| 
               [Pokračování ...].Filozof opět usedl s chaganem a pravil: „Jsem tu
            jistě mezi vámi jediný člověk bez příbuzenstva a přátel
            a disputujeme o Bohu, v jehož rukou je všecko, i naše
            srdce. Ať tedy za tohoto našeho rozhovoru ti z vás, kteří
            jsou mocni ve slovech, vysloví svůj souhlas s tím, čemu
            rozumějí, a čemu nerozumějí, ať se otáží a my jim
            to vyložíme“. Židé na to odpověděli: „I my zachováváme
            v Písmu slovo a ducha. Pověz nám, který zákon dal Bůh
            lidem dřív, Mojžíšův, či ten, který vy zachováváte?“
            Filozof řekl: „Ptáte se proto, že vy zachováváte první zákon?“
            Odpověděli: „Ovšem, poněvadž třeba zachovávat ten první“.
            Filozof řekl: „Chcete-li zachovávat první zákon, pak se
            naprosto vzdejte obřízky“. Oni pravili: „Co tím chceš říci?“
            Filozof řekl: „Povězte mi bez okolků: byl dán první zákon v obřizce,
            či v neobřízce?“ Odpověděli: „Myslíme, že v obřízce“.
            
            Filozof řekl: „Cožpak nedál Bůh, po přikázání a pádu
            Adamově, ještě dříve zákon Noemovi a nenazval ten zákon
            úmluvou? Vždyť přece řekl k němu: Hle, já učiním s tebou
            a s potomstvem tvým a s veškerou zemí úmluvu
            svou1 sestávající z trojího přikázání; a dál:
            
            Jezte všechno, i travnaté byliny, cokoli je pod nebem a cokoli
            na zemi a cokoli ve vodách, toliko masa s krví, v níž
            je život, nejezte; a dále: Kdo proleje krev člověka, buď
            prolita jeho vlastní krev místo ní.2 
 Proč tedy proti tomu tvrdíte,
            že zachováváte první zákon?“ Židé mu odpověděli: „Zachováváme
            první zákon Mojžíšův, ale tento Noemův nenazval Bůh zákonem,
            ale úmluvou, tak jako rozkaz již dříve daný člověku v ráji,
            kdežto Abrahamovi daný nazval jinak, obřízkou, a ne zákonem.
            Něco jiného je zákon a něco jiného úmluva, a Stvořitel
            obojí nazval rozdílně“.  Filozof jim odpověděl: „Na to já vám
            řeknu tolik: že úmluva se nazývá zákonem, neboť Bůh řekl
            Abrahamovi: Dám svůj zákon ve vašem těle, a nazval to také
            znamením: aby bylo mezi mnou a tebou.3 
 A týž Bůh volá
            opět k Jeremiášovi:  Poslouchej této úmluvy, a k mužům
            Judovým a těm, kteří žijí v Jeruzalémě, dí,
            promluvíš a řekneš jim: Takto mluví Pán Bůh Izraelův:
            Proklet buď člověk, který neposlouchá slov této úmluvy,
            kterou jsem přikázal vašim otcům v den, kdy jsem je vyvedl
            ze země egyptské“.4 
 Židé na to odpověděli: „I my trváme
            na tom, že se zákon nazývá též úmluvou. A všichni, kdo
            zachovávali zákon Mojžíšův, zalíbili se Bohu, a i my,
            kteří jej zachováváme, doufáme, že to platí též o nás,
            ale vy jste si stanovili jiný zákon a šlapete po zákonu Božím“.
            Filozof jim pravil: „Jednáme správně, neboť kdyby Abraham
            nebyl přijal obřízku, ale držel se úmluvy Noemovy, nebyl by býval
            nazván přítelem Božím. Ani Mojžíš, když potom později
            napsal zákon, nedržel se prvního. Stejně činíme i my
            podle jejich příkladu a zachováváme zákon, který jsme od
            Boha přijali, aby Boží příkaz zůstal pevný. Vždyť když dal
            Bůh  Noemovi zákon, neřekl, že dá ještě nějaký jiný, ale že
            potrvá v duši živé na věky,5 ani podruhé, když dával přislíbení
            Abrahamovi, neoznámil mu, že dá jiné Mojžíšovi. Jak tedy vy
            zachováváte zákon? A Bůh Ezechielem volá: Změním jej a dám
            vám jiný zákon.  Jeremiáš pak dí zjevně: Hle přicházejí
            dny, praví Hospodin, a ujednám s domem Judovým a domem
            Izraelovým novou úmluvu, ne podle úmluvy, kterou jsem ujednal s vašimi
            otci za dnů, kdy jsem je ujal za ruku, abych je vyvedl ze země
            egyptské, poněvadž ani oni nezůstali věrni mé úmluvě. I pojal
            jsem k nim nenávist. Neboť to je má úmluva, kterou ujednám
            s domem izraelským po oněch dnech, řekl Hospodin: Dám své
            zákony do jejich myšlenek a do jejich srdcí je napíšu a budu
            jim Bohem a oni budou mi lidem.6 A opět týž
             Jeremiáš dí:
            takto praví Hospodin: Zastavte se na cestách a vizte, a tažte
            se na věčné stezky Páně a vizte, která cesta je pravá, a po
            ní choďte a naleznete očištění pro své duše. I řekli:
            Nepůjdeme. Ustanovil jsem nad vámi stráže, slyšte hlas polnice.
            I řekli: Nechceme slyšet. Proto uslyší pohané a ti,
            kdo u nich pasou stáda. A hned dále: Slyš, země, hle,
            já uvedu zlo na tento lid, ovoce to jejich odvrácení, poněvadž
            mých slov nedbali a zákon můj, který hlásali proroci,
            zavrhli.7
 Že však  zákon přestává, dokážu vám jasně nejen tímto
            jediným způsobem, ale i mnohými jinými důkazy a z proroků“.8
 [Pokračování ...].
 Život
 sv. 
            Konstantina-Cyrila (kap. X / 1. část). 
 Poznámky: |