|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. METODĚJE 
        
          | X |  
          |   
            [Pokračování ...].Zpráva o tom [o Metodějově konfinaci bavorskými
            biskupy] pronikla k apostolikovi [papeži Janu VIII.]. Když se o tom dověděl,
             dal je do klatby,1
 aby žádný z biskupů královských
            [Ludvíka Němce] nezpíval mše čili služby, pokud by jej  drželi
            ve vazbě. A tak jej pustili,2
            ale řekli Kocelovi: „Budeš-li ho [Metoděje] mít u sebe, tak snadno nám neunikneš!“ Zatím však oni sami
            neunikli soudu svatého Petra, neboť čtyři z těchto biskupů zemřeli.
 Stalo se tehdy, že Moravané
            zpozorovali, jak  němečtí kněží u nich žijící jim nepřejí,
            ale  kují proti nim pikle, a proto je všechny
            vyhnali.3  A k
            apostolikovi vyslali poselství: „Poněvadž již dříve naši
            otcové přijali křest od svatého Petra, dej nám tedy Metoděje
            za arcibiskupa a učitele“.4 Apostolik jej tam ihned odeslal. I přijal jej Svatopluk5 se všemi
            Moravany a svěřil jeho péči všechny kostely a kleriky6 na všech
            hradech.
 Od toho pak dne počalo učení Boží velmi vzrůstat
            a kleriků6 přibývat ve všech hradech, a pohané se zříkali svých
            
            bludů a přijímali víru v pravého Boha. I moravské panství se začalo
            tím víc  šířit na všechny strany a [Moravané] úspěšně porážet své
            nepřátele, jak sami vždy vyprávějí.7
 [Pokračování ...].
 Život sv. Metoděje
            (kap. X). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ...dal
            je do klatby: Papež Jan VIII. vyslal počátkem roku 873 ke králi
            Ludvíkovi svého legáta Pavla, biskupa ankonského, který měl jménem
            papežovým suspendovat provinilé biskupy a Metoděje uvést
            nazpět k Svatoplukovi na Moravu do jeho diecéze. ŽM se zmiňuje
            o tom, že čtyři z těch biskupů, kteří se provinili
            násilnostmi proti Metodějovi, byli potrestáni náhlou smrtí.
            Papežské listy se zmiňují jen o třech, a ti skutečně
            zemřeli rychle po sobě: Adalvin solnohradský 14. května
            873. Hermanrich pasovský roku 874 a Hanno frizinský 9. října
            875; čtvrtým by mohl být brixenský biskup Lantfried, rovněž
            sufragán solnohradský, zemřelý kolem 874 (srov. Pastrnek, Dějiny
            107; Grivec, Fontes 230 p. 3). |  
                | 2 – | Metoděj byl propuštěn z
            konfinace v klášteře Reichenau (či Ellwangen) v roce 873. |  
                | 3 – | Podobně Slované čeští po roce
            872 vyhnali německé kněze, kteří v té době v Čechách již
            asi také působili, protože zřejmě příliš nadšeně vítali
            plenící franské vojsko – viz Fuldské anály k roku 872. Ohlas této
                  události můžeme spatřovat v Kristiánově zmínce o Strojmírově
                  „pohanském“ povstání
            (srovnej Kristián, kap. 2). |  
                | 4 – | ...dej
                  nám tedy Metoděje za arcibiskupa: Metoděj byl vysvěcen v Římě
                  podle ŽM kap. 8 na stolec sv.
                  Andronika ve Srěmu pro diecézi illyrsko-panonskou, k níž
                  patřila i Morava. Po roce 873, kdy Kocel zmizel z dějinného
                  jeviště a jeho území opět se zmocnili Němci, nepodařilo
                  se Janu VIII. již obnovit srěmskou diecézi s Metodějem
                  v čele. K nové žádosti z Moravy, byl Metoděj
                  ustanoven arcibiskupem moravským, jak jej také titulují
                  pozdější papežské listiny. Grivec (Fontes 230, p. 5)
                  vidí v tomto vypravování ŽM o zákroku
                  Svatoplukově v Římě ve prospěch Metodějův a jeho
                  přijetí na Moravě a blahodárném působení úmyslnou
                  tendenci autora ŽM, který připomínal tyto věci v době,
                  kdy učedníkům Metodějovým hrozilo pronásledování ze
                  strany stoupenců Wichingových. |  
                | 5 – | Papežský legát, ankonský biskup
            Pavel, dostal příkaz doprovodit Metoděje ke Svatoplukovi, kde
            Metoděj mohl, na rozdíl od panství Kocelova, působit
            bezpečně. Zmínka, že „...již dříve naši
            otcové přijali  křest od svatého Petra...“ se opírá o text listu papeže Jana VIII. Svatoplukovi z roku 879. |  
                | 6 – | ...kleriky
                  ...kleriků: V slov. textu je místo těchto výrazů užito
                  moravismů strižьniky...
                  strižьnici,
                  tj. duchovní lišící se od lidí světských tonzurou, postřižinami.
                  V. Hanka (ČČM 1846, 28) nechává v překladu
                  tento anachronismus („střižníci“). |  
                | 7 – | Po návratu Metoděje z bavorského
            vězení bylo nutné dobudovat církevní správu na Moravě,
            nahradit vyhnané bavorské kněze. Protože Metoděj byl ustanoven
            papežským legátem pro všechny země slovanské, musel dostát svým z toho vyplývajícím závazkům a povinnostem. Pod Metodějovu jurisdikci spadaly nepochybně
                  i Čechy. Kosmas (I,
            14) poznamenal: „...Svatopluk, král Moravy... si podrobil
            nejen Čechy, ale i jiné země...“. Srovnej mapku „Územní
            vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
            Po jednání Svatoplukova kancléře, kněze Jana z Benátek, s Ludvíkem
                  Němcem ve Forchheimu v roce 874,
            kterého se účastnilo i poselstvo Čech, bylo „vévodství Čechů“
                  připojeno
            ke Svatoplukovu království Moravanů a na pražský stolec usedl
            Bořivoj,
            kníže moravský,
            syn křesťanského krále-oráče Rostislava
                  (P. Šimík 2006, s. 343). Jak zaznamenal Kristián ve své legendě někdy v letech
            992-994, Slované čeští si v čelo postavili Bořivoje, potomka
                  prozíravého a rozvážného oráče, jehož
            „nalezli“ (pochopitelně na Moravě), kterého ovšem v české
            verzi příběhu přejmenoval
            na  Přemysla a udělal z něho pohana (viz  Kristián, kap. 2). Ta skutečná historická verze, tj. moravská,
            je zaznamenána na malbě ve znojemské rotundě – viz článek
            „Historie psaná štětcem“.
 O tom, že se pro „cizího“
            knížete Čechové rozhodli   d o b r o v o l n ě , píše i Kosmas
            (I, 6) v roce 1120. Nasvědčují tomu i dvě zprávy
            Reginona z Prümu k roku 876 a 890.
            Zdá se však, že nejprůkaznější je naprosté
                  mlčení Fuldských análů k této
            události a naopak velký „humbuk“, který franský
            analista nadělal po
            Svatoplukově smrti – viz zpráva Fuldských análů k roku 895.
 V následující kapitole Života sv. Metoděje se dočteme
            ještě o pokřtění vislanského knížete. A moravské panství se začalo tím víc šířit na všechny strany...
                  (pozn. PŠ).
 |  |  
          | Josef Vašica (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 162.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            
            Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
            hradu, z Moravy?
            Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
            2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |