|  
 
 
   BOJ S KOUŘIMSKÝM
      KNÍŽETEM 
        
          | KRISTIÁNOVA
            LEGENDA, PŘÍDAVEK. |  
          | [Pokračování
            ...]. (87) Též těm, kteří v bitvě
            zápasí, Bůh nezřídka na prosby tohoto světce zázraky a slavnými
            skutky přispívá, všem Václava se dovolávajícím pomáhá,
            jakož i jemu ne jednou ani dvakrát, dokud panoval, živými a jasnými
            znameními pomohl.
 Neboť hrad jeden, jménem Kouřim, maje mnoho lidu,
            vyvyšoval se a se svým knížetem strojil vzpouru proti tomuto
            svatému. Ale když z obou stran dosti krve bylo prolito, zalíbila
            se všechněm ta rada, aby vévodové sami dva spolu bojovali, a
            který zvítězí, ten aby vládl. Když knížata vyšla, aby se
            utkala, kouřimskému Bůh nebeský ukázal nebeské vidění, svatého
            totiž Václava, jak na jeho čele se skví obraz  kříže svatého.1
 |  
          | Obr. 1.  Svatováclavská přilba.
            Relikvie chovaná ve svatovítském pokladu asi od doby vzniku pražského biskupství (973). V roce 2002 se
            stala ústředním
 motivem prezentace pražské výstavy „Střed Evropy
            okolo roku 1000“.
 |  
          | Spatřiv to daleko odhodil zbraň a
            padl mu k nohám a prohlašoval, že nikdo nemůže přemoci toho,
            komu Bůh takovými znameními na pomoc spěje. A když toto vyznával,
            svatý vévoda pozdvihl ho k políbení míru a jej na hradě jeho v
            bývalou moc pokojně utvrdil, dávaje mu správu hradu, dokud bude
            živ. Vpravdě  kříž byl uzřel,2 
 poněvadž
            Krista následoval a přešťastně dospěl království, v kterémžto
            Kristus s Otcem i Duchem svatým kraluje na věky věků. Kristián: Život a umučení svatého
            Václava a svaté Ludmily, báby jeho. Přídavek.Přeložil Antonín Stříž (1969).
 
 Poznámky:
           |  
          | 
              
                | 1  – | Viz obr.
            1. Tuto přilbu s pozlaceným nánoskem ve tvaru kříže měl asi Kristián na mysli, když popisoval Václavův
            boj s kouřimským knížetem (D. Třeštík
            1997, s. 128, 412). Iluminátor Gumpoldovy legendy (před rokem
            1006), který měl zřejmě k dispozici i Kristiánův text, si „znamení kříže“ na Václavově
            čele vyložil
            po svém a kříž namaloval na přilbu nahoru (viz Kristián,
            kap. 6, obr. 2). |  
                | 2 – | Na nejstarším
            známém vyobrazení sv. Václava ve wolfenbüttelském rukopisu
            Gumpoldovy legendy (před rokem 1006) mu nasazuje přilbu
            spasení sám Kristus (viz Kristián, kap. 7, obr. 3). Od druhé poloviny 11. století
                  se potom sv. Václav objevuje v přilbě i na řadě moravských a českých denárů i na pečetích a plastikách, a to
                  až do samého závěru 13. století. Také  na malbách ve
            znojemské rotundě je sv. Václav opatřen
            
            přilbou spasení, podle níž ho můžeme v kruhu knížat snadno identifikovat. S přilbou
            spasení jako „svatého vojína“ ho konečně známe i z Myslbekova pomníku na
            Václavském náměstí. Jako vzor J. V. Myslbek použil přilbu ze svatovítského pokladu (viz
            výše obr. 1), kde je chována jako Václavova
                  relikvie asi od doby vzniku pražského biskupství (A. Merhautová 2000, s. 92).
            Asi od poloviny 11. století až do závěru 13. století patřila přilba k Václavovým atributům. V době gotické
            pak byla nahrazena knížecí čapkou (viz Kristián, kap. 2, obr. 1).
 |  |  
          | Petr Šimík (2006).
            
 Jednotlivé části Kristiánovy legendy:Předmluva.
 1. kap.: Vynález písma, jeho
            obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
            arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
 2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
            pokřtění Bořivoje a přenesení
            křesťanství do Čech, pohanská
            reakce.
 3. kap.: Bořivojovi potomci,  Václavovo vidění a proroctví.
 4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
            vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
            hrobem.
 5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
            matky, přenesení Ludmilina těla.
 6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
            stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
 7. kap.: Vražda knížete Václava.
 8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
 Přídavek.
 
            Srovnání:Hroby: „Hrob knížete Václava“.
 Tabulka   4: „Životní data knížat
            podle legend“.
 Tabulka 5a: „Věk a doba vlády
            knížat v grafickém znázornění“.
 Tabulka   6: „Životní data kněžny
            Ludmily“.
 Tabulka   7: „Životní data knížete
            Václava“.
 Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
            podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
 Tabulka 13: „Průběžný věk
            členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Symbolika: „Přilba jako
            atribut svatého Václava“.
 Otázka: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
 
              Literatura:• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
 • 
            Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
 • 
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998, s. 78-128.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol.
            aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
            999). NLN, Praha 2000, s. 85-92.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |