|   
            [Pokračování ...]Poté vsedl na loď a dal se na cestu do
            Chazarska přes Azovské jezero a Kaspijskou bránu kavkazských
            hor.1
 Chazaři poslali mu v ústrety muže úskočného a vynalézavého,
            který se s ním dal do hovoru a pravil mu: „Proč vy
            máte takový zlozvyk a ustanovujete místo jednoho císaře
            jiného, z jiného rodu? My to však děláme podle rodu“.
            Filozof mu pravil:  „Vždyť i Bůh místo Saula, který mu nečinil
            nic vhod, vyvolil Davida, jemu vyhovujícího, a jeho rod“.
            
            On řekl dále:  „Nuže, jak to, že vy držíváte  knihy v rukách
            a z nich říkáte všechna podobenství? My ne tak, ale
            jako bychom spolkli všechnu moudrost, vynášíme ji z prsou a nechlubíme
            se písmem jako vy“. Filozof mu řekl:  „Na to ti odpovídám:
            potkáš-li  nahého a on ti řekne: mám množství oděvů a zlata,
            uvěříš mu, když ho vidíš nahého?“ I řekl: „Nikoli“.
            Filozof na to:  „Tak i já ti pravím. Jestliže jsi spolkl všecku
            moudrost, tak nám vylož, kolik rodů je do Mojžíše a kolik
            let panoval každý tento rod?“ Ale on nemohl na to odpovědět a zmlkl.2
 Když tam došel a chystal se
            zasednout k obědu u chagana, tázali se ho: „Jaká
            je tvá hodnost, abychom tě
            posadili na patřičné čestné místo?“ On řekl: „Děda
            jsem měl velikého a velmi slavného, stával blízko císaře,
            ale svévolně odvrhl slávu mu danou a byl vyhnán. Odešel do
            cizí země a zchudl, a tam mě zplodil. Já tedy hledám
            někdejší hodnost dědovu a jiné se mi nepovedlo získat.
            Jsem totiž vnuk Adamův“.
            Oni odpověděli: „Mluvíš důstojně a správně, hosti“.
            A od té chvíle počali mu prokazovat víc úcty.3
 Chagan se chopil číše a pravil:
            „Pijme ve jméno jediného Boha, který stvořil všechno
            tvorstvo“. Filozof se také chopil číše a pravil: „Piju
            ve jméno jediného Boha a jeho
            Slova, jímž stvořil všechno
            tvorstvo a jímž nebesa jsou utvrzena, i oživujícího Ducha,
            jímž všecka síla jejich trvá“.4
             Chagan mu odvětil: „Říkáme
            všechno stejně, jen v tom se různíme: vy oslavujete Trojici,
            my však Boha jediného podle Písma“. Filozof řekl: „Písmo
            hlásá Slovo i Ducha. Prokazuje-li někdo úctu, ale tvého
            slova a ducha v úctě nemá, jiný však má v úctě
            všechny tři, který z obou je uctivější?“ On řekl: „Který
            má v úctě všechny tři“. Filozof mu na to odvětil: „Proto
            i my činíme víc, že to osvědčujeme skutky a posloucháme
            proroky. Neboť Izaiáš řekl: Slyš mě, Jákobe Izraeli, jehož já
            volám, já jsem prvý a já jsem na věky, nyní mne poslal Pán
            a Duch jeho“.5
 Židé pak, kteří stáli okolo něho,
            pravili mu: „Nuže pověz, jak může ženská osoba vměstnat
            do svých útrob Boha, na nějž nemůže ani popatřit, neřku-li
            jej porodit?“ Filozof ukázal prstem na chagana a jeho
            prvního rádce a řekl: „Řekne-li kdo, že první rádce
            nemůže chagana pohostit, a řekne-li dále: poslední otrok
            jeho může chagana i pohostit, i čest mu prokázat, jak
            ho mám nazvat, povězte mi, pomateným, či rozumným?“ Odpověděli
            mu: „Ó velmi pomateným“. Filozof jim pravil: „Co
            je z celého viditelného tvorstva nejvznešenější?“
            Odpověděli mu: „Člověk, neboť je stvořen podle obrazu Božího“.
            Opět pravil jim filozof: „Nejsou tedy pitomí ti, kteří praví,
            že se Bůh nemůže vměstnat do člověka? A on se přece vměstnal
            i v keř i v oblak i v bouři a dým,
            když se zjevil Mojžíšovi a Jobovi. Jak by byl mohl léčit
            někoho jiného než toho, kdo byl nemocen? Propadlo-li tedy lidské
            pokolení zkáze, od koho jiného by se mu mohlo dostat obnovy,
            ne-li od samého tvůrce? Odpovězte mi: Cožpak lékař, chce-li přiložit
            náplast nemocným, přiloží ji na strom či na kámen? A dokáže
            tím člověka vyléčit? A proč Mojžíš vztáhl ruce a Duchem
            svatým řekl ve své modlitbě: V hromobití kamenném a hlasu
            polnice již se nám nezjevuj, Hospodine milosrdný, ale odejmi hříchy
            naše a usídli se v našem nitru?
            Neboť tak praví Akvilas“.6
            Tak se rozešli od oběda a určili den, kdy si o tom všem
            pohovoří.
 [Pokračování ...]
 Život
 sv. 
            Konstantina-Cyrila (kap. 
            IX). 
 Poznámky: | 
        
          | Josef Vašica
            (1966). Život sv. Konstantina-Cyrila (869):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
 Život sv. Metoděje (886):kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
            LD, Praha 1966.
 •
            Lubomír E. Havlík:
            Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
 •
            Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
            NLN, Praha 1998.
 •
            Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
            Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
            konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
            Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
            AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
 |