|    O poustevníku
            Ivanovi, kraleviči korvatském.Bořivoj,  kníže moravský, 
            křesťan řeckého vyznání. Událo se mu jeti na lov, i uviděl laň a ubil ji z luku. Ona pak 
            postřelena běžela a přiběhla pod hory k velikému a hustému lesu. A z těch hor voda 
            teče čistá, a laň tuto lehla. I vyšlo z ní mléka tak mnoho, že lidé Bořivojovi všechno to mléko 
            pili dosyta. A po malé chvilce vyšel z těch hor člověk strašlivý, kosmatý, a počal mluviti 
            k Bořivojovi, nazývaje jej jménem:
 „Proč jsi laň mou ubil?“
 Kníže pak a všichni jeho velmi se ho zděsili. I otázal se ho kníže: „Kdo jsi ty a jaké 
            je zde tvé dílo?“
 On pak řekl:
 „Já jsem Ivan Korvacký, žiji v pustině této pro Boha 42 let, nikdo neviděl mne až po tento den, 
            kromě tebe. Toto pak zvíře mi dáno od Boha na výživu.“
 A Bořivoj zval jej s sebou, aby okusil pokrmu. On pak odpověděl: „Pošli kněze.“
 A Bořivoj poslal k němu kněze i koně. On však nesedl na kůň, šel pěšky do chrámu, a přijav 
            svaté svátosti, jiného nic nejedl a nepil. A opět se navrátil do pustiny, kde žil. A přijav 
            pergamen a inkoust, napsal jim, nazývaje sebe synem krále korvackého. I umřel 
            a pohřben byl Bořivojem čestně. Po pohřbení pak jeho mnoho daroval 
            Bůh uzdravení lidem.
 Překlad Josef Vašica. 
 Komentář:Sv. Ivan je pohřben ve Svatém Janu pod Skalou u Loděnic (JZ od
            Prahy – viz mapka), v kostele bývalého kláštera sv. Benedikta.
            Kosterní pozůstatky zkoumal v roce 1991/1992 antropolog E. Vlček.
            Jednalo se o muže zralého věku (kategorie  maturus – 50-55 let).
            Přibližná výška jedince „robustní postavy“ byla stanovena
            na 170 cm. Kostní tkáň vykazovala dlouhodobý pobyt jedince ve
            vlhkém a studeném jeskynním prostředí. Působiště poustevníka sv. Ivana přibližuje také 
            stará mapka Podbrdského kraje.
 Staroslověnská legenda „O pustynnike Ivaně“ byla nalezena v několika pozdních
            cyrilských opisech na Rusi. Podle
            mínění odborníků její staroslověnská předloha psaná 
            hlaholicí musela vzniknout v Čechách: „Její text je při vší
            stručnosti přesný a vyrovnaný, každé slovo má svůj plný význam.
            Vedle přesmykání slov z důvodů melodických je to i starobylost
            jazyka, která řadí slovanskou legendu ivanskou po bok první
            slovanské legendě svatováclavské. S ní je spřízněna i svým
            primitivismem názorovým i střízlivostí dikce“ (J. Vašica
            1995, s. 81).
 „Legendární  motiv laně živitelky dosvědčuje
            prastarý původ pozdně dochovaných zpráv o sv. Ivanu. Jak vysvítá
            z uvedených příkladů, nevyskytuje se leda u světců, kteří
            žili před X. stoletím“ (J. Vašica 1995, s. 75).
 Pro J. Dobrovského však „legenda o vybájeném
            poustevníku Ivanovi zdá se tak pošetilou, že si ani nezaslouží
            přísnějšího rozboru, ostatně je to jen nepodařený padělek
            legendy o sv. Jiljí“.  J. Dobrovský odmítl paušálně celou
            legendu s tím poukazem, že před XV. věkem není nikoho, kdo by
            znal poustevníka Ivana. Přitom záznam kronikáře a opata
            Neplacha (1322-1368) k roku 1030, kde se praví, že Břetislav
            uvedl mnichy „in heremum b. Ivani“, do pustiny bl. Ivana,
            vykládá o sv. Janu Křtiteli. Tedy nic než pohrdavé gesto osvícence
            k přežilé literární formě starých hagiografů (J. Vašica
            1995, s. 73). Za „nehistorického“ považuje sv. Ivana i dnes
            např. J. Sláma (2006, s. 99), aniž by uvedl jediný důvod. Snaží
            se tak odstranit z cesty vše, co dokládá Bořivojův moravský původ
            (P. Šimík 2006, s. 329n), vše, co by nějak mohlo zpochybnit
            existenci „starobylých českých předků“ Bořivoje (v tom i hrob
            K1).
 Protože se legenda zmiňuje o moravském
            původu knížete Bořivoje, vznikla patrně za
            existence Velké Moravy (před rokem 906) (F. Tichý 1945), v každém případě
            ale rozhodně ještě za života Bořivojovy manželky kněžny
            Ludmily (do roku 921). Musí být tedy starší než I. stsl.
            legenda václavská, s níž bývá po jazykové stránce srovnávána, protože ta již  
            o Bořivojovi mlčí
            (zmiňuje se pouze o Václavově bábě Lidmile), tak
            jako o něm mlčí všechny ostatní legendy až do roku 992, tzn. všechny, sepsané před
            Kristiánem. Teprve ten udělal z Bořivoje potomka „prozíravého a rozvážného
            muže, kterýž jen vzděláváním polí se zabýval, jménem Přemysl“,
            jehož Slované čeští na
            radu hadačky panny někde „nalezli“.
            Až poté se Bořivojovo jméno mohlo objevit také v dalších latinsky
            psaných legendách: v české recenzi Crescente, v legendě Fuit
            a také ve staroslověnském přepracování Gumpolda: ve
            II. stsl. legendě a v (nedochované) předloze Proložní legendy
            o sv. Ludmile. O jeho  moravském původu však tyto legendy
            již mlčí
            (i u Kristiána je velmi pečlivě zamaskován
            odkazem na Ovidiův příběh Asklépiův příchod do Říma) 
            – v ludmilských legendách (závislých na Kristiánovi) se z něj proto mohl stát
            pohan, jenž přijal křest – v rozporu s Kristiánovým
            podáním – dokonce až po sňatku s Ludmilou (Fuit,
            Proložní legenda).
 Proto i v pozdějších latinsky sepsaných verzích
            svatoivanské legendy, rozšířených o další motivy, je Bořivojův
            moravský původ  zamlčen. Je tu zván „knížetem českým“,
            „knížetem této země“ („Kapitulní“ legenda 1465). V české
            „Hájkově“ legendě (1541) pak „Bořivojem Tetínským“ (J. Ševčík 2002, s. 21, 35). 
            Na Rus se mohl dostat její původní
            hlaholský opis snad ještě za Vratislavova a Ludmilina života (do
            roku 921) – „spojení s Kyjevem bylo živé již někdy v době
            Vratislava I. 915-921“  (D. Třeštík 2000, s. 59), ale i za
            Boleslavů I. a II. –, tzn. ještě před vznikem Kristiánovy legendy
            (992-994), nebo pak za Břetislavovy správy Moravy (1019-1034) či
            za jeho pražské vlády (1035-1055). Tyto pozdější možnosti se jeví jako
            pravděpodobnější vzhledem k tomu, že Vladimír (vnuk kněžny
            Olgy) přijal křest roku 988 (L. Marek 1996, s. 31; J. B. Lášek 1997, s. 165).
 V současné době je staroslověnská ivanská legenda na
            indexu (J. Sláma 2001), protože
            zpochybňuje, ba vyvrací kosmovské pojetí českých dějin. Proto
            ji také nenajdeme v žádném souborném vydání nejstarších českých
            legend. Tak jako Bořivojův hrob K1 ve Václavově svatovítské
            rotundě byla i ona odsouzena k věčnému zapomenutí.
 První český poustevník měl být původně součástí
            Svatováclavského pomníku v Praze (J. V. Myslbek měl již připraveny
            studie pro jeho sochu). V konečné podobě byl ale sv. Ivan nahrazen
            sv. Anežkou (J. Ševčík 2002, s. 139).
 Pro širokou veřejnost staroslověnskou svatoivanskou legendu
            „znovuobjevili“
            a zpřístupnili: brněnské nakladatelství Atlantis (1995), František Borák (1998, s. 149-153), Jiří Ševčík
            (2002, s. 15n) a J. Svoboda (2004, s. 78). O možných
            souvislostech se sv. Orosií (Eurosií, Dobroslavou), Bořivojem 
            a Ludmilou, Rostislavem a jeho manželkou Miloslavou (snad Ivanovou
            sestrou) se zmiňuje Jan Svoboda (2004, s. 80-82).
 Petr Šimík (2006). Srovnání:„Údaje pozdní tradice“.
 „Rodokmen Mojmírovců“
            dle současného stavu poznání.
 „Rodokmen mytických knížat“
            aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
 „Rodokmen »Přemyslovců«“
            čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
 „Historie
            psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
 „Lenní hold Břetislava I.
            králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má
            krátké nohy.
 „Biskupské mitry Spytihněva
            II. a Vratislava II.“.
 „Soběslav I., Jindřich Zdík a
            znojemská rotunda“.
 „Rytý nápis na západní stěně
            znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
 „Bořivoj – Svatoplukův místodržící
            v Čechách“.
 „Kníže Bořivoj v písemných
            pramenech a problematika jeho hrobu“.
 „Přemyslovská pověst podle
            Kristiána“.
 Mapky: „Územní vývoj Velké
            Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
 Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
            a nejstarších českých legend“.
 Tabulka   3: „Pokusy
            historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
            podle Kristiánovy smyšlené historky“.
 Tabulka 5a: „Věk a období vlády
            knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
 Tabulka 5b: „Srovnání
            životních dat a doby vlády Svatopluka a Bořivoje“.
 Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
            a Kosmovy inspirace“ aneb Bez  moravské historie by nebyly ani
            
            české mýty!
 Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
            a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
            interpretaci.
 Artefakty: „Plaketa
            velkomoravské kněžny ze Želének“.
 Symbolika: „Asketa s jelenem,
            hadem a ptákem“.
 Symbolika: „Oráčská scéna na
            malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
 Symbolika: „Tažné zvíře“.
 Symbolika: „Přilba jako
            atribut svatého Václava“.
 Aktuality: „Česká
            televize mystifikuje diváky“ aneb Český  pohanský komiks v
            moravské  křesťanské kapli.
 Legendy: „Legenda o sv. Dobroslavě,
            zvané Eurosia, též Orosia, královně, panně a mučednici,
            patronce Jacy“.
 Otázky: „Proč se založení hradu Praha
            upírá Bořivojovi?“
 Otázky: „Mohl být Bořivoj
            Rostislavovým synem?“
 Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
            vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
 Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
            opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
            2. Ludmila, 3. Strojmír.
 Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
            Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
            pánů svých!«?“
 Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
            Crescente vynechala Bořivoje?“
 Otázky: „Mohl
            Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
 Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
 Otázky: „Jak starý je hrob K1
            ve Svatovítské rotundě?“
 Otázky: „O čem svědčí kousky malty
            nalezené v zásypu hrobu K1?“
 Úvahy „Vznik
            a původ přemyslovské pověsti“.
 „Mytičtí
            Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“ (1.
            moravská historie, 2.
            Kristián, 3. Kosmas).
 • F.
            Palacký (1848), • R.
            Turek (1963), • A.
            Friedl (1966), •  V. Karbusický
            (1995), • D. Třeštík
            (2006).
  
 Literatura:• Václav Vladivoj Tomek: Ze života českých poustevníků. Praha 1918.
 • Bedřich Briedel-Josef Vašica: Život sv. Ivana, prvního v Čechách
            poustevníka a vyznavače. Praha 1936.
 • František Tichý: Z legend Svatoivanských. Grafická škola v
            Praze, Praha 1945.
 • Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
            reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 68, 268.
 • František Graus: Slovanská liturgie a písemnictví v přemyslovských
            Čechách 10. století. ČsČH 14, 1966, s. 483.
 • Rudolf Turek: K problému Jan-Ivan. Zpravodaj místopisné komise ČSAV
            20, 1979, s. 68-74.
 • Ivo Kořán: Legenda a kult sv. Ivana. Umění 35, č. 3, Praha
            1987.
 • F. V. Mareš: Otázka svatoivanská. Sborník Bohemia sancta,
            52. Česká katolická charita, Praha 1989.
 • Emanuel Vlček: Osudy českých patronů. (Antropologický výzkum).
            Praha 1992.
 • Josef Vašica: Legenda svatoivanská. In: České literární baroko.
            Atlantis (reprint 1.
            vydání, Vyšehrad, Praha 1938), Brno 1995, s. 61-84, 283-294.
 • Luboš Marek: Dějiny křesťanství na Rusi. I. Kyjevská Rus.
            Rubato, Hostinné 1996.
 • Jan Blahoslav Lášek: Počátky křesťanství u východních
            Slovanů. Síť, Praha 1997.
 • František Borák: Bánov. Příspěvek k historii dolnomoravského
            úvalu v 10. až 13. století. In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
            národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 69-161.
 • Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy
            a otroci ve střední Evropě v 10. století. In: Přemyslovský
            stát kolem roku 1000. Na paměť knížete
            Boleslava II. († 7. února 999). Edd. Luboš Polanský, Jiří Sláma,
            Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 49-70.
 • Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu Bořivoje, s. 350,
            pozn. 7. Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
            konference, Uherské Hradiště, Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
            AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
 • Jiří Ševčík: Album svatoivanské. Vyšehrad, Praha 2002. (Zde
            soupis další literatury).
 • Jan Svoboda: Přes propast věků. Tři kapitoly z našich nejstarších dějin. Ed. Bohumil Svoboda, Vyšehrad, Praha
            2004, s. 78.
 • Jiří Sláma: Svatý Prokop – život v legendě a ve skutečnosti.
            In: Petr Sommer (ed.): Svatý Prokop, Čechy a střední Evropa. NLN, Praha 2006, s. 99-103.
 • Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
            hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
            národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl.
            s. 48-32.
 |