| 
               [Pokračování ...].Židé mu odpověděli: „Každý Žid to ví, že se
            tak opravdu stane, ale čas pomazaného posud nepřišel“. Filozof
            jim řekl: „Proč se na to odvoláváte, ačkoli vidíte, že
            Jeruzalém je rozbořen a že oběti přestaly a vše se
            naplnilo, co o vás proroci předpověděli? Vždyť  Malachiáš
            volá zřejmě o vás: Nemám ve vás zalíbení, praví všemohoucí
            Pán, oběti z vašich ruk nepřijmu, poněvadž mé jméno je
            oslavováno u národů od východu slunce až na západ a na
            každém místě se mému jménu přináší čistá oběť, neboť
            veliké je mé jméno u národů, praví všemohoucí Pán“.1 
            Oni řekli: „Aj, co pravíš! Všechny národy budou v nás
            požehnány a obřezány v městě Jeruzalémě!“ 
            Filozof řekl: „Kterak tedy Mojžíš praví: Poslechnete-li a uvolíte
            se ve všem zachovávat zákon, budou vaše hranice od Rudého až
            po moře Pelištejské a od pouště po řeku Eufrat?2 
             My národové
            však docházíme požehnání v semeni Abrahamově, jež vzešlo
            z kořene Jesse a bývá nazýváno očekáváním národů
            a světlem celé země i všech ostrovů. A proroci
            slávou Boží osvícení zdaž nevolají mocně po tomto zákonu a místě?3 
            
            Zachariáš dí: Raduj se velmi, dcero Sionská, hle, tvůj
            král přichází k tobě tichý, sedící na oslím
            hříběti, zrozeném z podjařmenice. A dále: Rozdrtí
            oruží Efremu a koně z Jeruzaléma a bude zvěstovat
            pokoj národům, a moc jeho od kraje země až na konec světa.
            Jákob pak řekl: Nebude chybět kníže Judovi ani vůdce z ledví
            jeho, dokud nepřijde ten, jemuž to přísluší, a ten jest očekáváním
            národů. Vidíte, že to vše je skončeno a naplněno, koho
            jiného čekáte?4 
             Daniel zajisté poučen andělem řekl: Sedmdesát
            neděl do Krista Vůdce, to jest čtyři sta devadesát let, aby
            bylo zpečetěno vidění a proroctví. Jaké myslíte, že
            bylo železné království, o kterém se Daniel zmínil při
            soše?“5 Odpověděli jemu: „Římské“.
             Filozof se jich otázal:
            Kdo je ten kámen, který utrhl z hory bez lidské ruky?“
            Odpověděli: „Pomazaný“.6 A dále řekli: „Vyvodíme-li
            z proroků i z jiných věcí, že už přišel, jak
            ty pravíš, jak to že římské království doposud drží svou
            moc?“ Filozof odpověděl: „Nedrží, neboť už pominulo, stejně
            jako ostatní podle předobrazu sochy.  Vždyť naše království
            není římské, nýbrž Kristovo,7
 jak řekl prorok:  Bůh nebeský
            vzbudí království, jež na věky nezahyne, a království
            jeho nebude jinému lidu ponecháno. Potře a rozvěje všechna
            království, ono však zůstane na věky.8 Což to není křesťanské
            království, které se nyní nazývá Kristovým? Ale Římané se
            oddávali modloslužbě. Tito však, kteří kralují ve jménu
            Kristově, jsou ten z toho, onen z onoho národa a plemene,
            jak též naznačuje prorok Izajáš, když k vám praví:
            Ostavili jste své jméno na prokletí mým vyvoleným a vás
            pobije Hospodin, ale těm, kdo jemu slouží, bude dáno nové jméno,
            které bude blahoslaveno po celé zemi, neboť budou blahoslavit
            pravého Boha, a ti kteří přísahají na zemi, budou přísahat
            při Bohu nebeském. Cožpak se nesplnily předpovědi všech proroků
            řečené zřejmě o Kristu?  Neboť Izajáš líčí jeho
            zrození z Panny, když praví takto: Hle, Panna počne v životě
            a zrodí syna, a nazvou jeho jméno Emanuel, což se vykládá
            »s námi Bůh«.9
 A Micheáš řekl: A ty, Betléme,
            země Judova, nejsi nijak nejmenší mezi vladaři Judovými, neboť
            mi z tebe vzejde vůdce, který bude vládnout mému lidu
            izraelskému, jeho původy jsou od počátku ode dnů věčnosti.
            Proto vydá ji až do času, kdy pracující ku porodu porodí.10
            
            Jeremiáš pak dí: Ptejte se a vizte, zda porodila hocha, poněvadž
            den ten je veliký jako žádný jiný, a doba úzkostná bude
            to pro Jakuba, ale bude od toho vysvobozen. A Izajáš dí: Dřív
            než pocítila bolesti, porodila, dřív než došlo k rození,
            unikla trýzni a porodila hocha“.11
 Židé namítali dále: „My jsme ze Sema, požehnané
            je potomstvo, požehnaní otcem Noemem, vy však nejste“. I to
            jim vyložil: „Požehnání vašeho otce není nic jiného než
            jen chvála Boha, jeho však (Sema) se nic netýká, neboť zní
            takto: Požehnán buď Hospodin, Bůh Semův“.12 K Jafetovi však,
            od něhož my pocházíme, řekl: „Ať Hospodin rozjaří Jafeta a ať
            obývá ve stanech Semových“. A pak jim podával důkazy z proroků
            a z jiných knih a nenechal jich, dokud sami neřekli:
            „Tak tomu jest, jak ty pravíš“. Opět  pak řekli: „Jak to,
            že vy, kteří máte naději v člověka, děláte, jako byste
            byli požehnáni, ale Písmo takového člověka proklíná?“
            Filozof odpověděl: „Cožpak David je proklet, či požehnán?“
            Řekli: „Ba velmi požehnán“. Na to filozof: „Nuže, i my
            doufáme v téhož jako on. Neboť řekl v žalmech: Člověk
            zajisté mého pokoje, v něhož jsem doufal.13 Člověk ten jest
            Kristus Bůh. Toho však, kdo doufá v pouhého člověka, pokládáme
            i my za prokletého“.
 [Pokračování ...].
 Život
 sv. 
            Konstantina-Cyrila (kap. X / 2. část). 
 Poznámky: | 
        
          | 
              
                | 1  – | Mal
            1, 10-11. |  
                | 2 – | Dt
                  11, 22; 24. |  
                | 3 – | Iz
                  11, 1; Gn 49, 10; Iz 49, 1; 6. |  
                | 4 – | Za
                  9, 9; Za 9, 10; Gn 49, 10. |  
                | 5 – | Da
                  9, 24. |  
                | 6 – | Da
                  2, 45. |  
                | 7 – | ...Vždyť naše království
            není římské, nýbrž Kristovo: Konstantin-Cyril nazývá tu upřílišněně
                  byzantskou říši královstvím Kristovým. Slova Daniele
                  proroka (2, 44) nevztahují se na křesťanský stát, nýbrž
                  na království nebeské, království Boží, tj. na církev.
                  Shora v kap. 6 nazývá Konstantin-Cyril byzantskou
                  říši královstvím římským, zde však zdůrazňuje, že
                  není totožné s pohanskou říší římskou, nýbrž
                  že je křesťanské (Grivec Fontes 191, p. 5). |  
                | 8 – | Da
                  2, 44. |  
                | 9 – | Iz
                  65, 15n. |  
                | 10 – | Mi
                  5, 2-3. |  
                | 11 – | Jr
                  30, 6-7; Iz 66, 7. |  
                | 12 – | Gn
                  26, 7. |  
                | 13 – | Ž
                  40, 10. |  |