|  
 
 
   PROLOŽNÍ1
      LEGENDA O
      SV. LUDMILE 
        
          | V týž den (16. září) svaté
            Ludmily mučednice, báby sv. Václava |  
          |   
            Blahoslavená Lidmila byla
            ze země Srbské, knížete srbského dcera. Byla provdána za českého knížete, jménem Bořivoje.
            Nebyli tehdy
            ještě všichni pokřtěni; když pak byli spolu, osvítily se
            jim oči srdce [jejich], a byli pokřtěni ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého.
            I vystavěli chrámy a shromáždili kněze.A zplodili tři syny a dceru. Bořivoj pak, maje šestatřicet
            let, z života tohoto odešel.
 Blahoslavená  pak
            Lidmila všecku
            péči měla k Bohu a rozdala všecko své jmění na almužnu chudým.
            Syn pak její Vratislav přejal
            stolec otcovský, a ten, vládnuv třiatřicet
            let, skonal v Pánu,2 
            i přejal vládu Václav, vnuk Lidmilin.
 Tehdy začala pomýšleti máti Václavova velmi [zle]
            proti tchyni své a všelijak hledala zahubiti jí.
 Vědouc to Lidmila, odešla na jiný hrad, nazvaný Tetín.
            Snacha pak její se uradila se dvěma bojary a poslala je na Tetín, aby
            zahubili tchyni její Ludmilu. Přišedše pak vrahové ti, shromáždili množství zlosynů sobě podobných.
            Když pak byl večer, obstoupili dvůr
            se zbraněmi a rozbili dveře a vešli do domu. Chopivše pak
            Lidmilu, vhodili provaz na hrdlo její a udusili ji.
 A tak vzala konec života v den sobotní, v první hodinu noční,
            živši let šedesát a jedno [léto], Bohu se zalíbivši a korunu mučednickou
            přijavši.3
 Neboť Bůh ukázal skrze ni znamení a divy na místě, kdež byla pohřbena;
            nebyla totiž [pochována] v kostele, ale pode zdí hradní,
            kdež se po všecky noci
            zjevovaly svíce hořící. I nějaký slepec prozřel, dotknuv se prsti, kdež
            Lidmila ležela.
 A od té doby se děly mnohé zázraky, o nichž slyše vnuk její Václav, pospíšiv si
            přenesl bábu svou do slavného města Prahy a položil ostatky její
            v kostele svatého Jiří,
            kdež i nyní mnohá znamení a zázraky se dějí.
 Překlad Josef Vajs
            (1929) 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1 – | Prolog neboli synaxář východní
            církve je liturgický sborník stručných životopisů světců,
            řazených podle kalendáře. Prolog vznikl asi v polovině
            12. století překladem synaxáře byzantského; v jednotlivých
            slovanských oblastech pak byly do tohoto základního
            Prologu zařazovány i životopisy místních svatých. Řecká církev
            užívá pojmenování „synaxarion“ („synaxis“
            znamená „sbírku“ nebo „shromáždění“; od obojího lze název
            knihy odvodit: buď je to sbírka životopisů, nebo čtení
            pro sváteční shromáždění; přeneseně znamená „synaxis“
            také sám svátek světce). |  
                | 2 – | vládnuv třiatřicet let: „vladěvъ lět
            LG“ je čtení rukopisu č. 153 býv. moskevské Typografické knihovny (dnes
                  Ústřední archiv). Pokud chápeme
            „vladěti“ jako „vládnouti“: jde o dobu vlády,  ne o věk Vratislavův.
                  V legendě   Fuit čteme
            chybné „dovršiv třiatřicet let“. Další oporu má Vajsův překlad i v kontextu; jak u Bořivoje,
                  tak u Spytihněva se v souvislosti s jejich úmrtím
            mluví o dožitém věku a autor se nechtěl po třetí opakovat. Dosavadní překlady:
 • J. Vajs (1929) –
            „vládnuv třiatřicet let“,
 • J. Vašica (1942) –
            „vládnuv, v třiatřicíti letech skonal v Pánu“,
 • J. Vašica (1969) – „vládl třiatřicet let, načež zesnul v Pánu“,
 • E. Bláhová-V. Konzal (1976) – „dosáhnuv třiatřiceti let,
                  spočinul v Pánu“.
 Ze zmínky o „stolci
            otcovském“ lze vyvodit, že Vratislavův děd v Praze nevládl,
            že „zřízení“ knížecího stolce je až dílem skutečného zakladatele pražského
            hradu Bořivoje. „Nastolovací
            rituál“ přinesl nejspíš s sebou z Moravy, protože před tím, než sám usedl na pražský
            stolec (875), se o jediném vévodovi či knížeti Čechů nemluví.
                  Viz např. Fuldské anály k roku 845 nebo 872.
 |  
                | 3 – | korunu mučednickou přijavši: „Mučenija věnecь
                   priimši“ znamená doslova „věnec“, nikoli korunu. Odpovídá to
            rozdílu ve tvaru odznaku královské či císařské moci a důstojnosti – Východ si zachoval věnec, na Západě se
            představě věnce vzdálili, ačkoli původní
            „corona“ není nic jiného než věnec. |  |  
          | Petr Šimík (2005). Legenda: ь
            – měkký jer; ъ – tvrdý jer.
             Komentář:V úvodním komentáři k proložním legendám Josef Vajs (1929, s. 62) předeslal:
            „Texty uvádím paleograficky přesně se všemi zvláštnostmi
            originálu, pokud je v tiskovém vydání možno“.
 K otázce výkladu „vládnuv –
            dosáhnuv – dovršiv – maje let“ (pozn. 2): Údaj lze chápat
            i jako snahu
            opravit  chybu v původní (nedochované) staroslověnské legendě ludmilské,
            pokud vůbec životní údaje knížat již tehdy obsahovala, ale předpokládejme,
            že ano.
            Stejnou chybu najdeme v Kristiánovi
            i v latinské Fuit. Vratislavův věk
             33 let je zcela nereálný –
            srovnej E. Vlčkem (1997) stanovený dožitý věk tohoto knížete
            (45-50 let) v tabulce 12.
 H. Łowmiański (1970,
            s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
            nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
            oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
            uváděly data nastoupení vlády a délku
            panování  a ne délku života“. Takto autora
            citoval D. Třeštík (1997, s. 142), sám však údaj „33 let“,
            použitý v legendách u Vratislava, stereotypně považuje za délku
            jeho života
            (D. Třeštík 1997, s. 206).
 Dožitý věk prvních „Přemyslovců“ podle E. Vlčka ve
            srovnání s údaji uvedenými v legendách a s Třeštíkovými
            domněnkami přibližuje tabulka 4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v
            tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle současného
            stavu poznání, obsahují tabulka
            6 a tabulka 7. Průběžný
            věk členů první tří generací „Přemyslovců“ v některých
            klíčových letech přibližuje tabulka
            13. K dožitému
            věku Vratislava a Václava srovnej článek Brůžek-Novotný
            (1999): „Jak staří umírali staří Přemyslovci?“
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Srovnání:Tabulka
              4. „Stáří prvních »Přemyslovců«
            podle legend“.
 Tabulka
              5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 Tabulka
              8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 Tabulka
            12. „Výsledky průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 Tabulka
            13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Hroby:
            „Hrob K1-Bořivoje“.
 Hroby:
            „Hrob knížete Vratislava“.
 Hroby:
            „Hrob knížete Václava“.
 Otázka: „Jak staří umírali
            staří »Přemyslovci«?“
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
 • 
            Oldřich Králík (ed.):
            Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • H. Łowmiański: Początki
            Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
 • 
            Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
            česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
 • 
            Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
            Praha 1997.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Jaroslav Kolár  (ed.): Středověké
            legendy o českých světcích. NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |