|  
 
 
   I.
      STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU Redakce jihoruská (text
      Vostokovův) – 1. část 
        
          | „Sě nyně“
             |  
          | 
            Měsíce září 28. dne.Usmrcení svatého Václava, knížete českého.
 Pane, požehnej, Otče!
    Hle, nyní se vyplnilo prorocké slovo,
            jež mluvil Pán náš Ježíš Kristus. „Neboť bude“, pravil,
            „v poslední dni“, které, jakož míníme, [nyní] nastaly: „povstane
            totiž bratr proti bratru svému a syn proti otci svému, a nepřátelé
            [budou člověku] domácí [jeho], neboť budou lidé k sobě
            nelaskaví. Ale odplatí jim Bůh podle skutků jejich.Byl pak kníže veliký slávou, který
            žil v Čechách, jménem  Vratislav,
            a žena jeho se zvala
             Drahomiř.1 
            Zplodili pak syna prvorozeného, a když jej pokřtili, dali mu jméno
             Václav.  I vzrostl
            pacholík, že mu bylo třeba ujmouti vlasů; i pozval Vratislav
            kníže jakéhosi biskupa se vším duchovenstvem. A když odzpívali
            liturgii v chrámě svaté Marie, vzav pacholíka, postavil [jej] na
            stupních před oltářem a požehnal jej, takto řka: Pane Ježíši Kriste, požehnej
            toto pachole požehnáním, jímž si požehnal všechny spravedlivé
            své.2 
            I postřihli [jej] knížata jiná. Míníme tedy, že požehnáním
            toho biskupa a modlitbami pravověrnými počal pacholík růsti, milostí Boží chráněn
            [jsa]. I dala jej bába jeho Lidmila 
            učiti písmu slovanskému po návodu knězovu, i naučil se smyslu
            [jeho] dobře. Poslal pak [jej] Vratislav na Budeč, i začal
            se pacholík učiti písmu latinskému, a naučil se [mu] dobře.3
 V ten pak čas umřel Vratislav kníže;
            i posadili knížete Václava na stolec dědičný, a od té doby
             Boleslav  počal mu býti poddán.
            Byli pak oba malí, a matka jejich
             Drahomiř upevnila zemi a lidi svoje
            spravovala, až vychovala své syny, takže počal Václav spravovati svůj lid.4
 Měl
            pak čtyři sestry, i provdali je v rozličná knížetství a vybavili je.
 I vložil Bůh takovou milost na Václava knížete, i počal pak
             rozuměti knihám latinským jako dobrý biskup nebo kněz,
            že, když vzal řeckou knihu nebo slověnskou, přečítal [ji] zřetelně
            bez chyby. Nejen pak knihám rozuměl, ale [i] víru plně všem
            chudým dobře činil, bídné krmil a jednal podle evangelského učení:
            nemocné sluhy nasycoval, vdovám ublížiti nedával, lidi všechny,
            chudé i bohaté, miloval. Chrámy všecky zlatem ozdobil, věřil v Boha
            vším srdcem, vše dobré konal v životě svém.
 Zhrdli pak mužové čeští a
            povstali proti sobě, neboť
             mlád
            jim byl kníže; bylo mu totiž  osmnáct
            let, když mu
            zemřel otec. A když vzrostl a rozumu nabyl i bratr jeho, tehdy ďábel
            vešel do srdce zlých rádců jeho, jako kdysi do Jidáše zrádce.
            Neboť psáno jest: Každý, kdo povstává proti pánu svému, Jidáši
            jest podoben. Ti pak namluvili Václavovi, [a] řekli: Boleslav tě chce zabít,
            s matkou se uradiv i s muži svými.
 Psi zlí jižto byli Václava naučili  vydati matku
            svou bez viny. Václav však, znaje bázeň Boží, pomněl na slova
            apoštola řkoucího: Cti otce i matku svou jako sám sebe, a milovati budeš bližního svého jako
            sám sebe. Chtě vyplniti všecku spravedlnost Boží,
             přivedl zpět matku svou, velmi
            plakal a kál se řka: Pane Bože, nepokládej mi to za hřích.
            Pomněl pak na slovo proroka Davida: Hříchů mladosti mé a nevědomosti
            mé nevzpomínej, ó Pane!5
 Proto ctil svou matku, ona pak se radovala z víry syna
            svého a z milosti, kterouž prokazoval ubohým. Jestliže nemocného
            [nalezl], krmil [jej]; jestliže sirotek kde [byl], to nedával mu
            ublížiti; jestliže pocestným, tu dobře činil, jakož totiž řečeno
            jest: pocestným jsem byl, [a] přijali jste mě. Jestliže [nalezl]
            služebníky Boží i domácí, a jestliže cizince [nalezl], a jestliže kde kdo zimou trpí, to všecky rád odíval a krmil. A jestliže některý kněz prodán [byv] přišel k němu, on
            vykoupil jej vším. 
             Kostely pak
            zřídil ve všech městech velmi krásně, služebníky
            Boží shromáždiv ze všech národů. Služba se konala po všechny
            dni Bohu stále, jako u velikých národů, zařízením dobrého a spravedlivého vladaře Václava. I vložil Bůh v srdce [jeho], [a] vystavěl chrám sv. Víta,6
            nemysle zle.
 [Pokračování ...].
 Překlad Josef Vajs
            (1929).  
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | O křtu Vratislava ani
            Drahomíry se nemluví. Předpokládá se zcela automaticky, že
            byli oba křesťané. Proto také dávají Václava s naprostou samozřejmostí
            pokřtít hned po narození, jak se slušelo a jak bylo v knížecím
            prostředí obvyklé. |  
                | 2 – | Postřižiny se udělovaly chlapcům
            v sedmi letech věku. Severoruská redakce legendy (text Minejní) se od této
                  jihoruské významně liší ve znění biskupova požehnání,
            uvádí jej v celé nezkrácené podobě – viz „srovnání“
                  níže. |  
                | 3 – | Jestliže Ludmila dala vyučit
            Václava v knihách slovanských
            pod vedením kněze (a on si dobře osvojil jejich smysl)
            a pak byl otcem poslán do Budče (patrně dodatek podle
                  legendy X), aby se vyučil v knihách latinských
            (zde ho učil kněz, zvaný Učen, jak praví Crescente
            a II. stsl. legenda, podle Kosmových anagramů
            totožný s moravským biskupem Gorazdem), potom logicky v sídle Vratislavově (což zřejmě nebyla Praha,
            kde vládl Spytihněv) by musel tehdy působit pouze slovanský kněz,
            latiny neznalý. Je ovšem možné, pokud
            Ludmila sídlila na Budči (D. Třeštík 1997, s. 364-366),
                  což slovanský legendista zřejmě netušil, že
            knihám slovanským i latinským Václava učil
            tentýž kněz – biskup Gorazd-Učen
            – viz „Rodokmen Mojmírovců“.
 |  
                | 4 – | Po smrti knížete Vratislava
            (†921) dosadili Václava
            na trůn a „Boleslav mu byl poddán“. Ale „byli pak oba malí“, a tak vládla Drahomíra. Z této nelogické změti
            informací má racionální jádro asi jen zpráva o Drahomířině
                  regentské
            vládě, o níž se Crescente
            vůbec nezmiňuje. Proč k ní vůbec došlo? Vždyť Václav už nebyl žádný mladíček,
            jak se z dalšího textu legendy dovídáme, měl
            18 roků. Ve skutečnosti ještě víc –  asi 26 roků –, jak vyplývá z antropologicko lékařského průzkumu
            jeho ostatků, který provedl E. Vlček
                  (1997,
            s. 112, 126, 134-135, 137), čili ve Václavově věku příčina v žádném
            případě nebyla. Svůj lid tedy nezačal spravovat až Drahomíra oba své (malé)
            syny vychovala,
            resp. až Václav dospěl, když dospělý byl již v roce otcova
                  úmrtí, ale zřejmě po Arnulfově zásahu v Čechách
            v roce 922, kdy Drahomíra byla donucena odstoupit, či spíše
                  byla vyhnána. Tehdy měl Václav 27 let a Boleslav asi patnáct, a jak uvádí I. stsl. legenda,
            mohl pak „vyrůstat pod ním“ (charv.),
            resp. „počal mu býti poddán“ (Vost.,
            Min.). To ovšem legendista napsat
            nemohl, protože pak by Václav vypadal jako
            slaboch, který si svoje právo na stolec nedokázal vůči nevlastní
                  „matce“
            prosadit. Proto se také   v   ž á d n é
              václavské legendě nemluví o Václavově
            dožitém věku! K věku Vratislava a Václava srovnej článek:
            „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“. |  
                | 5 – | Legendista se vůbec nezmiňuje
            o Ludmilině vraždě, proto může mluvit „o matce bez viny“,
            chybí mu pak motiv pro Václavovo vyhnání Drahomíry. K tomu
            stejně mohlo dojít až po Arnulfově zásahu (922), tedy až poté, co
            se Václav ujal vlády. Je proto možné, že
            v době, kdy tato legenda vznikla, se kult sv. Ludmily buď ještě
                  neprosadil, anebo naopak legendista nechtěl opakovat
            to, co v té době již bylo zaznamenáno ve staroslověnské legendě
                  ludmilské – dnes ztracené. Musela by
            vzniknout buď ještě za života Václavova, když se tu mluvilo o Boleslavově
                  matce jako o vražedkyni a Boleslav I. tu vůbec nebyl jmenován, anebo za Boleslava II. právě
            kvůli anonymitě bratrovraha Boleslava. Co bylo jejím
            obsahem můžeme dnes usuzovat pouze na základě staroslověnského
                  Prologu o sv. Ludmile nebo z latinské
            Fuit. |  
                | 6 – | „Na všech (»přemyslovských«)
            hradech nechal postavit kostely“, nad tím se asi pozastavovat
            nebudeme. Proč však na Pražském hradě staví rotundu? Stál
            zde již kostel P. Marie, kde byl pohřbený jeho strýc Spytihněv,
                  a bazilika sv. Jiří, v níž nalezl spočinutí jeho
            otec Vratislav. Pro svoji bábu Ludmilu dává postavit samostatnou kapli. Nabízí se tu tedy logické vysvětlení, že
            svatovítskou rotundu dal Václav postavit nad
            hrobem svého děda Bořivoje. Byl to přece právě Bořivoj, kdo přenesl
            moravské křesťanství do Čech (Kristián, kap. 2). Kromě toho
                  Václav zřejmě usiloval o to, aby staroslověnská liturgie zazněla i na Pražském
            hradě, nejen v rotundách v jeho blízkém či vzdálenějším
            okolí (rotunda sv. Klimenta na Levém Hradci, rotunda sv. Petra na Budči,
                  rotunda sv. Kosmy a Damiana v Boleslavi). |  |  
          | Petr Šimík (2005). Komentář:„Víme dnes bezpečně, že typ rotundy
            byl do Čech přinesen právě z Velké Moravy a bylo by tedy možné,
            že byl použit již u nejstaršího v Čechách postaveného
            kostela“ (D. Třeštík 1997, s. 330), tj. kostela sv.
            Klimenta na Levém Hradci, který dal postavit kníže Bořivoj.
 „Zákoník  Lex Salica Karolina hovoří o prastarém zvyku budovat
            nad hroby významných mrtvých memoriální sakrální stavby.
            Taková stavba, nejspíše dřevěný kostel sv. Michala, vznikla
            nad prvním hrobem kněžny Ludmily na Tetíně“ – uvádí P. Sommer (2001, s. 7-8). Lze proto předpokládat, že nad hrobem svého
            děda nechal Václav také postavit kostel, v tomto případě
            kamennou rotundu.
 „Rotundy a vůbec centrální
            stavby nebyly původně určeny pro bohoslužby, stavěly
            se nad hroby mučedníků nebo se
            zřizovaly na zvláště památných a posvátných místech.
            Později se z nich staly normální kostely, ale tento »památeční«
            ráz na nich přece jenom zůstal. Václav dal svou rotundu postavit
            na místě, které bylo jistě památné. Postavil ho totiž na
            pahorku Žiži (nebo spíše Siži), »uprostřed hradu«, kde už  dávno
            předtím stál knížecí stolec, onen symbol vlády, pro nějž
            pak čeští bojovníci »činili ze svých lebek most« pro ty, kteří
            na něj chtěli usednout. Hned vedle rotundy se nacházelo pohřebiště,
            vzniklé nejspíše delší dobu před jejím postavením. Při její
            stavbě se jeden či dva z hrobů ocitly uvnitř rotundy,
            kostel byl možná postaven nad již existujícím hrobem či hroby.
            E. Vlček se domníval, že v tomto hrobu (označeném K1) byl
            pochován Bořivoj. Ve svém
            kostele P. Marie totiž Bořivoj pohřben nebyl, leží v něm
            nepochybně Spytihněv se svou manželkou. Pahorek Siži s kamenným
            knížecím stolcem a snad i hrobem
            
            Václavova děda, prvního křesťanského
            knížete, by však byl vskutku památným a posvátným
            místem“ (D. Třeštík 1997, s. 409-410).
 
  
    | Srovnání: • I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
            a skutky, Vražda
            Václava a translace těla   (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            I. stsl. legenda (Min.):  Václavovo mládí
            a skutky,  Vražda
            Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
 •
            
            Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
            Ludmily, Zavraždění
            knížete Václava a translace těla
            (chybí motiv vražd).
 •
            Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
            Václavovo mládí, 
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
 •
            Kristián: Stáří
            prvních Přemyslovců,  Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
 •
            II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
            
            Václavovy skutky, Václavovo vidění a
            proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
            moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
 •
            
            Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
            kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla 
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
            Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
            kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
            (chybí motiv vraždy).
 •
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla.
 |  Tabulky:4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
 5. „Věk a období vlády knížat
            v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 8. „Srovnání motivů v
            ludmilských a václavských legendách“.
 12. „Dožitý věk knížat
            podle průzkumu kosterních
            pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
 13. „Průběžný věk členů
            prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
            letech“.
 Pokračuje 2. částí: Vražda
            Václava a přenesení jeho těla. Literatura:• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
            o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
 • 
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
 • 
            Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
            (530-935). NLN, Praha 1997.
 • 
            Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
            raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |