|  
 
 
   PROLOŽNÍ1
      LEGENDA O
      SV. VÁCLAVU 
        
          | V týž den (28. září)
            umučení svatého Václava, knížete
            českého |  
          |   
            Slušné jest předem znáti
            vlast a stolec svatého mučedníka Václava. Tento byl syn
            Vratislava, knížete českého, maje pod sebou dva bratry: Spytihněva
            a Boleslava. Když pak zemřel otec, převzal Václav stolec otcovský.Tehdy zlomyslní lidé začali popouzeti bratry (proti
            sobě). Zprvu navedli Václava, aby vyhnal matku, řkouce: „Chce tě
            zabíti s bratřími, neboť ta zabila i dříve bábu tvoji Ludmilu“.
            I vyhnal matku svou  na Budeč, a zakrátko kaje se přivedl ji k sobě
            (nazpět).2
 Bojaři pak poslali k bratru jeho řkouce:
            „Jestliže nás neuposlechneš, (a) nepředejdeš-li v zabití
            bratra svého, on tě zabije; ale my tobě nad onoho přejeme“. I vešel s nimi v radu Boleslav. Požádal pak bratra Václava, aby přišel
            k němu na „Posvěcení chrámu“. A přišel Václav, a mile strávili den Posvěcení. Václav pak chtěl odejíti z hradu,
            i přemluvil jej Boleslav, aby se do jitra (s ním) veselil.
            Byl totiž jazykem lstivý, více než život svůj miluje jej, ale
            v srdci svém na zabití jeho pomýšlel.
 A když Václav ulehl, té noci na hradě
            potvrdil radu s bojary svými o zabití bratrově. A ráno, když šel
            na jitřní k chrámu, zastihl (jej) Boleslav s bojary a udeřil
            jej do hlavy mečem. I běžel Václav do chrámu. Zastihl jej Tira
            (a Tista) a rozsekali jej ve dveřích chrámových. Hněvysa
            pak probodl mu bok mečem. Svatý Václav pak odevzdal blahoslavenou
            duši svou v ruce Boží, když  pondělí svítalo.3
 Krev pak jeho
            nemohli setříti po tři dni se stěn chrámových, neboť volala k Bohu jako Abelova proti Boleslavovi. Po několika letech byly přeneseny
            ostatky jeho do slavného města Prahy a položeny byly u svatého Víta.
 Překlad Josef Vajs
            (1929) 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | Prolog neboli synaxář východní
            církve je liturgický sborník stručných životopisů světců,
            řazených podle kalendáře. Prolog vznikl asi v polovině
            12. století překladem synaxáře byzantského; v jednotlivých
            slovanských oblastech pak byly do tohoto základního
            Prologu zařazovány i životopisy místních svatých. Řecká církev
            užívá pojmenování „synaxarion“ („synaxis“
            znamená „sbírku“ nebo „shromáždění“; od obojího lze název
            knihy odvodit: buď je to sbírka životopisů, nebo čtení
            pro sváteční shromáždění; přeneseně znamená „synaxis“
            také sám svátek světce). |  
                | 2 – | Vyhnal matku až poté, co mu
            řekli, že ho chce i s bratřími zabít, jako již dříve zabila
            jeho bábu Ludmilu. J. Vajs (1929, s. 63) vyslovil domněnku, že doplněk
            o vyhnání Drahomíry „na Budeč“ může pocházet z nedochované
                  staroslověnské legendy o sv. Ludmile,
            stejně jako Václavův „bratr“ Spytihněv. V tomto druhém případě
            půjde ale spíš o omyl autora přepisu legendy, který
            nevěděl co počít se „strýcem“ Spytihněvem ve staroslověnském
                  překladu Gumpolda – viz rodokmen
            „Přemyslovců“. V roce úmrtí strýce Spytihněva (†915)
            bylo Václavovi 20 let – viz tab. 13: Průběžný
            věk prvních tří generací „Přemyslovců“ v některých klíčových
            letech. |  
                | 3 – | Jména Tira a Hněvysa najdeme
            pouze v I. stsl. legendě (charv., Vost.,
            Min.). Den 28. září připadl na pondělí v roce 929 a 935. |  |  
          | Petr Šimík (2005). Komentář:Dožitý věk prvních „Přemyslovců“ podle E. Vlčka ve
            srovnání s údaji uvedenými v legendách přibližuje tabulka
            4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle současného
            stavu poznání, obsahují tabulka 6 a tabulka 7.
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |   
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 65-67.
 • 
            Oldřich Králík (ed.):
            Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • 
            Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
            česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
 • 
            Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
            Praha 1997.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Jaroslav Kolár  (ed.): Středověké
            legendy o českých světcích. NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |