|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. KONSTANTINA-CYRILA 
        
          | XIII |  
          | 
               [Pokračování ...].Filozof pak odešel do Cařihradu. Po návštěvě u císaře
            žil v tichosti na modlitbách k Bohu, usazen při chrámu
            svatých apoštolů.1   Jest pak ve Svaté Sofii pohár z drahokamu,
            dílo Šalomounovo, na němž jsou napsány verše písmem hebrejským
            a samaritánským,2 
 jichž nemohl nikdy nikdo ani přečíst,
            ani vyložit. Filozof však jej vzal a verše přečetl a vyložil.
            
            První verš je takto: „Číše má, číše má, prorokuj, dokud
            je hvězda. Buď nápojem pánu prvorozenci bdícímu za noci“.
            Potom druhý verš: „Pánu na okoušení vytvořena ze stromu jiného.
            Pij a zpij se veselím a vzkřikni aleluja“. A konečně
            třetí verš: „Hle, kníže! I uzří všechen sbor slávu
            jeho a král David uprostřed nich“. Potom je napsáno číslo
            devět set a devatero.3 
 Filozof je přesně rozpočetl a nalezl,
            že od dvanáctého roku vlády Šalomounovy do narození Kristova
            bylo devět set a devět let. Je to tedy proroctví o Kristu.
 [Pokračování ...].
 Život
 sv. 
            Konstantina-Cyrila (kap. XIII). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ... usazen při chrámu
            svatých apoštolů: Jak ukázal F. Dvorník (Photius et la 
            réorganisation de l‘Académie patriarcale, Anal. Bolland. LXVIII,
            Mélanges P. Peeters, II, 1950, 108-125), bylo při chrámu sv. apoštolů
            jedno odvětví patriarchální akademie, reorganisované Fotiem.
            Tato patriarchální akademie byla vysoká škola určená pro výchovu
            kněží, kdežto universita měla úkol starat se o školení
            státních funkcionářů. Na akademii patriarchální se také vyučovalo
            profánním předmětům, filosofii, gramatice, rétorice, jakožto
            přípravě ke studiu teologie, a právě tyto katedry byly
            pravděpodobně umístěny při chrámu sv. apoštolů, druhém co
            do významu v Cařihradě. |  
                | 2 – | ... písmem
                  ...samaritánským: Samaritánskému písmu se naučil sv.
                  Konstantin-Cyril za pobytu v Chersonu (srov. kap. 8). |  
                | 3 – | ...devět
                  set a devět let: Číslo 909, bylo-li vskutku v originále
                  (Pastrnek a Lavrov, Kyr. ta Met. 273 udávají 990), neurčuje
                  správně dobu od 12. roku vlády Šalomounovy do Krista, neboť
                  to bylo asi 960 let. Ostatně proroctví takového o Kristu
                  nebylo. Zde je ve verších. Jinou verzi o stati o číši
                  Šalomounově viz u Lavrova, Materialy s. XLVI. |  |  
          | Josef Vašica (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            
            Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
            Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
            konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
            Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
            AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |