|    [Pokračování
            ...]V ten pak čas ďábel, jenž (jest)
            od počátku nenávidě rodu lidského, vsel zlé věci do srdce
            jeho a navedl jej proti bratru jeho, jako i bezbožného Svatopluka,
            který se na zlém usnesl proti bratřím svým v srdci svém. Zabil
            bratry své a převzal vládu sám v Ruské zemi, nevěda o pomstě
            Boží, že sluhové Boží ne nadarmo meč nosí, ale na záhubu
            bezbožných. Tak i tito zlí rádcové ďábelští, kteří obmýšleli
            zlé v srdcích svých s Boleslavem proti blahoslavenému knížeti
            Václavovi. Přišel pak den svatého Abraama, jemuž byl
            Blahoslavený slib svůj učinil, a veselil se v Bohu. Ti pak zlí
            rádcové ďábelští tehdy pozvali Boleslava a radou se uradili
            nepřátelskou o blahoslaveném Václavovi,  jako Židé o Kristu
            v dřívějších letech.
 Bylo pak „Posvěcení chrámu“; tehdy jel Boleslav
            do hradu. V neděli pak
            (byly) slavné služby Boží, v nichž se slavil  svátek
            svatých dobrodinců Kosmy a Damiana.
            A blahoslavený kníže Václav, vyslechnuv svatou liturgii, chtěl
            jeti do svého domu spěšně. Boleslav však jemu nedal, prose jej
            plačtivým hlasem, řka takto: „Proč chceš odjeti, bratře? Víno
            a medovinu všecku mám u sebe“. On pak neodepřel jemu a nejel na
            svůj hrad, a vsed na svého koně, začal hráti se služebníky svými na
            dvoře Boleslavově.7
 Proto míníme, že jemu pověděli na
            dvoře a řekli mu služebníci jeho: „Kníže, Václave, Boleslav tě chce zabíti“.
            On však neuvěřil tomu slovu a všecku naději svou Boha vložil,
            a ten den celý pili a veselili se u Boleslava. A v tu pak noc sešli se
            nepřátelé, ti zlí rádcové, do  Hněvysova dvora, pozvali si Boleslava a konali zlou a ďábelskou radu. Jako se sešli k Pilátovi Židé proti Kristu,
            obmýšlejíce zlé, tak i ti zlí psi, jim se podobajíce, radili
            se, jak by zabili pána svého. Řekli: „Půjde na jitřní
            do kostela“ – Václav totiž rád chodil do chrámu – (řkouc
            k sobě) „tehdy zabijeme ho“.
 Když bylo ráno, zvonili na jitřní. Václav pak kníže,
            uslyšev zvonění, řekl takto: „Sláva tobě, Pane Bože můj, že
            jsi dal světlo a (dal jsi mi) dosíci jitra tohoto“. A v ten čas
            vzav sandály své, obul se a tvář si umyl a šel na jitřní. I zastihl jej Boleslav ve vratech. Václav pak ohlédnuv se řekl: „Dobrý
            den, pane, včera ...“. Ale k Boleslavovi sklonil se ďábel k uchu a rozvrátil srdce jeho, že, tasiv meč svůj a odpověděv
            takto: „Nyní chci ti lepším nad to býti“, udeřil
            Blahoslaveného mečem po hlavě. Václav pak obrátiv se řekl: „Bratře,
            co jsem ti zlého učinil?“ A přiběhnuv jeden z rádců těch,
            sekl do ruky blahoslaveného knížete Václava. Ten pak pustil jej
            a běžel ke kostelu. Ale ďábelští rádcové  Čista a Tira
            zabili jej ve dveřích chrámových. Hněvsa pak přiběhnuv probodl mu
            žebra mečem. I vypustil ducha svého Blahoslavený, řka takto:
            „V ruce tvé, Pane, odevzdávám ducha svého“.
 Zabili pak v tom hradě s ním Mstinu
            a Helenu a na jiné ostatní muže
            šli; jedny zabili a druzí se rozběhli po krajích, a děti pobili pro něj.
            A Boží sluhy a chudé oloupivše vyhnali ze země a ženy
            jejich za muže provdali. Ti pak psi ďábelští zabili pána svého.
 Tira pak řekl: „Jděmež ještě i na naši paní, ať opláčeš
            najednou bratra i matku“. Boleslav však řekl: „Nikam se nepoděje,
            až jinými dospěje“. Odešli pak od Václava, rozsekavše ho a nepochovavše
            ho.8
 Krasej pak kněz,
            vzav Blahoslaveného, před chrámem ho položil (a) pokryl jej tenkým
            plátnem. Uslyševši pak matka
            jeho, že syn její jest zabit, přiběhnuvši hledala ho; uzřevši
            pak (jej), padla na srdce jeho a plačíc sbírala údy těla syna
            svého a sebravši (je) pak neosmělila se odnésti do domu svého, ale
            ve dvoře knězově umyvše a oblékše jej, nesli a položil
            jej v kostele. Obávajíc se pak matka jeho smrti,
             uprchla do Charvát; neboť
            strašná jest smrt od cizích rukou, že ji nechtěla přetrpěti. Boleslav
            pak, chtě ji zabíti, poslal za ní zlé rádce; oni pak šedše
            nezastihli ji. Tu povolali kněze Pavla, aby modlitbu
            konali nad ním; pochovali pak ctné tělo svatého a blahoslaveného
            Václava, dobrého a spravedlivého ctitele Božího a milovníka Kristova,
            neboť sloužil Bohu s pobožností a s bázní. A krev jeho po tři
            dni nechtěla jíti do země; třetí pak den se ztratila (krev
            jeho) a chrám vzešel nad ním, ani všichni lidé to viděli a se divili.
            A doufáme v Boha, že se (i) na modlitbu (přímluvu) blahoslaveného
            Václava větší div zjeví. Neboť zajisté Kristově muce (zjevivší
            se) a (muce) svatých mučednic rovnala se muka jeho; i radu 
             
            konali o něm  jako Židé o Kristu, rozsekali jej pak jako Pavla a děti
            pro Krista zahubili. Vpravdě veškeren národ lidský velmi plakal
            pro něj.
 Zabit pak byl kníže Václav  léta
            6337, indikce 2.,
            kruhu slunečního 3., (luny) a měsíce září 28. (dne).9 Bůh pak
            dej pokoj duši (jeho) ve věčném životě se všemi vyvolenými,
            kde všichni spravedliví odpočívají ve světle života tvého,
            Pane.
 Bůh  pak nezůstavuje vyvolených svých
            na potupu nespravedlivých, ale navštívil milostí svou (a) obrátil
            zatvrzelé srdce jejich na pokání: poznali hřích svůj (ti), kteří
            prolili krev nevinnou. Boleslav pak rozpomenul se na Boha s pláčem
            a vzdycháním řka: „Bože, pomoziž mně hříšnému a buď mi
            milostiv“. A poslal sluhy své, aby  přinesli tělo blahoslaveného
            knížete Václava, bratra jeho, z hradu Boleslavova  do
            Prahy, řka
            takto: „Zhřešil jsem, hříchu svého jsem si vědom a nepravosti své znám, a jest přede mnou vždycky“.10
 I položili jej v kostele svatého Abraama, který sám
            byl postavil, na pravé straně oltáře „dvanácti apoštolů“.
            Přenesen (pak) byl knížete Václav  měsíce března 3. dne. Bůh
            dej pokoj duši jeho na lůně Abrahámově, Izákově, Jakobově, kdež všichni spravedliví odpočívají,
            očekávajíce vzkříšení z mrtvých; jemuž přísluší všecka
            sláva, čest a klanění s Otcem, jenž jest bez začátku, a se
            svatým a blahoslaveným a oživujícím Duchem, nyní i vždycky i na věky
            věků, amen.
 Překlad Josef Vajs
            (1929)  
 Poznámky:  | 
        
          | 
              
                | 7 – | Na všech „přemyslovských“ hradech
            tehdy asi stál kostel – viz mapka. |  
                | 8 – | To vše ukazuje, že Václavova vražda
            nebyla spáchána „nešťastnou náhodou“, jak se domnívá D. Třeštík
            (1997, s. 434), ale že šlo o dlouho dopředu pečlivě
            připravovaný zločin. Jinak by se na místě vraždy nemohli „náhodou“
                  objevit jen oba hlavní protagonisté a čtyři
            spiklenci, ale nikdo z Václavovy družiny! První, co Boleslav po
            vraždě udělal bylo, že zlikvidoval nejen Václavovu
            družinu, ale i jeho přátele v Praze, a Boleslavovi družiníci dokonce
                  i „nemluvňátka“. A když už byli v ráži,
            chystali se i na Boleslavovu matku Drahomíru. Pokud by šlo o „nechtěnou“ nešťastnou náhodu, jak chce D. Třeštík
            (1997, s. 434), nenechali by Václava
            „rozsekaného a neuklizeného“! |  
                | 9 – | Po přepočtu by rok vraždy
            vycházel na rok 829 (6337 – 5508 = 829). K chybě došlo zřejmě
            při převodu z hlaholice („g“ = 4) do
            cyrilice („g“ = 3), rok byl pak původně zřejmě zapsán: 6 tisíc 4 sta 30 a 7 (srovnej
                  D. Třeštík 1997, s. 209-224). Odpočet 5508 patří byzantské starší éře I
                  (BS I), ale rok
            6437 je spíše rokem alexandrijské světové éry
                  (ASg) s odpočtem 5502 a odpovídá roku 935
            římského juliánského kalendáře. Viz „Granum“
            k roku 928. |  
                | 10 – | To, co se u
            Boleslava dostavilo po vraždě, lze stěží nazvat „lítost“
            nebo „pokání“, ale spíš „chladná kalkulace“. K translaci Václavova těla nedošlo tři
            roky po vraždě, jak uvádějí některé legendy (Crescente,
            Gumpold, Kristián,
             II. stsl. legenda), ale podle D. Třeštíka
            (2000, I., s. 11) až v šedesátých letech 10. století
                  v souvislosti s přípravami na založení pražského biskupství, tzn. až 30 let po vraždě, a to by byla opravdu
            velmi pozdní lítost. Podle  Vavřincovy legendy k tomu
            došlo dokonce až „za času pana Vojtěcha,
            vznešeného vyznavače a biskupa“ (Vojtěch byl zvolen biskupem v roce
            982 na Levém Hradci). Protože Boleslav I. zemřel v roce 972, šlo by pak
                  o lítost až jeho syna Boleslava II.
            (972-999). |  |