|  
 
 
   VÁCLAVOVO
      PŘEVZETÍ MOCI 
        
          | KRISTIÁNOVA
            LEGENDA, KAP. 5. (1. část). |  
          |    [Pokračování
            ...].(69)
            Zatímco se toto dálo,
            blažený Václav, z vůle Kristovy kdysi zvolený za knížete, vyrostl
            z let chlapeckých a květem přepůvabného jinošství
            zářil. Vše, co mu od učitele písma bylo pověděno, hluboko v paměti choval a snažil se skutkem 
            naplniti vše, co sluchem byl přijal. Proto  matka jeho zpronevěřilá 
            s některými syny  Belialovými, kteří s ní souhlasili, záviděli mu jeho činy a přesvaté
            snahy, radili se ve spolek a řekli: Ach, co sobě počneme a kam se
            obrátíme? Kníže náš, jejž jsme na trůn povýšili, dal se převrátiti
            od kněží   a   s k o r o
              mnichem se stal, proto sráznou a navyklou
            cestou  neřestí našich kráčeti nás nenechává. A činí-li
            toto nyní ve věku chlapeckém nebo jinošském, což teprve asi činiti
            bude, až dospěje v muže nebo starce?1
 Od toho dne tedy jali se naň velmi dotírati, vyhrožovali
            mu a jiných přemnoho příkoří mu činili.
 Ale to všecko muž Bohu milý s duchem neoblomným snášel,
            zbraněmi víry to odrážeje a štítem trpělivosti se 
            obrňuje.2 A bezbožníci i na kleriky a některé řeholníky, 
            jichž učení bylo mu potravou, útočili ustavičnými úklady, pomýšleli je
            utratiti a hrozbami náramnými je děsili, takže nikdo z nich se
            nemohl k němu dostati.  Než on toho všeho jsa vědom, s muži sobě
            věrnými skrytě zadní dvířka si prorazil a po západu slunce 
            tajně některého klerika k sobě povolával, a když svítalo,
            učitele nebo kněze sobě milého  tajně zase propouštěl.
            3 A knížečku svou skrytou pod šatem nosil, a kdekoli 
            nalezl pokojné místečko, pilně v ní čítal a s vnitřním úpěním převelmi želel
            zatvrzelosti srdce lidu svého a slepoty i nevěry jeho.  Posléze
            posilněn od Boha a statečností se opásav,
            4 povolal matku svou a všecky
            velmože, a jak slušno bylo, obořil se na ně, jakož svědčí
            Kniha moudrosti: Slova moudrých jako ostnové a jako hřebové
            hluboko vbiti (Kaz. 12, 11).  Ale blažený Václav pravil: Proč,
            synové zločinců a símě prolhané a mužové nešlechetní,
            bránili jste mi, abych se naučil zákonu Pána našeho Ježíše
            Krista a poslouchal jeho přikázání? Protiví-li se vám Kristu
            sloužiti, proč aspoň jiných nenecháte? Byl-li jsem pak já až
            dosavad pod vaší péčí a mocí, od nynějška ji odmítám a Bohu všemohoucímu a upřímného 
            srdce chci sloužiti.5
 [Pokračování ...].
 Kristián: Život a umučení svatého
            Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 5. (1. část).Přeložil Antonín Stříž (1969).
 
 Poznámky: 
           |  
          | 
              
                | 1  – | K |  
                | 2 – | Srovnej Pavlův
                  list Efezským (Ef 6, 10-17). |  
                | 3 – | V |  
                | 4 – | Srovnej Žalm (18,
                  33): Bůh, který mne opásává
                  statečností a mou cestu činí dokonalou. |  
                | 5 – | T |  |  
          | Jednotlivé části Kristiánovy legendy:Předmluva.
 1. kap.: Vynález písma, jeho
            obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
            arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
 2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
            pokřtění Bořivoje a přenesení
            křesťanství do Čech, pohanská
            reakce.
 3. kap.: Bořivojovi potomci,  Václavovo vidění a proroctví.
 4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
            vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
            hrobem.
 5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
            matky, přenesení Ludmilina těla.
 6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
            stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
 7. kap.: Vražda knížete Václava.
 8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
 Přídavek.
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  
              Literatura:• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
 • 
            Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
 • 
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998, s. 78-128.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |