|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. KONSTANTINA-CYRILA 
        
          | XVIII |  
          |   
            [Pokračování ...].I postihly jej mnohé útrapy, takže upadl do nemoci.
            A když byl trápen bolestným neduhem po mnoho dní, jednou spatřil
            zjevení Boží a začal takto zpívat: „Zaplesal duch můj a zaradovalo se srdce mé nad tím, že mi bylo řečeno: Do domu
            Hospodinova vejdeme“. Oblékl si svůj úctyhodný
            mnišský šat1 
            a zůstal tak a celý den se z toho těšil a pravil: „Od této
            chvíle nejsem já sluhou ani císaře, ani kohokoli jiného na
            zemi, nýbrž toliko všemohoucího Boha. Nebyl
            jsem a stal jsem se a jsem na věky,2 
            amen“. Na druhý den byl oblečen do svatého stavu mnišského, přijal
            k světlu světlo a přezval si své jméno na Cyril.
            V tomto stavu pak zůstal padesát dní.
 Když se přiblížil čas odchodu z tohoto světa,
            pozdvihl své ruce k nebesům a pomodlil se k Pánu se slzami: „Pane
            Bože, který sis ponechal k své službě anděly netělesné, nebe
            si rozpjal a zemi zbudoval a vše, co jest, z nebytí přivedls
            v bytí, který vždy činíš po vůli těm, kdo se tě bojí
            a zachovávají tvá přikázání, vyslyš mou modlitbu a ochraň
            své stádo, k němuž jsi mne, svého neschopného a nehodného služebníka,
            poslal. Zbav je všeliké bezbožné a pohanské zloby a mnohomluvného rouhavého jazyka kacířského, který mluví rouhavě
            proti tobě, zahlaď  trojjazyčný blud a dej, ať se tvá církev
            hojně rozroste, a až všechny je shromáždíš v jednomyslnosti,
            učiň je lidem vyvoleným, stejně smýšlejícím o pravé tvé
            víře a správném vyznání a vdechni jim do srdce slovo své
            nauky. Je to jistě tvůj dar, žes nás nehodné přijal za
            hlasatele svého Krista. Odevzdávám ti jakožto tvé ty, kteří
            konají dobré skutky tobě milé a kterés mi svěřil.
            Spravuj je silnou svou pravicí, aby všickni slavili tvé jméno,
            mocná Trojice“. Potom políbil všechny svatým políbením a řekl:
            „Požehnaný Bůh, který nás nevydal do rukou našich neviditelných
            nepřátel, ale potřel osidlo těch, kteří nám činili úklady,
            a zbavil nás od záhuby“. A po těch slovech zesnul v Pánu v svých
            dvaačtyřiceti letech, v čtrnáctý den měsíce února, druhé
            indikce,  roku 6377 od stvoření světa (tj. 14. února
            869).3
 I rozkázal apostolik všem Řekům, kteří byli v Římě,
            a též i všem Římanům, aby se dostavili se svícemi zpívat nad
            ním a vystrojit mu průvod pohřební, jaký by vystrojili samému
            papeži. To také učinili.
 Metoděj pak, bratr jeho, poprosil apostolika a řekl:
            „Matka nás zapřísahala, aby toho, kdo z nás dříve odejde na
            soud, dopravil bratr do jeho kláštera a tam jej pohřbil“. Papež
            tedy kázal jej vložit do rakve a zatlouci železnými hřeby a tak
            jej držel po sedm dní, zatímco činil přípravy na převoz. Římští
            biskupové však řekli apostolikovi: „Bůh po putování mnohými
            zeměmi přivedl jej sem a zde vzal k sobě jeho duši, proto se patří,
            aby také zde jako ctihodný muž odpočíval“. Tu řekl
            apostolik: „Pro jeho svatost a lásku přestoupím římský obyčej
            a pohřbím jej ve své vlastní hrobce v chrámě svatého apoštola
            Petra“. Bratr jeho však řekl: „Když jste mne neposlechli a nedali mi ho, je-li vám to milé, ať tedy je uložen v chrámu
            svatého Klimenta, s nímž také sem přišel“. Apostolik rozkázal,
            aby se tak stalo. I shromáždili se všichni biskupové a kněží
            a všechen lid, aby jej doprovodili s úctou, a řekli: „Otevřme
            rakev a vizme, je-li celý, není-li z něho něco vzato“. Ale ačkoli
            se mnoho namáhali, nemohli Božím řízením vytáhnout hřeby z rakve. I položili jej tak s rakví do hrobu po pravé straně
            oltáře v chrámě svatého Klimenta, kde se počaly dít zázraky.
            A Římané, když je viděli, tím víc se oddávali uctívání
            jeho svatosti. Namalovali jeho obraz nad
            hrobem4 a počali nad ním
            pálit světlo ve dne i v noci a chválili Boha, jenž
            takto oslavuje ty, kteří ho slaví. Jemu budiž sláva a čest
            a klanění na věky věků. Amen.
 Život sv.
            Konstantina-Cyrila (kap. XVIII).Překlad Josef Vašica (1966).
 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ...oblékl si svůj ctihodný šat: Rozeznává
            se tu dvojí obláčka rouchem řeholním podle dvou stupňů mnišství,
            nižšího a vyššího, při němž přijímal svěcenec i nové jméno,
            obyčejně počínající touž písmenou jako jméno světské
            (Konstantin-Kirill) a zvláštní roucho, zvané „schima“
            nebo „skima“, odtud i jméno „schimik“. Obřad přijetí
            tohoto dvojího roucha mnišského v cyrilometodějském překladě
            se zachoval v Euchologiu Sinajském fol. 80b-102a (J. Frček,
            Euchologium Sinaiticum I-II, Paříž 1933 a 1939 s francouzským
            překladem; R. Nahtigal, Euchologium Sinaiticum I-II, Ljubljana
            1941-1942 s faksimilemi hlaholského textu). Byl to takřka
            „druhý křest“ neboli druhé „světlo“, prvním
            světlem byl skutečný křest. Tak je třeba chápat slova: „přijal
            k světlu světlo“ (srov. Grivec, O idejah in izrazih žitij
            Konstantina in Metodija, Razprave II, 8, Lublaň 1944; Fontes 210, p. 4).
            M. Tadin (La légende o. c. 12-14) myslí, že
            Konstantin-Cyril nebyl knězem, nýbrž jen jáhnem, jak to také obšírně
            dokazuje Fr. Dvorník (Les légendes o. c. 45-67). Od vánoc
            868 do své smrti 14. února 869, posledních 50 dní svého
            života, zůstával patrně v některém řeckém klášteru v Římě. |  
                | 2 – | ...Nebyl
            jsem a stal jsem se a jsem na věky: Je to obměna běžných
            rčení na antických náhrobcích s křesťanskou myšlenkou posmrtného života.
                  Srov. Vavřínek, Staroslov. životy K. a M. 62. |  
                | 3 – | Původní text, napsaný
            glagolicí, se zachoval pouze v přepisech do cyriliky ze 14.-15.
            století. K přepočtu roku 6377 L. E. Havlík (1998,
            s. 163) uvádí: „Je velmi pravděpodobné, že původní číslice
                  v glagolici byly nahrazeny číslicemi v cyrilice téže
            číselné hodnoty, neboť prostá záměna glagolských grafémů grafémy
                  v cyrilice vede k nepřijatelnému výsledku
            (6289)“ – srovnej číselnou
            hodnotu písmen glagolských a cyrilských. Rok úmrtí Konstantina-Cyrila uvádí též
            „Granum“ k roku 892 (po přepočtu
                  869) (pozn. PŠ). |  
                | 4 – | ...Namalovali jeho
                  obraz nad hrobem: Tento obraz je posud zachován v bazilice
                  Klimentově (J. Wilpert, Die römischen Mosaiken u. Malerein
                  II, Freiburg, Herder 1916, 1921-1925; týž, Malby v bazilice
                  sv. Klimenta, Kroměříž 1906). Co se týče ostatků sv.
                  Konstantina-Cyrila, pokládaly se za ztracené, ale byly nedávno
                  opět nalezeny. Záhřebská revue Slovo (13, 1963, 254) píše
                  o tom: Za napoleonských válek uložil kanovník lateránské
                  baziliky Lorenzo Mattei z bezpečnostních důvodů
                  ostatky sv. Cyrila v své domácí klenotnici. Později
                  se na to zapomnělo, takže byly pokládány za ztracené.
                  Teprve roku 1963 našel je dominikán Leonard Boyle v Recanati
                  u Loreta v paláci rodiny Antici-Mattei. Nynější
                  majitelka odevzdala tyto drahocenné pozůstatky, něco kostí
                  a prachu, papeži Pavlu VI. 14. listopadu 1963.
                  Tři dni na to, byly slavnostně přeneseny do Klimentovy
                  baziliky a tam uloženy na oltáři sv. Cyrila a Metoda,
                  který tam dal zřídit ďakovský biskup J. J. Strossmayer. Podobně po smrti krále
            Svatopluka (894) také namalovali jeho obraz
            nad hrobem v samostatné hrobní kapli sadského církevního
                  komplexu (pozn. PŠ).
 |  |  
          | Josef Vašica (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
  
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 140-141.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            
            Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
            památkách a o prvotní slovanské chronografii. In: Moravský historický sborník, Ročenka
            Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 163-223.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |