|  
 
 
   II.
      STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA 
        
          | Kniha
            o rodu a utrpení knížete Václava (Václavovo vidění a proroctví) |  
          | 
               [Pokračování ...].[9] Nelze též zatajit jeho  prorocké 
            vidění o knězi Pavlovi a o jeho domu, které po svém probuzení sám takto vykládal:
 Když jsem ležel na posteli a odpočíval, má milá družino a čeledi, zachvátilo 
            mě strašlivé vidění. Spatřil jsem totiž dvorec kněze Pavla se všemi budovami a příbytky lidskými odshora 
            dolů úplně zpustošený.1 Sklíčen tímto viděním zmítal jsem se a trápil duševní 
            trýzní obav o věřící lid Boží. Ale vyložím toto vidění vševědoucímu a milosrdnému Tvůrci a věřím, 
            že s jeho pomocí rozřeším, co je pravdivého na tomto vidění.
 Zboření domu, které jsem viděl,  znamená totiž 
            blaženou  smrt mé báby a ctihodné paní
            Ludmily, a zpustošený dům Pavlův věští vyhnání kleriků a kněží ze 
            země a zabrání jejich majetku.2 Viděl jsem zajisté, kterak má
            matka, pohanka jak rodem tak věru i ohavností svých skutků, jež si ani nezaslouží, aby byla 
            jmenována, přátelí se s jinými svými zlými rádci neznabohy a s nimi pomýšlí na záhubu své 
            tchyně.
 
 [10] A tato jeho slova jasnější nad slunce se vyplnila. Neboť
             zlá jeho matka, zvaná pohříchu Drahomírou,3
            dohodla se s těmi bezbožníky a řekla:  Co učiníme v té věci, jelikož ten, který má 
            být knížetem,  je zkažen od kněží a od mé tchyně a je jako mnich? 
            Zahubím tuto a ony vyženu ze země.4
 V tu chvíli poslala své rádce a  zardousila svou tchyni
            Ludmilu. Potom nastalo po celé zemi české veliké pronásledování kleriků a kněží a ničení 
            chrámů. A po ulicích postavila stráže a řekla: Kdekoli spatříte, že nějaký kněz jde k mému synovi, 
            nešetřte jeho života a na místě jej skolte. Po celé zemi zřídila modlářské svatyně a všechen kraj 
            k nim obrátila, přinášela jim oběti a nutila k nim svého syna.
 Sám  svatý hošík byl ještě dítětem a nemohl se protivit matce. 
            Chodil sice do pohanských svatyň, ale nikdy nepotřísnil své duše skvrnami modlářství. Světec byl zajisté nebeskou 
            zbrojí ochráněn a utvrzen, a když se velmoži ubírali do pohanských svatyň, tu jako by svoloval, ale 
            vnitřním úmyslem v srdci odpíral souhlas jejich skutkům.5 Vystříhal se všech lidí, 
            nepatrných i mocných, jak se patřilo.
 Milost Boží zajisté spočívala na něm a byl milován všemi (Luk. 2, 40). V řečech svých byl pravdivý, 
            na soudě spravedlivý, na sněmech moudrý, v dobrotivosti proslulý, ve všech dobrých obyčejích velmi horlivý, 
            často poklekal k modlitbám božských hodinek, napsané malé knížky míval opatrně a tajně schovány 
            u sebe pod šatem. A když unikl světským starostem, dvanáctkrát nebo i víckrát se oddával tajným 
            modlitbám v skrytu své ložnice a pročítal je v noci i ve dne až do konce. A tak velebil 
            Krista čistým úmyslem.
 [Pokračování ...].
 Překlad Josef Vašica (1969).  
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | Václav míval často vidění,
            z nichž jedno bylo zvlášť významné – zbořený dům kněze
            Pavla. |  
                | 2 – | Václav prorokuje, že jeho
            vidění věští Ludmilinu smrt, způsobenou spiknutím jeho matky,
            rodem i skutky pohanky – byla tedy pokřtěná. |  
                | 3 – | Václavova „zlá jeho matka, zvaná pohříchu Drahomírou“ je zřejmě 
            jeho nevlastní matka, která v Crescente
            a v Gumpoldovi ještě vůbec není jmenována. 
            Viz také Komentář k tab. 6. |  
                | 4 – | Drahomíra zamýšlí zahubit Ludmilu a ze země vyhnat kněze, 
            protože zkazili Václava. A také to udělá. |  
                | 5 – | V době, kdy byla zavražděna Ludmila (921), Václav, svatý 
            hošík, byl prý ještě pachole, proto
            se nemohl protivit matce a musel navštěvovat pohanské svatyně. Přitom v roce následujícím již pachole 
            nebyl, protože po vojenském zásahu bavorského Arnulfa v Čechách (922) usedá na pražský stolec a velmi 
            rázně přebírá moc v knížectví – viz následující kap. 11. |  |  
          | Petr Šimík (2005). 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |   
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
 • Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin česko-ruských kulturních vztahů, ed. 
            A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976.
 • Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
 • Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |