|  
               [Pokračování ...].15.  Potom lid
            jeho země zavolal svého biskupa zpět.  Zvolili k tomu úkolu
            moudrého vychovatele světcova, Radlu,1
            
             
            a výborného mnicha a muže
            výmluvného, protože byl vlastní bratr
            vévody země.2  
 Tito dva přišli do Říma s listem
            metropolitovým, zakročili u papeže stran návratu svého
            pastýře, dožadujíce se otce pro kající lid. Slíbili jménem
            lidu, že napraví, v čem pobloudili, odčiní, v čem se
            provinili, zanechají zlého a budou usilovati o dobré.
            Papeži byl nepříjemný odchod svatého muže; velkému Římu
            bylo těžko odtrhnouti od svého těla takovou perlu. Ale na svolané
            synodě převládl názor, aby se i proti své vůli odebral k opuštěnému
            stádu, když ho jeho lid volá a slibuje plné zadostiučinění.
            Poslušen rozkazu obou, papeže i opata, potlačil svou touhu a vrátil
            se s pláčem k biskupskému úřadu, k jehož
            řízení dostal od papeže berlu a prsten jako pouto. Vraceje
            se přišel v neděli domů, do jedné obce, kde byl toho dne
            veliký trh.3  
 Tento pohled způsobil světci nemalý zármutek. I řekl
            vyčítavě těm, kdož ho provázeli zpět: Hle, to jest váš krásný
            slib? Vaši kajícníci nesvětí ani tohoto svatého dne! Zůstal však
            přece ve svém biskupství, pásl vyhladovělý lid božskou
            pastvou a napájel — pokud by chtěli — ze spásonosného
            poháru. Oni nejprve, pod dojmem jeho příchodu, ctili pastýře, přicházeli
            jakoby živě věřící k matce církvi a zapřevše poněkud
            své zlozvyky téměř křesťanskými činy uctíval Krista. Ale
            nová nábožnost brzy je opustila, starý návyk nabyl převahy.
            Pohrdli Bohem, tělo svedlo smyslný lid a nepravost, jíž
            okusili, je přivedla zase na cesty vášní. Rozkoš byla zákonem;
            nechtěli jediného Pána, jemuž sloužiti znamená kralovati, aby
            na svou hanbu sloužili mnohým pánům; pletli na sebe provazy hříchů,
            aby jimi mohli býti zavlečeni do věčné zkázy, protože se
            nechtěli učiti, kde je moudrost, kde je život, světlo a mír.4
    16. 
            Stalo se — jako se stává mezi chybujícími lidmi — že jistá
            paní zapomněla na svou urozenost a dopustila se cizoložství;
            když hřích vyšel najevo, chtěl manžel ženu zabíti. Ona pak
            zděšena se utekla k biskupovi a ten ji ukryl v chrámě
            svatého Jiří za oltářem, aby vyjednával o zadostiučinění
            a jí zachránil život. Znenadání však přijde ozbrojený
            dav a vyhrožuje oběma, biskupovi i ženě, mečem, nevydá-li
            cizoložnici. Uslyšel biskup s radostí zvuk zbraní, uslyšel
            drzá výhružná slova, a jat nedočkavou radostí, mlčky přemítal,
            zda snad nyní z Božího milosrdenství dojde vždy žádaného
            mučednictví.5 Ó mysli nešlechetné a ještě horších úst!
            Přišel zrádce, vyzradil tajemství a ukázal, kde je žena
            skryta. Co jí je platno, že se uchýlila ke svatostánku? Kdo se
            stará o křesťanský zákon tam, kde vládne barbarství?
            Vnikli do chrámu, vytáhli za vlasy třesoucí se ženu a sťali
            jí hlavu.Hříchy vzrůstaly, staré neřesti nepřestávaly,
            nových den ze dne přibývalo. Mluva skutků ukázala, že všecky
            jejich dobré sliby byly lživé. Pročež biskup uvědomuje si, že
            marná práce neprospěla ani jemu ani jim, jeho duši že pak takové
            postavení škodí, řekl svému vychovateli: Buď si jist, že buď
            přijdeš tam, kde budu, nebo mne již nikdy neuvidíš. Sám však
            si dal velkou práci a neopominul napomenouti kněžstvo a lid,
            jak toho u každého vyžadoval věk a povaha, stupeň a druh
            provinění. A nedopřál si spánku přemýšleje, jakým způsobem,
            jakou mocí by mohl udusiti rodící se bludy. Nelze zamlčeti, že k sousedním
            Uhrům hned posly vysílal, hned sám
            přišel — i odvedl je poněkud od bludů a vtiskl
            jim aspoň nádech křesťanství.
 [Pokračování ...].
 Překlad1
            Jan2  Vilikovský3  
            (1969).4  
 Poznámky: |