|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. METODĚJE 
        
          | VIII |  
          |   
            [Pokračování ...].Kocel vypravil poselství k apostolikovi1
 a prosil,
            aby mu postoupil  blaženého našeho učitele Metoděje.2 A apostolik
            řekl: „Nejen tobě samému, ale všem těm
            krajům slovanským jej posílám jako učitele od Boha a
            
            od svatého apoštola Petra, prvého náměstka3 a klíčníka království
            nebeského“.
 A když jej poslal, napsal tento list:4
 „Hadrián, biskup a sluha Boží, Rostislavu5
            a Svatopluku a Kocelovi. Sláva
            na výsostech Bohu a na zemi pokoj, v lidech dobrá
            vůle. (Následuje opis listu).
    (Obsah papežova listu z
            roku 869 viz dokumenty: „Gloria
            in excelsis Deo“).    I přijal
            jej Kocel s velikou úctou a vypravil jej znova k apostolikovi s
            dvaceti urozenými muži, aby mu jej vysvětil na biskupství v
            Panonii6 na stolec svatého apoštola Andronika, jednoho ze sedmdesáti.
            Což se i stalo.[Pokračování ...].
 Život sv. Metoděje
            (kap. VIII). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ...poselství
            k apostolikovi: Obě legendy ŽK i ŽM užívají často pro označení
            římského papeže termínu apostolik (lat. apostolicus). Srov. pozn.
            k 17. kap. ŽK. |  
                | 2 – | ...učitele
                  Metoděje... jako učitele od Boha: Termín učitel má zde význam
                  speciální zvláštního úřadu a poslání, totiž legáta
                  apoštolské stolice pro slovanské kraje. Citovaná slova
                  apostolikova jsou pravděpodobně úryvkem listu papeže Hadriána II.
                  Kocelovi, který se nám jinak nedochoval (F. Grivec, Dve
                  pismi papeže Hadriana II. knezu Koclju in Hadrianov slog.
                  Glasnik Muz. družtva za Sloveniju XXII, 1941, 65 až 67; týž,
                  Fontes 225). Papež Hadrián II. Metoděje
            ustanovil papežským legátem
            pro všechny země slovanské. Tedy nepochybně i pro Čechy
                  (pozn. PŠ). Viz mapka: „Územní
                  vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
 |  
                | 3 – | ...prvého
                  náměstka: Slov. prьvago
                  nastolьnika
                  je překlad řec. prótothronos. Výraz nastolьnik
                  značí tolik co nástupce, následník, v tomto významu
                  např. v 17. kap. ŽK. O sv.
                  Petru se mi zdá nejvhodnější překlad: první náměstek
                  (Kristův) jako hlava církve. M. Kos (RAZ II, 1944,
                  275n) našel v listech papeže Mikuláše I. překlad
                  tohoto řec. termínu: primus sessor. Srov. Grivec,
                  Fontes 225. |  
                | 4 – | ...napsal list: Tento list Hadriána II. z roku
            869, zachovaný toliko v slovanském znění v ŽM VIII a v Chvalořeči
                  o sv. Cyrilu a Metoději, zde stručněji, byl brán v pochybnost, ale novější bádání dokazuje jeho pravost po stránce
                  diplomatické i obsahové, i když při
            literárním zpracování a překladu byl místy poněkud upraven; Grivec
                  předpokládá,
            že list napsaný latinsky byl přeložen do řečtiny
            a slovanštiny. Podle Chvalořeči o Cyrilu a Metoději
                  jde tu o dva
            listy papeže Hadriána II.: v prvním se Metoděj ustanovuje „učitelem“ –
            hodností, kterou lze srovnat s hodností apoštolského legáta – ve
            druhém pak arcibiskupem panonským. V Chvalořeči jsou
            obě dvě události shrnuty v jedno. ŽM uvádí jen první list. |  
                | 5 – | Z oslovení je patrné, že papežův
            list se do rukou Rostislavových dostal. Životopis byl sepsán až
            po Metodějově smrti (†885) v roce 886 za vlády
                  Svatoplukovy (pozn. PŠ). |  
                | 6 – | ...aby mu jej vysvětil
                  na biskupství v Panonii: Zřízením samostatné diecéze
            panonské se sídlem v Sirmiu neboli Srěmu (Srěmská Mitrovica), které tehdy
            patřilo do Bulharska, byla zároveň obnovena práva
            papežská nad touto částí Illyrika, což vzbudilo odpor nejen v Byzanci,
                  ale i u bavorského episkopátu, pokládajícího
            toto území za svou doménu. Titul sv.
            Andronika (Řím 16, 7) se zakládá na tom, že tento učedník –
            podle tradice – Kristův byl prvním biskupem v Panonii se sídlem
                  v Sirmiu. Ještě v roce 873 vybízí Jan VIII.
                  srbského knížete Montemera (Mutimíra), aby se připojil k srěmské
                  diecézi Metodějově (srov. otisk tohoto listu u Grivce,
                  Fontes 71). K tomu však již nedošlo. Metoděj po smrti
                  Kocelově omezil svou činnost na Moravu. Srov. též Grivec,
                  Sllovenski knez Kocelj (1938, 179); týž, Konstantin u. Method
                  o. c. 104, 130. |  |  
          | Josef Vašica
            (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 144-145.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |