|  
 
 
   II.
      STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA 
        
          | Kniha
            o rodu a utrpení knížete Václava (Václavovo
            převzetí moci, Vyhnání Drahomíry) |  
          | 
               [Pokračování ...].[11]
             Takto šťastně uplynula léta světcova  jinošství. Když kníže 
            sám dospěl k síle mužného rozumu, odmítal ponenáhlu od sebe rázně pošetilé rady svých dvořanů a hrozil 
            se nemálo jejich poblouznění a neznalosti pravého Boha. Jednoho dne svolal všechny své zemany a přátele 
            do paláce a jal se k nim káravě mluvit takto: Ó, družino věrná, nikoli však v  Kristu. Když 
            jsem byl dán od svých rodičů, abych se učil Písmu, našel jsem v něm toto naučení Pavlovo, kde praví: Když 
            jsem byl dítětem, mluvil jsem jako dítě, ale když jsem se stal mužem, odložil jsem, co bylo dětské 
            (I. Kor. 13, 11). Ve světle tohoto výroku nyní opravdu sám na sebe pohlížím, a jako jsem byl 
            podle těch slov dříve hůř na tom, toužím s vroucností srdce po tom, abych dospěl k mužnosti. Byl jsem 
            však ještě  jako pachole zvolen vámi za knížete po smrti otcově jakožto rodem 
            starší z bratří a vstoupil jsem na knížecí trůn, spravoval a řídil jsem všecek stát za přispění 
            Božího.  Upevnil jsem mocně vlast proti 
            nepřátelům1 a chci naplnit slovo řečené prorokem Davidem: Nad starce 
            stal jsem se rozumnějším, neboť rozkazů tvých vyhledávám (Ž. 118, 100). Vy však jste neteční srdcem 
            k chápání nejvyšší pravdy a zůstáváte vírou odlišní ode mne. Posavad jsem až tuze trpěl oblíbené vaše 
            zvrácené názory, ale dále toho trpět nechci, neb jsem podle slov Písma pryč od sebe odvrhl mládí, a ježto 
            jsem se stal mužem, odstraním, co je dětského v mých skutcích a nebudu více poslouchat vaší nepravosti. 
            Posílen milosrdenstvím Nejvyššího chci plnit příkazy Páně. Proto ať již umlkne repot vašich piklů proti mně, ať 
            přestanou mezi vámi kruté záměry zlých na veřejných shromážděních. Láska k míru ať vzplane v mém panství 
            venku i doma. Ať se žádné záležitosti na soudu křivě nesoudí. Mužové, skutečných otcovražd, jimiž jste se až 
            doposud poskvrňovali, ať se toho již nikdo budoucně neodváží. Nezaleknete-li se ustanovení tohoto zákona 
            z bázně před nejvyšším králem, náš hněv proti přestupníku, roznícený horlivostí Boží, dá stít hlavu každému, 
            kdo bude shledán vinným v té věci.
 Když domluvil,  svou matku, která byla 
            v čele tohoto odboje,  vyhnal pryč od sebe ze 
            země.2 Velmožové zemští a spiklenci i rádcové po skončení 
            knížecí řeči vrátili se ustrašeni do svých domovů a zkrušeni odložili na nějaký čas své pyšné záměry.
 Již tehdy bylo přízní Boží pod jeho rukama potlačeno několik vzpour 
            v pohanských krajích a oživl radostný vzrůst katolického náboženství. Když pak  
            chrámy zřízené ke konání Božích a krátce před tím odporem nevěřících polozbořené
             byly znovu pevně vybudovány, byli s milostivou štědrostí
             nazpět povoláni kněží, zapuzení ze země a ze svých statků, a ti 
            všichni zbohatli na svém jmění, ježto jim byly nejen ihned vráceny jejich statky, nýbrž ještě byly rozhojněny 
            množstvím darů tohoto svatého muže. A tak veškerá církev v těch končinách plesala a radovala se 
            pod takovýmto knížetem.3
 Na zvěst o této štědrosti svatého knížete sbíhali se mnozí z Bavor a Frank 
            a Saska, a též z jiných zemí přicházeli a přinášeli jemu ostatky a rozličné knihy, 
            a on je platil zlatem svým a stříbrem a drahocenými rouchy a krzny. A tak upevnil víru 
            křesťanskou po celé zemi.4
 [Pokračování ...].
 Překlad Josef Vašica (1969).  
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | Václav jako pachole
            (?) mocně upevnil stát proti nepřátelům. |  
                | 2 – | Svou nevlastní
            matku, která stála v čele odboje proti němu, dává vyhnat
            ze země! Crescente ani
            Gumpold se o vyhnání matky nezmiňují. Všechny
            legendy také o ní mluví jako o Václavově matce, některé
            dokonce jako o jeho rodičce!
            Viz I. stsl. legenda, Gumpold
            a Kristián. Václavovou rodičkou ale nejspíš nebyla, resp. být nemohla – viz Komentář 
            k tabulce 6: „Životní
                  data kněžny Ludmily“.
 |  
                | 3 – | Václav tu vystupuje jako později
            Kazimír I. Obnovitel (1034-1058) v Polsku po pohanské reakci.
                  Viz „Rodokmen Piastovců“. |  
                | 4 – | Teprve když nastoupil na
            stolec mohl disponovat knížecím majetkem. |  |  
          | Petr Šimík (2005). 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |   
 Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
 • Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969.
 • Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
            česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav
            Konzal. Vyšehrad, Praha 1976.
 • Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
            panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
            s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
 • Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |