|  
 
 
   BOŘIVOJOVI
      SYNOVÉ A VNUCI 
        
          | KRISTIÁNOVA
            LEGENDA, KAP. 3. (1. část). |  
          |    [Pokračování
            ...].(63) Bořivoj 
            měl též manželku jménem Ludmila, dceru Slavibora, knížete ze
            země slovanské, jež za starodávna slula Pšov, nyní od dnešních
            lidí podle hradu nedávno vystavěného Mělnickem sluje.1
            Tato,
            jakož rovna mu byla v bludu pohanském, obětujíc modlám, tak i v náboženství
            křesťanském ho napodobila, ba předčila svého muže v ctnostech
            a stala se vpravdě služebnicí Kristovou.2
             Dala pak tomuto knížeti
            tři syny a toliktéž dcer, a jak mu byl blažený Metoděj ústy
            prorockými předpověděl, co den moci nabýval se vším lidem svým
            a říše jeho vzrůstala. A dokonav běh času svého, pln dnů a dobroty na věčnost se odebral, naplniv života svého svého třicet
            pět let.3
 Po něm ujal se vlády prvorozený syn jeho Spytihněv,
            všemi ctnostmi a přímo pověstí svatosti neobyčejně se skvějící.
            Bylť následovníkem otcovým,  zakládal chrámy Boží, shromažďoval
            kněze a kleriky a dokonalý byl u víře Kristově. Dokonav čtyřicet
            let svého života, opustil tento svět a vznesl se ke hvězdám.
            
            Po smrti ujal se otěží vlády bratr jeho Vratislav, jenž pojal
            manželku jménem  Drahomiř ze země Slovanů pohanských, řečené
            Stodor, ženu, kterouž přirovnati jest k oné Jezabeli, jež v zlobě své utracovala proroky, nebo k Evě, manželce prvního člověka,
            která  Kaina i Abela porodila. Povilať Drahomiř témuž knížeti
            dva syny, jednoho jménem  Václav, druhého
            Boleslav.4
 Ale o tom až
            na svém místě.
 Nábožná tedy paní  Ludmila ovdověvši a ještě
            staršího syna ztrativši, v domě svém setrvávala a pamětliva dřívější
            své nevědomosti
            (64) 
            a bludu, den ze dne oplakávala minulé
            nepravosti. A jako kdysi byla vydávala údy své v službu nečistoty
            a nepravosti k hřešení, tak nyní vydávala je v službu
            spravedlnosti k posvěcení, říkajíc slovo apoštolovo: Jaký užitek
            jsem měla tehdy z toho, zač nyní se stydím? (Řím. 6, 21). Svědčí
            o tom chudí, jimž hojně v jejich nedostatku pomáhala a o jejichž
            potřeby jako matka se starala, hladové živíc, žíznivé občerstvujíc,
            pocestné a nuzné odívajíc. Svědčí o tom klerikové, o kteréž
            s nábožnou myslí jako o své syny pečovala. A byť všichni tito
            mlčeli, svědčí o tom  stánky Kristovy, jimž rozmanitého zboží
            zlatého a stříbrného darovala – ne jako někteří z lupu nebo
            statku chudých, ale ze jmění sobě od Boha uděleného. Byla zbožná
            a mírná ve všem a všelikých plodů dobroty plná. V almužnách
            byla štědrá, v bdění neúnavná, v modlitbě nábožná, v lásce
            dokonalá, v pokoře neznající míry, v péči o sluhy Boží
            tak čilá, že kterým za světla denního nestačila vyhověti, v noci skrytě rukama své čeledi s horlivostí posílala, čeho potřebovali,
            naplňujíc slovo evangelia, jímž se přikazuje skutky lásky
            konati tak, aby nevěděla levice naše, co dělá pravice. Než
            kdybychom chtěli všechny projevy jejích ctností vylíčiti, spíše
            světlo denní by nám došlo nežli psací blána. A věru dveře
            domu jejího ve dne v noci každému mimojdoucímu byly otevřeny,
            že s blaženým Jobem mohla zvolati: Dveře mé pocestnému otevřeny
            byly (Job 31, 32), okem byl jsem slepému a nohou chromému (Job 29, 15). Byla matkou sirotků, vdov těšitelkou, zajatých nebo uvězněných
            neúnavnou navštěvovatelkou a ve všech dobrých skutcích dokonalá.
 Když tedy jmenovaný vévoda Vratislav,
            jak jsme se zmínili, ujal se po svém zemřelém bratru vlády,
            upevnil říši, vystavěl basiliku ke cti blaženého Jiřího mučedníka,
            ale smrtí byv zastižen, jejího dlouho želaného posvěcení se
            nedočkal. Svého syna  Václava, hocha vroucí mysli, dal na hrad jménem
            Budeč,5
 kdež byl a jest kostel, zasvěcený od předchůdce jeho a bratra Spytihněva ke cti knížete apoštolů blaženého Petra,
            aby tam v zákoně Božím a v Písmě byl vyučován.   Hošík bystrého
            vtipu, Duchem svatým jsa osvěcován, hluboko si vštěpoval v paměť
            všecko, co slyšel od učitele, a když zatím  otec jeho se odebral
            z tohoto světa – ve věku asi třiceti tří
            let –,6  povolán jest na sídelní hrad pražský7 a na
            stolec otcovský  ode všeho lidu  povýšen.
             Ale poněvadž ještě neodrostl
            zcela věku chlapeckému nebo jinošskému,8 všichni
            velmoži dohodnuvše se na moudrém záměru   svěřili nezkušeného
            vévodu s bratrem jeho Boleslavem Ludmile blažené paměti, služebnici
            Kristově,  na vychování,9 až by milostí Boží vyspěli věkem i silou.
 (65) 
            Vidouc to však matka těchto hochů, jež jako  vdova
            osobovala si žezlo po svém manželu, ďáblem se dala popuditi a všelikým
            záštím své jedovaté duše vzplanula proti služebnici Boží
            Ludmile. A zlými dohady sžírána, domnívajíc se, že tím, když
            všecek národ svěřil vychování jinochů její tchýni, zbavována
            jest vlády i statků a naopak Ludmila že všechno panství uchvátí,
            vešla v nejzvrhlejší úradu s muži Belialovými a vší mocí
            hledí ji zahubiti. Ctihodná však a nábožná služebnice
            Kristova Ludmila poznavši to, chápala se proti ostnům zpupnosti
            zbraní pokory a trpělivosti a po poslech vzkázala svojí snaše:
            Ani stín nějaké žádostivosti po tvé vládě nezachvátil srdce
            mé, nic takového se tam nezahnízdilo a nejméně si přeji tobě
            nějak poroučeti.  Vezmi si dítky své a po své vůli si s nimi vládni;10
            mně však popřej svobody sloužiti Kristu všemohoucímu, na kterémkoli
            si přeješ místě. Než jak už to vždycky bývá, že čím více
            pokora pro Boha se skloní, tím více pýcha a zpupnost se ďáblovým
            popichováním vypíná, nejvlídnější a nejdobrotivější
            prosbou svaté vévodkyně Ludmily snacha její pohrdla, a nejen přijmouti,
            ale ani vyslechnouti ji nechtěla. To vidouc služebnice Kristova a na paměti majíc slovo apoštolské: Neodpírej zlému, ale dejte místo
            hněvu (Řím. 12, 19) a slovo evangelia: Budou-li vás stíhati v místě
            jednom, utecte do jiného (Mat. 10, 23), z hradu hlavního  přestěhovala
            se se svými  na hrad jménem Tetín – tím více perlami cností
            se ozdobujíc, čím jistěji věděla, že brzy pronásledovateli
            bude dostižena a palmy mučednické sobě zaslouží. Na modlitbách
            přenábožně trvala, bděním a posty neustále se trýznila
            a almužny štědrou rukou poskytovala.
 [Pokračování ...].
 Kristián: Život a umučení svatého
            Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 3. (1. část).Přeložil Antonín Stříž (1969).
 
 Poznámky:
           |  
          | 
              
                | 1 – | Viz mapka
            „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“. |  
                | 2
                  – | Ludmila nemohla být
                  Bořivojovi rovna v bludu pohanském, když ten byl ve
                  skutečnosti pokřtěn nedlouho po svém narození (před
                  rokem 853). Srovnej tab. 3: „Pokusy
                  historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova
                  křtu dle Kristiánovy smyšlené historky“. |  
                | 3
                  – | V legendách se Bořivojův dožitý
            věk uvádí v rozmezí 35-38 roků – viz tabulka 4. |  
                | 4 – | Drahomíra nejspíš „povila“
            jen a pouze mladšího Boleslava
            – viz níže pozn. 9. To by pak Kristián ovšem nemohl
                  použít její přirovnání k biblické Evě, 
                  „která Kaina i Abela porodila“, a toho se zřejmě nehodlal zříci. |  
                | 5
                  – | Ještě za otcova života byl
            Václav poslán na Budeč, „aby tam v zákoně Božím a v písmě
            byl vyučován“. |  
                | 6
                  – | Jedná se patrně o chybný překlad
            či výklad starší (nedochované) staroslověnské předlohy, v níž
            bylo nejspíš uvedeno: „vládnuv
            33 let“, jak při vynechání Spytihněva správně zaznamenala staroslověnská Proložní
                  legenda o sv. Ludmile.
            V každém případě údaj „33 let“, ať už se týkal délky
            vlády či věku, musel být vztažen k datu úmrtí Vratislavova otce Bořivoje (†888):
            „žil pak Vratislav [ještě] 33 let, načež
            zesnul v Pánu“. K tomu srovnej H. Łowmiański
            (1970, s. 413): „Údaje o věku členů dynastie nemohou být
            »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého oficiálního seznamu knížat,
            protože takovéto seznamy pravidelně uváděly data nastoupení vlády
                  a délku panování
                  
            a ne délku života“. |  
                | 7
                  – | Byl-li Václav „povolán na sídelní
            hrad pražský“, navozuje to otázku: „A odkud?“ Zřejmě  vyrůstal
            a žil mimo dům otcovský. Tím lze vysvětlit,
            proč se vlády ujal až v 27 letech po Arnulfově vojenském zásahu
            v Čechách v roce 922 a ne bezprostředně po otcově smrti († 13. února 921).
                  Vratislav patrně svěřil dospělému Václavovi jihočeský
                  úděl se sídlem na Doudlebech (viz mapka „Slavníkovské
                  panství“). To by pak vysvětlovalo, proč Ludmila, žijící
                  na Budči, po Vratislavově smrti přesídlila na Tetín. Chtěla
                  být asi blíž svému vnukovi, kterého vychovala – viz níže
                  pozn. 9. |  
                | 8
                  – | V roce 921, kdy zemřel Václavův
            otec Vratislav, měl Václav 26 roků a Boleslav asi 14 let – viz tabulka 13:
                  „Průběžný věk členů prvních tří
            generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“. |  
                | 9
                  – | V I. stsl. legendě (Min.,
            Vost.), dříve
            než Vratislav poslal Václava na Budeč (viz výše pozn. 4), dala jej  Ludmila
                  vyučit v knihách slovanských pod vedením kněze.
            To znamená, že na vychování dostala
            Ludmila   pouze Václava (Boleslav tehdy ještě nebyl na světě) a stalo se tak ještě během
            Vratislavova života, ne až po jeho smrti. Jediný důvod
            k takovému kroku mohl být pouze
            ten, že Václavova matka
            zemřela, když byl ještě jinoch, mladíček. Vratislav se pak oženil podruhé a vzal si
            Drahomíru. K tomuto sňatku mělo dojít podle D. Třeštíka
            (1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546, pozn. 93
            na s. 547) v roce 906. Boleslav se mohl narodit nejdřív v následujícím
                  roce, a to měl Václav již 12 let –
            srovnej výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu v tabulce 12.
 Drahomíra tedy byla Václavovou macechou
            a ne matkou, jak se první legendisté (mylně?) domnívali a ostatní
                  pak už jen bezmyšlenkovitě
            opisovali (srovnej I. stsl. legenda, Crescente,
            Gumpold, 11. část, Kristián,
            kap. 3, II. stsl. legenda,
            10. část, Fuit, Proložní
            legenda o sv. Ludmile, Proložní legenda
            o sv. Václavu) stejně, jako někteří současní historikové.
 Podobně např.  Kosmas (I, 32) považuje  kněžnu
            Emmu, manželku Boleslava II., za matku
            Václava a Boleslava (později III.), i když ta nemohla být
            matkou ani jejich mladších bratrů, Oldřicha a Jaromíra, neboť
            do Čech mohla přijít nejdříve v roce 989 (L. Polanský 2000,
            s. 45, 48).
 |  
                | 10
                  – | Ludmila podle Kristiána údajně vychovávala
             oba
            bratry, Václava a Boleslava, až po smrti jejich otce (13. února
                  921), protože ještě  „nebyli
            vyspělí věkem a silou“. To měl být také důvod
            její vraždy. Ludmila ale, než  odešla na
                  Tetín, vrátila
            oba bratry Drahomíře. Ta ji pak stejně dala zavraždit (15. září
            921), jak se ještě dočteme. V tom, stejně jako u dalších legendistů (Crescente), je Kristiánovo vyprávění
            zcela zjevně zmatené, neboť na „výchovu“ (ve skutečnosti již šestadvacetiletého)
            Václava (a podle Crescente na „kažení Václava
            kněžími“) by Ludmila měla sotva několik měsíců! Pravý důvod
            Ludmiliny vraždy byl tedy nepochybně jiný. Zbývá ještě odpovědět na otázku: „Odkud
            kněžna Ludmila odešla na Tetín?“ Podle D. Třeštíka
            (1997, s. 364, 366) předtím Ludmila sídlila na Budči.
            To koresponduje s textem legend, že Vratislav poslal svého syna na
                  hrad Budeč (viz mapka),
            aby se tam učil písmu či knihám latinským. Kněz Učen,
            který podle Crescente a II. stsl.
                  legendy
             měl
            Václavovu výuku na starosti, by měl být podle Kosmových
            anagramů totožný s moravským biskupem Gorazdem,
            který po Metodějově smrti (†885) a vyhnání jeho žáků z Moravy odešel patrně za svým
                  bratrem Bořivojem (viz „Rodokmen
            Mojmírovců“) do Čech.
 V I. stsl. legendě (charv.)
            se Václav učil knihám slovanským a latinským (nevíme ovšem
            kde), ruské recenze legendy (Vost., Min.)
            k tomu ještě přidávají, že slovanským knihám dala Václava učit
            Ludmila (opět se zde nepraví kde) a teprve poté ho jeho otec
            Vratislav poslal na Budeč učit
            se knihám latinským. Proč, když na Budči právě byl? To autor patrně nevěděl.
            Jedná se zřejmě o dodatek podle Crescente,
            která sice určuje místo, ale nespecifikuje jazyk, ve kterém výuka probíhala.
            Mlčky se předpokládá, že autor latinsky psané legendy nemohl mít ani jiný jazyk na mysli. Možnost, že
            na Budči se Václav učil knihám slovanským i latinským pod
            vedením jednoho a téhož kněze Gorazda-Učena, by
            podporovala Metodějova volba svého nástupce: Metoděj ukázal
            jim na jednoho ze svých spolehlivých učedníků, zvaného Gorazd,
            a řekl: „Je to muž svobodný a z vaší země, dobře obeznalý v latinských
            knihách a zbožný. To budiž Boží vůle a vaše
                  láska, jakož i má!“
            (staroslověnský  Život sv. Metoděje, kap. XVII).
 |  |  
          | Petr Šimík (2006).
             Komentář:Srovnání skutečného dožitého věku prvních
            „Přemyslovců“
            (zjištěného průzkumem jejich kosterních pozůstatků v tabulce 12) s věkem uváděným
            Kristiánem (kap. 3) a v legendě   Fuit obsahuje tabulka 4. Podrobně je tato otázka rozvedena
            u legendy Fuit. Grafické znázornění
            věku a období vlády prvních „Přemyslovců“ najdete v tabulce 5. Životní data kněžny
            Ludmily a knížete Václava, podle současného
            stavu poznání, obsahují tabulka 6 a tabulka 7. Průběžný
            věk členů prvních tří generací „Přemyslovců“ v některých
            klíčových letech přibližuje tabulka 13.
 Za bernou minci považují údaje legendistů
            o dožitém věku knížat i někteří antropologové, aby se s jejich pomocí
            pokusili zpochybnit výsledky průzkumu svého kolegy
            E. Vlčka a exaktnost nástrojů své vědy vůbec – viz
            Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný (1999): „Jak
            staří umírali staří Přemyslovci?“.
 Jednotlivé části Kristiánovy legendy:Předmluva.
 1. kap.: Vynález písma, jeho
            obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
            arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
 2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
            pokřtění Bořivoje a přenesení
            křesťanství do Čech, pohanská
            reakce.
 3. kap.: Bořivojovi potomci,  Václavovo vidění a proroctví.
 4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
            vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
            hrobem.
 5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
            matky, přenesení Ludmilina těla.
 6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
            stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
 7. kap.: Vražda knížete Václava.
 8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
 Přídavek.
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Palackého vyprávění o dějích
            historických:20. část: Svatoplukova zrada,
            oslepení Rostislava.
 21. část: Přepadení průvodu
            české nevěsty.
 22. část: Pokřtění Bořivoje
            a Ludmily.
 25. část: O zmizení Svatopluka.
 27. část: Bořivojovi synové.
 Tabulky:3: „Pokusy historiků a
            badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu dle Kristiánovy
            smyšlené historky“.
 4. „Stáří prvních »Přemyslovců«
            podle legend“.
 5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 12. „Výsledky antropologicko lékařského
            průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 
              Literatura:• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
 • H. Łowmiański: Początki
            Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
 • 
            Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
 • 
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998, s. 78-128.
 • 
            Luboš Polanský: Spor o původ kněžny Emmy, manželky Boleslava
            II. In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete
            Boleslava II. († 7. února 999). Edd. Luboš Polanský, Jiří Sláma,
            Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 27-48.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |