|     [Pokračování
            ...]Boleslavovi však, bratru jeho, poštvanému
            proti němu, vsel ďábel do srdce zlobu, aby jej zabil, aby nebyla spasena duše jeho na věky. Když
            pak přišel den svatého Emerama, jejž Václav (zvláště) ctil a v ten den se veselil, ti zlí vrahové, pozvavše Boleslava, konali s ním
            nepřátelskou
             poradu o bratru jeho  Václavovi, jako
            dříve Židé o našem Pánu Ježíši Kristu.
 Když pak bývala „Posvěcení chrámů“ v hradech, Václav jezdil
            po všech.1
            Vešel pak do hradu Boleslavova
             v neděli, an byl svátek Kosmy a Damiana;
            vyslechnuv mši, chystal se jeti domů do Prahy. Boleslav však jej zadržel,
            zlobnou myslí řka: „Proč odcházíš, bratře, vždyť i nápoj zdravý mám?“
            Tento pak neodřekl bratrovi, ale vsed na koně počal hráti se
            služebníky svými.
 Tu pak myslíme, že mu pověděli řkouce:
            „Bratr Boleslav tě chce zabíti“; on však tomu neuvěřil, ale
            vložil věc na Boha. Když pak přišla noc, sešli se ti zlí nepřátelé
            na dvůr jakéhosi vraha  Hněvyse, a povolavše Boleslava, utvrdili s ním
            onu nepřátelskou radu o bratru jeho. Neboť jakož se dříve sešli Židé,
             proti
            Kristu obmýšlejíce, tak i tito zlí nepřátelé sešedše
            se radili, jak by zabili svého pána knížete Václava.
            Řekli pak: „Až půjde na jitřní, tehdy vyčíháme jej“.
 Když pak bylo ráno, zvonili na jitřní. Václav pak,
            uslyšev zvon, řekl: „Chvála tobě, Pane, jenž jsi nám dal dožíti
            se tohoto jitra“, a vstav šel na jitřní. Ihned pak zastihl
            jej Boleslav ve vratech. Václav pak ohlédl se na něj a řekl: „Bratře, dobrý
            jsi nám byl služebník včera“. Boleslav však, an se ďábel
            přiklonil k uchu (jeho) a rozvrátil srdce jeho, tasiv meč odpověděl
            mu řka: „Nyní chci tobě lepším býti“; to pak řekl,
            udeřil jej po hlavě mečem. Václav, obrátiv se k němu, řekl: „Co
            jsi si usmyslil, bratře?“ a chopiv ho, povalil jej na zemi.
             Tuža
            pak jakýsi přiběhnuv udeřil Václava do ruky. Tento pak, jsa raněn na ruce,
            pustiv bratra, utekl do kostela. Dva vrahové však, řečení  Tira a Česta,
            zabili jej ve vratech kostelních.  Hněvysa pak přiskočiv probodl mu bok mečem. Václav
            pak ihned vypustil duši svou řka: „V ruce tvé, Pane, odevzdávám ducha svého“ (Luk. 23, 46).
 Zabili pak tamtéž v tom hradě i jakéhosi Mstinu,
            ctného muže Václavova. Ostatní pak hnali do Prahy, některé
            zabili, a někteří se rozprchli po zemi. Děti
            pak pro něj zahubili, ženy však mnohé za jiné muže
            vdali, služebníky Boží pak vyhnali a všecko ďábelství učinili.
 Tira pak řekl Boleslavovi: „Půjdem, abychom
            zabili i paní matku vaši, abys oplakal bratra i matku zároveň“. Boleslav však řekl:
            „Nikam se nepoděje, než jinými dosáhneme ji“. Odešli
            pak od Václava rozsekaného a nepochovaného.2
 Kněz pak jakýsi  Krastěj, vzav jej položil jej před
            kostelem, přikryv jej plachtou. Uslyševši pak matka
            jeho, že je zabit syn její, přišedši hledala ho. A uzřevši padla na srdce jeho
            plačíc, a sebravši údy těla jeho, neodvážila se nésti ho do
            svého domu, ale v jizbě knězově jej oblékla, umyvši jej, a nesouc položila jej v kostele. Bojíc se pak, aby ji nezabili,
             utekla do Charvát. Boleslav
            pak (poslav) nezastihl ji tu. Zavolal pak kteréhosi kněze, jménem
            Pavla, aby vykonal modlitbu nad tělem Václavovým.
 Pohřbili pak ctné tělo Václavovo, dobrého a spravedlivého ctitele Božího a milovníka
            Kristova. Duše pak jeho vzešla k Bohu, jemuž sloužil s pobožností a s bázní; krev však jeho po tři dny nechtěla jíti do země. Třetí
            pak den, ani to všichni viděli, chrám vzešel nad ním, takže se všichni divili.
            A ještě doufáme v Boha, že se na přímluvu (modlitby) pravověrného a dobrého muže Václava větší zázrak ukáže. Neboť vpravdě
            muce Kristově a svatých mučedníků rovnalo se mučednictví
            jeho; nebo radili
            se o něm  jako Židé o Kristu, a rozsekali jej jako Petra
            (sic) a děti kvůli tomu zahubili,
             jako i kvůli Kristu.
 Zabit pak byl kníže Václav  28. dne měsíce září; Bůh
            pak dejž pokoj duši jeho v svatém místě pokoje se všemi spravedlivými
            a s těmi, již pro něj byli zabiti, jsouce nevinni.
 Nezůstavil však Bůh věrných na
            potupu nevěrných, ale, shlédnuv milostí svou, obrátil zatvrzelá
            srdce na pokání a poznání hříchů svých (Ezech. 11, 19; 36, 26), že i Boleslav vzpomenuv, jak veliký hřích učinil, pomodlil se k Bohu a všem svatým
            jeho a přenesl tělo svého bratra, spravedlivého muže Václava,
             do Prahy
            řka: „Zhřešil jsem a hříchu svého jsem si vědom“ (Ž 50, 5-6).3
 Položili jej v kostele svatého Víta, po pravé straně oltáře
            „dvanácti apoštolů“, kdež byl sám poručil vystavěti
            kostel. Přeneseno pak bylo tělo knížete Václava, milovníka
            Kristova,  4. den měsíce března. Na lůně pak Abrahámově a Izákově a Jakobově umístiž Bůh duši jeho, kdež všichni spravedliví odpočívají,
            očekávajíce vzkříšení těl svých v Kristu Ježíši, Pánu našem.
            Ty pak (Hospodine, smiluj se nad námi).
 Překlad Josef Vajs
            (1929)  
 Poznámky: |