Daňový systém Irska
VF_250 Evropská unie – zdanění a
harmonizace
2005
Tereza Paichlová
Fakulta financí a účetnictví
Harmonizace
daňových systému členských států EU
Alokace
výdajů z rozpočtu Evropské Unie za rok 2003
Individuální
důchodová daň ( Income tax )
Osvobození
a vynětí ze zdanění
Navzdory ustavení jednotného trhu a hospodářské a měnové
unie stále neexistuje skutečná společná
daňová politika Společenství. Určitá ustanovení obsahují sice články 90 až
93 Smlouvy o založení Evropského společenství
(dříve články 95 až 99), ale rozhodovací procedura v daňových otázkách vyžaduje
stále jednomyslné schválení Radou. Tato schvalovací procedura tak dodnes působí
jako brzda při přijímání společných pravidel pro přímé i nepřímé daně.
Ve snaze vyhnout se těmto překážkám podporuje Komise
užívání postupu tzv. „užší spolupráce“,
zavedeného Amsterodamskou smlouvou a rozvinutého Smlouvou z Nice. Tento postup
umožňuje, aby Komise navrhla, že skupina nejméně osmi členských států může
spolupracovat v dané oblasti poté, co obdržela souhlas Rady založený na
kvalifikované většině. Komise dále povzbuzuje členské státy, aby přijímaly
doporučení, jejichž cílem je zmírňování citelných daňových překážek, spíše než
závazné předlohy zákonů.
Hraniční kontroly DPH
byly zrušeny zavedením jednotného trhu v roce 1993. V současnosti se zboží
zdaňuje v zemích nákupu, ale až Rada rozhodne o zavedení nového systému DPH, má
být zboží zdaněno v zemi původu. Navíc se podařilo sblížit sazby spotřebních
daní a DPH v různých členských státech.
Zavedení jednotné měny zvyšuje tlak na stanovení společných
sazeb DPH a společných pravidel pro zdanění podniků v Evropské unii. Etický
kodex zdanění právnických osob (tzv. „daňový balík“) přijala Rada v prosinci
1997. V červnu 2003 se dočkaly schválení hned dvě směrnice: o zdanění
příjmů z úspor v podobě výplaty úroků a o společném systému zdanění
použitelném ve vztahu k výplatám úroků a licenčních poplatků prováděným
mezi přidruženými společnostmi z různých členských států.
V současnosti Rada zkoumá různé návrhy Komise, které
zahrnují např. společný systém DPH či možnost uplatnění snížené sazby DPH na
služby s vysokou přidanou hodnotou.
KAPITOLA 2
Článek 90 (bývalý
článek 95)
Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo
výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je
to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí.
Členské státy nepodrobí dále výrobky
jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou
ochranu jiným výrobkům.
Článek 91 (bývalý
článek 96)
Pokud jsou výrobky vyvezeny na území
některého členského státu, nesmí být navrácení vnitrostátních daní vyšší než
vnitrostátní daně, kterým byly výrobky přímo nebo nepřímo podrobeny.
Osvobození od daně a navracení daní při vývozu
do jiných členských států s výjimkou daně z obratu, spotřebních a ostatních
nepřímých daní, jakož i vyrovnávací poplatky při dovozu z členských států jsou
přípustné pouze tehdy, pokud zamýšlená opatření na omezenou dobu předem
schválila Rada na návrh Komise kvalifikovanou většinou.
Rada na návrh Komise a po konzultaci s
Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme
ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních
daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná
pro vytvoření a fungování vnitřního trhu ve lhůtě uvedené v článku 14.
„Éire“ „Ireland“
Rozloha: 70
282 km2
Počet obyvatel: 3
953 000 (2003)
Hustota zalidnění: 56,2
obyvatel / km2
Úřední jazyky: irština,
angličtina - Irové irsky
mluvící (2,3 %), Irové anglicky mluvící s různým stupněm znalosti irštiny
(30,2 %), Irové bez znalosti irštiny (67,5 %)
Náboženství: křesťané:
95 % (katolíci: 92 %, anglikáni: 3 %), ostatní 5 %
Hlavní město: Dublin
(Baile Átha Cliath) - 1 057 000 obyvatel
Státní svátek: 17.
3. „Den svatého Patrika“
POLITIKA:
Státní zřízení: Republika
(parlamentní demokracie)
Hlava státu: Prezidentka
Mary Patricia McAleese - od 11. 11. 1997
Parlament: Oireachtas:
dvoukomorový
EKONOMIKA:
Měna: Euro
(EUR), 1 EUR = 29.5460 CZK (www.patria.cz;
3.4.2005-best bid)
Růst HDPr: 4,9%
(2004)
Inflace: 3,7
% (2003)
Nezaměstnanost: 4,4
% (2004)
Ekonomická zajímavost: Nebývale vysokou míru irské ekonomiky v posledních 15
letech je možno přisoudit vlivu mnoha faktorů, včetně prozíravé monetární a
fiskální politiky a sociální dohody ohledně omezeného růstu mezd. Na ekonomickém
růstu se významně podílejí přímé zahraniční investice, dotace ze strukturálních
fondů, vzrůstající počet kvalifikovaných pracovních sil, rozsáhlý export
moderních technologií a silný růst domácí poptávky.
Turistický ruch: O Irsku se říká, že je to země, kde se návštěvník po
kolena brodí v kráse. Přispívá k tomu nejenom divoká příroda, ale také velmi
příjemní lidé s milým vztahem k návštěvníkům.
Irsko vstoupilo do Evropské unie k 1. 1. 1973. Před datem vstupu mělo nízkou ekonomickou úroveň, jeho průmyslová základna byla zastaralá a nepříliš sofistikovaná. Irsko velmi rychle podpořilo ta odvětví, která obstála v konkurenčním prostředí. Za největší výhodu členství v EU považuje Irsko zapojení do vnitřního trhu EU, což kromě jiného znamenalo konec s omezeními přístupu na britský trh. Irsko dnes vyváží téměř 85 % své výroby a patří tak k největším vývozcům na světě. Země dokázala využít příležitosti čerpat ze strukturálních fondů EU, což kromě výrazné podpory rozvoje regionů umožnilo i připravit podmínky pro zahraniční investory. V I. polovině roku 2004 se Irsko stalo předsednickou zemí EU.
Evropská komise 7. 9. 2004 zveřejnila zprávu o alokaci výdajů z rozpočtu EU za rok 2003. Podle této zprávy je možné určit, které země byly v průběhu roku 2003 čistými příjemci a které čistými plátci evropského rozpočtu. Je ovšem nutné upozornit na fakt, že určení těchto zemí je do jisté míry závislé na výběru metody stanovování tohoto pořadí.
V přepočtu na výši HDP celé země získalo co do objemu finančních prostředků z evropského rozpočtu nejvíce Portugalsko (3,64 % HDP) následované Řeckem (3,18 %), Irskem (2,38 %) a Španělskem (2,19 %). Po odečtení příspěvků, které jednotlivé země odvádějí do společného unijního rozpočtu, se pořadí nezmění, pouze výše „čistého zisku“ je samozřejmě o něco nižší.Čistými příjemci (po sečtení celkových výdajů a příjmů z evropského rozpočtu) byly za rok 2003 Portugalsko (získalo finanční prostředky ve výši 2,66 % svého HDP), Řecko (2,22 % HDP), Irsko (1,40 % HDP) a Španělsko (1,21 % HDP). Největšími čistými plátci oproti tomu byly Nizozemsko (-0,43 % HDP) spolu se Švédskem a Německem (oba –0,36 % HDP).
Všechny výše zmíněné údaje jsou ovšem dosti abstraktní čísla, která leckomu mnoho neřeknou. Jako nejsrozumitelnější se tedy jeví výše čistých zisků a příspěvků jednotlivých zemí v eurech v přepočtu na obyvatele, i když ani toto kritérium není zcela objektivní – faktická hodnota jednoho eura je jiná v Irsku a jiná v Portugalsku. Podle tohoto kritéria je nicméně největším příjemcem za rok 2003 Irsko, jehož „čistý zisk“ z unijního rozpočtu činí 391,7 eur na obyvatele. Následuje ho Portugalsko (333,3 €), Řecko (305,3 €) a Španělsko (213,9 €).
Největšími plátci podle tohoto kritéria jsou Lucembursko (125,1 €; zde ovšem platí, co bylo řečeno výše – po započtení příspěvků na administrativu se Lucembursko posouvá mezi čisté příjemce), Nizozemsko, (120,6 €), Švédsko (106,1 €) a Německo (92,7 €).
Na závěr této subkapitoly ještě poznámka, že rozpočet pro rok 2003 byl posledním svého druhu v tom smyslu, že se týkal pouze patnáctičlenné Unie. A kvantifikace : Celkové výdaje rozpočtu EU za rok 2003 dosáhly výše 90,6 miliardy eur, z nichž 77,8 mld. (86 %) šlo ve prospěch konkrétních příjemců v patnácti členských státech.
Daňová kvóta – neboli podíl vybraných daní na hrubém domácím produktu je jedním z ukazatelů sloužících i k mezinárodnímu srovnávání a vypovídá o tom ,jak velká část nezůstává těm, kdo příjmy vytvořili, ale rozděluje se na daňovém principu.
Daňovou kvótu můžeme rozdělit na přímou a nepřímou podle toho co vše mezi daně zahrnujeme. Následující graf zobrazuje porovnání daňové kvóty Irska a Evropské unie.
Zahrnuje jak všechny daně a sociální zabezpečení tak i některé další poplatky.
Graf 1
Pramen: OECD Economic Outlook, 2004
Pro srovnání uvádím ještě jeden graf zachycující rovněž složenou daňovou kvótu, ale podle jiného zdroje. Je zde navíc srovnání výše daňové kvóty 15-ti členné EU a EU po přistoupení nových členských států.
Graf 2
Pramen: www.europa.eu.int, 2003
Po srovnání s hodnotami v ostatních členských státech, a bereme-li v úvahu údaje z roku 2003, můžeme říci, že Irsko (31,2%) patří mezi země s nejnižší daňovou kvótou. Lépe jsou na tom jen Litva (28,7%), Lotyšsko (29,1%) a Slovensko (30,9%). Naopak nejvyšší daňovou kvótu má Švédsko (51,4%), Dánsko (49,8%), Belgie (48,1%), Francie (45,7%) a Finsko (45,1%).
Můžeme také zmínit, že Irsko zaznamenalo druhý největší nárůst daňové kvóty oproti minulému roku (z 29.8% na 31.2%).
Pramen: OECD Economic Outlook, 2004
|
Total taxes |
Indirect taxes |
Direct taxes |
Social security
contributions |
|||||
|
as % of GDP |
as % of total tax burden |
|||||||
|
1995 |
2002 |
2003 |
2000 |
2003 |
2000 |
2003 |
2000 |
2003 |
EU25 |
: |
41.3 |
41.5 |
33.4 |
33.8 |
33.4 |
31.6 |
33.2 |
34.5 |
EU15
|
42.0 |
41.6 |
41.8 |
33.3 |
33.4 |
33.7 |
32.2 |
33.0 |
34.4 |
Euro-zone |
42.5 |
42.1 |
42.2 |
32.5 |
32.8 |
30.4 |
29.0 |
37.1 |
38.2 |
BE |
47.1 |
48.7 |
48.1 |
29.2 |
28.8 |
37.3 |
36.5 |
33.5 |
34.6 |
CZ |
36.2 |
35.5 |
36.2 |
33.4 |
31.4 |
24.4 |
27.0 |
42.2 |
41.6 |
DK |
50.1 |
49.7 |
49.8 |
34.5 |
34.9 |
59.2 |
59.6 |
6.3 |
5.4 |
DE |
42.3 |
41.7 |
41.7 |
28.9 |
29.7 |
28.7 |
25.9 |
42.4 |
44.4 |
EE |
37.9 |
32.4 |
33.4 |
39.6 |
39.3 |
25.1 |
26.1 |
35.3 |
34.5 |
EL |
34.7 |
39.8 |
38.6 |
38.6 |
37.2 |
27.4 |
23.3 |
34.0 |
39.5 |
ES |
34.3 |
36.3 |
36.5 |
33.7 |
33.7 |
29.9 |
29.6 |
36.4 |
36.7 |
FR |
45.4 |
45.6 |
45.7 |
34.3 |
34.1 |
27.2 |
25.8 |
38.5 |
40.2 |
IE |
35.2 |
29.8 |
31.2 |
41.7 |
41.4 |
41.1 |
39.5 |
17.1 |
19.1 |
IT |
42.9 |
42.4 |
43.2 |
36.0 |
34.2 |
34.4 |
35.3 |
29.5 |
30.5 |
CY |
: |
32.5 |
34.3 |
41.4 |
49.4 |
36.9 |
29.4 |
21.7 |
21.2 |
LV |
33.7 |
28.9 |
29.1 |
38.7 |
39.4 |
27.5 |
29.1 |
33.8 |
31.5 |
LT |
28.6 |
28.6 |
28.7 |
41.1 |
41.5 |
28.0 |
28.2 |
30.9 |
30.3 |
LU |
43.6 |
42.1 |
42.3 |
35.4 |
32.9 |
37.6 |
37.7 |
26.9 |
29.4 |
HU |
43.6 |
38.9 |
39.2 |
41.3 |
42.3 |
25.2 |
25.0 |
33.5 |
32.7 |
MT |
31.3 |
34.3 |
34.2 |
42.8 |
40.8 |
31.3 |
35.5 |
25.9 |
23.8 |
NL |
40.5 |
39.4 |
39.3 |
31.3 |
33.8 |
30.1 |
29.3 |
38.6 |
36.9 |
AT |
43.6 |
45.4 |
44.8 |
33.7 |
33.7 |
29.2 |
29.9 |
37.1 |
36.4 |
PL |
39.4 |
35.5 |
35.8 |
40.9 |
41.8 |
20.4 |
19.7 |
38.7 |
38.5 |
PT |
34.5 |
37.4 |
38.1 |
40.4 |
41.9 |
28.1 |
24.6 |
31.6 |
33.5 |
SI |
41.1 |
39.7 |
40.3 |
41.9 |
41.6 |
19.5 |
20.8 |
38.6 |
37.6 |
SK |
40.6 |
32.5 |
30.9 |
37.8 |
36.9 |
22.1 |
23.2 |
40.1 |
39.8 |
FI |
46.7 |
46.1 |
45.1 |
29.3 |
31.9 |
45.1 |
41.0 |
25.6 |
27.1 |
SE |
50.2 |
51.0 |
51.4 |
31.0 |
34.0 |
41.4 |
36.4 |
27.7 |
29.6 |
UK |
36.7 |
37.0 |
37.1 |
37.0 |
36.9 |
43.7 |
42.0 |
19.4 |
21.0 |
Pramen : www.europe.eu.int,
2003
Daňový systém Irsku je považovaný za velmi jednoduchý a průhledný. Výběr daní a poplatků je v kompetenci Office of the Revenue Commissioners. Přímé daně jsou vůbec nejnižší v Evropské unii. Vláda se snaží naplnit státní kasu především nepřímými daněmi a různými poplatky.
Graf 3 Graf
4
Pramen: www.europa.eu.int,
2003 Pramen: www.europa.eu.int, 2003
Daňová sazba z příjmů fyzických osob se pohybuje dle výše dosahovaného příjmu od 20 % do 42 % (postihuje velmi málo občanů). Pro Irsko je typický malý počet odčitatelných položek a výjimek. Daňové přiznání je jednoduché a administrativně málo náročné.
V Irsku je standardní sazba daně z příjmu právnických osob ve výši 12,5 %. U několika málo výjimek může dosahovat 25 %. Mnohem častější je poskytování snížené daně ze zisku ve výši 10 %. Tato sazba je uplatňována:
Dalším motivačním prvkem pro zahraniční investory je zvýšená sazba odpisů až do výše l00 % v prvním roce pro firmy působící ve vybraných oblastech.
( Withholding tax on professional fees ) – 20%
Šestá směrnice Evropské unie stanoví, že základní sazby daně z přidané hodnoty nesmí být nižší než 15 %. Členské státy jsou oprávněny uplatňovat na vybrané zboží a služby sníženou sazbu daně. V Irsku je základní sazba DPH 21 % a snížená 12,6 %.
Spotřební daně jsou stanoveny na několik položek - především alkoholické nápoje, tabákové výrobky, pohonné hmoty a motorová vozidla. Některé druhy zboží mohou být do Irska dovezeny pouze se zvláštní licencí - střelné zbraně, munice, výbušniny, nebezpečné omamné látky, knihy s obscénní tématikou. Seznam je k obsažen v Celním a daňovém tarifu Irska.[4]
Maximální sazby sociálního a zdravotního pojištění jsou
10,75 % (zaměstnavatel), 6 % (zaměstnanec) a 5 % (samostatně výdělečně činná
osoba).
Ekologická daň bylo zavedena ministerstvem ekologie a místní vládou jako prostředek k omezení spotřeby igelitových nákupních tašek. Výše poplatku je 15 % z každé tašky. Tento poplatek vstoupil v platnost 4. března 2002. Poplatníky jsou maloobchodníci nabízející tyto tašky svým zákazníkům v okamžiku prodeje.
Některé lodní/námořní společnosti si mohou za určitých podmínek zdanit své zisky poplatkem z tuny namísto korporační daně. A to na základě žádosti, které může, ale nemusí, být vyhověno.
Tento
poplatek je vybírán při registraci motorového vozidla v Irsku. Všechna motorová
vozidla , kromě vozidel dočasně dovezených nerezidenty, musejí být
registrovány. Vozidla musejí být registrovány před tím než jim bude udělena
licence pro daň silniční.
Dani
z příjmu jsou , vyjma několika výjimek, podrobeny všechny příjmy
vznikající v Irsku jednotlivcům, v.o.s. a neregistrovaná
sdružení.
Fyzická osoba, která
je daňovým rezidentem[5] má neomezenou daňovou povinnost a zároveň je
oprávněna požadovat určité daňové odpočty a slevy. Daňový nerezident podléhá
zdanění příjmů pouze příjmy získanými na území Irska. Pokud není rezidentem,
ale je „ordinarily“ rezidentem[6], pak dani podléhají i příjmy ze zahraničí, ale
pouze tam, kde příjmy přesáhnou hodnotu €3,810
za roční zdaňovací období. Tato skutečnost ovšem může být upravena smlouvami
zamezujícími dvojímu zdanění. Obecně platí, že tam kde jsou příjmy plně nebo
částečně zdaněny v Irsku nebo v kterékoli smluvní zemi, je daň,
zaplacena v zemi zdroje těchto příjmů, brána jako odpočet proti dani
zaplacené v jiné zemi ze stejného příjmu.
Nerezidenti, kteří ale jsou
irskými občany nebo ti, kteří byli rezidenty, ale v současné době
dlouhodobě pobývají ze zdravotních důvodů mimo Irsko, mohou být oprávněni
k úlevám z daně z příjmu fyzických osob. Podobné úlevy jsou
možné i v případě rezidentů ostatních členských států EU a rezidentů
většiny státu s kterými má Irsko podepsanou mezinárodní smlouvu o zamezení
dvojímu zdanění.
Fyzická osoba, která je rezidentem v Irsku, ale pracuje mimo Irsko nebo Velkou Britanii po určitou velmi malou část roku může být oprávněna k odpočtům od daně. Rozsah odpočtu závisí na době strávené prací v zahraničí.
Veřejná
obchodní společnost není zdaněna jako celek. Každý jednotlivý společník je
zdaňován individuálně podle výše svého podílu na příjmech společnosti.
Daní
z příjmu je standardně zdaněn celkový zisk neregistrovaného partnerství.
Je zdaněn standardní sazbou.
Jak již bylo řečeno,
v Irsku neexistuje příliš mnoho výjimek ze zdanění, ale za určitých
podmínek, pro určité zisky nebo příjmy je od daně upuštěno. Hlavními
osvobozeními jsou
následující :
Irský daňový systém rozlišuje dvě základní daňové sazby pro individuální důchodovou daň – 20% a 42%. Vyšší sazbou - 42% - je zdaněno jen malé procento příjmů přesahující danou mez.
Svobodný/vdovec bez
závislých dětí |
28,000 @ 20% |
Svobodný/vdovec s
nárokem na poukázku rodiny s jedním rodičem |
32,000 @ 20% |
Manželé (jeden
výdělečně činný) |
37,000 @ 20% |
Manželé (oba
výdělečně činní) |
37,000 @ 20% |
Pramen: www.revenue.ie,
III/2005
Soustava odpočtů od daně je v Irsku poměrně složitá a promítá řadu speciálních sociálních charakteristik obyvatelstva.
Pramen: http://www.revenue.ie/publications/txbrefng/tb04supl.pdf,
III/2005
Vstupem do
Evropské Unie mohou občané České republiky v Irsku pracovat bez pracovního
povolení. Jakmile si
najdete práci, musíte však podstoupit několik formalit.
Každý, kdo v Irsku pracuje, by si měl co nejdříve zažádat o přidělení PPS№ - Personal Public Service Number – referenční číslo jednotlivce sloužící ke styku s daňovým úřadem a správou sociálního zabezpečení. Toto číslo ovšem není závislé pouze na výdělečné činnosti, získají ho všechny osoby v Irsku registrované (např. na základě doložení bydliště). Slouží pro účely čerpání sociálních dávek, příspěvků, zdravotní péče a služeb z oblasti vzdělávání. Toto číslo vydává místní pobočka úřadu sociálního zabezpečení (Social Welfare Office). Na základě tohoto čísla bude mzda zdaněna podle platných irských zákonů. (Díky smlouvě o zamezení dvojímu zdanění již není třeba po návratu odvádět z výdělku daň v Česku.)
Daně z příjmů strhává z platu zaměstnavatel a odvádí je příslušným úřadům.
Př.
Vezměme
si například bezdětného pana Smithe, který v Irsku pracuje jako zahradník
. Je svobodný a je mu 29 let. Jeho týdenní[7] hrubá mzda
v Hotelu Brookfield činí € 360. ( Pracuje 8 hodin denně, šest dnů v týdnu,
za průměrnou hodinovou mzdu € 7,50[8].) Chce vědět jak
velkou daň z této částky jeho zaměstnavatel odvede.
Jelikož je to svobodný člověk bez závislých dětí vztahuje se na něj mez € 28 000 pro stanovení sazby daně.
Pokud by jeho týdenní mzda překročila 28 000/52 = € 538,47 byla by tato část zdaněna vyšší 42%-ní sazbou, ale jelikož € 360 < € 538,47 bude se na něj vztahovat 20%-ní sazba daně.
Nyní se budeme zabývat odpočty od daně. Podle tabulky zjistíme, že se na něj vztahuje základní odpočet „Single Person’s Tax Credit“ ve výši € 1520 ročně a „PAYE[9] Tax Credit“ v roční výši € 1040. Vydělíme-li oba odpočty 52 týdny, vyjde nám číslo 49,24.
To je suma, kterou si může pan Smith odečíst od daně vypočtené z týdenní mzdy.
€ 360 * 0,2 = € 72 € 72 – 49,24 = € 22,76
Vyšla nám tedy konečná daňová povinnost € 22,76, jež bude strženo
z týdenní mzdy pana Smithe.
Tento příklad samozřejmě nebere v úvahu všechny složitosti systému, chtěla jsem jen nastínit princip výpočtu individuální důchodové daně a odpočtů.
Daň darovací se vztahuje na dary obdržené od 28. února
Dědictví je bezúplatné nabytí majetku z důvodu smrti.
Dar je bezúplatné nabytí majetku jiným způsobem než smrtí.
Dani podléhá pouze se zdanitelná část daru nebo dědictví. Ta se určí z tržní ceny darovaného nebo zděděného majetku po odečtení dluhů a závazků dárce nebo dlužníka.
Poplatníci těchto daní jsou (stejně jako v České republice) rozděleni do tří skupin podle stupně příbuzenského vztahu mezi dědicem a zůstavitelem nebo obdarovaným a dárcem. Do první skupiny patří pouze dcera nebo syn; do druhé skupiny pak rodič, sourozenec, neteř, synovec a vnouče; do třetí všichni ostatní. Příslušnost ke skupině určuje limit do kterého se darovaný či děděný majetek nezdaňuje. Částka přesahující danou mez je pak zdaněna lineární a jednotnou sazbou 20 %. Limity jsou valorizovány podle CPI (index spotřebitelských cen) a koeficientem indexace. Pro rok 2005 je jeho hodnota 1,225. Limity ukazuje následující tabulka.
Group |
Relationship to Disponer |
Group Threshold |
||
|
|
2003(after
indexation) |
2004(after
indexation) |
2005(after
indexation) |
A |
Son/Daughter |
€441,198 |
€456,438 |
€466,725 |
B |
Parent*/Brother/Sister/
Niece/Nephew/Grandchild |
€44,120 |
€45,644 |
€46,673 |
C |
Relationship
other that Group A or B |
€22,060 |
€22,822 |
€23,336 |
*Za určitých podmínek muže rodič dědící po svém potomkovi patřit do skupiny A.
Existují také mnohá osvobození od daně dědické a darovací. Například první € 3 000, obdržené jako dar by a beneficiary from a disponer během jednoho roku jsou osvobozeny od daně. Stejně jako dědictví mezi manželi.
Spolu s Velkou Británií zavedlo Irsko daň z přidané hodnoty jako jeden z prvních států již v roce 1972. DPH řadíme mezi daně ze spotřeby. Je vybírána obchodníky registrovanými k DPH z dodání zboží a poskytování služeb.
Osoby dodávající zdanitelné zboží nebo poskytující zdanitelné služby za úplatu se musejí registrovat a odvádět DPH, pokud jejich roční obrat přesáhne určitý limit. Hlavní roční limity jsou následující:
€ 25 500 pro osoby poskytující služby
€ 51 000 pro osoby dodávající zboží
Osoby založené v Irsku, jejichž obrat nepřesáhl danou mez se mohou registrovat dobrovolně.
Určité zboží a služby jsou od DPH osvobozeny. Obecně platí, že osoby nabízející zboží a služby typu, např. školky, university a nemocnice, jsou pro účely DPH osvobozeny. To znamená, že tyto osoby musí platit DPH při nákupu, ale nemají povinnost se registrovat.
Irsko má značně složitý sazebník, neodpovídající tomu, na čem se dohodla Evropská unie (tj. 1 základní + 1 snížená). Irsko toto nedodržuje, zatím ze to ale strany EU tolerováno, žádné sankce Irsko nedostalo.
Sazby daně z příjmu platné v současné době jsou následující: 0%, 4,4% (hospodářská zvířata a chrti), 13,5% a 21%. Sazba je samozřejmě závislá na poskytované službě nebo dodávaném zboží. Na následující odkazu najdete sazby pro 2 500 zboží a služeb.
http://www.revenue.ie/services/tax_info/vatrate/vatrate.htm
Osoby registrované k dani podléhají DPH v Irsku při každém provedeném obchodu s vyrobeným zbožím nebo při poskytnutí služby podléhající dani. V případě obchodu s ostatními obchodníky musí být vydána faktura znázorňující každou daň odděleně.
Systém umožňuje obchodníkům odečíst si daň na vstupu od daně placené na výstupu. Tento odpočet je možný jen s několika málo výjimkami – hlavně příslušenství automobilů, pohonné hmoty, výdaje na zábavu a zboží a služby pro účel, který se netýká zdanitelného podnikání. Běžné zdaňovací období jsou u DPH dva kalendářní měsíce. Obchodníci s velmi nízkými daňovými závazky mohou požádat o roční zdaňovací období namísto dvouměsíčního.Daň je splatná vždy 19. den následujícího měsíce.
Jednou za rok jsou obchodníci povinni poskytnout detailnější přehled o konkrétních obchodech, nákupech a prodejích spadajících pod konkrétní sazbu.
|
|
|
|
Rates
applied within a specific region |
|
Domestic zero rate1 |
Reduced rate(s) |
Standard rate |
of member country |
|
|
|
|
|
Australia |
yes |
- |
10,0 |
- |
Austria |
no |
10.0 and 12.0 |
20,0 |
10.0, 12.0 and 16.0 2 |
Belgium |
yes |
6.0
and 12.0 |
21,0 |
- |
Canada |
yes |
- |
7,0 |
15.0 3 |
Czech
Republic |
no |
5,0 |
22,0 |
- |
Denmark |
yes |
- |
25,0 |
- |
Finland |
yes |
8.0 and 17.0 |
22,0 |
- |
France |
no |
2.1 and 5.5 |
19,6 |
0.9, 2.1, 8.0, 13.0 and 19.6 4 |
|
|
|
|
1.05, 1.75, 2.1 and 8.5 5 |
Germany |
no |
7,0 |
16,0 |
- |
Greece |
no |
4.0 and 8.0 |
18,0 |
3.0, 6.0 and 13.06 |
Hungary |
yes |
12,0 |
25,0 |
- |
Iceland |
yes |
14,0 |
24,5 |
- |
Ireland |
yes |
4.3 and 13.5 |
21,0 |
- |
Italy |
yes |
4.0 and 10.0 |
20,0 |
- |
Japan |
no |
- |
5,0 |
- |
Korea |
yes |
- |
10,0 |
- |
Luxembourg |
no |
3.0, 6.0 and 12.0 |
15,0 |
- |
Mexico |
yes |
- |
15,0 |
10 7 |
Netherlands |
no |
6,0 |
19,0 |
- |
New
Zealand |
yes |
- |
12,5 |
- |
Norway |
yes |
12,0 |
24,0 |
- |
Poland |
yes |
7,0 |
22,0 |
- |
Portugal |
no |
5.0 and 12.0 |
19,0 |
4.0, 8.0, and 13.0 8 |
Slovak
Republic |
no |
14,0 |
20,0 |
- |
Spain |
no |
4.0 and 7.0 |
16,0 |
2.0, 5.0, 9.0 and 13.0 9 |
|
|
|
|
0.5 and 4.0 10 |
Sweden |
yes |
6.0 and 12.0 |
25,0 |
- |
Switzerland |
yes |
2.4 and 3.6 |
7,6 |
- |
Turkey |
no |
1.0 and 8.0 |
18,0 |
- |
United
Kingdom |
yes |
5,0 |
17,5 |
- |
United
States |
- |
- |
- |
- |
Spotřební daně jsou v rámci Evropské unie harmonizovány. Je pevně stanoveno, co povinně musí být předmětem spotřebních daní a co naopak spotřebním daním podléhat nesmí. Zároveň jsou u jednotlivých skupin zboží stanoveny minimální sazby.
Domény : www.revenue.ie
Konkrétní odkazy : http://www.mesec.cz/clanky/irsko-danovy-system-a-prace/
http://www.miras.cz/seminarky/finance-dane-irsko.php
http://www.alfa-agency.cz/prace/irsko/
http://www.revenue.ie/publications/txbrefng/tb04supl.pdf !!!
Knihy : Daňový systém 2004 v ČR
Alena Vančurová a kolektiv autorů
Vox, 2004
OECD Tax Policy studies
OECD Publications, 2001
Glosář – Instituce, politiky a rozšiřování Evropské unie
Informační centrum Evropské unie Praha, 2004
Dokumenty : Dopis o přidělení PPS№ úřadem sociálního zabezpečení v Corku, červen 2004
Certifikát z finančního úřadu v Corku,
červen 2004
[2] Smlouva o založení evropského společenství, Hlava
VI, Kapitola 2.
[3] Pramen: http://www.euroskop.cz/cze/article.asp?id=43332&cat=&ts=1ec92, III/2005
[5] Daňový rezident - Jednotlivec je
residentem v Irsku jestliže v zemi stráví
[6] „Ordinarily“ rezident - Jednotlivec, který je v Irsku ve třech po
sobě jdoucích zdaňovacích obdobích (letech) rezidentem se stává od počátku
dalšího – čtvrtého roku ordinarily
resident in Ireland. Jednotlivec, který je ordinarily resident in Ireland
jím přestává být koncem třetího roku po který nebyl residentem.
[7] Mzda se v Irsku vyplácí v intervalu jednoho týdne a výplatním dnem je následující čtvrtek.
[8] Údaj z roku 2004.
[9] PAYE = Pay As You Earn, systém platby daně zaměstnance.
[10] Sazby DPH v Irsku
v letech
[11] Sazby DPH zemí OECD v roce 2003, www.oecd.org
[12] Sazby spotřebních daní v Irsku v roce 2004, http://www.revenue.ie/publications/txbrefng/tb04supl.pdf