|  
 
 
   I.
      STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU 
      Redakce jihoruská (text Vostokovův) – 2. část 
        
          | „Sě nyně“
             |  
          |    [Pokračování
            ...]Avšak Boleslavovi vsel ďábel do srdce,
            aby jej navedli proti bratru jeho a aby nebyla spasena duše jeho na
            věky. Přišel den svatého Emerama, k němuž [jsa] zaslíben sv.
            Václav, veselil se v Bohu. Ti však zlí ďáblové tehdy vyzvali Boleslava,
            radu činíce nepřátelskou o Václavovi,  jako i Židé o Kristu
            v prvá léta.
 Bývala pak „Posvěcení chrámu“ ve všech
            hradech. Václav pak jezdíval po hradech; zajel [i] do hradu
            Boleslavova. V neděli 
            byla liturgie   Kosmy a Damiana, a vyslechnuv liturgii, chtěl
            Václav odjeti domů do Prahy. Boleslav však nedal jemu, prose
            plačtivou myslí, prose jej a řka: Proč chceš odjeti? Nápoj
            zdravý mám. On pak neodřekl bratru, nejel domů. A vsed na kůň, začal hráti
            a veseliti se s druhy svými na
            dvoře Boleslavově.7
 Pročež míníme, že pověděli jemu
            na
            dvoře a řekli mu: Boleslav tě chce zabíti. A neuvěřil tomu,
            [ale] na Boha [věc] vložil. V touž noc se sešli
            nepřátelé do  Hněvysova dvora a pozvali si Boleslava a dovršili
            tu zlou, nepřátelskou radu. Jako i k Pilátovi se sešli
            Židé proti Kristu myslíce, tak i oni zlí psi, těm se podobajíce, radili
            se, jak by zabili pána svého. Řekli pak: Půjde na jitřní,
            tehdy ulovíme jej.
 Když bylo ráno, zvonili na jitřní. Václav pak,
            uslyšev zvon, řekl: Sláva tobě, Pane, že
            jsi se mi dal dočkati jitra tohoto. A vstav šel na jitřní.
            Zastihl pak jej Boleslav ve vratech. Václav pak ohlédl se a řekl:
            Dobrý byl jsi nám pán večer. K Boleslavovi však přiklonil se ďábel k uchu a rozvrátil srdce
            jeho; i tasiv meč odpověděl: Takto ti chci lepším býti. A udeřil
            [jej] mečem po hlavě. Václav pak obrátiv se řekl: Co jsi si
            usmyslil? A chopiv jej porazil a padl nad ním a řekl: To ti Bůh,
            bratře, [odpusť?].  Tuža přiběhnuv udeřil [jej] do ruky. Václav pak pustil
            bratra a běžel k chrámu. Dva ďáblové  Česta a Tira
            zabili [jej] v chrámových vratech.  Hněvysa pak přiběhnuv probodl mu
            bok mečem. I vypustil ducha svého řka: V ruce tvé, Pane, odevzdávám ducha svého.
 Zabili pak v tom hradě s ním nějakého Mstinu, ale jiní mužové
            utekli rychle. Jedny pobili a druzí se rozběhli po zemích, 
            děti zahubili pro něj.
            A Boží sluhy oloupili [a] vyhnali z města a ženy [jejich] za
            jiné muže provdali a všecku zlou žádost vyplnili: zabili
            knížete svého. Tira pak řekl: Pojďme na paní, ať
            najednou přemůžeš bratra svého i matku svou. Boleslav však řekl:
            Nikam se nepoděje, než jinými [jí] dosáhneme. Václava pak rozsekavše
            odešli, nepochovavše
            ho.8
 Krastěj  však kněz
            vzav jej před chrámem jej položil a pokryl tenkou
            plachtou. Uslyševši pak matka
            o zabití syna svého a přiběhnuvši, hledala ho; uzřevši
            pak jej, padla na srdce jeho a plačíc sbírala údy těla syna
            svého. Sebravši [je] pak neosmělila se nésti jej do domu svého, ale
            v jizbě knězově umyvše a oblékše jej, položil
            jej uprostřed kostela. Obávajíc se však matka jeho smrti,
             utekla  se do Charvát; nebo
            strašné jest, aby od cizích rukou ji utrpěla. Poslav pak Boleslav,
            nezastihl ji. Povolav pak kněze Pavla, aby
            vykonal modlitbu nad ním, pochovali ctné jeho tělo, dobrého a spravedlivého
            panovníka a ctitele Božího a milovníka Kristova,
            neboť mu sloužil s pobožností a s bázní. Krev pak jeho, když
            nechtěla po tři
            dni jíti do země, v třetí pak večer, ani [to] všichni viděli, chrám vzešel nad ním.
            I divili se tu všichni, a ještě doufáme v Boha, že se na přímluvu
            [modlitby] a víru [pravověrnost] dobrého
            Václava i větší zázrak ukáže. Nebo vpravdě Kristově muce a svatých mučedníků rovnala se muka jeho;
            neboť se radili o něm
             jako Židé o Kristu, rozsekali jej a děti
            pro něj zahubili. Vpravdě všechen národ lidský velmi ho želel
            a oplakával.
 Zabit pak byl kníže Václav  léta
            6337, indikce 2.,
            kruhu (slunečního) 3.,  28. dne měsíce září;9
            a Bůh
            dejž pokoj jeho duši na místě věčného pokoje, se všemi vyvolenými,
            [zabitými] pro něj bez viny, kde všickni spravedliví odpočívají ve světle života tvého,
            Pane.
 Nezůstavil však Bůh vyvolených svých
            na potupu nevěrným, ale navštívil milostí svou a obrátil i zatvrzelá srdce na pokání
            a poznání hříchů svých. Boleslav pak, rozpomenuv se na Boha,
            jak veliký hřích učinil, pomodliv se Bohu a všem svatým a poslav sluhy,  přinesl tělo bratra svého
            Václava z hradu Boleslavi do slavného hradu Prahy, řka: „Zhřešil
            jsem a hříchu svého i nepravostí svých jsem si vědom“.10
 I položili jej v kostele svatého Víta po pravé straně oltáře „dvanácti apoštolů“,
            kdež byl sám řekl: Vystavím chrám tento.
            Přenesen pak byl knížete Václav měsíce března 3. [sic] dne. Bůh
            dejž pokoj jeho duši na lůně Abrahámově, Izákově i Jakobově, kdež všichni spravedliví odpočívají,
            očekávajíce vzkříšení Pána našeho Ježíše Krista, jemuž
            sláva na věky, amen.
 Překlad Josef Vajs
            (1929)  
 Poznámky:  |  
          | 
              
                | 7 – | Na všech „přemyslovských“ hradech
            tehdy asi stál kostel – viz mapka. |  
                | 8 – | To vše ukazuje, že Václavova vražda
            nebyla spáchána „nešťastnou náhodou“, jak se domnívá D. Třeštík
            (1997, s. 434), ale že šlo o dlouho dopředu pečlivě
            připravovaný zločin. Jinak by se na místě vraždy nemohli „náhodou“
                  objevit jen oba hlavní protagonisté a čtyři
            spiklenci, ale nikdo z Václavovy družiny! První, co Boleslav po
            vraždě udělal bylo, že zlikvidoval nejen Václavovu
            družinu, ale i jeho přátele v Praze, a Boleslavovi družiníci dokonce
                  i „nemluvňátka“. A když už byli
            „v ráži“,
            chystali se i na Boleslavovu matku Drahomíru. Pokud by šlo o „nechtěnou“ nešťastnou náhodu, jak chce D. Třeštík
            (1997, s. 434), nenechali by Václava
            „rozsekaného a neuklizeného“! V textu Minejním
            byl spolu se Mstinou zabit i Helena.
 |  
                | 9 – | Po přepočtu by rok vraždy
            vycházel na rok 829 (6337 – 5508 = 829). K chybě došlo zřejmě
            při převodu z hlaholice („g“ = 4) do
            cyrilice („g“ = 3), rok byl původně zřejmě zapsán: 6 tisíc 4 sta 30 a 7 (srovnej
                  D. Třeštík 1997, s. 209-224). Odpočet 5508 patří byzantské starší éře I, ale rok
            6437 je spíše rokem
            alexandrijské světové éry (s odpočtem 5502) a odpovídá
            roku 935 římského juliánského
            kalendáře. Viz „Granum“
            k roku 928. |  
                | 10 – | To, co se u
            Boleslava dostavilo po vraždě, lze stěží nazvat „lítost“
            nebo „pokání“, ale spíš „chladná kalkulace“. K translaci Václavova těla nedošlo tři
            roky po vraždě, jak uvádějí některé legendy (Crescente,
            Gumpold, Kristián,  II. stsl. legenda), ale podle D. Třeštíka
            (2000, I., s. 11) až v šedesátých letech 10. století
                  v souvislosti s přípravami na založení pražského biskupství, tzn. až 30 let po vraždě, a to by byla opravdu
            velmi pozdní lítost. Podle  Vavřincovy legendy k tomu
            došlo dokonce až  „za času pana Vojtěcha,
            vznešeného vyznavače a biskupa“ (Vojtěch byl zvolen biskupem v roce
            982 na Levém Hradci). Protože Boleslav I. zemřel v roce 972, šlo by pak
                  o lítost až jeho syna Boleslava II.
            (972-999).
 |  |  
          | Petr Šimík (2005). Zpět 1. část: Václavovo
            mládí a skutky. 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Tabulky:4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
 5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 12. „Dožitý věk knížat
            podle průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
 • 
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
            národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
 • 
            Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
            raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |