


BOJ S KOUŘIMSKÝM
KNÍŽETEM
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, PŘÍDAVEK. |
[Pokračování
...].
(87) Též těm, kteří v bitvě
zápasí, Bůh nezřídka na prosby tohoto světce zázraky a slavnými
skutky přispívá, všem Václava se dovolávajícím pomáhá,
jakož i jemu ne jednou ani dvakrát, dokud panoval, živými a jasnými
znameními pomohl.
Neboť hrad jeden, jménem Kouřim, maje mnoho lidu,
vyvyšoval se a se svým knížetem strojil vzpouru proti tomuto
svatému. Ale když z obou stran dosti krve bylo prolito, zalíbila
se všechněm ta rada, aby vévodové sami dva spolu bojovali, a
který zvítězí, ten aby vládl. Když knížata vyšla, aby se
utkala, kouřimskému Bůh nebeský ukázal nebeské vidění, svatého
totiž Václava, jak na jeho čele se skví obraz kříže svatého.1 |
Obr. 1. Svatováclavská přilba.
Relikvie chovaná ve svatovítském pokladu
asi od doby vzniku pražského biskupství (973). V roce 2002 se
stala ústředním
motivem prezentace pražské výstavy „Střed Evropy
okolo roku 1000“.
|
Spatřiv to daleko odhodil zbraň a
padl mu k nohám a prohlašoval, že nikdo nemůže přemoci toho,
komu Bůh takovými znameními na pomoc spěje. A když toto vyznával,
svatý vévoda pozdvihl ho k políbení míru a jej na hradě jeho v
bývalou moc pokojně utvrdil, dávaje mu správu hradu, dokud bude
živ. Vpravdě kříž byl uzřel,2
poněvadž
Krista následoval a přešťastně dospěl království, v kterémžto
Kristus s Otcem i Duchem svatým kraluje na věky věků.
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho. Přídavek.
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Viz obr.
1. Tuto přilbu s pozlaceným nánoskem ve tvaru kříže měl asi Kristián na mysli, když popisoval Václavův
boj s kouřimským knížetem (D. Třeštík
1997, s. 128, 412). Iluminátor Gumpoldovy legendy (před rokem
1006), který měl zřejmě k dispozici i Kristiánův text, si „znamení kříže“ na Václavově
čele vyložil
po svém a kříž namaloval na přilbu nahoru (viz Kristián,
kap. 6, obr. 2).
|
2 –
|
Na nejstarším
známém vyobrazení sv. Václava ve wolfenbüttelském rukopisu
Gumpoldovy legendy (před rokem 1006) mu nasazuje přilbu
spasení sám Kristus (viz Kristián, kap. 7, obr. 3). Od druhé poloviny 11. století
se potom sv. Václav objevuje v přilbě i na řadě moravských a českých denárů i na pečetích a plastikách, a to
až do samého závěru 13. století. Také na malbách ve
znojemské rotundě je sv. Václav opatřen
přilbou spasení, podle níž ho můžeme v kruhu knížat snadno identifikovat.
S přilbou
spasení jako „svatého vojína“ ho konečně známe i z Myslbekova pomníku na
Václavském náměstí. Jako vzor J. V. Myslbek použil přilbu ze svatovítského pokladu (viz
výše obr. 1), kde je chována jako Václavova
relikvie asi od doby vzniku pražského biskupství (A. Merhautová 2000, s. 92).
Asi od poloviny 11. století až do závěru 13. století patřila přilba k Václavovým atributům. V době gotické
pak byla nahrazena knížecí čapkou (viz Kristián, kap. 2, obr. 1).
|
|
Petr Šimík (2006).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
Hroby: „Hrob knížete Václava“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a doba vlády
knížat v grafickém znázornění“.
Tabulka 6: „Životní data kněžny
Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete
Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Otázka: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol.
aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). NLN, Praha 2000, s. 85-92. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|