|  
               [Pokračování ...].8.   Sešli se vévoda
            i obec a pronášeli různé názory o volbě nového
            pastýře. Nakonec však všichni pozvedli ruce a vzduch se
            zachvěl voláním, že nemají lepšího a že jiný nemá být
            jejich biskupem než domorodec Vojtěch, jehož urozenost, bohatství,
            hluboká moudrost i přívětivost se srovnávají s tak
            velikým důstojenstvím. I je zvolen
            podle tohoto návodu biskupem země Vojtěch,
            již napravený a zbožný.1
             Téhož dne, kdy byla biskupská
            volba, promluvil před mnohými lidmi zlý duch, když jej kněží
            svatým zaříkáváním nutili, aby vyšel z posedlého člověka
            a vzdal čest živému Bohu: Co mne obtěžujete, zvolal. Mně
            je dosti zle! Nemohu tu již setrvat, neboť dnes byl od obce zvolen
            biskup, jehož se velmi bojím, pravý křesťan Vojtěch. Tak děl,
            a sotva to vyřkl, nestoudný démon ustoupil před Duchem svatým
            a jako bičem vyhnán opustil člověka a ten se ihned
            uzdravil.2  O té události podal zprávu očitý svědek, jakýsi
            Willik, dobrý a moudrý kněz,
            a četli jsme ji, když ji poslal našemu opatovi. Tohoto
            Willika Vojtěch ustanovil proboštem svého chrámu; když později
            do vyprahlého srdce zavál Duch svatý, přijala jej hora
            Kasinská jako vznešeného mnicha.
    9. 
             
            Odebral se tedy zvolený biskup do zlatovlasé Itálie, a když
            vykročil z úzkých soutěsek horských, přišel nejprve do města
            Verony, jež vypíná svou krásnou
            hlavu na hranicích království. Tam ho investoval
            pastýřskou berlou Otto II.,3  
            který tehdy po svém otci rychlým krokem stoupal k císařskému
            trůnu, ale vládl říši nešťastně, postrádaje živé a zralé
            moudrosti. A domnívaje se mylně, že král musí prosaditi
            svou vůli ve všem, co se mu zachce, ztratil podmaněný svět a zabil
            mír, zrozený z hrůzy před jeho otcem. Ucítila německá
            země smrt svého kormidelníka, ucítil svět, že spí, jenž řídil
            jeho otěže, za něhož Bůh dopřál mnohého prospěchu a mnoho
            dobra přibylo křesťanskému náboženství. Opustil svět Otto
            zbožný, Otto přísný, jenž uměl zvládnouti bouře, jehož
            zlatých časů nyní, soužena nehodami, nemajíc klidu, s žalostným
            nářkem vzpomíná svatá Církev, když s bolestí vidí
            povstávat naše nové nepřátele. A zapomínajíc na dva
            Otty, vzpomíná nejstaršího se slovy:Blažený věru byl svět, dokud Otto Prvý mu vládl.
 Arcibiskup mohučský Willigis,
            vážný muž, pomazal tedy Vojtěchovi, kterého Bůh požehnal
            vnitřní milostí, ctihodnou hlavu olejem a v přítomnosti
            císařově povýšil jej k hodnosti
            biskupské.4
    10. 
            Toho času divoký národ pohanských Luticů svrhl se sebe jho křesťanství
            a se vztyčenou šíjí se rozběhl za cizími bohy — tím
            bludem trpí i dnes — a mnoho křesťanů, jimž se
            nepodařilo utéci, zahynulo mečem. Tehdy vinou Ottovou nastalo
            mnoho zlého, všude docházelo k velikým a žalostným
            pohromám, pohaněná říše se zřítila se své výše a poškozené
            náboženství křesťanské pocítilo hněv Boží. Svedena válka
            s Poláky, jejich vévoda Měšek
            svým důmyslem zvítězil, pokořená vypínavost německá se
            octla v prachu, bojovný markrabí Hodo utekl s potrhanými
            prapory. Jindy zase výborný lid, jejž král sehnal, a převeliké
            vojsko, jakého potom nebylo vídati, místo aby horlivě bojovalo s pohany,
            dalo se, nedbajíc křesťanského bratrství, do války s Karolinskými
            Franky. Nepřátelé neodvážili se vyčkati, když spatřili, že
            rozhněvaný císař přichází s celou mocí říše, a že
            nemohli odolat statečným mužům, ustoupili před prudkým útokem.
            Když se však vítězové dali do jídla a pití — a Ottovo
            neštěstí je stále provázelo —, byli zahnáni na hanebný útěk.
            Poslední a žalostnou válku svedl s otrhanými Saracény;
            když však jejich počet neuvěřitelně vzrostl, pravice zemdlená
            vražděním konečně ochabla a udatnost bojovných reků
            zlomena podlehla. Porubán mečem zahynul květ vlasti, purpurová
            ozdoba plavé Germánie, lid císaři velice milý. Císař hrůzou
            strnulým zrakem hleděl na svůj zločin a tu se konečně
            zastyděl, že uposlechl ženy, a pozdě litoval, že
            poslouchaje rad dětinských zavrhl náhledy mužů zkušených.
            Jakou barvu měla as jeho tvář při tomto pohledu? Jak ti,
            ó hrdý jinochu, jak ti bylo toho dne, kdy jsi viděl lid Boží
            vydaný do moci Saracénů a kdy jsi spatřil ozdobu křesťanstva
            pošlapanou nohama pohanskýma? Vpravdě jako když z Božího
            vnuknutí kdosi zpívá Pánu: Jsa spravedlivý všecko spravedlivě
            řídíš; toho pak, jenž zasluhuje trestu, spravedlivě odsuzuješ.A kdyby bylo aspoň takové množství dobrých lidí
            padlo pro rozšíření křesťanství a ne pro světskou moc,
            nepovažovala by matka Církev tak krutou a bolestnou ránu za
            nic, když člověk zrozený k námaze nemá jiného údělu než
            zemříti. Ale běda našemu bídnému věku, že žádný král
            neusiluje obraceti pohany, jak by kázal nebeský Bůh! Svou
            slávu milují, ó Kriste, nikoli
            tvůj zisk! Po svatém a velkém císaři
            Konstantinovi, po převýborném vzoru zbožnosti Karlovy jen málokteří
            se podjali před Bohem a před lidmi slavného úkolu přivésti
            pohany ke Kristu. Jsou
            pohříchu vladaři, kteří pronásledují křesťana,
            a téměř žádný, jenž by nutil pohana vstoupiti do
            církve!
 Král chlapec tedy vida své drahé pobity, pány své
            povražděny, nevěda, kam by se obrátil, kam by se ukryl před Božím
            hněvem, oddal se zoufalství, nejhoršímu dítěti hříchů. Řídě
            se v neštěstí tím, co pěje jistý básník, odpočívající
            v mramorových zahradách:
 Jediná poražených jest spása nedoufat v spásu
            (Verg., Aen. II, 354), pobodl koně a zajel do moře.
            Kůň plaval, potom unaven ustal. Král sám, jenž uměl plavat, držel
            se dlouho nad vlnami, až ho unaveného přijala na palubu náhodou
            se s ním potkavší řecká loď a neočekávaně ho ve
            zdraví navrátila drahé manželce i pozůstalého lidu. Krále
            vyznačovala, jak jsme slyšeli, živá udatnost, ohnivé a bezuzdné
            mládí, bojovnost, ale jen zřídka rozvaha. Učinil mnoho dobrého,
            ale svou prudkostí se dopustil i mnohých chyb, k nimž
            ho sváděl jeho nezralý věk. Téměř vždy za svého života
            ztratil bitvu, když ji začínal; v bojích ho pronásledovalo
            všeliké neštěstí, což je výjimka u Němců; pravá příčina
            toho byla králova skrytá urážka Boha.
 [Pokračování ...].
 Překlad
            Jan  Vilikovský  
            (1969). 
 Poznámky: |