|   
            1. Byl tedy blažený  opat Prokop, rodem Čech, jenž v slovanském písmě, 
            od nejsvětějšího
             biskupa Cyrila někdy vynalezeném a od církve kanonicky schváleném, 
            byl dokonale vzdělán. Nejprve byl zdatným knězem světským, žil počestně a byl oddán pravé a čisté 
            službě Boží. Později jako štítem jsa ochráněn mitrou mnišského řádu bez otřesu trávil život sám s jediným 
            Bohem v závazku víry. S plamenným zanícením svého srdce pohrdl totiž z lásky k Ježíši 
            Kristu ničemnou marností tohoto světa, odřekl se domova, manželky, statků, příbuzných i přátel, ba zapřev 
            se sám sobě odvrátil se ode lstného světa i jeho ubohé nádhery.
             Prchaje z jeho zmateného víření zatoužil po odlehlosti pustiny a vyzbrojen jsa nebeskými zbraněmi usadil se pod klenbou jedné
             opuštěné jeskyně, kterou obývalo tisíc ďáblů; ohradiv se tu na svou ochranu 
            hrázemi ctností proti dorážení neřestí, útokům duchovních nepravostí a šípům pokušení, počal mužně bojovati, 
            modlitbami, bděním a posty přirážeje své myšlenky ke skále, jenž je Kristus (1. Kor. 10, 4).
            12. Připomenutá jeskyně je vzdálena dvě míle od hradu Kouřimě a dostala své pojmenování od řeky
             Sázavy, která tam pod ní teče. Zde bezpečen jsa před vlnobitím světského 
            zmítání a ukryt před lidmi, po dlouhý čas neúnavně působil jako zápasník Boží. Avšak dobrotivý úradek Boží 
            si nepřál, aby místo na hoře ležící zůstalo utajeno a aby svíce byla skryta pod nádobou (Mat. 5, 14-16), 
            chtěje, aby k chvále a slávě jeho jména svítila veřejně a byla příkladem hojným věřícím.
 3.  A tak působením nebeské milosti rozrůstala se v šíř i v dál pověst 
            o ctnostech blaženého muže, po všech křižovatkách jsouc přetřásána mnohonásobným vypravováním do té míry, 
            že na její doslech houfně přicházeli lidé oné země, aby mu nabídli své dárky a oddaně se poroučeli jeho 
            modlitbám. On, jsa pln plamenné lásky, vlídně nadán pohostinností, půvabně ozdoben svatou rozvážností, čistý 
            bezúhonností a prozíravý pokornou skromností, jasný svou umírněností a zanícený hojnou náboženskou 
            horlivostí, jako déšť jarní v pravý čas vylitý (Oz. 6, 3), svlažoval mluvou svatých kázání srdce 
            svých posluchačů a   r á d l e m
              svého poučování velmi vítaně napravoval jejich mysli.2
 Dále ujímal se chudých s takovým bohatstvím soucitu od Boha vrozeným a staral se 
            o ně s tak odhodlanou a radostnou starostlivou obětavostí, jako kdyby tu zcela zřejmě byl sám 
            Kristus. A tak jeho péčí došli obživy všichni otrhanci a sirotci toho kraje. Spěchalo pak k němu 
            množství věřících, kteří v srdci svém si přáli dáti výhost ziskům tohoto světa a zůstati s ním až 
            do konce; on je dobrotivě přijímal a opatroval je jako slepice kuřátka pod křídly svými (Mat. 23, 37).
 4. Vystavěl si pak chrámec ke cti nejsvětější Boží rodičky Marie a svatého Jana Křtitele 
            a shromáždil u sebe několik bratří zbožných v životě a v mravech. Poněvadž se 
            v jednomyslné lásce duchovně shodovali, ustanovil jim mnišská pravidla a posvátnou službu Boží podle 
            vzoru dobrotivého otce Benedikta. Sám se však stal nejmenším mezi nejmenšími. Nikdo by nedovedl dost výmluvně 
            vypověděti, jak nesmírně rozvážnou a účinnou osvědčil vůči bratřím pečlivost, přičinlivost 
            a starostlivost, jaké bohatství vlídné lásky. Vše to se dálo nikoli bez milosti daru Boha, který je 
            podivuhodný a slavný v svatých svých. On se také postaral konáním zázraků o to, aby lidem nezůstalo 
            tajno, jak velikou svou láskou oplácí lásku jeho.
 [Pokračování ...].
 Přeložil Bohumil Ryba 
 Poznámky: | 
        
          | Petr Šimík (2005). Literatura:• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
            reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 68, 268.
 •
            Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
            Vyšehrad, Praha 1969.
 •
            Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
            Praha 1996.
 |