Gorazd za biskupa ustanoveného Metodějem a patrně i vysvěceného, možno si to vysvětlit jen klamnými
            informacemi Wichingovými. V slovanských a řeckých pramenech není
            Gorazd nikde označen jako biskup. Je uctíván
            mezi tzv. svatými  sedmipočetníky (řec.
                  hoi hagioi heptarithmoi), k nimž náleželi kromě Konstantina-Cyrila a Metoděje Kliment, Naum, jeho rodný bratr
                  a spolupracovník v Ochridě, Gorazd, Sava a Angelar. Gorazd
            byl od wichingovců vězněn a mučen a zahynul
             (?) za tohoto pronásledování. Jsou
            sice zprávy o klášteře sv. Gorazda poblíž
            albánského města Berata (Arnaut-Bělgrad), ale to se zakládá na záměně jména Gorazdova s Erasmem, který
            byl apoštolem tohoto kraje; nebo o jeho ostatcích v katedrálním chrámu beratském, což rovněž nespočívá
            na tradicích zaručených (J. Vašica 1966, s. 254). O tom, že by mezi vězněnými
            a mučenými „sedmipočetníky“ byl i Gorazd, však nemáme zprávu.
            Ani o Gorazdově smrti
            se nic určitého neví a je docela dobře možné,
            že odešel k Bořivojovi do Čech. Je tu totiž jistá možnost,
            že Gorazd byl Rostislavův syn a tudíž Bořivojův bratr – viz „Rodokmen
            Mojmírovců“. Nebylo by nijak neobvyklé, že mladšímu synu
            panovníka byla určena církevní dráha. Za svého nástupce si
            jej Metoděj vybral patrně i z tohoto důvodu. V Kosmových anagramech,
            pokud je lze pokládat za seriózní a spolehlivé, je na několika
                  místech biskup  Gorazd ztotožněn
                  s knězem Učenem, působícím na Budči, pod jehož
            vedením se mladý kněžic
            Václav měl učit rozumět knihám latinským (Crescente,
            II. stsl. legenda). Podle I. stsl. legendy
            Ludmila dala Václava „vyučit v knihách slovanských pod
                  vedením kněze, a on si dobře osvojil jejich
            smysl“. Přitom D. Třeštík (1997, s. 364-366) vyslovil názor, že
                  Ludmila bydlela na Budči. Pak
            by knihám staroslověnským i latinským učil Václava na Budči tentýž
            vzdělaný kněz Gorazd-Učen,
            „dobře obeznalý v latinských knihách“ (pozn. PŠ).
 |  
                | 5 – | ...vyslovil
                  požehnání císaři...: Tento překlad slov. kazavъ
                  
                  blgdati zdá se mi správnější než ten, který jsem
                  podal v knize Na úsvitu křesťanství 1942, 53: kázal
                  žehnati, což akceptuje např. V. Tkadlčík ve Slavii
                  (32, 1963). Místo toto působí značné interpretační potíže,
                  jak znovu upozornil J. Kurz ve Slavii 30, 1961, 350. Přijímám
                  Šafaříkovo rozdělení slova kazavъ
                  
                  v kaza vъ
                  
                  (Život sv. Methodia 1851, 10), ale nemyslím, že by smysl
                  byl: „Method, kázaje, žehnal císaře...“. Opírám se o rčení
                  v 2. lekci Novljanského hlaholského brevíře v officiu
                  sv. Cyrila a Metoděje, kde se praví, že apostolikь 
                  
                  filosofa v’ blagoe iměše, tj. že papež filosofu byl
                  nakloněn, že mu přál. Podobný frazeologický útvar je i zde:
                  vъ
                  
                  blago dati carja, ve významu staročeského blahati
                  – blahořečiti, benedicere (J. Gebauer, Slovník
                  staročeský I, 58), což se dá přeložit: blahořečil,
                  vyslovil požehnání císaři, nebo: přál všeho dobra císaři
                  apod. |  
                | 6 – | L
                  23, 46; Ž 30, 6. |  
                | 7 – | Arcibiskup Metoděj zemřel
                  roku 6393 byzantské mladší éry (II), tj. 6.
            dubna 885: 6393 – 5508 = 885.
            Srovnej „Granum“ k
            roku 900 (A) (pozn. PŠ). |  
                | 8 – | ...v katedrálním
                  chrámu: Podrobnější údaj o místě, kde Metoděj byl
                  pohřben, se čte v staroslověnském krátkém prologu o Cyrilu
                  a Metoději (Lavrov, Materialy 101): „Leží ve velikém
                  chrámu moravském po levé straně ve stěně za oltářem
                  svaté Bohorodičky“. Vysvětlení této zprávy proložní
                  legendy věnoval J. Cibulka obšírnou studii: První tři
                  velkomoravské kostely objevené na hradišti u Mikulčic,
                  jejich význam a otázka Metodějova hrobu (Soluňští
                  bratři, Praha 1962, 87-159; 2. vyd. 1963, 85-157). Je
                  tam zvláštní kapitola „Hrob ve stěně“ (121-128, 2. vyd.
                  119-126). Znovu se k této otázce vrací v článku:
                  Grossmährische Kirchenbauten (v Sborníku: Sancti
                  Cyrillus et Methodius, Leben und Wirken, Praha 1963, 57-58).
                  Mikulčický kostel B, který měl takový hrob „ve zdi“,
                  se datuje asi z 1. čtvrtiny 9. století; byl v něm
                  pohřben patrně nějaký velmož. Nejde tu o hrob v samé
                  zdi (stěně), která bývala jen asi 60 cm silná, nýbrž
                  o zvláštní přístavek na severní straně kněžiště.
                  Kde stál tento katedrální chrám Metodějův, legenda
                  nepraví. Je pravděpodobno, že to bylo někde v blízkosti
                  Velehradu na Moravě. Dosud však přes veliké úspěchy
                  archeologických vykopávek nepodařilo se najít nějaký
                  objekt, který by mohl být pokládán za jeho pozůstatek. V poslední
                  době obrací se pozornost archeologů k „biskupskému
                  chrámu“ v Uherském Hradišti-Sadech, který patří
                  „k nejvýznamnějším lokalitám z doby
                  velkomoravské vůbec“ (V. Hrubý, Staré Město –
                  Velehrad, ústředí z doby Velkomoravské říše, Praha
                  1964, 25n) a mohl by být místem pohřbu Metodějova.
                  Jeho průzkum však ještě není ukončen. (J. Vašica
                  1966, s. 254-255). Místo Metodějova hrobu se dosud
            nepodařilo bezpečně určit. L. Galuška (1996, s. 118-122, 125) vyslovil
                  hypotézu, že
            
            původní Metodějův hrob se nacházel v chrámu církevního komplexu na sadské výšině
                  u Uherského Hradiště, kde byl pak později nejspíš pohřben i moravský král Svatopluk (hrob
            12/59 uprostřed samostatné hrobní kaple) (pozn. PŠ).
 |  
                | 9 – | Sk
                  13, 36; 1Mak 2, 69. |  
                | 10 – | 1K
                  9, 22. |  
                | 11 – | ...Ty
                  pak z výše, svatá a ctihodná hlavo: Tato hymnická
                  invokace oslaveného Metoděje je složena, jak ukázal
                  Dragutin Kostić (BZS 7, 1937-8, 209) veršem 15- a 13-slabičným.
                  Grivec (Fontes 238) našel její látkovou předlohu u Řehoře
                  Naziánského, Athanasia a Basilia, a také v některých
                  životopisech světců, jako Nikefora a Metoděje,
                  patriarchů cařihradských. Také v řecké legendě o Klimentu
                  Velickém (srov. L. N. Tunickij, Grečeskoje
                  prostrannoje žitije sv. Klimenta Slovenskogo, 1918, 136-8)
                  lze pozorovat vzdálený ohlas tohoto patetického zakončení
                  Života Metodějova. |  |  
          | Josef Vašica
            (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 Srovnání:„Rodokmen Mojmírovců“.
            Dle současného stavu poznání.
 „Rodokmen Karlovců“.
 „Komonitorium papeže Štěpána
            V. (886)“.
 „Život Klimenta, biskupa Bulharů“.
 „Kosmovy anagramy“.
 Kroniky: „Granum k
            roku 900 (A)“ (po přepočtu 885).
  
 Literatura:•
            Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 209.
 •
            Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
            Velkomoravské. MZM, Brno 1996.
 •
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |