|  
 
 
   I.
      STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU Redakce charvátsko-hlaholská
      (text Novljanský) – 1. část 
        
          | „Sě nyně“
             |  
          | 
            V 28. den měsíce záříZabití svatého Václava, knížete českého.
 Pane, požehnej, Otče.
    Hle, nyní se naplnilo
            slovo prorocké, jež řekl sám Pán náš Ježíš Kristus:  „Neboť
            bude“, řekl,  „v poslední dny“, jež myslíme nyní že jsou,
            
            „povstane bratr proti bratru, syn proti otci, a nepřátelé člověka
            (budou) domácí jeho“. Neboť lidé k sobě budou nelaskaví, a odplatí jim Bůh podle skutků jejich.Byl  jakýsi kníže v Čechách, jménem  Vratislav,
            a žena jeho jménem Drahomíra.1 
            Zplodivše syna svého prvorozeného, pokřtili jej a dali mu jméno
             Václav.  Když 
            vzrostl, takže mu měli (po prvé) ostřihnouti vlasy, povolal Vratislav,
            otec jeho, k postřižinám biskupa jménem Notara s kleriky jeho.2 
            
            Když odzpívali mši, biskup pojav pachole postavil je na úhlu
            stupňů před oltářem a požehnal jej řka:  „Pane (Bože) Ježíši
            Kriste, požehnej toto pachole, jakož jsi požehnal všecky spravedlivé své“;3
            a tak s požehnáním byl postřižen. Protož míníme, že požehnáním
            toho spravedlivého biskupa a jeho modlitbami začal pacholík růsti, milostí Boží
            jsa chráněn.  Naučil se pak písmu slovanskému
            i latinskému dobře.4
 Když pak umřel jeho otec, ustanovili Čechové knížetem
            tohoto Václava, syna jeho.
             Boleslav  pak, jeho bratr,
            rostl pod ním; neboť
             byli
             oba ještě malí.  Ale máti
            jeho
             Drahomíra upevnila zemi a spravovala lid,
            až vzrostl Václav; a když vzrostl, začal sám spravovati svůj lid.5
 Milostí pak Boží se kníže Václav ne toliko knihám
            dobře naučil, ale i ve víře byl dokonalý. Všem pak ubohým dobře
            činil: nahé odíval, lačné krmíval, pocestné (do domu) přijímal, podle
            evangelského slova. Vdovám ublížiti nedal, lidi chudé i bohaté miloval, služebníkům Božím posluhoval,
            mnohé chrámy zlatem okrašloval. Věře zajisté v Boha celým srdcem
            svým, všecko dobré činil, cokoli mohl, v životě svém.
 Zhrdnuvše však čeští muži, a když
            ďábel vešel v jejich srdce, jakož i dříve v srdce Jidáše, zrádce Páně,
            povstali proti pánu svému Václavovi, jako Židé proti Kristu Pánu. Neboť psáno
            jest, že každý, kdo se pozdvihne proti svému pánu, podoben jest Jidášovi.
            A namluvili Boleslavovi řkouce: „Bratr Václav tě chce zabíti,
            uradiv se s matkou a se svými muži“.
 Tito zlí psi dříve navedli Václava,  aby vyhnal bez
            příčiny matku svou. Ale Václav, porozuměv bázni Boží,
            zalekl se slova řkoucího: „Cti otce svého i matku svou“, a „Milovat budeš svého bližního jako sám sebe“. Chtěje
            pak naplniti všecku spravedlnost Boží,
             povolal matku svou zpět a velmi se kaje a s pláčem pravil:
            „Pane Bože, nepokládej mi to za hřích“. A pamatuje na
            slovo Davida proroka říkal: „Hříchů mladosti mé a nevědomostí mých nevzpomínej,
            Hospodine“.6
 Kaje pak se ctil matku svou,  ona pak se radovala z víry jeho
            i z milosti, kterou prokazoval.7 Neboť
            netoliko chudým a ubohým a cizincům a ostatním mnohým, jakož jsme
            zpředu řekli, dobře činil, i ty, kteří prodáni byli, vykupoval.
            Kostely
            pak ve všech hradech  velmi dobře zřídil a služebníky Boží
            do nich velmi krásně uvedl z mnohých národů, kteří konali
            služby Boží dnem i nocí, zařízením Božím a služebníka jeho Václava.
            Vložil mu pak Bůh do srdce, a vystavěl kostel svatého Víta.8
 [Pokračování ...].
 Překlad Josef Vajs
            (1929)  
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | O křtu Vratislava ani
            Drahomíry se nemluví. Předpokládá se zcela automaticky, že
            byli oba křesťané. Proto také dávají Václava s naprostou samozřejmostí
            pokřtít hned po narození, jak se slušelo a jak bylo v knížecím
            prostředí obvyklé. |  
                | 2 – | Staroslověnský text „biskup
            i notar(ij)“ zřejmě neuvádí jméno biskupa, ale
            jeho funkci: „biskup-notář“. Spojka „i“ v hlaholském textu byla asi (mylně) považována
            za zkratku: „biskup imenem Notar“. Srovnej rekonstruovaný text I. stsl. legendy podle J. Vašici (1969). |  
                | 3 – | Postřižiny se udělovaly chlapcům
            v sedmi letech věku. Severoruská redakce legendy (text  Minejní) se od této
                  charvátské významně liší ve znění biskupova požehnání,
            uvádí jej v celé nezkrácené podobě. |  
                | 4 – | Podle textu Minejního i
            Vostokovova to byla kněžna Ludmila, která dala vyučit
            Václava v knihách  slovanských pod vedením kněze (a on si dobře osvojil jejich
            smysl)
            a pak byl otcem poslán do Budče (patrně dodatek podle
                  legendy X), aby se vyučil v knihách
                  latinských
            
            (zde ho učil kněz, zvaný Učen, jak praví Crescente
            a II. stsl. legenda, podle Kosmových anagramů
            
                  totožný s moravským biskupem Gorazdem).
            Srovnej rekonstruovaný text legendy
            podle J. Vašici. Je ovšem možné, pokud
            Ludmila sídlila na Budči (D. Třeštík 1997, s. 364-366), že
            knihám slovanským i latinským Václava učil
            tentýž kněz – biskup Gorazd-Učen
            – „dobře obeznalý v latinských knihách“
                  (ŽM XVII). Viz „Rodokmen Mojmírovců“.
 |  
                | 5 – | Po smrti knížete Vratislava
            (†921) dosadili Václava
            na trůn a „Boleslav rostl pod ním“. Ale  „oba byli ještě
                  malí“, a tak vládla Drahomíra. Z této nelogické změti
            informací má racionální jádro asi jen zpráva o Drahomířině
                  regentské
            vládě, o níž Crescente
            vůbec nemluví. Proč k ní vůbec došlo? Vždyť Václav už nebyl žádný mladíček,
            v roce 921 měl asi 26 roků, jak vyplývá z antropologicko lékařského
                  průzkumu
            jeho kosterních pozůstatků, který provedl E. Vlček (1997,
            s. 112, 126, 134-135, 137), čili ve Václavově věku příčina v žádném
            případě nebyla. Svůj lid tedy nezačal
            spravovat  „až dospěl“, když dospělý byl již v roce
                  otcova úmrtí, ale zřejmě až po Arnulfově zásahu v Čechách
            v roce 922, kdy Drahomíra byla donucena odstoupit, či spíše byla vyhnána. Tehdy měl Václav 27 let a Boleslav asi patnáct (nebo méně), a jak uvádí I. stsl.
                  legenda, „rostl pod ním“ (charv.),
            resp.  „počal mu býti poddán“ (Vost.,
            Min.). Jeho věk ovšem legendista uvést
                  nemohl, protože pak by Václav vypadal
            jako slaboch, který si svoje právo na stolec nedokázal vůči „matce“
            prosadit a uplatnil jej až teprve na zásah zvenčí.
            Proto se také  v žádné václavské legendě nemluví
            o Václavově dožitém věku! K dožitému věku Vratislava a Václava srovnej článek:
            „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“.
 |  
                | 6 – | Legendista se vůbec nezmiňuje
            o Ludmilině vraždě, proto může mluvit  „o matce bez
            viny“,
            chybí mu pak motiv pro Václavovo vyhnání Drahomíry. K tomu
            stejně mohlo dojít až po Arnulfově zásahu (922), tedy až poté, co
            se Václav ujal vlády. Je proto možné, že
            v době, kdy tato legenda vznikla, se kult sv. Ludmily buď ještě
                  neprosadil, anebo naopak legendista nechtěl opakovat
            to, co v té době již bylo zaznamenáno ve staroslověnské legendě
                  ludmilské – dnes ztracené. Ta musela
            vzniknout ještě za života knížete Václava, když se v ní mluvilo
            jen o Václavově matce jako o vražedkyni a Boleslav I. tu zřejmě vůbec nebyl jmenován. Co bylo jejím
                  obsahem můžeme dnes usuzovat jen ze staroslověnského Prologu o sv. Ludmile nebo z latinské
            Fuit. |  
                | 7 – | Srovnej s legendou Crescente,
            v níž Drahomíra naopak vytýká Ludmile a kněžím, že z Václava
            vychovali mnicha. To mělo být údajně také důvodem Ludmiliny vraždy. |  
                | 8 – | „Na všech (»přemyslovských«)
            hradech nechal postavit kostely“, nad tím se asi pozastavovat
            nebudeme. Proč však na Pražském hradě staví právě rotundu?
            Stavbu podle velkomoravských vzorů. Stál
            zde již kostel P. Marie, kde byl pohřbený jeho strýc Spytihněv,
            a bazilika sv. Jiří, v níž nalezl spočinutí jeho
            otec Vratislav. Pro svoji bábu Ludmilu dává postavit při bazilice samostatnou
            kapli. Nabízí se tu tedy logické vysvětlení, že
            svatovítskou rotundu dal Václav postavit nad
            hrobem svého děda Bořivoje. Byl to přece právě Bořivoj, kdo přenesl
            moravské křesťanství do Čech (Kristián, kap. 2). Kromě toho Václav zřejmě usiloval o to, aby staroslověnská liturgie
                  zazněla i na Pražském
            hradě, nejen v rotundách v jeho blízkém či vzdálenějším
            okolí – rotunda (?) sv. Klimenta na Levém Hradci, rotunda sv. Petra na Budči,
                  rotunda sv. Kosmy a Damiana v Boleslavi. |  |  
          | Petr Šimík (2006). Komentář:„Víme dnes bezpečně, že typ rotundy
            byl do Čech přinesen právě z Velké Moravy a bylo by tedy možné,
            že byl použit již u nejstaršího v Čechách postaveného
            kostela“ (D. Třeštík 1997, s. 330), tj. kostela sv. Klimenta na Levém Hradci, který dal postavit kníže Bořivoj.
 „Zákoník  Lex Salica Karolina hovoří o prastarém zvyku budovat
            nad hroby významných mrtvých memoriální sakrální stavby.
            Taková stavba, nejspíše dřevěný kostel sv. Michala, vznikla
            nad prvním hrobem kněžny Ludmily na Tetíně“ – uvádí P. Sommer (2001, s. 7-8). Lze proto předpokládat, že nad hrobem svého
            děda nechal Václav také postavit kostel, v tomto případě
            kamennou rotundu (viz hrob K1).
 „Rotundy a vůbec centrální
            stavby nebyly původně určeny pro bohoslužby, stavěly
            se nad hroby mučedníků nebo se
            zřizovaly na zvláště památných a posvátných místech.
            Později se z nich staly normální kostely, ale tento »památeční«
            ráz na nich přece jenom zůstal. Václav dal svou rotundu postavit
            na místě, které bylo jistě památné. Postavil ho totiž na
            pahorku Žiži (nebo spíše Siži), »uprostřed hradu«, kde už  dávno
            předtím stál knížecí stolec, onen symbol vlády, pro nějž
            pak čeští bojovníci »činili ze svých lebek most« pro ty, kteří
            na něj chtěli usednout. Hned vedle rotundy se nacházelo pohřebiště,
            vzniklé nejspíše delší dobu před jejím postavením. Při její
            stavbě se jeden či dva z hrobů ocitly uvnitř rotundy,
            kostel byl možná postaven nad již existujícím hrobem či hroby.
            E. Vlček se domníval, že v tomto hrobu (označeném K1) byl
            pochován Bořivoj. Ve svém
            kostele P. Marie totiž Bořivoj pohřben nebyl, leží v něm
            nepochybně Spytihněv se svou manželkou. Pahorek Siži s kamenným
            knížecím stolcem a snad i hrobem
            
            Václavova děda, prvního křesťanského
            knížete, by však byl vskutku památným a posvátným
            místem“ (D. Třeštík 1997, s. 409-410).
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Tabulky:4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
 5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 12. „Dožitý věk knížat
            podle průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Pokračuje 2. částí: Vražda
            Václava a přenesení jeho těla. Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
 • Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
            raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |