Mnoho mečů, které se zachovaly v Šósó­inu, bylo nepochybně čínské provenience, ale přinejmenším několik krátkých mečů a nožů je pokládáno za původní japonské. Ty, vyleštěné moderními metodami, doklá­dají, že kováři už začínali experimentovat s různými technikami, což mělo vést ke vzni­ku nejdokonalejších zbraní pro boj muže proti muži, jaké kdy spatřil svět.
Kováři mečů na celém světě se vždy mu­seli vyrovnávat se dvěma vzájemně se vylu­čujícími vlastnostmi oceli, pevností a tvr­dostí. Protože měli jen empirické znalosti komplexního metalurgického procesu, osvo­jili si řadu technik ve snaze docílit čepele,
která by byla dost tvrdá, aby se dala vykovat a zachovala si ostří, ale přitom dostatečně pevná, aby se snadno nezlomila. Vzájemné působení železa a uhlíku a vliv změn teplo­ty najejich kombinacije mimořádně složitý. Máme-li to vysvětlit jednoduše, reakce že­leza s velkým množstvím uhlíku při vyso­kých teplotách vytváří slitinu, která se po­malým kalením stává pevnou a měkkou. Na druhé straně, je-li tato slitina kalena rychle, její transformace nemá čas proběhnout, tak­že to, co vzniklo za vysoké teploty, je zacho­váno, čímž se vytváří ocel velmi tvrdá, ale křehká jako sklo. Snížení obsahu uhlíku pod kritickou hranici omezuje schopnost tvrd­nout, až u téměř čistého železa tato schop­nost mizí zcela. Další faktor, který má značný vliv na technologii výroby mečů, je sku­tečnost, že všechny kovy se skládají z množ­ství navzájem do sebe zapadajících krystalů, jejichž velikost ovlivňuje mechanické vlast­nosti kovu. Deformace způsobují lámání krystalů, čímž tvrdí kov, ale současně naru­šují vnitřní strukturu tak. že pokud je jich nadměrně, strukturu úplně rozrušují. To je princip, který používáme, když chceme pře­lomit drát tím, že ho ohýbáme dopředu a dozadu. Během tohoto procesu je možno vidět, jak kov tvrdne, neboť krystaly jsou postupně lámány, až dosáhnou maxima těs­ně před okamžikem, kdy kov praskne. Proto při výrobě mečů je důležité znát právě to, kam až může zajít proces tavení. Pokud není dostatečný, kov není tak tvrdý, jak by měl být, zatímco je-li přílišný, kov je nepevný a náchylnější k lámání.
Kovářství mečů v Evropě volilo kompro­mis tím, že čepele byly popouštěny, to zna­mená, že nejdřív byly zcela tvrdé, ale velmi křehké, a pak byly znovu nažhaveny na nižší teplotu, čímž se tvrdost částečně odstranila. Tento proces vytvářel čepele, které byly sou­časně přiměřeně tvrdé a v dostatečné míře pevné. V Indii a na Středním východě se našlo alternativní kompromisní řešení: sli­tina oceli s vysokým obsahem uhlíku a té­měř čistého železa. Tím se vytvořila slitina, z níž se po nažhavení a zakalení získala čepel s ostřím, jež mělo měkké i tvrdé části, které se navzájem svými vlastnostmi doplňovaly, čímž se, mimochodem, dosahovalo výsled­ného efektu v podobě "řídké oceli"', který byl u těchto čepelí tak obdivován.
Japonské řešení tohoto problému spočí­valo občas ve výrobě čepelí stejných jako čepele na Středním východě, ale častěji ja­ponští kováři vyráběli ostří z ocele o vysokém obsahu uhlíku, které stmelovali s těle­sem z ocele o nízkém obsahu uhlíku. To pak bylo žhaveno takovým způsobem, že tvrdlo pouze ostří. Ačkoliv ostří bylo křehké, mělo oporu a bylo chráněno před prasknutím měk­kým, pružným tělesem čepele. Je to přesně týž princip, který se nyní uplatňuje u ost­rých wolframo-karbidových strojních nářa­dí. Během staletí bylo vyvinuto mnoho růz­ných metod, jimiž se dosahovalo tohoto cíle, ale všechny vyžadovaly od kováře peč­livou přípravu materiálu, který potom složil do předvalku, z něhož byl vykován vlastní meč.
Nikdo neví, kdy byla tato metoda vyvi­nuta, ale už někdy v desátém století se vyrá­běly čepele, které měly všechny vlastnosti vyžadované u pravých japonských mečů. Nic se nám nedochovalo o metodách práce ko­vářů v desátém století, ale víme z písem­ných pramenů a od moderních kovářů, kte­ří pracují tradičními metodami, že některé části tohoto procesu se považovaly za ná­boženský obřad. V oněch dobách asi byla kovárna vyzdobena provazcem ze slámy s proužky papíru, symbolizujícími šintois-tickou víru, zatímco kovář sám se po rituál­ním očištění oblékal do dvorního roucha. O některých kovářích se traduje, že dodržo­vali rituální zásady ještě důkladněji a v do­bě, kdy pracovali na čepeli, se zdržovali alkoholu, žen a některých pokrmů. Přirozeně byli i jiní, kteří to nebrali tak vážně. Noda Hankei, jehož práce byly proslulé a veli­ce hledané v raném období Edo, zřejmě velkou část svého života vyspával z pitek v nejvykřičenějších čtvrtích hlavního měs­ta. Jeho tělo bylo jednoho rána nalezeno v kanálu rozťaté v půli jednou z jeho vlast­ních čepelí.
Současný výzkum předpokládá, že v his­torické době začínala výroba čepele pečli­vým tříděním malých kousků oceli z nečisté strusky a kovu vytaveného na kovářské vý­hni. Ty byly navršeny na předem připravený železný plát, který byl navařený na dlouhou železnou tyč, jež sloužila jako rukojeť, a za­baleny do papíru a převázány, aby se vytvořil kompaktní blok, který držel celou tu chou­lostivou kupu pohromadě. Vše se polilo ten­kou vrstvou hlíny a popela ze slámy rozmí­chaného ve vodě, což obojí mělo chránit tento blok, než byl vložen do ohně, a mělo působit jako tavidlo usnadňující tavení. Vý­heň, jakou užívali kováři mečů, měla tvar dlouhé nízké šachtičky vymazané hlínou.
Vzduch byl vháněn měchy, kterými dmýchal sám kovář, a výheň se vytápěla pečlivě vybranými kusy dřevěného uhlí. Jakmile bylo dosaženo správné teploty, byl částečně roztavený blok přemístěn na kovadlinu a sko-ván dohromady kovářovými tovaryši, kteří bušili perlíky na místa, která jim kovář uká­zal. Za pečlivého dohledu nad silou úderů a místy, kam směřovaly, byl blok protažen na dvojnásobek své délky a ztenčil se na polo­vinu, přičemž si zachoval svou šířku a hra­naté okraje. Po opětovném nažhavení byla spodní strana bloku očištěna tím, že se ko­vadlina polila vodou a pak se bušilo do blo­ku, který na ní ležel, kladivem. Tím prudce stoupala pára, která s sebou strhávala povr­chové okuje a nečistotu z ohně.
Nyní následovala ta část kovářské opera­ce, na níž velmi záleželo. Blok se dlátem rozsekl téměř na dvě části, přeložil se a pak se skoval dohromady tak, aby nezůstala žád­ná okuj ani nestmelená skulina, která by mohla způsobit kazy v hotové čepeli. S vel­kou péčí se zjišťovalo, zda povrch kovadliny, a tudíž i na ní vykovávaný povrch je doko­nale hladký a zda tam nejsou žádné pro­hlubně, v nichž by se uchytily okuje nebo struska. Toto překládání se nedělalo pouze jednou, ale někdy se opakovalo až patnáct­krát, čímž se dosáhlo kovu, který měl méně příměsí strusky než mnohé vzorky moderní oceli, což zní téměř jako zázrak a dosvědču­je to zručnost a zapálení pro věc tehdejších kovářských mistrů. Během dlouhého pro­cesu překládání, žhaveni a kování se z kovu vyloučily nečistoty a pravděpodobně vyho­řelo něco uhlíku, a co bylo důležitější, kov se stal homogenním a zrnitá struktura se zjemnila, přičemž se odpovídajícím způso­bem zvýšila tvrdost.
K tomu, aby se vytvořila ocel střední tvr­dosti, se musel utvořit složený blok sková-ním měkkého železa a oceli, který se pak překládal a koval tak dlouho, dokud se oba kovy nespojily v požadované míře. Tím, že se proces překládání mnohokrát opakoval, dosáhlo se prakticky homogenního kovu. Pokud se překládání opakovalo méně, zůs­taly oba druhy kovu ve vrstvách, které po vyleštění čepele byly patrné jako krásné vzo­rování povrchu hotového meče, hada. Saka-kibara Kozan ve své knize Cúkokaaú seisaku-ben o výrobě oceli pro zbroj upozorňuje, že překládání se nemá opakovat víc než pat­náctkrát, protože jinak dojde ke ztrátě „tvrdosti" a ocel se bude rozpadat (kuzureru).

Také upozorňuje, že bude-li jako výchozího materiálu použito oceli o vysokém obsahu uhlíku, zničí ji více než pět přeložení, pro­tože se vypálí příliš mnoho uhlíku. Naproti tomu Suišinši Kawabe Gihačiró Masahide, mečíř, jenž pracoval v raném devatenáctém století a věnoval velkou část svého života znovuobjevování tajemství starých kovářů, podrobně popisuje, jak se podložka jádra namáčí večer předem do vody. aby se zabrá­nilo ztrátě uhlíku.

Pomocí těchto metod mohl kovář vyrobit různé druhy oceli, podle toho, jaké potřebo­val na čepel, a jednoduchým otestováním podle barvy a struktury lomu mohl velice přesně odhadnout, jaké vlastnosti ta která ocel má. Jeho dalším úkolem bylo složit různé kusy, z nichž byl každý pečlivě vytva­rován, do předvalku, z něhož bylo možno zhotovit výslednou čepel. Způsob, jakým se to provádělo, vykazuje nejvíc variant. Ně­kdy se na bloku udělaly podélné zářezy a do nich byl vměstnán pruh oceli s vysokým
obsahem uhlíku, wari ha kitae (kování zuba­tého povrchu). Jinou variantou bylo obalení kovu o vysokém obsahu uhlíku kolem jádra s nízkým obsahem uhlíku, kobuši kitae (ko­vání pěstí). Složitější postup používal pěti druhů oceli srovnaných tak, že tvořily ostří, hřbet, jádro a boční strany. Tento postup, který byl poněkud zavádějícím způsobem nazýván san mai zukuri (trojvrstvení), pova­žoval Horii Tanejoši, starý kovář z konce minulého století, za nejlepší. Při pečlivém rozlišení těch kusů kovu, které prošly ope­rací překládání pouze několikrát, mohl ko­vář upravit typ povrchového vzorování na výsledné čepeli. Jestliže byl povrch paralelní s překlady, drobné nepřesnosti daly vyniknout na základní ploše překrásnému žilko­vání připomínajícímu sukovité dřevo. Jes­tliže byl kladený povrch kolmo nebo stlučený šikmo, pak se vytvořil pruhovaný vzor. Někteří kováři šli tak daleko, že kov vrásnili, takže po vyleštění bylo vidět po délce čepele pravidelné vlnovky.
Když byl složený předvalek připravený, byl vytažen pomocí dřevěné šablony ke sta­novení proporcí a zakřivení do pásu, který svým rozměrem a tvarem přibližně odpoví­dal čepeli. Malým kladivem kovář pečlivě vytvaroval hřbet (šinogi) a jediné ostří (břit), které bylo charakteristické pro většinu ja­ponských čepelí. Konečné tvarování a čiště­ní se provádělo škrabadlem a pilníky, při­čemž čepel byla upnuta v dřevěném bloku. Pokud po pečlivém prozkoumání neobjevil kovář žádný kaz a byl spokojený se svou prací, prorazil před kalením čepele do rapu (nakago) otvor mekugi no ana, pro zasunutí kolíku, kterým měla čepel držet v jílci.
Tvrdého, popouštěného ostří čepele při zachování ostatních jejích částí měkkých se dosahovalo tím, že se čepel obalila vrstvou hlíny, která se po zaschnutí seškrabala z ostří tak, že na něm zůstal jen tenký povlak v míře odpovídající výrobní tradici toho kterého kováře. Masahide tvrdil, že jakákoli hlína vyhovuje, pokud je přilnavá, a že on tu, s níž pracuje, získává z provincie Dewa. Míchal ji před použitím s práškovým brusem a dře­věným uhlím. Zmiňuje se též o tom, že experimentování ho přivedlo k názoru, že někteří staří kováři přidávali do hlíny borax a že on sám se snažil reprodukovat jakýmkoli způsobem, na který přišel, charakteristické rysy starých čepelí, které v minulosti byly vý­slednicí tehdejších materiálů a metod.
Když hliněný obal zaschl, nažhavila se čepel v kovárně, která byla k tomu účelu ztemněna, aby se podle barvy posoudila tep­lota rozžhaveného kovu. K dosažení elegant­ního úzkého břitu (jakiba) se čepel mohla nažhavit pouze na tlumeně červenou, aby se lokalizovalo kalení, ale pro hrubší typy byla přípustná jasně červená nebo oranžová. Když bylo dosaženo přesně správné teploty, byla žárem změknutá čepel ponořena břitem do­lů do vody, která rovněž měla kritickou tep­lotu. Vrstva hlíny, kterou byla čepel obalena, zdržovala chladnutí tělesa natolik, že zame­zila jeho ztvrdnutí, zatímco dovolovala, aby podél břitu probíhalo velice rychlé kalení. Právě v průběhu této etapy získávala čepel své elegantní zakřivení. Rozdílné ochlazování způsobilo, že se hřbet stahoval víc než břit. Jestliže se kovář dopustil špatného od­hadu, mohl tento rozdíl stahu vyvolat nežádoucí napětí, jež mohlo v krajních případech způsobit prasknutí kaleného břitu, což znamenalo úplné zmaření vynaloženého času a práce. Není proto divu, že tento úsek výrob­ního procesu byl považován za nejposvát­nější a začátku práce předcházela modlitba před svatyňkou instalovanou v kovárně.
Potom kovář vyryl do řapu své jméno, pokud už tak neučinil předtím, přičemž ně­kdy dodával další podrobnosti, jako jméno provincie, kde pracoval, a datum. Tradičně se soudilo, že pramenitá voda má nejvhod­nější teplotu v druhém a osmém měsíci, a tak většina datovaných mečů uvádí tyto měsíce bez ohledu na to, kdy byly skutečně vyrobe­ny. Jakékoli ozdoby čepele, jako rytí nebo žlábky byly rovněž provedeny do měkkého kovového tělesa čepele před tím, než byla definitivě dokončena.
V raném období kováři s největší pravdě­podobností sami vybrušovali čepel do jejího konečného tvaru a ostrého břitu, ale v poz­dějších dobách to bylo záležitostí samostat­ného řemesla. Brusič meče používal tucet nebo i více kamenů, jejichž jemnost se stup­ňovala a které nejen vyhladily a naleštily kov, ale také daly vyniknout složitým struktu­rám, jež v kovu vznikly působením procesu kování a kalení. Právě na základě podrobné­ho studia těchto detailů a jemného tvaru čepele jsou odhadci schopni připsat určitou čepel danému výrobci, i když se kovář rozhodl, jak se často stávalo, čepel nesignovat.

Příčný řez čepelí vyrobenou procesem kobuši kitae, při němž se měkké jádro obaluje ocelí o vysokém obsahu uhlíku. V tomto případě je na jádru patrná hrubá krystalická struktura směrem ke hřbetu a po pravé straně je vidět tmavá linka nedokonalého stmelení.