| 
               [Pokračování ...].Opět mu předložili jinou záhadu: „Jak to, že vy
            křesťané zamítáte obřízku, ačkoli Kristus ji nezavrhl, ale
            naplnil podle zákona?“ Filozof odpověděl: „Ten ovšem, který
            dříve byl, řekl Abrahamovi:1   To buď znamením mezi tebou a mnou,2 
            splnil ji při svém příchodu, ježto měla platnost od onoho času
            až po něho, ale nedovolil jí dále trvat, nýbrž dal nám křest“.
            Oni řekli: „Proč se tedy dřív jiní líbili Bohu, ač nepřijali
            toto znamení, ale znamení Abrahamovo?“3 
             Filozof odpověděl: „O nikom
            z nich není známo, že by měl dvě ženy, leda o Abrahamovi,
            proto mu obřezává ten úd a stanoví mez, která by se dále
            již nepřestupovala, ale první manželství Adamovo dává ostatním
            za příklad, aby se jím řídili. Podobně učinil i Jakubovi
            tím, že ochromil žílu jeho stehna,4 
 poněvadž pojal čtyři ženy.
            Ten pochopil příčinu, proč mu to učinil a proč nazval jméno
            jeho Izrael, to jest, »rozum patřící na Boha«, neboť již, jak
            se zdá, s ženou neobcoval. Abraham to však nepochopil“.
 Opět se ho tázali Židé: „Proč vy se klaníte
            modlám a tváříte se, jako byste se tím líbili Bohu?“
            Filozof odpověděl: „Napřed se naučte rozlišovat názvy, co je
            ikona (obraz) a co je idol (modla), a toho si povšimněte
            a nenapadejte křesťany, neboť ve vašem jazyku se nachází
            pro tento »obraz« deset slov. Ale i já se vás zeptám:  Byl
            to obraz stánku, jaký Mojžíš viděl na hoře a snesl dolů,5 
            
            nebo zhotovil uměle obraz obrazu, podobný obraz, neobyčejný svými
            sponami a kožemi a srstmi a cheruby? Poněvadž to
            tak učinil, řekněme snad proto, že vy uctíváte a se klaníte
            dřevu a kožím a srstem a ne Bohu, který tehdy dal
            takovýto obraz? Totéž platí i o chrámu Šalomounově,6 
            poněvadž měl obrazy cherubů a andělů a mnohé jiné
            podoby.  Tak i my křesťané děláme obrazy těch, kteří se
            zalíbili Bohu, a uctíváme je a tím odlišujeme, co je
            dobré, od obrazů démonských, neboť Písmo haní ty, kdo obětují
            své syny a dcery a zvěstují hněv Boží, jinde zase
            chválí ty, kdo obětují své syny a dcery“.7
 Pravili opět Židé: „Cožpak vy se neprotivíte
            Bohu, když jíte vepřovinu a zaječinu?“8 I odpověděl
            jim: „První úmluva však přikazuje:9
 Jezte všechno jako byliny
            travné, neboť čistým je všechno čisté, poskvrněným však i svědomí
            je poskvrněno.  Vždyť Bůh praví v knize Stvoření: Hle, všechno
            je velmi dobré.10   Pro vaši chtivost však něco málo z toho
            vyloučil, neboť řekl: Jedl Jákob a nasytil se a odpadl
            milovaný. A jinde: Zasedl lid, aby jedl a pil, a vstal,
            aby hrál“.11
 Uvedli jsme zde z mnohého zkráceně12 jen tolik na
            památku. Kdo by si však přál tyto řeči vyhledat v jejich
            úplné a pravé podobě, najde je v jeho knihách, pokud
            je přeložil náš učitel arcibiskup
            Metoděj, bratr Konstantina filozofa, který je rozdělil
            na osm promluv, a tam uzří sílu jeho slova a z Boží
            milosti jako plamen žhoucí proti odpůrcům.
 Když chagan chazarský s náčelníky vyslechli všechna
            tato jeho sladká a případná slova, řekli mu: „Bohem jsi
            byl sem poslán k našemu vzdělání a od něho ses naučil
            všemu Písmu, všechnos řádně pověděl a dosyta jsi nás všechny
            potěšil medovými slovy svatých knih. My jsme sice lid neznalý písem,
            ale tomu věříme, že tys od Boha. Chceš-li však ještě víc
            uspokojit naše duše, vylož nám v podobenstvích popořádku
            každé pravidlo, na něž se tě zeptáme“.
 [Pokračování ...].
 Život
 sv. 
            Konstantina-Cyrila (kap. X / 3. část). 
 Poznámky: | 
        
          | 
              
                | 1  – | ...Ten ovšem, který
            dříve byl, řekl Abrahamovi: Jak upozornil Grivec (AAV XVII, 76, p. 12
            a Fontes 192, p. 11), následující slova neřekl Bůh
            Abrahámovi, nýbrž Noemovi. K Abrahámovi řekl: To jest úmluva
            má, kterou budete zachovávat mezi mnou a sebou... |  
                | 2 – | Gn
                  17, 11. |  
                | 3 – | ...znamení
                  Abrahamovo?: Grivec dříve (AAV XVII 76, p. 12) pokládal
                  za chybu, ježto předchozí slova „nepřijali toto znamení“
                  vykládal o obřízce; ve Fontes (193, p. 12) je správně
                  interpretuje jako „baptismum“. Rovněž o něco dále
                  v překladu sъvrьstiju,
                   svěrьstьju opravuje své dřívější
                  aetatem na coniugium. |  
                | 4 – | Gn
                  32, 25-32. |  
                | 5 – | Ex
                  25, 26; 36. |  
                | 6 – | 2Pa
                  5. |  
                | 7 – | Ž
                  105, 37. |  
                | 8 – | Lv
                  11, 6n; Dt 14, 7n. |  
                | 9 – | Gn
                  9, 3;Tt 14, 15. |  
                | 10 – | Gn
                  1, 31. |  
                | 11 – | Dt
                  32, 15; Ex 32, 6. |  
                | 12 – | ...Uvedli jsme zde z mnohého zkráceně:
                  Konstantin-Cyril sepsal o svých disputacích s Židy
                  celý spis a Metoděj jej přeložil z řečtiny do
                  slovanštiny a rozdělil jej na osmero řečí. V legendě
                  je toliko stručný výtah. Snad právě toto zkrácení způsobilo
                  některé nejasnosti v textu. Výklad o obřízce
                  např. podle Grivce obsahuje některé nesprávnosti. |  | 
        
          | Josef Vašica (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            
            Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
            Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
            konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
            Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
            AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
 |