| 
               [Pokračování ...].9. Nemáme za prospěšné, aby laskavé pozornosti milovníků pravdy bylo utajeno, co jsme ze spolehlivého vyprávění některých lidí zvěděli, že
             mladík poučený již nebeským vnuknutím
             předvídal v četných příhodách lidských s bezpečnou předtuchou
             věci budoucí a často je, aniž zamlčoval hrůzný doprovod událostí, svým důvěrníkům předem vyjevoval. Slavnou zmínku o tomto pamětihodném daru pro tolik rozhlášených zázraků spisovatelova nejponíženější oddanost nemůže potlačiti; vždyť Božím řízením
             v jasném vidění ukázal se maně za nočního ticha zraku svatého a Duchem Božím naplněného Václava dům jistého kněze Pavla,1 který byl obklopen půvabnými a širokými ochozy budov, jak je zbaven všech krásných zdí a zcela nevhodný k lidskému obývání. A tu sám, zapudiv tíži tělesného spánku a probudiv se k bdělému rozjímání, oznámil rozvážnou řečí některým, co byl viděl, a hned nato vykládal prorockými ústy, co pravdivého by řečené zjevení do budoucna ohlašovalo. Obrátil se k svolaným těmito slovy:
 
 10. Když jsem ležel na lůžku, drazí přátelé i vy domácí služebníci, za ticha nočního mne vzburcovalo vážné a tajemné vidění, neboť viděl jsem dvorec kněze Pavla, zbavený veškeré krásy budov a lidmi zcela opuštěný. Nad tímto viděním jsem sklíčen zármutkem a zkormoucen vnitřní úzkostí a starostí o věrné Boží. Přece však, ježto nesmírná láska Všemohoucího přivádí mne k naději, že – jak je slíbeno – všecko je možno věřícímu
            (Mar. 9, 22), chystám se, aby věc byla neklamně vysvětlena, podáním jasného řešení odhaliti pravý smysl tohoto snu, který nastávajícími událostmi bude dokonale ověřen.
 
 11.   Neboť zboření domů, které jsem spatřil, věští
             šťastnou smrt mé báby Ludmily, svaté a ctihodné paní.2 Ta totiž jako
             oběť šíleného spiknutí mé matky, jak rodem, tak i hanebností skutků pohanky, zosnovaného s několika pomahači k zločinu stejně odhodlanými, v době nepříliš vzdálené podstoupí pro vyznávání křesťanského jména a víry kruté těla umučení zbraněmi bezbožníků, kteří k ní tajně vpadnou. Rozlehlý pak dvůr, lidem, jak vidění svědčí, opuštěný, ohlašuje žalostné vyhnání kněžstva ze země a nezaslouženou ztrátu všeho jmění – na výsměch naší ochraně.
             Neboť zajisté
              m o j e   r o d i č k a  
            z l o ř e č e n é   p a m ě t i ,3
            zavile nenávidíc živoucí víru, kterou já ze všech sil vyznávati, ctíti, ze srdce následovati a milovati neustávám a nejinak i v budoucnu vždy milovati budu,
              zamýšlí tyto kněze rozličných stupňů, poněvadž se hlásí
              k   s t e j n é m u
              s m ý š l e n í  
            jako já, statků pozemských zbaviti a ze země ukrutně
            vyhnati.4
    12. A v tomto dohadu
            jeho duch bystře předvídavý a znalý pravdy se nijak nemýlil, nýbrž
            všechny body jeho prorockého výkladu, jak o zavraždění
            řečené paní, tak o krutém vypuzení
            kněžstva, které v širém okruhu přilehlých krajin
            ochotně se podrobovalo jeho panství či spíše jeho velkomyslné
            štědrosti, v neporušitelném sledu nedlouho potom  se do písmene,
            jak známo, vyplnily. Takovouto příznačnou předvídavostí z
            milosti Ducha svatého, která vyzařovala z nitra vyvoleného mladíka,
            závistiví příbuzní byli velmi poplašeni a působíce neustále
            na tohoto vytrvalého ctitele Kristova pokoutními domluvami prostřednictvím
            dvořanů, kteří byli zasvěceni blíže do jeho záměrů, pokoušeli
            se jej odvrátiti ve jménu veřejných potřeb, o něž se měl
            starati, alespoň poněkud od předsevzetí, jímž se rozhodl zbožně
            usilovati o dosažení věcí nebeských. Ten pak cítě se
            silný pod ochranou nebeské zbroje,
            takovému našeptávání svých druhů propůjčoval před předáky
            království čas od času svůj svatý sluch, jako by souhlasil, avšak
            všemi myšlenkami uvnitř srdce rozhodně odpíral souhlas, který
            by byl stvrzen činy; neboť třebaže se tvářil, jako by podléhal
            lidskému strachu, a chrámy Boží v čas veřejných shromáždění
            o něco řidčeji nežli obvykle navštěvoval, přece projevoval,
            co v hloubi srdce miluje, podivuhodnou důsledností skutků;
            proto i soubor modliteb a božských hodinek, který měl zapsán
            v malé knížce a pečlivě u sebe skrýval, pravidelně buď v
            noci nebo ve dne, odloživ na tu chvíli péči o světské věci,
            dvanáctkrát i více přeříkal až do konce, velebě Krista s čistým
            úmyslem, třebaže někdy nemohl si dopřát jiného místa k
            modlitbě nežli tichou odloučenost své ložnice nebo jen samého
            lůžka. [Pokračování ...].
 Překlad Zdeněk
            Kristen (1969) 
 Poznámky: | 
        
          | Petr Šimík (2005). 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |   
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
 • 
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969.
 • 
            Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
            česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav
            Konzal. Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
 • 
            Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
            Praha 1997.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 |