|  
 
 
   ŽIVOT
      SV. METODĚJE 
        
          | VII |  
          |   
            [Pokračování ...]Když po mnohých dnech odcházel filozof na soud Boží,
            řekl svému bratru Metoději: „Hle, bratře, my
            dva jsme byli souspřeží a táhli jsme jednu brázdu,1
            a já jsem skončil svůj den a padám na líše. Ty pak
            velmi miluješ horu,2 ale kvůli hoře
            neopouštěj své učení. Neboť čímpak můžeš být spíše
            spasen?“
 [Pokračování ...]
 Život sv. Metoděje
            (kap. VII). 
 Poznámky: |  
          | 
              
                | 1  – | Konstantin, který v Římě vstoupil do kláštera a zde přijal mnišské
            jméno Cyril (Kyril), zemřel roku 869. Na svém úmrtním loži se spolu s bratrem přirovnává
            
            k býčímu souspřeží, jež společně vyoralo pluhem hlubokou
            brázdu na
            poli šíření křesťanství mezi Moravany a Slovany. Rovněž Chvalořeč
            o sv. Cyrilu a Metoději se zmiňuje o křesťanské orbě
            obou bratrů. Srovnej použití této křesťanské symboliky orby v legendě Život
            svatého Prokopa a paradoxně také u Kosmy (I, 22). Není pak divu, že se Konstantin s Metodějem objevují  za pluhem vedle
            krále-oráče Rostislava na malbách ve
            znojemské rotundě jako  další dva oráči. Také zde se pochopitelně jedná
            o křesťanskou symboliku orby
            a ne o nějaké vyobrazení  pohanů (mytického
            Přemysla a Libušiných poslů-sedláků), jak se domníval např.
            A. Friedl
             (1966) i další  pražští odborníci!
            Býčí souspřeží tu symbolizuje těžkou práci, kterou museli
            Konstantin a Metoděj vykonat na poli šíření křesťanství
            mezi Moravany a Slovany. Viz
            tab. 2 „Kosmův obrazový scénář“
            a článek „Historie psaná štětcem“
            aneb malby ve znojemské rotundě jako historický pramen (P. Šimík
            2004, s. 122).
 Raný středověk s oblibou používal zvířata
            jako symboly k vyjádření např. lidských vlastností, tužeb či
            údělů. Na  býka můžeme pohlížet buď jako na dobytče,
            nebo jako na apoštola, kazatele evangelia
            – viz Aurelius
            Augustinus. A co asi měl na mysli Kosmas
            (I, 6)? Srovnej „Tažné
            zvíře“.
 |  
                | 2 – | ...Ty pak velmi
                  miluješ horu: Tou horou se myslí Olymp, na jehož
            úpatí ležel klášter Polychron. Před
            odchodem na Moravu byl Metoděj jeho opatem (J. Vašica 1966,
                  s. 245). Konstantin-Cyril vyzývá svého
            bratra, aby neopouštěl své učení a vrátil se z Říma ke svému
                  poslání na Moravě
            – povolání k pluhu
            králem-oráčem Rostislavem – a dokončil svůj úkol. Srovnej
                  „Friedlovi »Přemyslovci«
                  ve Znojmě“.
 |  |  
          | Petr Šimík (2005). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 140.
 •
            
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            
            Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
            sv. Kateřiny ve Znojmě. In: Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
            Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. konference
            o rotundě, konané 25.-26. června 2003 ve
            Znojmě. Město Znojmo, Znojmo 2004, s. 78-123.
 |  
 
      aktuality 
      • zajímavosti 
      • kontakt 
      • naše cíle 
      • ohlasy  
      • sponzoři 
      • archiv
      mýty a pověsti  
      • legendy 
      • kroniky
      • dokumenty
      • jiné texty
 lokality 
      • archeologie   
      • hroby   
      • antropologie 
      • historie   
      • otázky
 jazyk  
      • písmo 
      • písemnictví 
      •  víra   
      • symbolika 
      •  artefakty 
      • vlivy
 mapky   
      • plánky 
      • tabulky 
      • rodokmeny 
      • osobnosti
 úvahy 
      • komentáře  
      • odkazy 
      • časová osa 
      • rejstřík  
      • obsah
 |