|  
 
 
   PROLOŽNÍ1
      LEGENDA O
      SV. LUDMILE 
        
          | V týž den (tj.
            16. září) svaté mučednice Ludmily, báby sv. Václava |  
          |   
            BLAHOSLAVENÁ LUDMILA BYLAze země srbské, knížete srbského dcera. Byla provdána za českého knížete jménem Bořivoj. Tehdy pak ne všichni byli pokřtěni. A když byli spolu, rozjasnily se oči srdce jejich a byli pokřtěni ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého. I vystavěli chrámy a shromáždili kněze.
 A zplodili tři syny a dceru. Bořivoj však v šestatřiceti letech odešel z tohoto života.
 Blahoslavená Ludmila pak všechnu starost zaměřovala k Bohu a všecko své jmění rozdala chudým jako almužnu. A otcovský stolec převzal její syn
            Vratislav. Ten pak,  dosáhnuv třiatřiceti
            let, spočinul v Pánu.2 I ujal se vlády Václav, Ludmilin vnuk.
 Tehdy začala matka Václavova obmýšlet zlo proti své tchyni Ludmile a všemožně hledala, (jak) ji zahubit.
 Když to však Ludmila poznala, odešla na jiný hrad, zvaný Tetín. Ale její snacha se smluvila se dvěma velmoži a poslala je na Tetín, aby její tchyni Ludmilu zahubili. A když ti dva lotři přišli, shromáždili kolem sebe množství zlosynů sobě podobných.
 A když nastal večer, obstoupili se zbraní dvůr. A rozbili dveře a vešli do domu. Chopivše se pak Ludmily, hodili jí na šíji provaz a uškrtili ji.
 A tak vzala konec života, v den sobotní, v první hodině noční. Žila let šedesát a jedno léto. A zalíbila se Bohu,
             přijavši korunu mučednickou.3 Neboť Bůh skrze ni ukázal znamení a div na místě, kde byla pohřbena – nebylo (to) totiž v kostele, ale pode zdí hradní – a tam se po všecky noci zjevovaly hořící svíce; a jakýsi slepec prohlédl, dotknuv se prsti, kde Ludmila ležela. A od té doby se událo mnoho zázraků.
 Uslyšel o nich její vnuk Václav, (a) spěšně přenesl svou bábu do slavného města Prahy a uložil její ostatky v kostele svatého Jiří.
 A tam se dějí i nyní mnohá znamení a zázraky.
 Překlad Emílie Bláhová-Václav Konzal
            (1976) 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1 – | Prolog neboli synaxář východní
            církve je liturgický sborník stručných životopisů světců,
            řazených podle kalendáře. Prolog vznikl asi v polovině
            12. století překladem synaxáře byzantského; v jednotlivých
            slovanských oblastech pak byly do tohoto základního
            Prologu zařazovány i životopisy místních svatých. Řecká církev
            užívá pojmenování „synaxarion“ („synaxis“
            znamená „sbírku“ nebo „shromáždění“; od obojího lze název
            knihy odvodit: buď je to sbírka životopisů, nebo čtení
            pro sváteční shromáždění; přeneseně znamená „synaxis“
            také sám svátek světce). |  
                | 2 – | dosáhnuv třiatřiceti let:
                  „vladěvъ lět LG“ je čtení rukopisu č. 153 býv. moskevské Typografické knihovny (dnes
                  Ústřední archiv). K tomu překladatelé Emílie Bláhová a Václav
            Konzal říkají: Údaj je  nesporně chybný, pokud
                  chápeme „vladěti“ jako „vládnouti“: nejde o dobu vlády, ale o věk
            Vratislavův. Snad i znění rukopisu č. 59 Pogodinovy sbírky ze St. veř. knih.
                  Saltykova-Ščedrina v Leningradě „vladěja lět L i G“ napovídá, že i písař
                  rukopisu rozuměl textu jinak: „Ten pak maje třiatřicet let, spočinul v Pánu“. V legendě Fuit čteme „dovršiv třiatřicet let“. Další oporu má tento překlad i v kontextu; jak u Bořivoje, tak
                  u Spytihněva (u toho pouze v Kristiánovi
            a v latinské legendě Fuit, v Proložní legendě je vynechán) se
                  v souvislosti s jejich úmrtím nemluví o délce vlády, ale
            o dožitém věku.
 Dosavadní překlady:
 • J. Vajs (1929) –
            „vládnuv třiatřicet let“,
 • J. Vašica (1942) –
            „vládnuv, v třiatřicíti letech skonal v Pánu“,
 • J. Vašica (1969) – „vládl třiatřicet let, načež zesnul v Pánu“,
 •
            E. Bláhová-V. Konzal (1976) – „dosáhnuv třiatřiceti let, spočinul v Pánu“.
 Ze zmínky o „stolci
            otcovském“ lze vyvodit, že Vratislavův děd v Praze nevládl,
            že „zřízení“ knížecího stolce je až dílem skutečného zakladatele pražského
            hradu Bořivoje. „Nastolovací
            rituál“ přinesl nejspíš s sebou z Moravy, protože před tím, než sám usedl na pražský
            stolec (875), se o jediném vévodovi či knížeti Čechů nemluví. Viz např. Fuldské anály
                  k roku 845 nebo 872.
 |  
                | 3 – | korunu mučednickou přijavši: „Mučenija věnecь
                   priimši“ znamená doslova „věnec“, nikoli korunu. Odpovídá to rozdílu ve tvaru odznaku královské či císařské moci a důstojnosti – Východ si zachoval věnec, na Západě se představě věnce vzdálili, ačkoli původní
            „corona“ není nic jiného než věnec. |  |  
          | Petr Šimík (2005). Legenda: ь
            – měkký jer; ъ – tvrdý jer.
             Komentář:K otázce výkladu „vládnuv –
            dosáhnuv – dovršiv – maje let“ (pozn. 2): Údaj není
            „nesporně chybný“, ale lze jej naopak chápat jako snahu
            opravit  chybu v původní (nedochované) staroslověnské legendě ludmilské,
            pokud vůbec životní údaje knížat již tehdy obsahovala, ale předpokládejme,
            že ano.
            Stejnou chybu najdeme u Kristiána i v latinské Fuit.
            Vratislavův věk  33 let je zcela nereálný –
            srovnej E. Vlčkem (1997) stanovený dožitý věk tohoto knížete
            (45-50 let) v tabulce 12.
 V každém případě interpretace „vladěvъ lět
            LG“ jako „dosáhnuv třiatřiceti let“  není správný překlad,
            ale svévolný zásah překladatelů do původního originálního
            textu. Srovnej překlad J. Vajse (1929) a J. Vašici (1969). Odvolává-li se D. Třeštík
            (1997, s. 453) na tento „nový překlad“
            E. Bláhové a V. Konzala v souvislosti s vyslovením námitek proti Vlčkovu
            stanovení dožitého věku Vratislava, nemá jeho argumentace žádnou
            váhu.
 H. Łowmiański (1970,
            s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
            nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
            oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
            uváděly data nastoupení vlády a délku
            panování a ne délku života“. Takto autora
            citoval D. Třeštík (1997, s. 142), sám však údaj „33 let“,
            použitý v legendách u Vratislava, stereotypně považuje za délku
            jeho života
            (D. Třeštík 1997, s. 206).
 Dožitý věk prvních Přemyslovců podle E. Vlčka ve
            srovnání s údaji uvedenými v legendách přibližuje tabulka 4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v
            tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle nejnovějšího
            stavu poznání, obsahují tabulka 6 a tabulka 7.
            Průběžný věk členů první tří generací „Přemyslovců“
            v některých klíčových letech přibližuje tabulka 13. K dožitému
            věku Vratislava a Václava srovnej článek Brůžek-Novotný
            (1999): „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Srovnání:Tabulka
              4. „Stáří prvních »Přemyslovců«
            podle legend“.
 Tabulka
              5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 Tabulka
              8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 Tabulka
            12. „Výsledky průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 Tabulka
            13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Hroby:
            „Hrob K1-Bořivoje“.
 Hroby:
            „Hrob knížete Vratislava“.
 Hroby:
            „Hrob knížete Václava“.
 Otázka: „Jak staří umírali
            staří »Přemyslovci«?“
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929,
 s. 64-65.
 • 
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969.
 • H. Łowmiański: Początki
            Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
 • 
            Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
            česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
 • 
            Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Jaroslav Kolár  (ed.): Středověké
            legendy o českých světcích. NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |