|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. METODĚJE 
        
          | XIII |  
          |   
            [Pokračování ...].Ani zde se však nezastavila jejich
            zloba. Pomlouvali ho a pravili: „Císař se naň hněvá,1
 a dopadne-li ho, odpyká to životem“.  Ale milosrdný Bůh nechtěl
            ani v tom pohanět svého služebníka, a ježto srdce císařovo je
            stále v ruce Boží, vložil císaři do srdce, že poslal Metodějovi
            list: „Ctihodný otče, velmi tě toužím spatřit. Buď tak dobrý
            a vyprav se k nám, abychom se s tebou viděli, dokud jsi na
            tomto světě, a přijali tvé požehnání“. Metoděj tam ihned
            šel a císař  jej přijal s velikou poctou a radostí, pochválil
            jeho učení a podržel si z jeho učedníků kněze a jáhna
            s knihami. Vše mu učinil po vůli, co chtěl, a v ničem ho neoslyšel.
            A hojně jej obdaroval a doprovodil ho opět slavně do jeho sídla.
            Podobně i patriarcha.2
 [Pokračování ...].
 Život sv. Metoděje
            (kap. XIII). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | Jde o byzantského císaře 
            Basilea I. (867-886), zakladatele makedonské dynastie, který
            pozval Metoděje do Konstantinopole listem již během roku
            880. Metoděj podnikl tuto cestu někdy po roce 881, patrně s ohledem na
            Bulharsko a s vědomím
            papežovým. (Svědčí o tom list papeže Jana VIII. arcibiskupu
            Metodějovi z roku 881: „Schvalujeme
            pastýřskou péči“ – pozn. PŠ). Řím ani na západě
            neměl dost síly, aby obhájil proti německému náporu slovanskou
            bohoslužbu, proto Metoděj hleděl zajistit její trvání v říši
            byzantské a v Bulharsku. To si jistě přáli také jeho
            nejstarší učedníci, kteří s ním přišli na Moravu. Na
            Moravě vedle kompromisní liturgie Petrovy spojující v sobě
            západní i byzantské prvky, nebyla zanedbávána ani vlastní
            liturgie byzantská. Cestou Metodějovou do Cařihradu bylo oživeno
            též spojení s byzantskými a bulharskými Slovany.
            Slovanský kněz a jáhen zanechaní v Cařihradě jistě
            konali bohoslužbu byzantským obřadem, a mezi knihami, které
            s sebou přinesli, byly především knihy byzantského obřadu.
            To, že si byzantský císař ponechal jednoho slovanského kněze a jednoho
            jáhna s bohoslužebnými knihami, značí, že tím bylo v Cařihradě
            oficiálně zřízeno středisko pro slovanskou bohoslužbu v byzantské
            říši (srov. Grivec, Slovanska blagovestnika o. c. 143).
            Srov. J. Bidlo, Cesta Metodějova do Cařihradu (ČMM 1916,
            35-54); F. Dvorník, Les Slaves, Byzance et Rome o. c.
            271-281; Iv. Dujčev, Vъprosъt
            o. c. 254-5; F. Grivec, Konst. u. Method 183; týž,
            Slovanska blagovestnika o. c. 140n. |  
                | 2 – | Srovnej např. V.
            Vavřínek (2001, s. 418). |  |  
          | Josef Vašica
            (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 162.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |