|    [Pokračování
            ...].(59)  A když jednou jmenovaný
            Cyril za pobožností připutoval  do Říma, byl od papeže a ostatních mudrců a správců církve kárán, proč se proti řádům
            kanonickým opovážil zaváděti při slavnosti mešní zpěv 
            jazykem slovanským. Odpovídal jim pokorně,1 
            a když jich nikterak
            nemohl upokojiti,  chopiv se žaltáře, četl veřejně přede všemi
            verš žalmistův, v kterémž se praví:  Všeliký duch chval
            Hospodina (Žalm 150, 6). A poukazuje na tento verš dí: Má-li
            Hospodina chváliti všeliký duch, proč mně, otcové vyvolení,
            bráníte zpívati mši slovansky a jiné texty ze znění latinského
            nebo řeckého v jejich řeč převáděti? Kdybych byl mohl nějak
            prospěti národu tomu latinou nebo řečtinou – jako národům
            jiným –, nikterak bych se toho nebyl odvažoval. Ale pozoruje, že
            lid ten je tvrdé šíje a nadobro (60)
             zabedněný a neznalý cest Božích,
            na tuto jedinou myšlenku, Bohem všemohoucím v srdce mi vnuknutou,
            jsem připadl, kterou též přemnoho jsem mu jich získal. Protože,
            promiňte mi, otcové a páni, pravíť i blažený Pavel apoštol,
            učitel národů, v listě ke Korintským:  Jazyky mluvit nebraňte
            (1Kor 14, 39).2 
            Tu oni slyšíce to a divíce se víře muže tak
            statečného, autoritou svou ustanovují a potvrzují, aby se řečí
            tou v oněch krajinách mše a ostatní hodinky kanonické zpívaly.
 [Pokračování ...].
 Kristián: Život a umučení svatého
            Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 1. (2. část).Přeložil Antonín Stříž (1969).
 
 Poznámky:
           | 
        
          | Petr Šimík (2005).
            
 Jednotlivé části Kristiánovy legendy:Předmluva.
 1. kap.: Vynález písma, jeho
            obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
            arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
 2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
            pokřtění Bořivoje a přenesení
            křesťanství do Čech, pohanská
            reakce.
 3. kap.: Bořivojovi potomci,  Václavovo vidění a proroctví.
 4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
            vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
            hrobem.
 5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
            matky, přenesení Ludmilina těla.
 6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
            stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
 7. kap.: Vražda knížete Václava.
 8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
 Přídavek.
 
            Srovnání:„Rodokmen Mojmírovců“
            dle současného stavu poznání.
 „Rodokmen »Přemyslovců«“
            čili pražské větve Mojmírovců.
 Ustanovení Metoděje arcibiskupem: Život
            sv. Metoděje (kap. VIII), Kristián
            (kap. 1), Diffundente sole
            (kap. 3).
 Tabulka   3: „Pokusy
            historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
            podle Kristiánovy smyšlené historky“.
 Tabulka   8: „Srovnání motivů
            ve václavských a ludmilských legendách“.
 Tabulka 13: „Průběžný věk prvních
            tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
 
              Literatura:• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
 • 
            Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
 • 
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998, s. 78-128.
 |