QUARONNI, P.

Mnozí lidé nezastávají žádné stanovisko proto, aby mohli zastávat své postavení.

 

QUINTILIANUS, Marcus Fabius

Bůh neodlišil člověka od smrtelných bytostí ničím jiným více než schopností mluvit.

Člověk, který zle mluví, se liší od člověka, který zlo koná, jen nedostatkem odvahy.

Dobré mravy se udržují vůlí.

Dobré se snadno mění v horší.

Filozofie může být předstírána, výmluvnost nikoliv.

Hry chlapcům prospívají, neboť po hře věnují učení více síly a jejich pozornost je bystřejší.

Je zřejmé, že sama příroda dala nám hudbu jako dar, abychom lépe snášeli strasti.

Každé slovo, které neslouží ani k pochopení, ani k ozdobě, lze nazvat chybným.

Každý si přeje, aby mu byly vytýkány raději chyby cizí než jeho.

Kéž bychom sami nekazili mravy svých dětí! Když řeknou něco prostoduchého, máme z toho radost, smíchem a polibkem vítáme slova, nedůstojná slušného člověka. Ani se takovým slovům nemusíme divit: od nás je mají, od nás je slyšely. Na každé hostině zní oplzlé písně, předvádějí se neslušné scény. Stává se z toho zvyk a nakonec druhá přirozenost. Ti ubožáci se to učí dřív, než se vůbec dovědí, že jsou to neřesti.

Lhář musí mít dobrou paměť.

Lidská mysl má být utvářena spíše důkladnou četbou než četbou mnohého.

Ne bezdůvodně Řekové tvrdili, že každý mluví tak, jak žije.

Největším plodem studia a plným úspěchem práce je schop­nost improvizovat.

Nic není sladší než pomsta. - Nihil dulcius est ultione.

Obdivování je daleko nejdůležitější částí studia.

Pravá krása není nikdy oddělena od užitečnosti.

Srdce a vnitřní zápal to je, co nás činí výmluvnými.

Suchý učitel je jako vyprahlá půda pro něžné rostliny.

Šaty dělají muže (člověka). - Vestis virum reddit.

To samé není všude ani dovoleno, ani slušné.

Veškeré učení se opírá především o paměť, učíme se zbytečně, jestliže nám vymizí z paměti, co se naučíme. Někteří lidé věřili, že je darem přírody a ničím jiným, avšak ona se zvětšuje pěstováním, tak jako všechno ostatní. Můžeme dokonce říci, že se nic tak nezvětšuje, věnuje-li se tomu péče, a nic tak nehyne, je-li to zanedbáváno, jako paměť.

Vše, co se rodí, umírá. – Deficit omne, quod nascitur.

 

Quoist, Michel

Jestliže obdarováváš s myšlenkou: „Dostanu něco na oplátku“, nedostaneš nic. Jenom tehdy, když dáváš a nečekáš nic zpět, dostaneš všechno.

Láska je povznášejícím, ale náročným dobrodružstvím. Vždyť od milujícího vyžaduje, aby svou touhu po přijímání neustále proměňoval v touhu dávat.

Láska přináší utrpení, vždyť poté co existuje hřích, milovat znamená nechat se pro druhého ukřižovat.

Milovat znamená vyjít ze sebe a rozlétnout se k druhým.

Zpět.