| 
               [Pokračování ...].[5] Když  
            mladičký knížete převzal pozemské právo,1 není se co divit, jak těžkými 
            rozpory mučivých pochyb byla jeho dobrota skličována duševně, neboť si byl umínil v své zbožné mysli, že bude 
            hledět především k věcem nebeským. Vždyť přece, ačkoli byl správcem veřejné moci, od prvých let dětských 
            s láskou se věnoval službě Boží. Obával se, že bude musit pykat za hříchy svěřeného lidu, kdyby jich nestíhal, 
            jak náleží, podle zemského zákona. Tyto rozpaky si však rozřešil po nedlouhých úvahách a přidržel se správné 
            cesty, takže ani neopomíjel svých světských povinností ani se příště nelekal, že snad něco zanedbá ze svých snah 
            nebeských. A potom zřídil pro lid správné zákonodárství jak pro chudé tak pro bohaté, a sedě na knížecím 
            stolci pořádal vše svým pokynem. V rozsuzování býval obezřelý, hotov slitovat se nad každým. Obviněné 
            z nepatrných přečinů vysvobozoval od záhuby bez odměny a nesouhlasil s užíváním všelijakých muk 
            pohanských na soudech. V své domácnosti býval prostý, dbalý čistoty mravů. Mocným neskrblil přípověďmi statků 
            a pamatoval na to, aby sliby ty plnil. Příchozím a ubohým a cizincům podával větší a hojné 
            důkazy lásky, sirotkům byl otcem, ovdovělým přispíval ze svého majetku a vyhnance těšíval a projevoval 
            jim vždy ku podivu svou otcovskou přízeň. Tichý v celém svém počínání a pamětihodný milovník trpělivosti 
            vedl si ve všech nahodilých protivenstvích opatrně, rozdával štědře své jmění na potřeby plačící chudiny, pokorný, 
            tichý, vlídný v svém chování, na sebe mnohdy velmi přísný, k jiným vždy shovívavý, štědrostí, 
            milosrdenstvím, vyučováním nevědomých, utvrzováním vyučených zářil všem jako příklad věčného života.
    [6] Těmito tedy skvoucími zdobami ctností byl denní styk 
            blahoslaveného  jinocha zkrášlen, a péči o tuto slitovnost oblíbil 
            si do té míry, že když zasedal se svými velmoži a soudci na soudech a některý z uvězněných zločinců 
            odsouzený na smrt, byl před něj předveden, tu nemohl-li ho dobrotivý kníže nijak obhájit ani osvobodit od smrti, 
            sám si vzal nějakou záminku a vyběhl ven, aby nebyl vinen prolitím krve ani neslyšel konec popravy. Neboť měl 
            takovou úmluvu se svým milým panošem: Uslyšíš-li, že moji zemané chtějí někoho odsoudit k smrti, vyvolej mě 
            od nich za nějakou záminkou ven, abych nebyl účasten v té krvi. Bylť pamětliv onoho slova evangelia, jež řekl 
            Pán: Nesuďte, abyste nebyli souzeni, a neodsuzujte, abyste nebyli odsouzeni (Luk. 6, 37).
 [7] Tento Boží příkaz si náš jinoch svrchovaně 
            oblíbil, a ježto chápal, že jeho zanedbání by bylo pro každého smrtelníka na pováženou, ušetřil milosrdně 
            řečené viníky odsouzené k utracení, a tím, že je osvobozoval, snažil se je napravit. Všechna vězení na 
            všech hradech rozbořil a všechny šibenice po celé zemi na mnoha místech kázal pokácet a sám to zahájil.
 Když o jeho blahodárném počínání uslyšeli  mnozí kněží a služebníci 
            Boží v jiných zemích, spěchali k jeho dobrosrdečnosti a on sám 
            je přijímal s radostnými projevy lásky, neboť nikdo nespouštěl ze zřetele zachování božské lásky, 
            a zdržoval je s uctivou laskavostí, starostlivě a vlídně, aby u něho zůstali. Jejich hojným 
            a posvátným výkladem čistá jeho mysl byla božsky vzdělávána a poučována, takže si osvojila podivuhodnou
             znalost písem jak latinských tak i řeckých.2 
            Neboť co za studií dřív viděl u svých učitelů, to sám horlivě uskutečňoval. A poněvadž míval soustrast 
            s každou bolestí lidskou, když někdo onemocněl, navštěvoval jej se slitovnou pomocí, nebožtíkům pak od 
            sousedů nepovšimnutým sám se postaral o pohřeb. Než i kmenům, které posavad 
            žily po starém způsobu pohanském, podával dobré učení nové víry. A když viděl blažený ten jinoch, 
            jak ve své nevědomosti chodívají do modlářských svatyň a cizím neznámým bohům žertvy obětují, záhy se 
            vystříhal docházky a účasti na těchto bezbožných kvasech obětních, třebaže byl často zván, neboť si přál nade 
            vše víc stát se účastníkem nebeské hostiny nežli se poskvrnit   
            ď á b e l s k o u   ohavností těchto žertev. Nicméně rmoutil se 
            nemálo nad těmito nevolníky zlého bludu a často přemítal o slovech Písma, jak přikazuje slovo 
            apoštolovo: Jeden druhého břemena neste (Gal. 6, 2). Jiné lidi poněkud náchylnější k pravé cestě, 
            vedoucí k nejvyššímu dobru, napomínal sladkým hlasem a přiváděl je nazpět tím, že jim sliboval dary 
            nebeské milosti,  aby se zřekli pohanských model, jimiž se dali oklamat, 
            a přiklonili se s vírou k pravdivému přislíbení božského úmyslu. Jiné zas méně přístupné tomuto 
            spasitelnému učení, srdce zatvrzelejšího a rozumu netečnějšího k pochopení pravdy, podle slov 
            apoštolových, ať vhod či nevhod učil a přesvědčoval (II. Tim. 4, 2), a tak obojím 
            způsobem jim naznačoval odměnu a snažil se ze všech sil, aby, kohokoli mohl, jak dobrovolným tak nuceným 
            pozváním, přivedl na večeři Hospodinovu oplývající veškerou hojností k účasti na radosti věčné.
 
 [8] V době velikého postu svatý ten 
            jinoch, přestože jako panovník byl poután veřejnou správou, rok co rok 
            prožíval jednotlivé dny ve věru úžasných postech o hladu a modlitbě, za ustavičného konání modliteb 
            vzlétajících za štědrého podělování chudých.  V noci pak se oddával 
            nejjasnějšímu bdění a nepomýšlel ani na slabé zdřímnutí. Sotvaže zavládlo noční ticho, odvrhl postel 
            v své skvoucí ložnici a s knížkou v ruce vycházel z paláce, bez vědomí stráže 
            a provázen jedině svým panošem, putoval bos a pěší od hradu k hradu přes příkré vrcholky hor 
            a propastné doliny a hluboké strže, po stezkách kamenných útesů a srázných ledových balvanech, 
            a za pění žalmů a jiných modliteb  navštěvoval jednotlivé 
            kostely.3 Vpravdě snášel až takovou trýzeň tělesnou, že kapky krve 
            řinoucí se z rozdrásaných útlých jeho pat značily jeho stopy. Domů se pak vracel potají na své lože. Světec 
            sám skrýval, co se v něm dělo vnitřním poznáním, a když zasedal na trůn, odíval se nádherou knížecího 
            roucha, ale pod panovnický háv oblékal na své přečisté tělo roucho žíněné.
 Když nastal čas žní, vstal  uprostřed noci zcela 
            pokradmu a se svým shora již vzpomenutým panošem bos a pěší se ubíral  
            na své pole a vlastníma rukama požínal pšenici a vázal ji do snopů a sám je vkládal na 
            ramena svá i svého panoše a skryl je v tajném koutku svého domu. A tam je vytřel a na 
            žernově semlel a svatýma rukama čistě je prosel, a pak je pokropil vodou ve jménu svaté Trojice, 
            a samojediný toliko se svým jemu sloužícím panošem smísil v nádobě mouku s vodou, kterou nosil ve 
            vědru ze studně, požehnal ji vzýváním svaté Trojice a zamísil prací svých rukou. A když z nich 
            napekl hostií, posílal je do kostelů k obětování při mších Pánu našemu Ježíši Kristu.
 V čase pak podzimním zavolal svého nejvěrnějšího sluhu, zmíněného již panoše a společníka 
            a sám s ním zcela  potají přelézal ploty vinic, a když naplnil 
            dva koše svými hrozny, vložil si je na ramena a vrátil se domů se svým panošem. Vlastníma rukama je pak 
            vytlačil, a když je dobře připravil pro službu Boží, aniž kdo jiný co o tom věděl kromě jediného již 
            často zmíněného onoho panoše, slil víno do nádoby a tajně je uložil. Až shledal, že je zralé, posílal je 
            klerikům a kněžím zároveň s hostiemi, které sám pékával pro chrámovou bohoslužbu, a sám je všem 
            stejně rozdílel.4
 Ó, jak nerozvížitelná jsou pouta neposkvrněné víry kol přečisté hrudi. Ó, jaká chvalitebná 
            poslušnost nejoddanějšího následovníka. Ó, úžasná pokoro knížete, jež se nestydí vzít na sebe z vnuknutí 
            božské lásky povinnosti služebníků. Neboť když patřil v závratné kontemplaci na nebeská tajemství, jež choval 
            v srdci, s takovou úslužností uctíval a miloval vznešenou a spasitelnou oběť těla a krve 
            Páně, že pro kult této nebeské hostiny, očišťující nákazu vin, nejen bojoval stálostí víry, nýbrž tím, že vzal na 
            sebe jako prostý sluha vnější práci s přípravou nejčistšího pramene a svou milostnou štědrostí sám se 
            vpravdě stal účastným kněžského úřadu.
 [Pokračování ...].
 Překlad Josef Vašica (1969). 
 Poznámky: |