|  
 
 
   DRUHÉMU
      BISKUPU VOJTĚCHOVI ... 
        
          | KRISTIÁNOVA
            LEGENDAŽivot a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho
 PŘEDMLUVA |  
          | 
               (58) Pánu a třikrát blaženému
            svaté pražské církve Boží druhému biskupu Vojtěchovi bratr
            nejponíženější a ze všech mnichů ani názvu posledního
            nezasluhující, křesťan pouze podle jména,1
            přeje v Kristu Ježíši
            hojnosti zdaru a štěstí podle přání.Shledávaje, že utrpení blaženého
             Václava
            i báby jeho blažené paměti Ludmily, kteřížto jako nové hvězdy
            světlem svých ctností září své české vlasti i všemu národu,
            v rozporných skladbách a nikoli úplně bylo vyloženo,2
            
            uznal jsem za vhodno požádati vaši svatost, rodem z téže krve
            pocházející,3
            
            abych z vašeho rozkazu i povolení směl je poopraviti,4
            
            nebo chybí-li něco, vyptati se pozůstalých ještě z doby té
            kmetů nebo kterýchkoli lidí nábožných, kteří skutky jejich
            buď na své oči byli viděli5 
             
            nebo z doslechu od jiných se
            o nich dověděli,6
            a tu doplniti. A vzal
            jsem si to také na péči nikoli z nějaké vypínavosti, poněvadž
            věru nadobro jsem nezkušený v řeči a všeliké uhlazenosti výrazové
            neznalý; a kdybych i toho všeho sdostatek měl, přece tíha
            hříchů by odrazovala zásluhy tak velikých světců
            hlásati. Než jakkoli nezpůsobilost naše i nedostatečnost převeliká
            jest a vzdělání naše, přirovná-li se k vzdělání znalců,
            vzděláním býti přestává, nevzdávaje se přes nesmírnost svých
            vin naděje na odpuštění, pokusím se s důvěrou v pomoc těchto
            svatých písem zaznamenati, jak se věci mají.7
 Ale nejdříve nutno říci, že kdyby
            ostatky takových a tak vynikajících svatých a důstojných svědků
            Kristových, divy znamenitých zázraků se skvějící, uloženy
            byly v končinách Lotharových nebo Karlovců a jiných národů křesťanských,
            dávno by děje tyto písmem abych tak řekl zlatým byli
            vymalovali, zpěvem responsorií a antifon a povzbuzujícími kázáními
            ozdobili a přemnoho klášterů vystavěli, ačkoli sami plesati
            mohou, že chovají ctihodné zástavy jim podobných mučedníků,
            vyznavačů, panen a ostatních svatých.
 Než my toho všeho pohřešujíce a tyto, abych tak
            vyznal, po Bohu  jediné majíce,8 skoro
            nedůstojně se k nim chováme a moc jejich co
            (59)  den nehodni
            vidouce, jakoby nevěřícími zůstáváme a jim sloužiti
            nechceme. Tolik aspoň budiž o naší nedbalosti řečeno.
 Nyní vás prosím, slovutný biskupe
            a potomku nejdražší,9
            když jste mně  nehodnému toto dílo na
            sebe vzíti  kázal, abyste mi prosbami u společného našeho ochránce
            pomáhal, aby ten, jenž zásluhami svými uvedl vás v hodnost
            biskupskou, až vám někdy u Krista Pána  korunu slávy za zisk 
            z ovcí svěřených vytěžený zjedná, nám aspoň  odpuštění hříchů
            vyžádati ráčil. Též snažně prosíme, aby vaší skvělou
            moudrostí vše to, co pošetilost naše nemoudře   
            p r o ř e k l a , bylo
            vymazáno a učeností vaší okrášleno.10
            Také svojí autoritou račte tuto práci potvrditi, aby aspoň po
            vaší diecézi směla být opisována a čtena.
 Toto tedy zkrátka předeslavše, vzchopme se 
            a vypravujme ty skutky, jednak zásluhami blaženého mučedníka,
            jednak vašimi modlitbami jsouce podpíráni, a pomocí Pána našeho
            a spasitele Ježíše Krista.
 [Pokračování
            ...].
 Kristián: Život a umučení svatého
            Václava a svaté Ludmily, báby jeho. Předmluva.Přeložil Antonín Stříž (1969).
 
 Poznámky:
           |  
          | 
              
                | 1  – | ...solo nomine christianus
            – „křesťan toliko svým jménem Kristián“ (překlad
            Jaroslava Ludvíkovského 1978). |  
                | 2 – | Již Kristián shledává
            dosavadní jemu známé václavské a ludmilské legendy rozporné
            a neúplné. |  
                | 3 – | Kristián tím zřejmě
            myslel „rodem z téže krve jako Václav“ (a potažmo také
            Kristián – bratr Boleslava II.). O možném příbuzenství Slavníkovců s „Přemyslovci“ viz „Rodokmen
            »Přemyslovců«“ a zejména článek: „Odkud
                  se vzali po roce 950 ve východních Čechách Slavníkovci?“ |  
                | 4 – | Toto Kristiánovo „poopravování“
            se projevilo např. v tom, že oba (nevlastní) bratry, Václava i Boleslava,
            nechal svěřit na vychování jejich bábě
            Ludmile až po Vratislavově smrti († 13. února 921). To je však
            v rozporu s textem I. stsl. legendy,
            v níž Ludmila vychovávala pouze Václava,
            a to ještě předtím, než ho jeho otec poslal do Budče, aby se tam učil knihám latinským. Tzn.,
            že Ludmila dostala Václava na vychování ještě za Vratislavova života. Jediný důvod k tomu mohl být pouze ten,
            že když byl Václav ještě  hošík,
            jinoch, mladíček,
            jeho matka zemřela. Až po druhém Vratislavově sňatku
            (asi roku 906), tentokrát s Drahomírou, se pak mohl narodit Boleslav (viz
            tab. 13). Srovnej příslušnou pasáž
            legendy (Kristián, kap. 3).
 |  
                | 5 – | S naprostou jistotou můžeme
            říci, že v roce 993, kdy Kristián „sestavoval“ svoji
            legendu, žádný  očitý svědek
                  již nežil. |  
                | 6 – | Kristián mohl „doplňovat“
            jen podle zpráv, jež měl v úmyslu získal od kmetů nebo od lidí
            nábožných, kteří by je ovšem museli mít zase pouze z doslechu.
            Kristián ale neříká, že tak učinil, měl pouze takové předsevzetí.
                  Např. jeho   „ d o p l n ě n á “
              historka o Bořivojově
            křtu (Kristián,
            kap. 2) je od základu  smyšlená 
            jím samotným (viz tab. 3: „Bořivojův
            křest“). |  
                | 7 – | Kristián tedy spoléhal zejména
            na pomoc svatých písem. To skutečně dokazuje množství biblických
                  přirovnání, jež použil, ať už ze Starého zákona nebo
                  z Nového: Drahomíra – Eva, Boleslav – Kain, Václav
                  – Kristus. |  
                | 8 – | V 1. kapitole pak hovoří
            o dalších světcích, jsou to však světci „moravští“. Zatímco
            Cyrila a Metoděje jmenuje, Rostislavovo jméno zamlčuje
            (svatí Konstantin-Cyril a Metoděj, dnes spolupatroni
            Evropy, a svatý kníže Rostislav, svatořečený pravoslavnou církví). |  
                | 9 – | pontifex inclite et
            nepos carissime – J. Ludvíkovský (1978, s. 11) překládá:
            „slovutný biskupe a nejdražší synovče“.
            Vojtěch by pak byl synem některého Kristiánova sourozence
            (pochopitelně nikoli Boleslava II.). Podle hypotézy J. Cinerta
                  (2008) by se však mělo jednat o Kristiánova
                  prasynovce, tedy Václavova vnuka. |  
                | 10 – | Kristiánův největší hřích
            byl, že z potomka křesťanského krále-oráče 
            (srovnej symbol „býk“)
            – z jeho syna Bořivoje – udělal
            pohana, neboť si to účel, skladba a chronologie
            jím líčeného příběhu vyžadovala.
            Svých „nemoudrých prořeknutí“,
            kterými svoje hříchy zase napravoval, aby při Posledním
            soudu obstál, si byl pochopitelně také dobře
            vědom (Kristián, kap. 2).
            Z opatrnosti se proto odvolává na jakousi pověst
            (ad fama fertur), v níž se měly vyskytovat:
            mor, rady hadačky, vyslání poselstva, nalezení zachránce, příchod jeho syna,
            postavení chrámu, zažehnání moru. Srovnej „Asklépiův
            příchod do Říma“. |  |  
          | Petr Šimík (2005).
             Citace:„Skladbu budeme uvažovat v několika rovinách: Jako
            literární památku sledující určitý »umělecký kánon«.
            Jako legendu, tj. spis usilující o oslavu svatého, a navíc
            určitého svatého. (Totéž ovšem platí o historii moravského
            křesťanství.) A Konečně jako originální text, který
            ukazuje, jak na svět okolo sebe nahlíží sám autor. Právě jen
            prostřednictvím takovéto všestranné analýzy budeme moci
            pochopit Kristiánovu legendu jako dílo, které na jedné straně
            zachycuje určitou kulturní paměť, na straně druhé ji pomáhá
              p ř e t v á ř e t .
            Tím zároveň uchopíme tento fenomén jako jev nikoli statický,
            ale dynamický, proměňující se a stále živý.
 Pokud jde o vlastní analýzu, musíme si
            pochopitelně uvědomit, že Kristián ve svém díle nezachycuje události
            doby, již by sám pamatoval. Nelze tedy uvažovat o »deformacích«,
            které by postihovaly jeho vlastní vzpomínky. V legendě nicméně
            odráží paměť své rodiny, významného rozrodu raně středověké
            střední Evropy, Přemyslovců. Jenže paměť (i ta kolektivní
            a historická) je zrádná věc, reflektuje nejenom to, co se
            skutečně   u d á l o , ale také
            to, co se udát   m ě l o   a hlavně
              j a k   se to udát   
            » m u s e l o « “ .
 David Kalhous (2006, s.
            136).
            
 Jednotlivé části Kristiánovy legendy:Předmluva.
 1. kap.: Vynález písma, jeho
            obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
            arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
 2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
            pokřtění Bořivoje a přenesení
            křesťanství do Čech, pohanská
            reakce.
 3. kap.: Bořivojovi potomci,  Václavovo vidění a proroctví.
 4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
            vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
            hrobem.
 5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
            matky, přenesení Ludmilina těla.
 6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
            stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
 7. kap.: Vražda knížete Václava.
 8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
 Přídavek.
 Srovnání:„Rodokmen Mojmírovců“
            dle současného stavu poznání.
 „Rodokmen »Přemyslovců«“
            čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
 „Rodokmen Karlovců“.
 „Rodokmen Otonů“.
 Mapky: „Územní vývoj Velké
            Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
 Mapky: „České kmeny“ podle
            R. Turka v úpravě P. Randuse.
 Ustanovení Metoděje arcibiskupem: Život
            sv. Metoděje (kap. VIII), Kristián
            (kap. 1), Diffundente sole
            (kap. 3).
 Osobnosti: „Život svatého knížete
            velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
            Rostislava pravoslavnou církví.
 Kroniky: „Granum k roku
            894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
            však sňatku (!).
 Tabulka   4: „Dožitý věk
            knížat podle legend“.
 Tabulka 5a: „Věk a období vlády
            knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 Tabulka   6: „Životní
                  data kněžny Ludmily“.
 Tabulka   7: „Životní
            data knížete Václava“.
 Tabulka   8: „Srovnání motivů
            ve václavských a ludmilských legendách“.
 Tabulka 12: „Výsledky
            antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
            nejstarších »Přemyslovců«“.
 Tabulka 13: „Průběžný věk
            členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Artefakty: „Plaketa
            velkomoravské kněžny ze Želének“.
 Artefakty: „Slonovinová pyxida z
            Čiernych Kľačan“.
 Symbolika: „Mor – nákaza
            (epidemie), anebo symbolika pohanství?“
 Symbolika: „Býk – dobytče,
            nebo apoštol, kazatel evangelia?“
 Symbolika: „Oráčská scéna na
            malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
 Symbolika: „Tažné zvíře“.
 Symbolika: „Přilba jako
            atribut sv. Václava“.
 Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
 Otázky: „Odkud se vzali po roce
            950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
 Palackého vyprávění o dějích
            historických:20. část: Svatoplukova zrada,
            oslepení Rostislava.
 21. část: Přepadení průvodu
            české nevěsty.
 22. část: Pokřtění Bořivoje
            a Ludmily.
 25. část: O zmizení Svatopluka.
 27. část: Bořivojovi synové.
  
 Literatura:• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
 • Jaroslav Ludvíkovský (ed.): Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
 • Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 149-151.
 • Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998, s. 78-128.
 • David Kalhous: Státnost v Kristiánově legendě? In: Stát, státnost
            a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory, otázky.
            Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
            v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák. MM, Brno 2006,
            s. 135-153.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |