|   
            [Pokračování ...].Čtení desáté.  Když
            tedy byla podle obvyklého způsobu na počest svrchu jmenovaných
            mučedníků vzdána chvála Bohu, odebrali se k hostině,
            kterou bratr zlořečené paměti
            úkladně dal vystrojiti.1 
            Neboť onen vyvrhel a výlupek vší
            nepravosti na odiv stavě všemožnou laskavost, smrtelný
            jed, který v srdci nosil, hleděl nějakým způsobem bratru
            nakapat. Když pozoroval, že mu vojenský doprovod bratrův překáží
            provésti to, co hanebně chystal, odložil na nějaký čas svůj
            úmysl. Když pak nadešla noc a všichni vínem zpití uložili
            se k tvrdému spánku, nejctihodnější z králů, jsa úplně
            střízliv, v obvyklou hodinu noční pospíchal do chrámu,
            aby vzdal Pánu díky a slávu. Tak velice důvěřoval v ochranu
            a řízení Všemohoucího, že kromě osobního průvodce
            nikoho z ozbrojené družiny nestaral se přibrat. Neboť neobával
            se nikterak smrti ten, který, jak kdosi praví, naučil se nevážiti
            života. Když pak bratr takového muže, věda o jeho příchodu,
            využíval se svými bezbožnými spolčenci noci a úkladně
            střežil osudnou skrýši před dveřmi chrámu, přišel vznešený
            král a bratra meškajícího v chrámové předsíni
            takto ráčil osloviti:
          
            Největší vzdáváme díky tobě, můj nejdražší bratře,za hody bohaté,
            jimiž nás jsi i předáky hostil.
    On mu odvětil: Včera
            jsme tě chatrně pohostili, ale dnes, myslím, důstojnější ti připravíme
            snídani. A to řka vytasil meč, který měl ukryt, i neostýchal
            se bratra udeřiti. Ten však silou z nebes poskytnutou, jakož
            uměl zacházeti se zbraní, svou šubou zachytil ránu a náhlým
            výpadem sám nejen z ruky bratrovrahovy meč násilím vyrval,
            nýbrž jej samotného k nohám svým mocně porazil, řka:
            Hle, ty nesmírný zpozdilče, viz, kterak spravedlivý soudce Bůh
            k nohám mým tě srazil a jak mohu setnout tvoji pošetilou
            hlavu. Ale nechť se nestane, abych potřísnil své ruce tvou krví
            a pro záchranu svého těla uvedl duši v nebezpečenství;
            ba naopak hotov jsem podstoupiti na osvědčení pravdy smrt jakkoli
            krutou, jen když z cesty přikázání Božích se neuchýlím.
            Po těchto slovech meč, který v rukou držel, odhodil, bratra
            ze země laskavě pozdvihl, očekávaje jistou smrt, která, jak věděl,
            po vyváznutí onoho je mu souzena.Čtení jedenácté. Nezpěčoval
            se muž Páně smrt pro zachování přikázání Kristových
            podstoupiti, nýbrž přál si, aby se vlastní bratr takovou
            ohavností neposkvrnil – podle oněch slov Kristových v evangeliu:
            Otče, je-li možná, ať odejde kalich tento ode mne (Mat. 26, 39),
            jako kdyby byl řekl: Je-li možná, ať tento kalich utrpení není
            mně podán od Židů, pokrevenstvím se mnou spřízněných, nýbrž
            od nějakých cizozemců. Nuže tedy často jmenovaný bratr po svém
            vyváznutí, jsa posedlý ďáblem a hnán dravčí zběsilostí,
            své spiklence jižjiž blednoucí a na útěk se dávající přivolal.
            Ti přišli, zároveň s ním na krále se vrhli a nesčíslnými
            údery mečů jej ubili.2 
            Jaký to muž, vší zbožností obdařený, který nejkrutější
            smrt pro Krista volil, než by byl v krvi nepřítele pravici
            svou zbrotil! A proto ozdoben, jak věříme, korunou
            mučednickou a provázen nesčíslným sborem svatých
            mučedníků zasloužil vejíti do hvězdných stanů. Neboť kdo z věřících
            by pochyboval, že tento přeblažený muž byl korunován
            mučednickým vavřínem,3  
            když pro pravdu, kteráž je Kristus, smrt ochotně podstoupil?
 Mrtvé jeho tělo leželo arciť po nějaký
            čas nepohřbeno v témž chrámě, kde byl dotrpěl, protože
            shora řečený vrah k vlastní své záhubě se zmocnil vlády
            v království. Avšak dobrotivý a svrchovaně milosrdný
            Bůh dopřál jeho údům způsobit tolik zázraků, že nikdo téměř
            nemohl pochybovati o jeho svatosti. Konečně toho času týž
            přeblažený mučedník, zjeviv se jedné nábožné ženě pokročilého
            věku, oznámil, že kloub jeho ruky, uťatý bezbožnými vrahy, leží
            na určitém místě, a přikázal, aby po nalezení byl vrácen
            k svému vazivu. Když se tak stalo, tak pevně přirostl a srostl
            s tělem, jako by nikdy nebyl uťat.4
          
            Skvěje se v nebesích, hle, jak krásně též na zemi září,pozemským
            viděti dává, cokoli na nebi drží.
 Nejvyšší z
            králů všech skvěle tohoto oslavil krále,
 nikoli v
            nebesích pouze, nýbrž též na zemi svatě.
   
            [Pokračování ...]. Přeložil Zdeněk
            Kristen 
 Poznámky: |