|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. KONSTANTINA-CYRILA 
        
          | XVII |  
          |   
            [Pokračování ...].Když  se o něm dověděl římský
            papež, poslal pro něj.1 
 A když dospěl do Říma, vyšel mu vstříc
            sám apostolik Hadrián se všemi
            měšťany nesoucími svíce, neboť se dověděli, že přináší 
            ostatky sv. Klimenta, mučedníka a papeže římského. 
            A Bůh jal se tehdy činit zázraky: člověk ochrnulý byl tu
            uzdraven a mnozí jiní se zbavili rozličných neduhů, rovněž i zajatci těch, kteří je zajali, po vzývání památky sv.
            Klimenta.
 Papež přijal slovanské knihy, posvětil
            je a položil v chrámu svaté Marie, který slove Fatné.2 
 Pěli pak
            s nimi liturgii. A potom nařídil papež dvěma biskupům, Formosovi
            a Gauderichovi, aby vysvětili
            slovanské učedníky. 
  A když je
            vysvětili, tu zpívali liturgii slovanským jazykem
            v chrámu svatého apoštola Petra a druhý den zpívali v chrámu
            svaté Petronily3 
 a třetí den zpívali v chrámu svatého Ondřeje;
            a nato zas u velikého učitele národů, apoštola Pavla, v chrámu
            v noci zpívali svatou liturgii slovansky nad svatým hrobem, přičemž
            měli ku pomoci biskupa Arsenia,
            jednoho ze sedmi biskupů, a bibliotékáře Anastasia.4
            Filozof se svými učedníky nepřestával za to vzdávat Bohu náležité
            díky.
 Římané pak neustávali k němu chodit5 a dotazovat se
            ho na všechno a dostávalo se jim dvojího i trojího výkladu. Též
            jeden Žid přicházel a disputoval s ním, a jednou mu řekl: „Podle
            počtu let Kristus, o němž praví proroci, že se narodí z panny,
            ještě nepřišel“. Ale filozof mu spočítal všechna léta
            od Adama po pokoleních a ukázal mu přesně, že již přišel a kolik je to let od té doby do nynějška, a po tomto poučení ho
            propustil.
 [Pokračování ...].
 Život sv.
            Konstantina-Cyrila (kap. XVII). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | ...Když se o něm dověděl římský
            papež: Za pobytu v Benátkách došlo Cyrilovi pozvání do Říma
            od papeže Mikuláše I., který patrně již dříve dostal nějaké
            zprávy o působení byzantské mise na Moravě buď od Kocela,
            nebo ze strany německých protivníků nebo od samých soluňských
            bratří prostřednictvím řeckých mnichů v Benátkách
            (srov. Grivec, Fontes 208, p. 1). Papež Mikuláš I. však zemřel
            13. listopadu 867 a v Římě je uvítal jeho nástupce
            Hadrián II., který byl intronizován 14. prosince
            867. Toto důležité datum (konec roku 867) je zároveň
            východiskem pro určení doby příchodu slovanských bratří na
            Moravu, buď na jaře 863, nebo podle J. Cibulky (v přednášce
            posud neuveřejněné) 864. Lze předpokládat, že dobu svého působení na Moravě volili
            nejspíš podle Písma (Zj 11, 3-4).
            Jako nejpravděpodobnější doba jejich příchodu na Moravu se pak
            jeví podzim roku 863 (viz „Granum“  k roku
            886), pokud z Moravy odešli někdy v jarních měsících
            roku 867. K samotnému přijetí Konstantina a Metoděje v Římě
            ale bezpečně došlo až v lednu následujícího roku, tj. 868
            (viz „Granum“ k roku 891).
            Srovnej ŽM, kap. VI (pozn. PŠ).
 Obě slovanské legendy užívají o papežích epiteta „apostolik“
            (z latinského „apostolicus“), a tím zdůrazňují
            jejich apoštolský původ. O významu tohoto titulu srov.
            Grivec, AAV 17, 1941, 194-195; Fontes o. c. 262 (index
            analyticus).
 |  
                | 2 – | ...v chrámu svaté
                  Marie, který slove Fatné: Je to bazilika Santa Maria
                  Maggiore, řecky zvaná Fatné, latinsky „ad Praesepe“ (u jesliček),
                  nebo také podle stavitele Basilica Liberiana. V tomto
                  chrámu S. Maria Maggiore byla stará byzantská ikona P. Marie.
                  Při tomto chrámu byl řecký klášter sv. Praxedy, kde se
                  asi ubytovali Cyr. a Met. za svého římského pobytu.
                  Ke stručné zprávě o svěcení slovanských učedníků
                  podal velmi cenný komentář M. Tadin ve své studii:
                  Les ordinations des premiers disciples slaves (o. c.
                  609-619). Vlastnímu svěcení předcházela aprobace slovanských
                  knih: byla sloužena mše, za níž knihy
                  byly položeny na oltář. Podle těchto římských
                  předpisů (ordines romani) nižší svěcení, k nimž
                  patřil tehdy i subdiakonát, mohla se konat kdykoli, ale
                  přednost se dávala čtveru sudých dnů. ŽK uvádí jménem
                  dva světitele: biskupa Formosa
                  z Porto, pozdějšího papeže (891-896), který byl v listopadu
                  866 poslán jako papežský legát do Bulharska a měl
                  tedy jistou znalost slovanských poměrů, a Gaudericha,
                  biskupa z Velletri, šiřitele kultu sv. Klimenta, jehož
                  ostatky přinesl Cyril do Říma. Tento Gauderich nebyl za
                  prvních měsíců pontifikátu Hadriánova v Římě a byl
                  teprve po mnohých intervencích papežových propuštěn ze
                  zajetí, do něhož upadl za nepokojů po smrti Mikuláše I.,
                  a vrátil se do Říma patrně až o velikonocích.
                  Jinak Grivec (Fontes 208, p. 4), který předpokládá,
                  že Gauderich se již zúčastnil slavnostního uvítání
                  soluňských bratří. Podle Tadina jde o dvojí svěcení,
                  nižší v kvatembrové dny březnové (10. 3. 868),
                  jehož officiantem byl Formosus, a svěcení vyšší na
                  jáhna a kněze v kvatembrové dny letní (9., 11.
                  a 12. června), jež vykonal Gauderich. Je to ostatně
                  naznačeno autorem ŽK tím, že klade jeho jméno za jméno
                  Formosovo. |  
                | 3 – | ...sv.
                  Petronilly: Sv. Petronilla byla ve středověku pokládána za
                  dceru sv. ap. Petra. Kostely sv. Petronilly a sv. Ondřeje
                  byly rotundy na jižní
                  straně baziliky svatopetrské. Srov. J. Cibulka, Římské
                  kostely, v nichž se na začátku roku 868 konala
                  liturgie slovanská (Sborník prací filosof. fakulty brněnské
                  university 1964, F 8). Sv. Ondřej je patronem Řeků a je
                  také zobrazen na náhrobním obraze sv. Cyrila spolu se sv.
                  Klimentem (srov. J. Wilpert, Malby v dřevní
                  basilice sv. Klimenta 1906, 24, 39). N. K. Nikoľskij
                  ve své studii o literárních památkách připisovaných
                  Kirilu Filosofu (Izvestja o. c. 414) upozorňuje, že
                  patrony Soluně byli sv. Ondřej a Pavel, a domnívá
                  se, že tento patronát Ondřeje a Pavla byl vzat v úvahu
                  při sestavení ceremoniálu pro svěcení žáků Cyrila a Metoda. |  
                | 4 – | ...biskupa
                  Arsenia ...a bibliotekáře Anastasia: Arsenius,
                  biskup z Orte, jeden ze sedmi biskupů-kardinálů
                  suburbikálních, v roce 865 byl papežským legátem v říši
                  franské a měl velký vliv na papežském dvoře. Jeho
                  syn z manželství před přijetím kněžství,
                  Eleutherius, unesl vnučku papeže Hadriána II. již
                  zasnoubenou, a když nechtěla svolit ke sňatku s ním,
                  zavraždil ji i s její matkou (7. března
                  868). Arsenius brzy nato uprchl z Říma do Beneventu k císaři
                  Ludvíkovi, aby vyprosil milost pro svého syna, ale byl od císařských
                  vojáků zabit. – Anastasius,
                  papežský bibliotekář, byl synovec Arseniův a od mládí
                  ve službách kurie jako vynikající diplomat a znatel
                  řeckého jazyka a byzantské církve. Za papeže
                  Benedikta III. byl zvolen protipapežem, ale po svém zřeknutí
                  byl přijat na milost. Jako člen papežské delegace na sněmu
                  v Cařihradě roku 869 napsal velletrijskému biskupu
                  Gauderichovi památný list, v němž velebí svatost a pokoru
                  sv. Cyrila a líčí jeho účast při nalezení ostatků
                  sv. Klimenta v Chersonu, jakož i vysokou literární
                  hodnotu spisů jím o tom sepsaných. Srov. Pastrnek, Dějiny
                  20-30, 246-249; Grivec, Fontes 64-67; Vavřínek, Staroslov.
                  životy Konst. a Met. 41. Anastasius jistě prokázal
                  velmi platné služby oběma bratřím v kurii při
                  prosazování slovanské bohoslužby. Po aféře s Eleutheriem
                  asi v polovici roku roku 868 i on byl nucen utéci z Říma,
                  byl exkomunikován, ale příštího roku zas mu byla vrácena
                  jeho dřívější hodnost v kurii. Srov. Grivec, Fontes
                  51, 209 p. 14. |  
                | 5 – | ...Římané
                  neustávali k němu chodit...: Bydlil pravděpodobně v klášteře
                  sv. Praxedy, poblíž chrámu S. Maria Maggiore, kde bylo
                  náboženské středisko Řeků v Římě, a tam míval
                  hovory z teologie a filosofie, v nichž podle
                  svědectví Anastasia bibliotekáře doporučoval mezi jiným
                  studium spisů sv. Dionýsia Areopagity. Srov. Grivec, Fontes
                  52, 210. |  |  
          | Josef Vašica
            (1966). Citace:Zjevení Janovo
 Dva svědkové k výstraze světu
 (3) A povolám své dva svědky,
            a oblečeni v smuteční šat
 budou prorokovat tisíc
            dvě stě šedesát dní.
 (4) To jsou ty dvě olivy a ty
            dva svícny,
 které stojí před Pánem země.
 Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně
            deuterokanonických knih).
 Český ekumenický překlad. ČBS, Praha 1994.
 Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
  
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 138.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |