|   
            [Pokračování ...].Čtení dvanácté. Když
            tedy, jak bylo řečeno, jeho mrtvé tělo působilo nesčíslné a takřka živé zázraky, počalo být 
            věřícími s náležitou horlivostí uctíváno. A tak se stalo, 
            že za času pana Vojtěcha, vznešeného vyznavače 
            a biskupa,1 
            bylo z řečeného kostela vyzdviženo a na svůj vlastní hrad, to
            jest do Prahy, přenášeno, aby tam, totiž v chrámu blaženého
            mučedníka Víta, bylo s náležitou poctou znovu pohřbeno. Když
            bylo cestou vezeno čtyřspřežím za doprovodu četného zástupu
            duchovenstva a lidu, kteří s jmenovaným
            ctihodným biskupem provázeli ono přesvaté, byť mrtvé
            tělo s voskovicemi, žalmy a chvalozpěvy,2 
            udál se podivuhodný a za našich časů přímo ohromující zázrak,
            o němž věříme, že se nestal bez vůle všemohoucího Boha,
            stvořitele všech věcí, který dal slunci paprsky a měsíci
            růžky, zemi lidi a nebesům anděly. Neboť jak jsme zvěděli 
            z vyprávění jistého hodnověrného obyvatele svrchu řečeného království
            slovanského, jakmile přišli k vyvýšenému místu v řečeném městě,
            koně táhnoucí vůz náhle zastavili, a jako by k zemi nohama přirostli,
            nebyli s to dále popojeti. Vozkové držící otěže čtyřspřeží
            sice je usilovně poháněli ranami bičů a všichni kolemstojící
            pomáhali hlasitým pokřikem a postrkováním, seč byli, avšak
            jak jsme řekli, nehnuli koňským spřežením ani o krok. Mezitím
            přišel jeho bratr, poskvrněný
            krví bratrovražednou a vinou za smrt nevinného člověka, 
            a jako by litoval a želel, se slzami a s chvěním sklesl
            na tělo bratra, kterého zabil, žádaje za odpuštění
            spáchaného zločinu.3 Potom se všichni
            rozhodli, že z vozu vypřáhnou koně a zapřáhnou několik spřežení
            volských, aby alespoň jejich silou s vozem pohnuli; avšak i tak
            se namáhali marně. Vida to biskup, posly do města rozeslal a pro
            ostatní kněžstvo narychlo vzkázal; tohoto rozkazu rádi
            poslechnuvše, spěšně přišli a spolu s biskupem 
            a lidem, který se byl shromáždil k doprovodu onoho svatého těla,
            pokleknuvše na zemi a ruce k nebesům rozpjavše, k všemohoucímu
            Pánu modlitby vylévali, aby Bůh, v jehož moci je ne něco, nýbrž
            podle jeho vůle všechno, ráčil jim milostivě vyplniti, zač se
            zbožnou myslí a upřímným srdcem žádají. A bezmezná Boží láska
            neoslyšela jejich modliteb, slz a zbožných přání, nýbrž
            milostivě jim udělila, zač prosili, ježto právě, jak žalmista
            pravdivě svědčí: blízek je všem, kdož ho v pravdě vzývají
            (Žalm 144, 18). Neboť týž vůz, který předtím nebylo možné
            ani čtyřmi koni ani snad dvanácti páry volů rozjeti a vůbec jím
            hnouti, jakmile věřící dokončili modlitbu, z vůle všemohoucího
            Boha, který řídí otáčení celého světa, velikou rychlostí
            se začal pohybovat s jediným toliko spřežením volů. 
            A tak vznešené tělo onoho přesvatého
            krále a mučedníka Božího Václava bylo dovezeno za
            doprovodu velkých zástupů věřícího lidu na
            hrad Pražský a uloženo v stříbrné
            rakvi v chrámě svatého Víta, mučedníka Kristova,
            vedle oltáře téhož mučedníka.4
            Tam potom po mnoho let na jeho rukou i nohou tak rostly nehty, jako
            kdyby pořád byl naživu, arciť řízením toho, jemuž vše žije
            a jenž jest požehnaný na věky věků.
 Také jiný zázrak velmi znamenitý ... atd. (Kráceno).
 Přeložil Zdeněk
            Kristen 
 Poznámky: | 
        
          | 
              
                | 1 – | Vojtěch byl zvolen biskupem v
            roce 982 na Levém Hradci, kde o 110 let dříve započalo české  křesťanství
            „přenesením“ z Moravy. |  
                | 2 – | Podle jiných legend (Crescente,
                  Gumpold,  Kristián,
                   II. stsl. legenda) mělo k přenesení Václavova
            těla z Boleslavi do Prahy dojít tři
            roky po vraždě. D. Třeštík (2000, I., s. 11)
            vyslovil domněnku, že k translaci došlo až třicet
            let po vraždě v souvislosti s přípravami
            Boleslava I. na založení pražského biskupství. K tomu pak došlo
            v roce 973 za vlády jeho syna Boleslava II. |  
                | 3 – | Pokud k translaci skutečně došlo
            „za času biskupa Vojtěcha“ a ctihodný biskup opravdu
            provázel tělo na cestě do Prahy, nemohl na Václavovo tělo 
            „s chvěním sklesnout“ jeho  nevlastní bratr Boleslav I.
            (†972), „poskvrněný krví bratrovražednou“, ale jeho synovec
            Boleslav II. Lze předpokládat, že Laurentius Montecassinský měl tak říkajíc „zaručené“ 
            informace, neboť biskup Vojtěch v roce 989 v klášteře na Monte Cassino nějakou 
            dobu pobýval. Je ovšem také možné, že nevěděl kdy Boleslav I. zemřel
            a vycházel pouze z textu nějaké starší václavské
            legendy (snad z latinského překladu I. stsl.
            legendy), kterou tam mohl biskup Vojtěch zanechat. Z Vavřincovy
            předmluvy by vyplývalo, že mu nějaká starší legenda mohla být také
            teprve zaslána objednavatelem této „nové legendy“. |  
                | 4 – | V roce 1030, kam je kladen vznik této
            legendy, byla chrámem sv. Víta stále ještě rotunda, kterou dal
            postavit kníže Václav (posvěcena byla roku 930 – Kosmas
            I, 18). |  |