|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. KONSTANTINA-CYRILA 
        
          | V |  
          | 
               [Pokračování ...].Stalo se, že patriarcha Jan1 
            dal podnět ke kacířství tím, že hlásal, aby se neprokazovala
            úcta svatým obrazům. I sešel se sněm a usvědčil
            jej, že nemá pravdu, a zahnali jej ze stolce. Tu on řekl:
            „Násilím mě svrhli, ale nepřemohli mě v hádce, neboť
            nikdo nedovede čelit mým důvodům“. Císař s patriciji
            ustanovil filozofa a poslal jej k němu a řekl: „Dovedeš-li
            tohoto mladíka porazit2 
            v hádce, dostaneš nazpět svůj stolec“.
 Když patriarcha uzřel filozofa mladého tělem, aniž
            tušil, jak starý rozum je v něm, i ty, kteří byli
            poslaní s ním, řekl jim: „Vy nejste hodni mého podnoží,
            jak se mám já s vámi přít?“ Filozof mu na to odvětil:
            „Neulpívej na lidském obyčeji, ale hleď na přikázání Boží.
            Vždyť jako tys od Boha vytvořen z hlíny a duše, tak i my
            všichni. Patř tedy, člověče, na hlínu a nevypínej se“.
            Opět namítl Jan: „Není správné hledat kvítky
            na podzim ani hnát starce do boje jako nějakého jinocha Nestora“.3
            Filozof mu na to odpověděl: „Sám proti sobě nalézáš důvody.
            Pověz, v kterém věku je duše silnější než tělo?“ On
            na to: „Ve stáří“. Filozof řekl: „Do jaké půtky tě vháníme,
            tělesné, či duševní?“ On řekl: „Duševní“. Na to
            filozof odpověděl: „Tak to ty budeš nyní silnější. Proto nám
            nepovídej taková přísloví. Ani tedy kvítky nehledáme, ani tě
            neženeme do boje v nepravý čas“.
 A tak se stařec zastyděl a obrátil řeč jinam:„Pověz
            mi, mládenče, jak to, že my se kříži, je-li rozbit, ani neklaníme,
            ani ho nelíbáme, vy se však nehanbíte klanět obrazu, i když
            je na něm namalováno poprsí?“ Filozof odpověděl: „Kříž má
            totiž čtyři části, a ubude-li jediná jeho část, již
            nemá svou podobu, kdežto obraz (ikona) nám tváří ukazuje
            podobu toho, kvůli němuž byl namalován, takže kdo naň patří,
            nevidí tvář lví nebo rysí, ale podobu toho prvního“. Stařec
            namítal dále: „Jak to, že se klaníte kříži i bez nápisu,
            ačkoli byly i jiné kříže, ale není-li na obraze napsáno
            jméno světce, kterého má představovat, tu mu úctu
            neprokazujete?“ Filozof odpověděl: „To proto, že každý kříž
            má podobný tvar jako kříž Kristův, obrazy však nemají všechny
            jednu podobu“. Stařec pravil: „Bůh řekl Mojžíšovi:
            „Neučiníš si všelikého obrazu. Proč si je tedy činíte a klaníte
            se jim?“ Filozof mu odpověděl: „Kdyby byl řekl: Neučiníš
            si nižádného obrazu, právem bys to namítal. Ale Bůh řekl: ne
            všelikého, to jest nedůstojného“.4
            Proti tomu nemohl stařec nic namítat a zmlkl zahanben.
 [Pokračování ...].
 Život
 sv. 
            Konstantina-Cyrila (kap. V). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ...patriarcha
            Jan: V slovanském textu se označuje obměnou řeckého jména
            Ioannés jako Annij nebo Anis (Annis). Je to cařihradský
            patriarcha Jan Gramatikos (nebo
            též Lekanomantis), stoupenec obrazoborectví
            neboli ikonoklasmu zamítajícího
            uctívání svatých obrazů a přední jeho teolog. Po jeho
            sesazení roku 842 konala se církevní synoda, na níž bylo
            obrazoborectví odsouzeno jako blud a jeho vyznavači postiženi
            klatbou. Na památku synody byl zaveden v řecké církvi zvláštní
            svátek, tzv. „neděle pravé víry“ (řec. hé kyriaké tés
            orthodoxias); tento svátek se dosud koná první neděli postní
            (slov. Toržestvo Pravoslavija). Nelze pochybovat, že k disputaci
            Konstantina se sesazeným patriarchou Janem skutečně došlo a že
            jím také byla řecky sepsána. Jistě byla obšírnější, než
            ji podává ŽK. Tímto zkrácením vznikly jisté nepřesnosti a triviality.
            Srov. Grivec, Fontes 177-178. Viz také charakteristiku disputací
            Konstantinových u Vavřínka (o. c. 28-29, 66). |  
                | 2 – | ...Dovedeš-li
                  tohoto mladíka porazit...: Všechny rukopisy mají zde správně
                  junošu, jen dva: Chilandarský a Lvovský z kláštera
                  sv. Onufria kladou zdánlivý nepůvodní vokativ junoše
                  (forma vzniklá záměnou nosovek v středobulharských
                  textech); z tohoto posledního jej přejal F. Miklošič
                  do své edice ŽK (1870) a od něho pak F. Pastrnek
                  (Dějiny 45, 163), který se pokoušel toto chybné pojetí hájit
                  ještě ve Slavii (III. 141): Si potueris, iuvenis, hunc
                  convincere... Oba vztahují tato slova na Konstantina, který
                  měl touto disputací obhájit nárok na profesorskou stolici.
                  Tento omyl nacházíme též u Dvorníka (Les légendes
                  353). Srov. Grivec, Fontes 177. |  
                | 3 – | ...jako
                  nějakého mladíka Nestora...: Jak vyložil již A. Vronov
                  (Glavnějšie istočniki o. c. str. XXII-XXII) a po
                  něm V. Vondrák (Studie o. c. 71, 85-86), dále též
                  P. Lavrov (Kyrylo ta Metodij o. c. 94) a N. K. Nikol’skij
                  (Izvestija po rus. jaz. i slov. I, 1928, 421), tento mladík
                  Nestor je sv. Nestor Soluňský,
                  mučedník známý z legendy o sv. Demetriu Soluňském,
                  který zvítězil v souboji nad silákem Ljujem, milcem císaře
                  Maxmiliána; jeho svátek 25. října se připomíná např.
                  v kalendáři evangeliáře Assemanova (J. Kurz,
                  Evangeliarium Assemani 250). V. Jagič (ASPh XVIII, 286),
                  rovněž F. Pastrnek (Dějiny 163) a F. Dvorník
                  (Les légendes 354) myslili na starce Nestora z Homéra a pokládali
                  toto jméno za označení starce kat’ exochén. Zmínka o sv.
                  Nestoru je také v Kánonu sv. Dimitria v písni osmé. |  
                | 4 – | Ex
                  20, 4. |  |  
          | Josef Vašica (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            
            Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
            Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
            konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
            Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
            AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |