|  
 
 
   FUIT IN
      PROVINCIA BOHEMORUM 
        
          | Stalo se v
            provincii Čechů (Utrpení mučednice Ludmily) |  
          |   
            1. Byl v zemi české jeden kníže, jménem  Bořivoj,
            žijící tehdy ještě v obyčejích pohanských, a vzal si za manželku
            z jiné země1
            dceru knížete Slavibora, jménem Ludmilu. Ta, když byla ještě
            mladičká, obětovala modlám a často velmi zaníceně se oddávala
            jejich uctívání.  Když tak oba žili pospolu, z Božího pokynu a přání byvše přivedeni k lítosti přijali očistu svatého
            křtu a s nimi tak učinil zároveň i jejich poddaný lid.2 
            2. Narodili se jim pak tři synové a tři
            dcery, a od toho dne, kdy přijali milost křtu, všecko jejich království
            vzrůstalo víc a více. Kníže Bořivoj potom, naplniv šestatřicet
            let svého života,3  
            odebral se z tohoto světa. Po něm ve vládě nastoupil jeho
            prvorozený syn jménem Spytihněv. Shromažďuje kněží
            a kleriky, žil s odevzdaností ve víře Kristově. A naplniv čtyřicet
            let svého života,4 rozloučil
            se s tímto světem. Po jeho skonu ujal se kormidla vlády bratr
            jeho Vratislav.
 3. Jejich matka, vznešená paní Ludmila po svém obrácení
            od pohanských bludů každodenními slzami hořce lkala, že dříve
            modly uctívala. Sama to však v lepší stránku obrátila; stala
            se totiž matkou chudých, nohou chromých, okem slepých (Job 29, 15), vlídnou utěšovatelkou sirotků a vdov. Když však řečený
            kníže Vratislav, dovršiv třiatřicet
            let svého života,5
 opustil
            skličující pouta tohoto světa a syn jeho Václav,
            tou dobou ještě chlapec,6
            ujal se vlády a říše otce svého, matka chlapcova, jménem 
            Drahomiř, setrvala ve stavu vdovském.
 4.  Tehdy nepřítel lidského pokolení, ďábel, záviděl,
            že zbožná služebnice Boží Ludmila vynikala tolika přednostmi.
            I konala knížecí matka poradu se svými nespravedlivými rádci
            a jala se míti v nenávisti svou tchýni Ludmilu. Říkala totiž:
            „Proč ona má být takřka mou paní? Zahubím ji, zdědím všechno,
            co má, a budu vládnout svobodně“. Byl totiž její syn Václav 
            posud mladíček. Jakmile ctná a oddaná služebnice Boží Ludmila
            seznala takovýto úmysl, řekla své snaše: „Netoužím vládnout
            a nepřeji si mít ani sebemenší částečku tvé moci. Naopak žádám,
            abysi mi povolila nerušeně sloužiti Bohu až do skonání mých
            dnů“.
 5. S těmito slovy opustila Ludmila hrad Prahu a přišla
            na jeden hrádek, který se zve  Tetín. Tam pak řečená služebnice
            Boží, předem tušíc budoucí umučení, pevně se utvrdila ve
            znalostech věcí posvátných a se vzrůstající horlivostí
            prokazovala dobrodiní chudým, aniž mohla zcela naplnit svou
            touhu. Po jejím odchodu matka  mladičkého knížete, poradivši se
            se zločinnými rádci, vyslala muže, aby ji zahubili. Ti si přibrali
            veliké vojsko a táhli na hrádek Tetín.7
 6. Tehdy připomenutá služebnice Boží v předtuše
            věcí budoucích povolala si jednoho zbožného kněze, jménem Pavla, a vybídla ho, aby sloužil mši svatou. Po ní se upřímně
            vyzpovídala před tváří Nejvyššího Soudce a posílila se přijetím
            těla a krve Páně. A vědoma si jsouc své smrti, počala se
            odívati zbraněmi víry a vytrvávala na modlitbách, aby duši
            svou, ozdobenou dobrými skutky, poručila Bohu.
 7. Když se pak zšeřilo, řečení ukrutníci zamířivše
            k jejímu obydlí rozrazí bránu a vběhnuvše ke dveřím domu, v němž
            byla služebnice Boží, vylomí veřeje a vejdou dovnitř. I řekla
            jim: „Bratři, proč jste přišli s takovou zuřivostí? Cožpak
            jsem vás neživila jako syny? Své zlato, stříbro a drahocenná
            roucha dala jsem vám; a dopustila-li jsem se nějaké viny na vás,
            povězte mi!“ Oni však nedbajíce mírumilovných slov stáhli ji
            z lože a vrhli ji na dlažbu. Tu s pláčem jim řekla: „Zadržte,
            bratři, maličko, aspoň než dokončím svou modlitbu!“ A s rukama sepjatýma modlila se k Pánu. Domodlivši se řekla
            jim: „Zapřisahám vás, bratři, setněte mne!“ To totiž říkala,
            aby si prolitím krve zasloužila přijetí koruny mučednické. Oni
            však nesvolili, nýbrž vložili provaz na hrdlo její a zardousili
            ji. Tak ona, naplnivši ve veliké víře a oddanosti jedenašedesát
            let svého života,8
            odebrala se k Pánu. Byla tak umučena oddaná služebnice Kristova
            Ludmila v sobotu patnáctého dne měsíce září v časných hodinách
            nočních.
 Překlad Bohumil
            Ryba (1969)  
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1 – | Pro autora legendy, působícího
            zřejmě v Praze, leží hrádek Pšov (Mělník) již  „v jiné
            zemi“! Viz mapka  „Dějiště
            Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“. Srovnej
            také Kristiánovu
            legendu (kap. 3). |  
                | 2 – | Legendista nic neví o Bořivojově
            křtu arcibiskupem Metodějem na Moravě. Tuto smyšlenou historku
            od Kristiána nepřevzal. Nepochybné ale je, že oba
            uzavřeli sňatek jako  křesťané
                  (jak vyplývá i z Kristiánovy
                  legendy, kap. 3), neboť Bořivoj byl pokřtěn
            hned v raném věku a Ludmila musela být pokřtěna ještě před
            uzavřením manželství, neboť „církev
            neviděla smíšené sňatky ráda“ (N. Profantová 1996, s. 35). Tím spíš,
            když šlo o knížecí pár. Viz „Granum
                  k roku 894“ (po přepočtu 871). |  
                | 3 – | Uvedený
            Bořivojův věk 36 let (†888) zhruba odpovídá E. Vlčkem stanovenému dožitému
            věku knížete  K1-Bořivoje (35-40 let) pohřbeného ve Václavově svatovítské
            rotundě na Pražském hradě (Kristián
            uvádí 35 let). |  
                | 4 – | Spytihněvův věk 40 let (†915) je rovněž
            v relaci s výsledky Vlčkova  antropologicko lékařského průzkumu
            jeho pozůstatků z hrobky v kostelíku P. Marie na Pražském
            hradě (40-45 let) (Kristián uvádí shodně 40 let). |  
                | 5 – | Výraz
            „dovršiv“ je nesporně  chybný. Legendista jej převzal buď z
            Kristiána, nebo z nedochované staroslověnské předlohy  Fuit jej  nepřesně přeložil, ta životní údaje knížat
            mohla obsahovat.
            Správně má být „vládnuv“
                  třiatřicet let, jak uvádí
            ludmilská  Proložní legenda: „vladěvъ lět LG“ – rukopis č. 153 býv. moskevské
                  Typografické knihovny (dnes
            Ústřední archiv). E. Bláhová a V. Konzal (1976, s. 280)
            vyslovili zase opačnou domněnku, že „nesporně chybný“ je údaj
                  „vládnuv“, pokud chápeme „vladěti“ jako „vládnouti“:
            nejde o dobu vlády, ale o věk Vratislavův.  Snad i znění rukopisu č. 59
                  Pogodinovy sbírky ze St. veř. knih. Saltykova-Ščedrina v Leningradě
                  „vladěja lět L i G“
            napovídá, že písař rukopisu rozuměl textu
            jinak: „Ten pak maje třiatřicet let, spočinul v Pánu“
            – uzavírají oba překladatelé. Není ovšem zcela jasné, proč
            právě takové chápání textu tomuto písaři podsouvají (vladěja
            – maje).
 Protože Vratislavův otec Bořivoj zemřel
            asi v roce 888 a Vratislav v roce 921, musí se údaj „33 let“ (což je právě rozdíl mezi oběma letopočty) týkat doby
            Vratislavovy vlády, neboť
            autor Proložní legendy vynechal Spytihněva. A to jak jeho samostatné vlády (915-921), tak i vlády po boku staršího bratra
            Spytihněva (888-915) v nějakém „údělu“ – „v jiné zemi“ – v samostatném
            území podrobeném již dříve Bořivojem, které tehdy spadalo pod
                  „přemyslovskou“ správu. Jejich matka
            Ludmila přitom po nějakou dobu asi působila jako regentka
            (888-894). O tom, že Čechové tehdy měli  více knížat
                  (rozuměj křesťanských – Spytihněv a Vratislav), svědčí
            zpráva Fuldských análů  k roku
            897, kdy se v Řezně objevilo poselství „knížat Čechů“, které si stěžovalo
            na útlaky ze strany Moravanů.
 Dosavadní překlady Proložní legendy:
 • J. Vajs  (1929) –
            „vládnuv třiatřicet let“,
 • J. Vašica (1942) – 
            „vládnuv, v třiatřicíti letech skonal v Pánu“,
 •  J. Vašica (1969) –
             „vládl třiatřicet let, načež zesnul v Pánu“,
 •
            
            E. Bláhová-V. Konzal (1976) –  „dosáhnuv třiatřiceti let,
            spočinul v Pánu“.
 Podle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka se
            však Vratislav dožil 45-50 let – viz tabulka 12.
                  A tento údaj velmi dobře zapadá do historického
                  kontextu – viz tabulka 13: „Průběžný
                  věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
                  klíčových letech“.
 |  
                | 6 – | Z průzkumu Václavových ostatků
            zcela jasně vyplynulo, že se dožil asi 40 let. Byl-li svým
            bratrem zabit v roce 935, musel by mít v roce úmrtí svého otce
            Vratislava (†921) asi 26 let a to již rozhodně nebyl chlapec.
            Tento omyl s Václavovou nezletilostí se traduje také
            ve václavských legendách (Crescente,
            Gumpold),
            odkud byl zřejmě převzat i Kristiánem.
            Legendisté si asi nedovedli jinak
            vysvětlit a zdůvodnit regentskou vládu Drahomíry (921-922),
                  společně s Tunnou a Gommonem (Kristián,
            kap. 4), nebo
            se jim pravý důvod nehodil do jejich legendistického schématu. |  
                | 7 – | Skutečný motiv Ludmiliny vraždy:
            Drahomíra nemohla „vládnout svobodně“! Ludmila jí v tom nějak
            bránila. Zřejmě chtěla na stolec prosadit oprávněného Václava,
            i když on sám o to údajně příliš neusiloval. Drahomíra, která si
                  nepřála „mnicha na trůně“, se
            chopila
            regentské vlády, aby stolec časem uvolnila pro svého  vlastního
            syna Boleslava, o němž tato legenda, zdá se, vůbec
            nemluví. Podle odhadu D. Třeštíka (1997, s. 204) se
            Drahomíra vdávala asi v roce 906, v následujícím roce se
            mohl Boleslav narodit; v roce 921 by mu pak bylo asi 14 let. Byl
                  to tedy Boleslav, jenž byl v roce otcova úmrtí opravdu ještě chlapec, jinoch,
            mladíček. Pokud se D. Třeštík ve svém odhadu nemýlí, pak by Drahomíra musela být
            Vratislavova druhá manželka, protože podle E. Vlčka (1997, s. 112,
                  126, 134-135, 137) se Václav narodil kolem
            roku 895. V tom případě Drahomíra nemohla být jeho 
 
            vlastní matkou, ale macechou. Tím se mnohé vysvětluje. Třeba
            fakt, že ještě za otcova života byl Václav dán na   vychování
                  ke své bábě Ludmile (o Boleslavovi se v této
            souvislosti vůbec nemluví, nejspíš nebyl ještě na světě). Jeho matka
                  – Vratislavova první manželka – v tu dobu
            zřejmě zemřela. Tím, že  Václav vyrůstal mimo otcovský dům,
            lze pak také zdůvodnit a vysvětlit komplikace spojené s převzetím
            vlády po otcově smrti. Byl k tomu nutný Arnulfův vojenský zásah
                  zvenčí (922). |  
                | 8 – | Podle E. Vlčka by se Ludmila měla
            dožít ±66 let. Protože byla zavražděna v roce 921, narodila se
            někdy kolem roku 855. Je ovšem pozoruhodné, že ačkoliv
            autor legendy zná přesně věk jednotlivých jednajících osob, o věku
                  Václavově se konkrétně nevyjadřuje –
            
            „tou dobou byl ještě chlapec“,  „byl posud mladíček“.
            Chybí také zmínka o přenesení Ludmilina těla
            z Tetína do Prahy, zachycené v Kristiánově legendě (kap. 5), k němuž mělo
            dojít o pouhé 4 roky později – v roce 925 (D. Třeštík
            1997, s. 196). To odpovídá době potřebné pro upevnění Václavovy
                  vlády a vypořádání se s opozicí, které
            i v Kristiánově legendě (kap. 5) předchází
            translaci Ludmilina těla. |  |  
          | Petr Šimík (2005). Legenda: ь
            – měkký jer; ъ – tvrdý jer.
             Komentář:K otázce výkladu „vládnuv –
            dosáhnuv – dovršiv“ či „vladěja – maje“ (pozn.
            4): Slovo „vládnuv“ lze chápat jako snahu
            opravit chybu v Kristiánovi. Vratislavův věk 33 let je zcela nereálný –
            ve svých sedmi letech se nemohl stát Václavovým otcem –
            srovnej antropologem E. Vlčkem (1997, s. 105, 108, 112, 137) stanovený dožitý věk Vratislava (45-50 let) a Václava
            (40 let) – viz tabulka 12.
 H. Łowmiański (1970,
            s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
            nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
            oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
            
            uváděly data nastoupení vlády a délku
            panování a ne délku života“. Takto autora
            citoval D. Třeštík (1997, s. 142), sám však údaj „33 let“,
            použitý v legendách u Vratislava, stereotypně považuje za délku
            jeho života
            (D. Třeštík 1997, s. 206).
 Dožitý věk prvních „Přemyslovců“ podle E. Vlčka ve
            srovnání s údaji uvedenými v legendách přibližuje tabulka
            4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v
            tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle současného
            stavu poznání, obsahují tabulka
            6 a tabulka 7. Průběžný
            věk členů
            prvních tří generací „Přemyslovců“ v některých klíčových
            letech obsahuje tabulka 13.
 Na základě chybných údajů legend o dožitém věku
            Vratislava se pak někteří odborníci pokusili zpochybnit i výsledky Vlčkova
            antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
            Vratislava a Václava – viz článek: „Jak
            staří umírali staří Přemyslovci?“
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Srovnání:Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
            dle současného stavu poznání.
 Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“
            čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
 Legendy: „O pustynnike Ivaně“
            aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
 Kroniky: „Fuldské anály k roku
            871“.
 Kroniky: „Granum k roku
            894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?),
            spíše však sňatku (!).
 Tabulka   3: „Pokusy
            historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
            podle Kristiánovy smyšlené
            historky“.
 Tabulka   4: „Stáří prvních »Přemyslovců«
            podle legend“.
 Tabulka   5: „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 Tabulka   6: „Životní
            data kněžny Ludmily“.
 Tabulka   8: „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 Tabulka 12: „Výsledky průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 Tabulka 13: „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Hroby: „Hrob K1-Bořivoje“.
 Hroby:
            „Hrob knížete Vratislava“.
 Hroby:
            „Hrob knížete Václava“.
 Otázky: „Proč se založení hradu Praha
            upírá Bořivojovi?“
 Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
            Rostislava?“
 Otázky: „Mohl být Bořivoj,
            vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,  nepokřtěný?“
 Otázky: „Není Bořivojův  křest Metodějem
            opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
            2. Ludmila, 3. Strojmír.
 Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
            Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
 Otázky: „Jak staří umírali
            staří »Přemyslovci«?“
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
 • 
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969.
 • 
            H. Łowmiański: Początki
            Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
 • 
            Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
            česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
 • 
            Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
            zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
 • 
            Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |