| 
               ... Avšak drzý a opovážlivý zástup heretiků
            nesnesl, aby měl  Metoděje i po smrti živým protivníkem.
            Pravili:  »Pojďte, potlačíme  Gorazda a nastrojíme mu úklady,
            protože jeho život je nám nepodobný, odchylné jeho cesty a vyčítá
            nám hříchy. A ponechá-li se mezi živými, ožil by sám Metoděj.«
            I zbavili ho biskupského stolce a nějakého Vichinga, který
            byl opojen běsněním hereze a mohl opojit i jiné, jenž  byl proto
            Metodějem s prokletím vydán Satanovi spolu se společností těch,
            kteří běsnili s ním, tohoto člověka – ó námahy a zápasy
            Metodějovy, ó trojice v jedno spojující osoby – povýší
            na stolec či skrze něho [stolec] ponižují. A nakolik byl díky
            Metoději slavný a nad jiné vynikal, natolik upadl  Vichingem do
            propasti zneuctění.Takto [Viching] protizákonně a zcela bezprávně uchvátil
            biskupský úřad, sám si přisvojil hodnost, získal ji v kořist
            a povolaného Bohem odstrčil tyranskou silou a ramenem hříšníka.
            Hereze zvedá hlavu a vypíná se nad pravověrnou družinou Metodějových
            učedníků... Ti pak odpovídali svými mluvčími  Gorazdem a Klimentem...
 Při jejich slovech si Vichingovi straníci, kteří ho
            nesnášeli, zacpali uši jako jednou ti, kteří kdysi ukamenovali
            Štěpána, pravého svědka Slova – dobře to učinili, neboť
            nebyli hodni slyšet tato slova. Začali křičet a zavádět zmatek
            a taktak, že se rukama nepustili do bitky s pravověrnými, přidávajíce
            umělému jazyku na pomoc své paže.
 Nakonec se pak vyřítili a utekli se k svému poslednímu
            útočišti, k proradnému Svatoplukovi.
            Pomluví pravověrné, že vymýšlejí novoty, a kdyby nesouhlasili
            s vladařem v učení, lehce by mohli povstat proti jeho vládě,
            neboť rozdílné učení působívá rozbroje. Ten si pak povolal
            Metodějovy učedníky a praví:  »Jaký to rozkol se mezi vámi děje
            a proč se každý den mezi sebou nepřátelsky napadáte? Což
            nejste všichni bratři a součást křesťanstva? Proč se tedy
            mezi sebou nesnášíte a nesnažíte se o jednotu?«
 A oni pravili ústy Gorazda a Klimenta, neboť ti vedli
            rozhovor:  »Ó vladaři, dlouhé řeči bychom o tom museli vést...«
    Následují věroučná
            expozé...    Tak odpověděl zástup
            pravověrných skrze své mluvčí Gorazda a Klimenta.  Panovník
            sotva pochopil něco málo z toho, co říkali, neboť byl úplně
            
            neschopný pochopit nějaké Božské věci, jednak proto, že
             byl
            vychován zcela barbarsky a zkrátka řečeno  bez všeho vzdělání,
            jednak proto, že  byl mrzkou rozkoší zbaven
            rozumu. Jak by mohl
            vniknout do úvah o Trojici člověk úplně vzdálený svatosti zdrženlivého
            života, bez níž nikdo neuzří Pána?Byv pak naveden heretiky, neboť jim byl zcela oddán,
            dal pravověrným takovou odpověď: »Uznávám svou velkou nevědomost
            a jsem neučený v článcích víry. Nejsem než nevzdělaný člověk.
            Avšak ke křesťanství se hlásím a budu hlásit. Nejsem ale
            schopen rozumnou úvahou rozřešit spory, které u nás vyvoláváte,
            ani rozlišit lžiučitele od pravověrného. Rozsoudím vás tedy
            jako křesťan. I o tomto dogmatu vyslovím samozřejmě rozhodnutí
            tak, jak jsme uvykli vynášet i v jiných záležitostech: Kdo přistoupí
            a první odpřísáhne, že věří správně a pravověrně, je
            podle mého soudu tím, který se ničím neprohřešuje proti správnosti
            víry, a tomu odevzdám i církev, a jak se sluší, svěřím úřad
            představenému církve.«
 Tu Frankové,
            jsouce velmi ochotni k této přísaze, nepočkali ani na ukončení
            panovníkova výroku, složili přísahu a setrvali při svém
            zlém učení, učinivše nerozumnému soudu odpovídající konec.
 Za takových soudců se hereze ověnčila vítězstvím
            nad pravou vírou a obdržela plnou moc utlačovat a trápit pravé
            služebníky Krista a strážce víry. »Jestliže by byl někdo,«
            pravil [Svatopluk], »usvědčen, že nevěří v souhlase s učením
            Franků, bude jim vydán, aby s ním učinili, co chtějí...«
 Které slovo může vyjádřit, co potom napáchala
            zloba, když se ujala moci? Vskutku [to byl] oheň v lese rozdmýchaný
            větrem. Jedni byli nuceni, aby se připojili k lživému učení,
            druzí se odvolávali na víru [svatých] Otců. Jedni se připravovali
            učinit vše, druzí všechno trpět. Jedny nelidsky mučili a druhým
            vykrádali příbytky, spojujíce ziskuchtivost s bezbožností.
            Jiné vláčeli nahé v trní, a to lidi staré a takové, kteří
            již překročili Davidovy hranice věku. A kteří z kněží
            a jáhnů byli mladší, ty prodávali Židům,
            [sami] hodni Jidášova osudu a oprátky. Neboť jak on Krista, tak
            prodávali tito [lidé] Kristovy služebníky či spíše podle
            jejich vlastních slov přátele, ba osmělil bych se říci christy-(pomazané)
            lidem stále vzpurným. A nebylo služebníků oltáře nijak málo,
            ale jak jsme řekli již dříve, počítalo se jich  na dvě stě.
 Kdo měli hodnost učitelů, jako byl onen Gorazd,
            jehož jsme častokráte vzpomněli, kterého jako rodáka
            z Moravy a zcela zběhlého v obou jazycích,
            jak ve slovanském, tak i v řeckém,
            povznesla ctnost na Metodějův stolec, avšak zloba heretiků
            odstraněním toho muže zbavila onen stolec ozdoby, a rovněž kněz
            Kliment, muž nejznamenitější,
            i Laurentius, Naum
            a Angelár, tyto tedy a ještě
            více jiných významných mužů zavřeli v okovech do vězení,
            kde se jim odepřela veškerá útěcha, když ani příbuzní [je]
            nesměli nijakým způsobem navštěvovat... Bůh, který shlédl na
            zemi, způsobil, že se otřásla a nastalo veliké zemětřesení,
            podobně jako když se kdysi Pavel modlil v žaláři a s nebe
            jako by zazněl hukot a padaly okovy a ti, kteří byli dosud v poutech, byli volní, jsouce nerozlučně poutáni pouze touhou po
            Kristu.
 Zatřásl Bůh zemí a uvedl ji ve zmatek. Zatřásli
            se obyvatelé města a byli tou událostí uvedeni ve zmatek, takže
            se divili a nechápali, co by znamenalo to Boží znamení. Když se
            však přiblížili k vězení a uviděli, co se stalo uvězněným
            a že ti po spadení okovů byli úplně na svobodě,
            zaslechnuvše Boží radost, jak praví David, běželi rychle k vladaři a děli: »Co se to děje? Jak dlouho se budeme vzpírat
            moci Boží? ... Nedáme se raději sami spoutat úctou k těm, kteří
            byli zbaveni pout?«
 Avšak jazyk heretiků se naopak snaží pomlouvat ten
            údiv... Potom svíraly světce zase okovy ještě těžší než
            prve a trápení v žaláři bylo bezútěšnější než prve,
            neboť  nemoudrý panovník neměl se o tom všem dovědět. Přešly
            tři dny a znovu, po večerní modlitbě o třetí hodině, se děje
            totéž co předtím: zemětřesení s hukotem s nebe a padaly řetězy.
            A zase tito protivníci Boha  neohlásili panovníkovi nic o tom, co se stalo, a uvrhli světce do týchž běd, kterých byli
            podle soudu pravdy sami plně hodni...
 Protože obdrželi od panovníka povolení jednat s
            nimi podle svého uvážení, vyvedou je z žaláře, trýzní je
            bitím, jak se praví, nelidským, a neslitovali se ani nad šedinami
            ani nad slabostí, kterou tělům světců způsobilo mnohonásobné
            trýznění.
 O ničem z toho nevěděl panovník, sloužící oněm
            heretikům, protože právě nebyl přítomen. Neboť kdyby byl býval
            doma, ti [heretici] by si [to vše] nebyli mohli dovolit vůči
            vyznavačům pravdy. Přestože se tisíckrát přikláněl na
            stranu Franků, přece – ačkoliv byl napolo  zvířecký a člověk
            
            nemilosrdný –  obával se síly svatých mužů a zvláště Boha,
            který učinil třikrát zázrak. Po oněch nelidských ranách, když
            světcům nedovolili ani přijímat pokrm, protože nedovolili
            nikomu hodit ani kousek chleba Kristovým služebníkům či spíše
            Kristu, vydali je vojínům, aby odvedli každého do různých míst
            při Dunaji, a odsoudili občany nebes k věčnému vyhnanství
            z města.
 Vojíni [byli] lidé barbarští, totiž Němci již od
            přírody suroví, a když tuto jejich vlastnost posílil ještě
            obdržený rozkaz, převzali světce, vyvedli je z města a svléknuvše
            je, vlekli je nahé. Takto jim současně působili dvojí zlo:
            hanbu a utrpení z mrazivého větru, který ustavičně v podunajských
            končinách doráží. Ba i meče jim přikládali na šíje, jako
            by je chtěli zabít, a k bokům přikládali kopí, jako
            by je chtěli do nich vrazit, aby neumírali jedinou smrtí, ale
            tolikrát, kolikrát ji očekávali. I toto vojínům přikázali
            nepřátelé. Když pak již byli daleko od města, tu ti, co je
            vedli, je propustili a vraceli se do města...
 Kliment pak, vzav s sebou
             Nauma a  Angelára, ubíral se
            cestou vedoucí k Dunaji...
 
 znovu1 přehlušil2 
 třesk3
 zbraní4
 a5 ruch6
            válečných7 příprav.8
 Český9 kníže10 se11 znovu12 chystal13 k14 
 boji...15 
 boji...16 
 boji...17 
 boji...18 
 boji...19 
 boji...20
 Theofylakt: Život
            Klimenta, biskupa Bulharů,kap. VII, 24; VIII, 25, 26, 27, 28; IX, 29, 30; X, 31, 32;
 XI, 33, 34; XII, 35, 36, 37, 38, 39; XIII, 40, 41; XV, 43.
 L. E. Havlík: Kronika o Velké Moravě, 1992, s. 211-214.
 
 Poznámky:
           |