|    Když se
            pak Filozof vrátil do
            Konstantinopole, Rostislav, vládce
            Moravy, uslyšel, co Filozof vykonal v oblasti Chazarů. Poněvadž
            sám měl též péči o svůj národ, poslal vyslance k řečenému
            císaři [Michaelovi III.] s tím vzkazem, že se jeho lid sice odvrátil
            od uctívání idolů a že si žádá zachovávat křesťanský zákon,
            ale že nemá takového učitele, který by jej v tom zákoně jasně
            a dokonale vyučil. Žádal, aby mu [císař] do těch oblastí
            poslal takového člověka, který by jeho lidu dovedl plně
            objasnit víru a řád zákona i cesty pravdy.1 (...)
 Císař
            [Michael III.] ho poslal spolu s bratrem Metodějem
            do země Slovanů a poskytl jim ze svého paláce velmi hojné prostředky.
            Když s Božím přispěním přišli do oněch území a   t a m n í
              o b y v a t e l é
              se dozvěděli o jejich příchodu, velmi se zaradovali,
            zejména když uslyšeli, že přinášejí ostatky svatého
            Klimenta a evangelium přeložené
            od řečeného Filozofa do jejich jazyka.2 
            Vyšedše jim   z   m ě s t a
              vstříc, přijali je s úctou a s velikou
            radostí...
 Římská legenda (kap. 7).    Když o tom 
            všem uslyšel přeslavný papež Mikuláš,3
            velmi potěšen tím, co mu bylo z toho sděleno, rozkázal jim a pozval
            je apoštolským listem, aby k němu přišli. Oni bratři, když
            obdrželi toto poselství, velice se zaradovali a vzdávali
            Bohu díky, že byli uznáni za tak významné, aby si zasloužili
            pozvání Apoštolského stolce. Vydali se tedy ihned na cestu a vzali s sebou několik 
            svých učedníků, které pokládali za hodné,
            aby získali hodnost biskupskou. A tak dorazili po několika
            dnech do Říma... Římská legenda (kap.
            8).    Přestože
            shora řečený papež Mikuláš odešel před nemnoha dny k Pánu, 
            Hadrián,4
            který ho v pontifikátu následoval,  když uslyšel, že vzpomenutý
            Filozof přináší s sebou tělo blahoslaveného Klimenta,
            které vlastním přičiněním nalezl, velice se zaradoval 
            a   v y k r o č i l   jim s duchovenstvem a lidem
              z   m ě s t a   vstříc a přijal je s velkými
            poctami5 ... .  Když tedy vzdali řečenému Filozofovi mnoho díků
            za tak velké dobrodiní, vysvětili jeho bratra Metoděje
            na kněžství6 a také ostatní jejich učedníky na kněze a jáhny... Římská legenda (kap. 9). | 
        
          | Petr Šimík (2005). Srovnání:Legendy: „Život sv. Metoděje, kap. VI“.
 Legendy: „Život sv. Metoděje, kap. VII“.
 Legendy: „Chvalořeč o sv. Cyrilu a Metoději“.
 Legendy: „Italská legenda“.
 Legendy: „Kristián, kap. 1“.
 Legendy: „Kristián, kap. 2“.
 Legendy:  „Beatus Cyrillus“.
 Legendy:  „Diffundente sole“.
 Kroniky: „Granum k roku
            886“ (po přepočtu 863) o  křtu (?) krále Rostislava.
 Kroniky: „Granum k roku
            891“ (po přepočtu 868) o přijetí Konstantina a Metoděje v Římě.
 Dokumenty: „List
            krále Rostislava byzantskému císaři Michaelu III.“ (862).
 Dokumenty: „List byzantského
            císaře Michaela III. králi Rostislavovi“ (863).
 Historie: „Historie psaná štětcem“
            aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
 Historie: „Rytý nápis na západní stěně
            znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
 Tabulka   2:  „Kosmův
            obrazový scénář“.
 Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
            a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
 Symbolika: „Mor – nákaza
            (epidemie), anebo symbol pohanství?“
 Symbolika: „Býk – dobytče,
            nebo apoštol, kazatel evangelia?“
 Symbolika: „Oráčská scéna na
            malbě ve znojemské rotundě“ aneb  Přemyslův konec.
 Symbolika: „Tažné zvíře“.
 Symbolika: „Stejná osoba
            byla zobrazována ve stejném oděvu“.
 Komentáře: „Přemyslovský
            cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
            lidské...
 Aktuality: „Česká
            televize mystifikuje diváky“ aneb Český  pohanský komiks v
            moravské  křesťanské kapli.
 Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
            pověsti“.
 
 Literatura:• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské
            863-885. LD, Praha 1966.
 • Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s.
            108, 122-123, 138-139.
 |