|  
 
 
   I.
      STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU Redakce severoruská (text
      Minejní) – 1. část 
        
          | „Sě nyně“
             |  
          | 
            V týž den (28. září).Život blahoslaveného knížete Václava [českého].
    Hle, nyní se vyplnilo prorocké slovo,
            jež mluvila ústa Pána našeho Ježíše Krista. „Neboť bude v poslední
            dni“, jež míníme, že jsou nyní, „povstaneť bratr proti bratru svému a syn proti otci svému, a
            nepřáteli [budou] člověku domácí jeho; [lidé] sami sobě budou
            nelaskaví. A odplatí jim Bůh podle skutků jejich.Byl jakýsi kníže veliký a slávou
            ctěný, který žil v Čechách, jménem  Vratislav,
            a manželka jeho se jmenovala Drahomiř.1 
            Zplodili pak syna prvorozeného, a když jej křtili, dali mu jméno
            na křtu svatém Václav; tak
            nazvali dítě podle svého obyčeje. I vzrostl
            pacholík. A když otec jeho Vratislav měl posaditi chlapce na svém
            stolci –  sám byl stár, očekával své smrti –, povolal Vratislav
            knížete, jenž byl tehdá  v jeho zemi, a biskupy a všecko
            duchovenstvo chrámové. Dobrý pak a pravověrný biskup i notar[ij],
            se vším duchovenstvem, odzpívavše svatou liturgii v kostele přesvaté
            Paní naší Bohorodičky a vždy panny Marie, pozdvihše pacholíka,
            postavili [jej] na stupni před oltářem. A požehnal jej
            biskup takto řka: „Pán Bůh Ježíš Kristus požehnejž pachole
            toto, jakož jsi požehnal všechny spravedlivé své: Abrahama, Izáka,
            Jakoba, a [jakož] jsi korunoval pravověrné císaře, rovné apoštolům,
            Konstantina a Helenu“.2 
            An takto mluvil pravověrný ten biskup, a modlitbami jeho začal
            pacholík [růsti], milostí Boží chráněn [jsa]. I dala jej bába
            jeho Lidmila  učiti
            písmu slovanskému, [a] následuje učitele svého dobře, naučil
            se smyslu všemu brzo. Poslal jej pak kníže Vratislav na Budeč, i začal
            se pacholík učiti písmu latinskému a naučil se [mu] dobře.3
 V tom čase umřel Vratislav kníže.
            I posadili knížete Václava na stolec otce jeho Vratislava, a
             Boleslav  začal mu být poddán;
            byli pak ještě mladí a vzrůstem malí.
            Matka pak jeho
             Drahomiř upevnila zemi a lidi svoje
            spravovala. A když vychovala druhého syna svého
            Boleslava, začal Václav spravovati lid svůj.4
 Měli
            pak čtyři sestry, i provdali je v rozličná knížetství a
            vybavili je.
 I vložil [Bůh] takovou milost na knížete Václava,
            že počal rozuměti knihám latinským jako biskup nebo jako kněz;
            a vzal-li řecké knihy i slovanské, četl v nich bystře a
            bez chyby. A netoliko že knihám rozuměl, ale i víru naplňuje
            všem ubohým dobře činil, nuzné krmil a pocestné [do domu] přijímal
            podle evangelského slova; Boží sluhy krmil přehojně a vdovám
            nedopouštěl ublížit od nikoho a všecky lidi, ubohé i bohaté,
            miloval. A všechny kostely zlatem okrášlil a věřil v Boha
            celým srdcem a všecko dobré činil v životě svém.
 I zbujněli mužové čeští
            a povstali proti sobě; neboť kníže jim
            byl ještě mlád, 
            let osmnáct [maje], když umřel otec jeho. A když vzrostl a
            rozhledu nabyl bratr jeho, tehdy ďábel, nechtěje od počátku
            dobré lidskému rodu, vešel do srdce zlých rádců jeho, jako
            kdysi do Jidáše zrádce. Neboť psáno jest: „Každý, kdo povstává proti pánu svému, Jidáši
            podoben jest“. Ti pak počali pobádati Boleslava ke zlému [a] řekli:
            Chce tě zabíti kníže Václav, uradiv se s matkou svou i s muži
            svými.
 Ti psi zlí, jižto byli Václava navedli  vyhnati matku
            svou bez viny. Václav však, znaje bázeň Boží, pomněl na slovo
            apoštola řkoucí: „Cti otce svého i matku svou“ a „Milovati budeš bližního svého jako
            sám sebe“. Chtě blahoslavený naplniti všelikou spravedlnost Boží,
             přivedl nazpět matku svou do
            domu svého a velmi plakal, řka takto: „Pane Bože můj, nepokládej
            jim všem [sic] to za hřích“. Vzpomenul pak na slovo proroka
            Davida: „Hříchů mladosti mé a nevědomosti mé nevzpomínej,
            Pane!5
 Proto ctil svou matku, ona pak se radovala z víry syna
            svého a z milosti, kterou prokazoval. Malomocné krmil; bylo-li kde
            sirotku ubližováno, nedal ublížiti jemu od nikoho; též pocestné
            přijímal a dobrý jim pokoj činil, a jakož je řečeno v svatém
            evangeliu evangelistou Matoušem: „Pocestným jsem byl, a nepřijali
            jste mne, nahý, a nepřioděli jste mne, nemocen jsem byl [a] v žaláři,
            a nenavštívili jste mne“, totiž na levici tehda [jsoucím], i půjdou
            ti do trápení věčného, a [jsoucí] na pravici, kteří činili
            tyto dobré [skutky], tehdy vejdou do života věčného. To [a] takové pomýšlel blahoslavený kníže v srdci svém; byl-li kdo
            chudý, buď domácí nebo cizí, všecky odíval a krmil, a přišel-li
            k němu některý služebník kostelní nebo kněz, jemuž bylo ublíženo,
            on takové vykupoval a dobře činil všem. 
             Kostely pak
            zřídil ve všech městech a dobře činil jim; a Boží
            sluhy shromáždil ze všech národů, a  služba Bohu za něho se dála
            po všecky dni, jako u velikých národů, zařízením dobrého a žádoucího knížete Václava. I vložil mu Bůh do srdce
            takovouto myšlenku, vystavěti kostel ve
            jméno svatého Abrahama.6
 [Pokračování ...].
 Překlad Josef Vajs
            (1929)  
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | O křtu Vratislava ani
            Drahomíry se nemluví. Předpokládá se zcela automaticky, že
            byli oba křesťané. Proto také dávají Václava s naprostou samozřejmostí
            pokřtít hned po narození, jak se slušelo a jak bylo v knížecím
            prostředí obvyklé. |  
                | 2 – | Postřižiny se udělovaly chlapcům
            v sedmi letech věku. Severoruská redakce legendy se od této
            jihoruské významně liší ve znění biskupova požehnání,
            uvádí jej v celé nezkrácené podobě – viz „Srovnání“ níže. |  
                | 3 – | Jestliže Ludmila dala vyučit
            Václava v knihách slovanských
            pod vedením kněze (a on si dobře osvojil jejich smysl)
            a pak byl otcem poslán do Budče (patrně dodatek podle
                  legendy X), aby se vyučil v knihách latinských
            (zde ho učil kněz, zvaný Učen, jak praví Crescente
            a II. stsl. legenda, podle Kosmových anagramů
            totožný s moravským biskupem Gorazdem), potom logicky v sídle Vratislavově (což zřejmě nebyla Praha,
            kde vládl Spytihněv) by musel tehdy působit pouze slovanský kněz,
            latiny neznalý. Je ovšem možné, pokud
            Ludmila sídlila na Budči (D. Třeštík 1997, s. 364-366), což
                  slovanský legendista zřejmě netušil, že
            knihám slovanským i latinským Václava učil
            tentýž kněz – biskup Gorazd-Učen
            – viz „Rodokmen Mojmírovců“.
 |  
                | 4 – | Po smrti knížete Vratislava
            (†921) dosadili Václava
            na trůn a „Boleslav mu byl poddán“. Ale „byli pak oba malí“, a tak vládla Drahomíra. Z této nelogické změti
            informací má racionální jádro asi jen zpráva o Drahomířině
                  regentské
            vládě, o níž Crescente
            vůbec nemluví. Proč k ní vůbec došlo? Vždyť Václav už nebyl žádný mladíček,
            jak se z dalšího textu legendy dovídáme, měl
            18 roků. Ve skutečnosti ještě víc –  asi 26 roků –, jak vyplývá z antropologicko lékařského průzkumu
            jeho ostatků, který provedl E. Vlček
                  (1997,
            s. 112, 126, 134-135, 137), čili ve Václavově věku příčina v žádném
            případě nebyla. Svůj lid tedy nezačal spravovat až Drahomíra vychovala svého
            druhého syna Boleslava,
            resp. až Václav dospěl, když dospělý byl již v roce
            otcova úmrtí, ale zřejmě po Arnulfově zásahu v Čechách
            v roce 922, kdy Drahomíra byla donucena odstoupit, či spíše byla
            vyhnána. Tehdy měl Václav 27 let a Boleslav asi patnáct, a jak uvádí I. stsl.
                  legenda, mohl pak „vyrůstat pod ním“
            (charv.), resp. „počal mu býti poddán“
            (Vost., Min.).
            To ovšem legendista napsat nemohl, protože pak by Václav
            vypadal jako slaboch, který si svoje právo na stolec nedokázal vůči
                  nevlastní „matce“ prosadit. Proto se také v žádné
            václavské legendě nemluví
            o Václavově dožitém věku! K věku Vratislava a Václava srovnej článek:
            „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“. |  
                | 5 – | Legendista se vůbec nezmiňuje
            o Ludmilině vraždě, proto může mluvit „o matce bez viny“,
            chybí mu pak motiv pro Václavovo vyhnání Drahomíry. K tomu
            stejně mohlo dojít až po Arnulfově zásahu (922), tedy až poté, co
            se Václav ujal vlády. Je proto možné, že
            v době, kdy tato legenda vznikla, se kult sv. Ludmily buď ještě
                  neprosadil, anebo naopak legendista nechtěl opakovat
            to, co v té době již bylo zaznamenáno ve staroslověnské legendě
                  ludmilské – dnes ztracené. Co bylo jejím
            obsahem můžeme dnes usuzovat pouze na základě staroslověnského
                  Prologu o sv. Ludmile nalezeného na
            Rusi nebo z latinské Fuit. |  
                | 6 – | „Na všech
            (»přemyslovských«)
            hradech nechal postavit kostely“, nad tím se asi pozastavovat
            nebudeme. Proč však na Pražském hradě staví rotundu? Stál
            zde již kostel P. Marie, kde byl pohřbený jeho strýc Spytihněv,
                  a bazilika sv. Jiří, v níž nalezl spočinutí jeho
            otec Vratislav. Pro svoji bábu Ludmilu dává postavit samostatnou kapli. Nabízí se tu tedy logické vysvětlení, že
            svatovítskou rotundu dal Václav postavit nad
            hrobem svého děda Bořivoje. Byl to přece právě Bořivoj, kdo přenesl
            moravské křesťanství do Čech (Kristián, kap. 2). Kromě toho
                  Václav zřejmě usiloval o to, aby staroslověnská liturgie zazněla i na Pražském
            hradě, nejen v rotundách v jeho blízkém či vzdálenějším
            okolí (rotunda sv. Klimenta na Levém Hradci, rotunda sv. Petra na Budči,
                  rotunda sv. Kosmy a Damiana v Boleslavi). |  |  
          | Petr Šimík (2005). Komentář:„Víme dnes bezpečně, že typ rotundy
            byl do Čech přinesen právě z Velké Moravy a bylo by tedy možné,
            že byl použit již u nejstaršího v Čechách postaveného
            kostela“ (D. Třeštík 1997, s. 330), tj. kostela sv.
            Klimenta na Levém Hradci, který dal postavit kníže Bořivoj.
 „Zákoník  Lex Salica Karolina hovoří o prastarém zvyku budovat
            nad hroby významných mrtvých memoriální sakrální stavby.
            Taková stavba, nejspíše dřevěný kostel sv. Michala, vznikla
            nad prvním hrobem kněžny Ludmily na Tetíně“ – uvádí P.
            Sommer (2001, s. 7-8). Lze proto předpokládat, že nad hrobem svého
            děda nechal Václav také postavit kostel, v tomto případě
            kamennou rotundu.
 „Rotundy a vůbec centrální
            stavby nebyly původně určeny pro bohoslužby, stavěly
            se nad hroby mučedníků nebo se
            zřizovaly na zvláště památných a posvátných místech.
            Později se z nich staly normální kostely, ale tento »památeční«
            ráz na nich přece jenom zůstal. Václav dal svou rotundu postavit
            na místě, které bylo jistě památné. Postavil ho totiž na
            pahorku Žiži (nebo spíše Siži), »uprostřed hradu«, kde už  dávno
            předtím stál knížecí stolec, onen symbol vlády, pro nějž
            pak čeští bojovníci »činili ze svých lebek most« pro ty, kteří
            na něj chtěli usednout. Hned vedle rotundy se nacházelo pohřebiště,
            vzniklé nejspíše delší dobu před jejím postavením. Při její
            stavbě se jeden či dva z hrobů ocitly uvnitř rotundy,
            kostel byl možná postaven nad již existujícím hrobem či hroby.
            E. Vlček se domníval, že v tomto hrobu (označeném K1) byl
            pochován Bořivoj. Ve svém
            kostele P. Marie totiž Bořivoj pohřben nebyl, leží v něm
            nepochybně Spytihněv se svou manželkou. Pahorek Siži s kamenným
            knížecím stolcem a snad i hrobem
            Václavova děda, prvního křesťanského
            knížete, by však byl vskutku památným a posvátným
            místem“ (D. Třeštík 1997, s. 409-410).
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Tabulky:4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
 5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 12. „Dožitý věk knížat
            podle průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Pokračuje 2. částí: Vražda
            Václava a přenesení jeho těla. Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
 • 
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
            raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |