Obsah                                                1

Rozvoj české chirurgie             2

Řemeslná chirurgie                               2

Pražští lazebníci a barbíři                      2

Karlova Univerzita                               3

XVI. století                                         4

Chirurgové a cirologové                       5

Felčaři                                                 6

Zemský chirurg                                    6

Zkoušený chirurg                                 6

Ústup od řemesla chirurgů                   6

Zkoušky a zase zkoušky                      7

Ranhojič, ranlékař, Wundarzt   7

Vyučování chirurgie v Praze                 8

Vyšší chirurgie v Praze                         8

Nižší chirurgie                          8

Chirurgie je svobodné umění    8

Spojení medicíny a chirurgie                 9

Dodatky                                              9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZVOJ ČESKÉ CHIRURGIE    

 

Nemoci, otravy,  úrazy a  poranění a  prostě vše co porušuje lidské  zdraví se  nemohlo  nikdy  vzdát jakékoli  pomocné léčící ruky.  Pro léčení  ran,  mechanické  napravování zlomenin  i pro operování  mluví  i  nejstarší  kosterní  nálezy,  pro chirurgické léčení svědčí  i ty nejstarší písemné  doklady, které nám vyspělé lidské kultury zanechaly. Archeologové  nám dokázali, že skalpely z obsidiánu, staré  několik tisíc let, jsou tak dobré,  že s nimi byste i  dnes  mohli operovat třeba oční zákal.

             Ruka  dala  této  léčebné  disciplině  i  své  řecké  jméno CHEIRURGIA ( he  cheir -ruka a ergon nebo  ourgia(?) -dílo), tedy zákrok rukama. Zejména  když byla ruka ozbrojená nožem, jehlou nebo jiným užitečným nástrojem Předtím chirurgie  byla součástí mediciny a neměla tedy od  ní asi odlišné jméno.  Asi nejstarší podrobnější odborný rukopis o  chirurgii je  Smithův  papyrus z doby  nłkdy 2.500 let před naším letopočtem.

            Proč vlastně došlo k tomu rozvodu mediciny a chirurgie?

             Ona  se chirurgie  ve  12.  století znelíbila  církvi svaté, protože odváděla  mnichy i kněze  od jejich vlastního  duchovního poslání. A protože církev měla pevně  v rukou i vyšší a rodící se vysoké školy, vyhnala chirurgii i  z lékařských škol. " Církev se odvrací od krve" (Ecclesia abhorret a sanguine) řekl v roce 1163 koncil  v Tours.  Ostatní synody,  koncily a  jiná shromáždění  i školy pak k tomu vydaly, jako k zákonu, už jen detailní prováděcí

nařízení. Chirurgie se z vědy i z umění dosud požehnávaných rukou se stala řemeslem. Vymizet nemohla.Lidé ji potřebovali.

            Jinde  už fungovaly lékařské školy, ale ty zatím neovlivnily vývoj zdravotnictví u nás, tedy ani v Pra

1240  vydal  v  Království obou  Sicilií císař Friedrich II.. studijní  řád  pro  lékařskou školu  v  Salernu.  Doba lékařského  studia byla  stanovena na  5 let.  Po jejím uplynutí  měl   studující složit zkoušku.

1231 medicinální  zákon Fridricha  II. z  Hohenštaufů chránil  odbornost  chirurgické  léčby,  přikazoval, že "Žádný  chirurg  nebude  připuštěn  k  praxi,  jestliže      nepředloží  písemné  vysvědčení na  lékařské  škole od jeho přednášejících  profesorů, že  nejméně dotyčný  alespoň jeden  rok   studoval  část  mediciny,  nebo  který v chirurgické zručnosti  nedokáže, že dále  nestudoval v  kolégiích  anatomii  těla,  bez  níž  nelze operace ani  prováděti účelně.

U nás zatím tradiční  laická medicína, zaříkávači, kořenáři, bylináři a na chirurgii se podíleli snad výjimečně kati, nunváři, ovčáci, rasové, kováři. Nemáme informace o tom, jak to vypadalo s chirurgií  třeba ve velkých městech ( Jericho 8.000 let př.n.l.) nebo v neolitu, kdy vznikala řemesla (3.200 – 1.900př.n.l.), nebo v starých kulturách , kde se již uvádějí v Mezopotámii  barbíři = galabu,  Indové měli prý ajurvédského  ranlékaře i s pouštěním žilou, , Homér cituje   léčítelského řemeslníka demiurga , který provozoval  chirurgické umění Techné.

 

            Řemeslná chirurgie

XII-XIII  století už rozhodlo, že povolání chirurgické  a  lazebnické byla  řemesly vázanými  na cechovními  pořádky  a  na městskou  jurisdikcí.

Vztah k pražské chirurgii museli mít  za Václava I. (1230-1253) jacísi řemeslní léčitelé, zvaní nápravníci, kteří ebz školního vzdělání poskytovali zdravotní péči členům  královských družin, zemanům a rytířům Václav I. jim totiž věnoval jako své uznání vesnic  Lelovo, Střelice, Letín a Kbelnici. 

Začali se  proto specializovat  i v pražských lázních ve 12. a 13. století. lazebníci a bradýři.

             Lazebníci  vykonávali své  povolání v  lázních- holili, sázeli  baňky, pouštěli žilou  krev, obvazovali vředy a rány. Znakem lazebníků byl vyvěšený bílý šátek , později bílé misky.V lázních byla postupně zřizována i  komora operační.w                       

            Bradýři  (později chirurgové)  zabývali se zprvu  holením, brzy  ale i  obvazováním ran,  léčením vymknutí a zlomenin a  otevíráním vředů.. Nebyli ve svém výkonu vázáni  na lazebnickou oficinu,  jako lazebníci.. Jejich znakem bylo několik mosazných misek.

 

Pražští lazebníci a barbíři

XIV. století Tehdy  obě řemesla lazebníků a  barbířů nebyla spjata s vývojem  pražské university, jako  tomu bylo  např. u  doktorů  mediciny a u lékárníků. Byla to řemesla přezíraná. Jen   výjimečně se  graduovaní  lékaři  na  západních univerzitách  věnovali  chirurgii dále.  Většinou to však výjimky Takoví lékaři pak  léčili krále, papeže  nebo jiné společensky významné osobnosti.

Jaký mohla mít vliv Praha na činnost lazebníků dokládá i to, že zde lazebníci měli zprvu jen jeden cech už od r. 1357. i

V Praze byl zaznamenám např.  v letech 

1332-1338 Byl  v Praze cit.  Mag HENRICUS, medicus  oculorum

královny Alžběty cit Špott 159

1356-1363  byl  v  Praze  uváděn  Mag.LEOPOLD chirologus

medicus

1363-1370 uváděn Mag. JOANNES cirologus domini imperatori Caroli IV.

1379 byl citován na Starém Městě pražském  anonymní barbíř

1401-03 Mag.Hermannus, cirologus medicus de Moguntia ( cit 52 v KU velké str 27-28.

O lázních a lazebnictví v Praze panuje několik spíše legend než spolehlivých

historických pramenů. Mluví. maluje se i do bible  a píše se nejčastěji jen o lázních  na Novém Městě pražském, o vztazích Václava IV. ke krásné lazebnici Zuzaně, kterou jiní ztotožňují  s královnou Žofií Lazebníkům se poprvé snad v Praze dostalo v r. 1406 uznání jako řemeslníkům poctivým. . Tak to zaznamenala Kronika Václava Hájka z Libočan , že Václav IV. v listu slavném a poctivém  doslova napsal , že jich řemeslo a služby jsou poctivé a čistotné, kteréž  oni obyčej mají činiti králům, knížatům, pánům, rytířů  a jiným všech stavův lidem  dobrým a poctivým…     

Pojem  tehdejší chirurgie  nebyl přesně  ani z hlediska  toho  nejdůležitějšího, z  využívání operativní  léčby. Tito někdy operatéři totiž  většinu své práce prováděli podle knih sepsaných ve 13.  a l4. století, např. podle  Ranného  lékařství sepsaného  boloňským mistrem Vilémem  Placentinským  v r.  1275, vydávaného pak opakovaně od  r.1475.   Mnoho  místa   zde  zaujímalo   konservativní  léčení.  Tato nízká  úroveň literatury  trvala poměrně dost dlouho. Ta často působila také spory mezi chirurgy a  lékaři, kdo  má "  strojit traňky  na rány, flastry,  oleje a  masti k hojení a  léčení zevniřních ran velmi   užitečné", zda lékař nebo chirurg.

 

Karlova Univerzita

V XV. století Karlova  universita s velkou  slávou počatá a  11.května 1348 slavnostně prohlášená ,dost dlouho Lékařské fakultě  nesloužila. Začala pracovat pravděpodobně až v r. 1366  s uvedením 6 profesorů koleje Karlovy. První promoce doktora lékařství na ní byla údajně až v r. 1379. Mnozí však namítají, že to neznamená spolehlivý údaj o její existenci. První přesná zmínka o ní je podle některých  v r. 1386, podle jiných až v r. 1405.

            Od  1409 došlo  z ní  k houfnému  odchodu Němců  na jiné  university  a  brzy  poté  se  LF, jako nejslabší fakulta,  dostává  do   svízelné  situace,   přednášky přestávají být pravidelné, od  1412 náboženské spory na ní znemožňují  vědecký život a  práci, přestaly zkoušky   mistrovské   i  bakalářské.   Universita  byla  dokonce  papežským  koncilem zrušena,  postupně   se  rozpadá  i   právnická fakulta, 1419  i fakulta teologická. Medicína      v  těchto  dobách  někdy  zcela  zaniká,  i  když máme  jakousi zmínku  v r. 1447  o tom, že  má nepatrný počet  členů a že budova je na spadnutí.  Když po dobytí Prahy Jiřím z Poděbrad v září 1448 utíkají z Prahy i cizinci, opouštějí ji i  naši lékaři.

            Čechy  tedy   jen  po  několika   letech  fungování  Lékařské   fakulty  nové   lékaře  prakticky   z Prahy nedostávají.  Z Čech  se  chodí  studovat  medicína do ciziny, nejčastěji do (viz čísla studentů)

     Lipsko      2043             

     Vídeň       1349                  Dillingen     55                  

     Krakow       968                 Herborn       54

     Wittenberg   961                Bologna       51

     Altdorf      301                   Tübingen      48

     Jena         248                        Rostock       27

     Frankfurt/O. 168               Geneve        21

     Basilej      160                        Freiburg/Br.  18

     Heidelberg   146                Padova        15

     Ingolstadt   112                 Giessen       12

     Marburg       94                 Oxford        10

     Orleans       79                    Angers         7

     Erfurt        65                      Strassburg     6

     Královec      61                   Greifswald     4

                                               Bourges, Montpellier 2

       

           Pražská lékařské fakulta  existovala už jen zdánlivě en cadre na filosofické fakultě, spíše  jen jako  sbor lékařů,  kteří  měli  bdíti  nad bradýři, lazebníky, porodními bábami  a lékárníky, kteří  prakticky i dříve  před husitským obdobím zabezpečovali léčebnou pomoc. Jim  na  pomoc od  těch  dob  nanejvýśe přicházejí  sběhlí   studenti a  kněží nebo řádoví  bratří,  a samozřejmě i  odedávní  bylinkáři,   magičtí  i  přírodní léčitelé.

            Už   dříve  čeští králové  barbířům i  lazebníkům potvrzovali rovnocennost vzhledem k ostatním řemeslům. Od prvotních nůžek na vlasy a břitev na vousy se museli tito  řemeslníci naučit  hlavně vládnout  v lazebnách i  puščadly na  pouštěnií krve či sekání  žil, jak se tehdy

říkalo, i klíštěmi na zuby, stříkačkami mosaznými, greyfusem na  ran  vypalování   i  kamenů

 vyřezávání  a jinými.  Později, když  se lidi  střílení vyučili,  museli  si  barbíři  pořizovat  i nástroje na vytahování  kulek  a  pilky  na odřezávání zmordovaných oudů.

            V tomto  století byla mezi  lékařskými knihami velmi oblíbená   tzv.  JÁDRA,   která  obsahovala   lékařství prakticky proti  všemu. Z takového Jádra  z pera Mistra Křišťana  z   Prachatic  se  dozvíme,   že  se  různými medicínami a bylinkami kurýrovaly i zlomeniny nohou.

             Takový traňk,  po němž se rány  velmi brzo hojí, byl mnohdy složitý a byl  zdrojem značných příjmů chirurga. Pro názornost si uvědomme některé ranlékařské recepty ,     užívané ještě  před 200 lety, třeba  z Regimentu zdraví Henrycha Rankovia, v překladu věhlasného Adama Hubera z Risenbachu , pocházejícího z roku 1786.

            „VEZMI  dvě pinty  nejstaršího  piva,  vraz do  něho dvě  hrstky barvínku, kousek od červeného černobýle, málo byliny, kteráž  německy  slove  Rodicheil,  aneb v     nedostatku té  vezmi samý barvínek; svař  do polovice v  polévaném hrnci, dobře pokléčkou zahradíc. Potom procez do džbánu loštického aneb do flaše tak, aby vrchní díru dobře  zacpati a  uhraditi mohl,  aby tam  nijaký vítr nešel, a schovej k budoucí potřebě. Z toho  traňku dáš člověku  raněnému aneb uraženému: ráno  na čtirobu  aneb na  lačný život,  o polednách po      jídle  a večer,  když by měl ležat  jíti; pokaždé  aby  mohlo  se dáti tři  lžíce  a  poručít,  aby raněný po přijetí toho  traňku za dvě  aneb tři hodiny  nejedl, a kdykoli  píti bude,  ač  vždycky  něco málo  odleje do nádobky a tím sobě ránu promyje.. ".

            XVI. století nejstarší  známá privilegia barbířská  ustanovují jim učební dobu na 3. roky, právo vdov  na  vedení  živnosti,  znalosti  tovaryšů, které museli předvést, chtěli-li se státi mistry:, jak  nůžky a břitvy  dobře brousiti, zhotovit  pušťadlo a  balšámový olej, náplasti a masti na rány a zlomeniny.

            I  v pražských domech  na  náměstí  a  v přilehlých ulicích  se pak častěji objevují  barbířské  oficiny. Nedostatek lékařů byl i v Praze stálý a  to vede zde , jako jinde v     Evropě,  k  renesanci  řemeslnické  chirurgie, většinou  však jen co do kvantity.

           Jako vždy a  všude,  se  i v  chirurgii rozmohlo fušérství.  Do   mediciny  tehdy  pachtil   kdekdo,  do  chirurgie hlavně po  živnostensku vyučení barbíři. Tací chrapouni a boucharoni  jenom kotle třeli a od  holičů mosazné misky  cídili, kladli často obvaz vedle rány a jejich mistrovským kouskem byl antimonium,  tím  hojili  vše.  A  jich  pomocí  doktoři  neduživé a      nezhojené oudy ohněm  a železy rozpálenými připalovali, pilami a  břitvami odřezávali a  odsekávali. Na venkově  provozovali chirurgii  i hrobníci a  nunváři.

Brzy mezi barbíři a vůbec chirurgy  povstali i první specialisté, kteří  na kamen  lidi  řezali,  mnozí mistry  okulisty se  nazývali,  jiní  operovali   opět  jen  průtrže.  Tito   odborníci nečekali doma za  pecí, až nějaký ten pacient se najde, ale  vyjeli se svým uměním  do světa , kde předkládali  i tam svá   vysvědčení,  jak  koho vyhojili, žádajíce  o dovolení, aby  i u nás  směli své  umění prokázati.

1513  sice  začal  Vladislav  II.  pracovat  na znovuzřízení pražské  university a  povolal  z  Italie a  z dunajské společnosti  nové učitele  do Prahy  a domácí  učence k      vyučování měl. Moc o tom se však neví.

1548 prohlásil Karel  V. , římsko-německý  císař a španělský  král (1519-1555) chirurgii za "počestné zaměstnání"

1575  vyšlo  12.svazkové  dílo  (  Les  oeuvres  de Monsieur Ambroise Paré  avec les figures et  portraits tant de   l.anatomie  que  des  instruments  de  chirurgie  et de  plusiers monstres), které se stalo základním dílem novověké chirurgie. V něm zdůrazňoval, že     chirurg nemůže svou profesi  zakládat pouze na řemeslné  obratnosti  a  zkušenosti,  ale  že  musí  mít i celkové odborné vzdělání a vědecké myšlen.

1582  povolil  císař  Rudolf  české  komoře  v  době  morové  epidemie  200  zl.  na  vydržování  úředního  lékaře v zemských službách, 1991 už to  byli 4 lékaři, 1600 byli     placeni  v zemských  službách jen  3 lékaři. Jejich povinnosti v chirurgii však jim přesně stanoveny nebyly.

            Zejména  takovým  vojenským  chirurgům  vyčítali, že ani neoperují, že jen  rány žhavým železem nebo vroucím bezovým  olejem  vypalují  a  pak  jen  flastry na rány     podávají. Ve vzájemné konkurenci proto museli ranlékaři  často své léky doprovázet velkým doporučením své léčby.Třeba o tom, jak jejich flastr má velikou moc k zhojení všelijakých i od střelby ručničné udělaných ran.

 Co to byl ten " flastr"? Tadyhle jsem si opsal jeho takové doporučení o tom, že      nejdříve  ten  vychvalovaný   flastr , tedy  náplast, používal  sám  bradýř  knížete Hanuše Frydrycha, kurfiřta  saského, ten  ho naučil  Adolfa,  kníže  holštatské,  když byli  v  Insbruku  v Tyrolu  u císaře  Karla V. (cisař římsko-německý 1519-1550) a  od něho se  to naučil i náš chirurg.  Prostě přidávali k léku i jiní něco,  co  dnes  naleznete  napsáno  v  knížkách  alternativní mediciny  o jimi  doporučovaných  kvalitách   léků  a  léčebných postupů. Už tenkrát  se ranlékaři také nebáli  co nejvíce  kombinovat drógy a  léčivé látky ve  snaze      rozšířit nebo  zvýśit jejich   účinnost.  Posuďte  sami  složky takového receptu na onen zmíněnś flastr výborný

            „ VEZMI    Gummi  Salbanum,   Armoniacum,  Opopanacent,  Bdelium, Wosku, Oleje dřevěného dvě libry, Pěny od stříbra aneb glétu stříbrného libru jednu, Oleje bobkového jeden lot, Myrrhy,  Kadidla,  Mastyru,  Podražce,  Terrae  cadmiae sive  lapidis calaminaris praeparati dva loty,  Kaffru jeden lot,  Terpentýnu jeden lot “.Pak teprve  následovala celá  stránka hustě psaného návodu, jak z toho všeho se onen flastr udělá

XVII.- v tomto století to byla stále směs jen po řemeslnicku  vyučených   operatérů,spíše  však hojicích poranění podle nejrůznějších  kvalit  i  názvů.  Tak  se  v literatuře setkáme s těžko odlišitelnou skupinou souborně někdy už nazývaných jako  chirurgové nebo cirologové,  i když to vlastně byli  stále  jen  barbíři,  felčaři  z armády      propuštění,  ale už i ranhojiči  nebo dokonce specializovaní chirurgové, jako

            -kýlořezci co operovali průtrže

            - kamenořezci co řezali na kámen močový

-okulisti kteří operativně odstraňovali šedý zákal  

-ojediněle i jacísi operatéři nádorů (Gewächs Schneider)

1600  stále  přetrvával  odpor  církve  k  chirurgii.  Mnozí chirurgové zaplatili  i velkou daň  za své nové  vědecké  názory, když nebojovali jen s  nevědomostí, ale i  se stále   přetrvávající  církevní   scholastikou.  Takový Gasparo  Tagliucozzi  nebyl  oslavován,  že propracoval  plastiku nosu,  ale byl někdy  v r.1600 dokonce  kvůli tomu exhumován a pochován do nesvěcené země, protože se tím prý míchal do práce Boha.

              Přesto se  však tu i  tam na vysokých  školách nebo na  panovnických  dvorech   začíná  prosazovat  potřeba kvalifikovaných  chirurgů. Chirurgie by možná  nedostala  zelenou  v  oné  vzpomínané  Francii,  kdyby  královský  chirurg Felix  nevyléčil v  roce 1686  králi      Ludvíku XIV. mokvající píštěl u jeho královské řiti.

1615  byl privilegiem  stanoven počet  bradýřských oficin  v  místech pražských na 18. Také maximální počet lazebnických oficin byl stanoven. Na Novém Městě pražském  nesměly např.až  do 18. století jich být více než 3.

1618-1648 za  doby třicetileté války lazebníci  i barbíři u nás mizeli. Jednak protože přicházeli v  poničených místech o své  lázně a  barbířské oficiny , je panovaly é morové epidemie a infekčně nemocní do lázní nesměli, Protože léčily se v nich nařezááváním zduřelé mízní uzliny a přitom se barbíři infikovali a mřeli. Navíc také houfně  lazebníci a bradýři    odcházeli do  vojsk jako felčaři.. K úpadku lázní přispělo i to, že v nich se šířila syfilida.

 Titul kunstu  felčarského si ponechávají  však až  do  18.století,  kdy  se  v  našich  listinách postupně měnili v chirurgy Po  válkách však zase  se vraceli z vojsk a přicházeli  k nám i ze zahraničí .

1638 - v té době už u nás existoval zemský chirurg

1651  na žádost  univerzity přiznal  25.dubna Ferdinand III. císařským  reskriptem  povinnost  pražské  lékařské fakulty  dozor nad  všemi lékaři v království Českém  a nad praxí, kterou v  městech  pražských vykonávali  chirurgové, lékárníci  a porodní  báby.  Protože  v  tomto  nařízení se odvolává univerzita na staré zvyklosti,  lze se domnívat, že již     dříve měla univerzita nad  chirurgy v pražských městech pravomoc, kterou např. obhajovala  ve sporu s městskými magistráty od 30. let 17. století. To bylo uvedeno i v  návrhu univerzitních stanov,  kde se popisovalo i zkoušení  chirurgů na  univerzitě. Zkouška mistrovská se pak  už neděla před mistry cechu, ale i před členy vysokých  škol pražských. Učení jako řemeslníka však zůstávalo u mistra. Cech také existoval  dále  Kdo  neměl  zkoušku, byl  nezkoušeným bradýřem. Kdo  si udělal  zkoušku, mohl  se nazývat  zkoušeným      chirurgem. Ten musel napřed být u mistra 3 roky vyučen,  dále měl  mít za sebou 3 léta tovaryšská, a pak se mohl dát vyzkoušet  před dvěma mistry, děkanem, profesory a      anatomie, o  vymknutích, zlomeninách , ranách  a nádorech.  Praktická  zkouška  musela  prokázat znalost přiložení obvazu, přípravu  masti a  operaci ruky nebo  nohy.

 Podrobit se  takové zkoušce mohli  i lazebníci a  při úspěchu  byli také  aprobováni pro  chirurgii. Zkoušení mimopražských chirurgů, lékárníků  a porodních bab měli na starosti  krajští lékaři, kteří si  mohli ke zkoušce přizvat dva  chirurgy, nebo lékárníky  nebo dva zkušené  členy,  prostě  podle  toho,  kdo  byl  z  kterého oboru zkoušen. Kdo dostal aprobaci  chirurgickou musel však splňovat i podmínku  vlastnictví   chirurgické  oficiny,  nebo reálnou naději na ni.. Od této doby můžeme  už v matrice pražské lékařské fakulty za  dalších  necelých  l00  let  najít přes 130 chirurgů , kýlořezců, okulistů i zubařů.

Ústup od řemesla chirurgů

1671 formálně  ruší Leopold I.  (1657-1705) výlučně řemeslný charakter chirurgických léčitelů  (lazebníků, bradýřů a chirurgů). V jeho reskriptu je však potvrzeno, že ještě v té době šlo o léčitelské řemeslo. Místo dosavadní živnosti bradířské má být nadále jejich činnost nazývána uměním. To " umění"- v originálním textu  je to nadále "Kunst"-      což  spíše  souviselo  s  "uměti"  ,  ne  snad  tvořiti umělecká díla.

 Cech  byl přejmenován na "prostředek".Jinak základní  charakteristiky řemesla  však  zůstaly.  Měnila se jen některá pojmenování, . živnostensky   znějící   titul  "mistra" zůstal. Kdo  se chtěl stát  např. lazebníkem, barbířem,  nebo po  novu chirurgem, ten  se musel i  nadále stejně  učit  3 roky  u svého  mistra. Kdo  se však chtěl státi mistrem a  tedy samostatně pracujícím  chirurgem, musel ještě další  3 roky pracovat jako  tovaryš. Rozdíl  byl i  v tovaryších.  Ten mladší  byl mládek  nebo pacholík,  mládeneček, zánovní tovaryš.  Dneska to      zní  divně- mládek  chirurg. Chudák,  měl také  jen půl  platu a  dost mizerného. Ten  starší byl zván  dospělý. Vandr měli však oba povinný -  od nás  se nejvíce  chodilo na  Moravu, do  Uher, do  Polska a hlavně do Němec

Už  to tedy nebyl  jen   řemeslník,  musel  už  něco  i naštudovat, než  šel ke zkoušce..Musel  ale znát něco  z anatomie,  něco o  vymknutích,  zlomeninách,  ranách a      nádorech.  Prakticky musel  předvést jen přiložení  obvazu, přípravu masti a operaci ruky nebo nohy. V této době se musel hlavně učit novinky při práci na vandru. Teprve  po  těchto  šesti   letech  se projevila zásadní změna  proti  původnímu  pojetí  řemesla. Jak jsem už uvedl, tak neskládal pak zkoušku u řemeslnického cechu, ale před komisí lékařské fakulty,. Neznáme přesně datum nařízení, kterým byla zavedena ta  zkouška "pro chirurgia",která zaručovala nárok na titul aprobovaný chirurg- uvádí se její vydání v r. 1674, 1682, 1688.

Stát  chtěl  zřejmě donutit řemeslníky ke  kvalifikačním zkouškám na vysoké škole tím, že jim  bez nich nedovoloval veřejnou praxi. Tu tehdy začali nazývat "provozování obchodu “

 

Zkoušky a zase zkoušky

1711-1740  za vlády Karla VI. , otce Marie Terezie, museli barbíři  skládat nový typ zkoušky  z  chirurgie  podle  nových  statut  lékařské fakulty, ale nebyl v nich  žádný  velký rozdíl v provozování obchodu chirurga od lazebníka nebo barbíře

1          714  jsou už  známy povinnosti  pražských fyziků  z patentu  místodržitelství,  byly  to  zejména nové  úkoly fyzikům chirurgům , kterým museli  provádět ohledávání  těl zesnulých..

1715   vzniká  konkurence Praze, protože   v Olomouci  byla zřízena stavovská   akademie  s Lékařsko-chirurgickou fakultou

Ranhojič, ranlékař,Wundarzt

1747  Vznikla  ranhojičská privilegia,  podle  nich  prý vznikají  z  chirurgů  ranlékaři.   Tato  privilegia ovlivňovala učení a zkoušky chirurgů, kteří se chtěli usadit v Praze.

1753  se zavedla  císařovna Marie Terezie nový generální zdravotní řád pro království České  a v něm byl  titul ranhojič nebo ranlékař  nebo Wundarzt  jako synonymum pro titul chirurga, V té době ještě praxe však  termín ranlékařę neznala a zde se hlavně reformovaly  zkoušky  chirurgů, které prováděli  sami pražští chirurgové. Z  let   1753-1755  a  1764-1765   se  dochovaly  o  zkouškách chirurgických  jen některé záznamy.  Při nich  bylo konstatováno, že  chirurgičtí senioři sami neuměli anatomii  a  tak  neuměli  ani  klást  adeptům  správné     otázky. Navíc se dovolovalo, aby otázky zkušební byly cíleny  na zamýšlenou  budoucí  praxi  adepta a  ti pak nevykazovali  dostatečnou schopnost  k provádění  všech chirurgických  výkonů.

 

V šedesátých letech však bylo v Českých zemích ještě mnoho nezkoušených   chirurgů   a   lazebníků   podle  těchto předpisů.  Pořád  ještě  nebylo  dosti  lékařů  a tak     mnohdy suplovali jejich  praxi ranlékaři. Císařovna jim  to  sice  dekretem  v  r.  1753  zakazovala, avšak i v  tomto  dekretu  bylo  ještě dost  nepřesného v těch zákazech ve výkonu veškerého vnitřního lékařství..

1770  2.  ledna  byl  vydán  další Zdravotní  řád , tentokrát pro všechny c.k. dědiçné země,  který  mluví v oddíle  o  oprávnění své umění provozovat stále ještě o ranlékařích, barbířích , lazebnících, okulistech  a operatérech. V druhém oddílu se však vzpomínal jen chirurg , ranlékař a stále ještě lazebník. Tak vzpomínala .

      "My, Marie Terezie ,  z Boží milosti císařovna římská et  cetera et cetera “ a vzkazovala  nejen, že tito vésti  počestný  a  bohabojný  život, při svém obchodu  vynakládati všemožnou  pilnost a  opatrnost, a    při  tom se  pak ve  dne a  v noci  bez mrzutosti  dáti  potřebovati  ...Když se  jim přihodí  léčiti nebezpečná nebo  smrtelná  poranění,   jsou  povinni  bez  meškání  povolati  nejbližšího lékaře  a s  ním okolnosti corpus delicti  dobře  uvážiti  a  též všechny  těžké léčby v  přítomnosti  nejbližšího      aprobovaného  lékaře předsevzíti. Chirurgové ti mají úplně zanechati všeliké   vnitřní léčby  a přípravy léků pod  pokutou 24 tolarů i  zavření oficiny, zvláště pak  v horečnaté nebo jedovaté nákaze, nebo v jiných  nebezpečných nemocích bez pomoci      lékaře.. Přitom tento řád  v  jedné  větě zakazoval jakékoli  vnitřním léčení chirurgům úplně a v jiném to za jistých podmínek dovoloval.. Dovolení  léčit jen  nemoci zevní  a ne  vnitřní nebylo přesné  ani  dodržovatelné.   Bylo  spíše  jen  zdrojem četných stížností jak se strany lékařů tak chirurgů.. A u vojska to bylo ještě benevolentnější.

V  dobách  stálého  nedostatku  lékařů  se  stále jen  vydával jeden  dekret za druhým a  slibovalo  se a přísahalo, i  když  skoro  stejné  přísahy  zavazovaly  skoro všechny dělat pokud možno vše. Byly to přísahy vzletné, slavnostní a hodně dlouhé. Ranlékař sliboval a přísahal hlavně Bohu   všemohoucímu.

 

Vyučování chirurgie v Praze

1772 18.ledna  bylo v Praze započato  s vyučováním chirurgie na  zvláštní stolici  lékařské  pro  chirurgii.Týž rok začala  na základł  vládního nařízení  výuka ranlékařů v operacích  na mrtvole.  Za rok  pak započaly  přednášky chirurgie prof.Dr.F.K.Arnolda.

1773,10.dubna  vyšel  Dodatek  ke  zdravotnímu  řádu,  který jako   patent  vídeňský odstranil  titul   barbíře  a lazebníka a uznával jen název chirurga a ranlékaře,  a ty  pak podřídil nově zřízeným ústředím v každém kraji nebo čtvrti  země,  nazývaným   gremia ranlékařů.. a mohla ovlivnit mnoho, ale nebyl  v nich však zrušen základní učňovský způsob řemeslné  počáteční  výuky a  ani nebyla  zrušena povinnost,  aby    každý  chirurg  musel  provozovati  svůj barbířský krám neboli oficinu.  Bylo však  "najednou a pro  všechen čas" zrušeno oprávnění  všem léčícím  neumělcům vyjmenovaným jako dryáčníci, mastičkáři,  pokoutní  lékaři,  kramáři  s  theriaky  a léčivy, potulní operatéři a tahači zubů.

 

Vyšší chirurgie v Praze

    1773 V  té době  v Praze vzniklo  vyšší chirurgické studium  a byla  založena  v Praze také v samostatná  chirurgická katedra.

     1775  zřídil Josef  II.  pro  výchovu vojenských  lékařů ve Vídni medicinsko-chirurgickou    akademii,    zvanou  Josefinum.  Chirurgie se  zde pěstovala  jako lékařská  věda  a ne  jako dosud  v  Rakousku  i na  LF jen  jako řemeslná technika

     1782 bylo v Olomouci zřízeno lyceum s dvouletým  medicinsko-chirurgickým  učením,  kde byli vychováváni městští a venkovští ranlékaři a por. báby.

      1778 bylo zahájeno chirurgické  studium na univerzitł v Brně.Tam bylo však  jen do r. 1782. 1782 bylo chirurgické studium přeneseno do Olomouce

       1784  zřízena pro  pražskou  LF  malá chirurgická  klinika v nemocnici Milosrdných bratří

 

Nižší chirurgie

        1786  byly školy  v  Rakousku  pověřeny výchovou  chirurgů a bylo  zřizováno  dvouleté   chirurgické  studium   pro ranlékaře občanské a  venkovské na lékařských fakultách a lyceích. Tím tedy vzniklo Nižší lékařské studium  které se sestávalo

-  z l  roku učení u ranlékaře  (Meister der Wundarzneykunst) a

              - pak  dva  roky  výuky  na  universitě  v  Praze  nebo v  Olomouci.   Absolvent   byl   aprobován   jako   Patron  chirurgie, tedy  řemeslník, který mohl  vykonávat praxi jen  na   základě  vlastní  oficiny,   dostal-li  k ní  oprávnění. 

      1789 Každý z ranlékařů, i ten  nižší i  vyšší, musel se kromě vykonávání  svého chirurgického umění  naučiti  i  porodnictví  a  mít  o  tom  i  vysvědčení. Tak určoval      dvorský  dekret z  8. září  1789. Kdo  tyto kvalifikace  neměl, tomu byla po r. 1793 chirurgická živnost zrušena.

 

Chirurgie svobodné umění

      1789  přinesl definitivní  uznání  chirurgii  až  Josef II..Ten ji zbavil i  těch  zbytků  řemeslného  charakteru  a  pozvedl ji jako lékařství  na svobodné umění. Zavedl  nižší a vyšší lékařsko -chirurgická studia. Teprve pak definitivně skončila  řemeslná chirurgie . Teprve  tehdy  přestala   pro  Magistry  chirurgie  a Doktory chirurgie  ona nucenost pořizovat  si svůj krám barbířský.Nižší chirurgové se vzdělávali  jen v dvouletém kursu pro ranlékaře a měli  titul Patrona chirurgie a živnost nebo krám si museli držet nadále.

      1804  došlo  k jednotné úpravě studia  mediciny,   kdy  absolventi  lékařských fakult  měli možnost  získat titul  doktora mediciny  a  ranlékaře.Studium   ranlékaře se  dělo ve   dvou alternativách.  Kdo měl  z adeptů  výuční list od mistra chirurgie,  studoval 2  roky, kdo  ne, musel absolvovat normální ranlékařskou školu a  chirurgii pak studovat 3 roky.

     

Spojení medicíny a chirurgie

1804 vzniká  závěrečná fáze spojení  mediciny a chirurgie  v  celém Rakousku  zavedením   jednotné  úpravy  studia  mediciny.  dekretem  dvorské  kanceláře.  Důsledky  se projevily v praxi teprve až v r. 1833.v možnosti získat titul Doktora mediciny ( Dr.med.) a ranlékaře.

1810  teprve  byla  zrušena  kvalifikace  průtržových lékařů (Brucharzt) zvláštním dekretem.

1812 byla  zavedena výuka chirurgie i  do výuky mediciny na  pražské univerzitěł Ferdinandově.

1833,  20.dubna  došlo k nové  úpravě  vysokoškolské  výuky  mediciny, která      umožnila, aby  absolvent získal titul

     -Doktora mediciny (Dr.med.) pro všeobecné lékaře,

     -Doktora chirurgie pro absolventa vyššího chirurgického studia, které  tehdy předpokládalo pětileté  studium na  některé LF, která tehdy byla  v Praze, v Pešti, Pavii a Padově.

     -  Magistra   chirurgie    pro   absolventa   nižšího chirurgického studia. To ale  mělo dvě varianty, s nebo bez počátečního jednoletého učení  u mistra - chirurga., nebo na  medicinsko  - chirurgické  škole  v   Olomouci,  Lemberku,  Grätzu  a      Insbrucku,  nebo  v  lyceích  v  Klagenfurtu, Leibachu,  Salzburku a Klausenburku.

      -Magistr porodnictví

     -Magistr očního lékařství

       1843  se  staly  zkoušky  Magistra  chirurgie  součástí III. rigoróza a tím zaniklo  oddělení mediciny od chirurgie,  které   trvalo  skoro   700   let. Doktorátu  chirurgie  mohli   nabýt  teprve  Doktoři vnitřní mediciny na základě toho třetího rigoróza.. Magistra  porodnictví se  mohli stát  teprve Doktoři  mediciny  nebo  doktoři  nebo  magistři chirurgie, když absolvovali   i zvláštní  kurs porodnický.

Doktor,  který  se  stal  na  základě  zkoušek spolu  s   magisteriem   chirurgie,   porodnictví   a   očního  lékařství,   se   pak   nazýval   Doktorem  všeobecného  lékařství - MEDICINAE UNIVERSAE DOCTOR - MUDr.

1872  nařízením ministerstva  osvěty a  vyučování z 15.dubna 1872  byla vydána  nová pravidla  universitám království na české radě  zastoupeným,   podle  nichž šlo  dosáhnout doktorátu   na  světských   fakultách,  jímž bylo  do

studijního řádu  zařazeno třetí rigorosum,  v němž byla  právě chirurgie, porodnictví a oční lékařství.

1904 22. dubna byla vynesením ministerstva kultu a vyučování  i  ministerstva  vnitra  znovu   změněna  osnova  a  do studijního rozvrhy byly přidány nové studijní předměty, zejména  psychiatrie,  neurologie,  nauka  o  chorobách  čivových, nauka o chorobách kožních, ušních a hygiena.

 

 

 

Literatura:

1.Rozsívalová, E.:  Pražská lékařská fakulta  a první zemský zdravotní řád pro Čechy z r. 1753. l. díl.

2.Diplom chirurga  Václava Helmingera z  12.8.1770. Arch. m.Plzně, č. inv. 769, sign. II. 406, karton 64.

3.Početní kniha  chirurgů a  ranhojičů v  Plzni. Arch.  m.  Plzně,  č.  inv.  797,  99d.

4. Jednací  protokol  gremia  chirurgů  a ranhojičů.  Arch.m.Plzně č.inv.  797 , 99c, 99d.

5. Wiesner, A.: Dějiny zdravotnictví v Československu.

6. Šmahel,F., Truc,  H.:  Studie   k dějinám  University  Karlovy v  létech 1434-1622.  AUC-      HUCP Tom IV., Fasc.2, s. 3-59) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     1833 nová úprava vysoškokolské  výuky mediciny umoĹnila, aby

absolvent získal  titul Doktora mediciny,  Doktora chirurgie nebo

Magistra chirurgie. VyĘĘí  chirurgické studiumm pęedpokládalo pro

doktora chirurgie  płtileté studium na  nłkteré lékaęské fakultł.

Tehda to bylo v Rakousko-Uhersku  moĹné ve Vídni, v Praze, PeĘti,

Pavii a Padovł.

                    Nižší   chirurgické   studium   młlo  nłkolik

variat  s  nebo  bez  poçáteçního  jednoletého  uçení  u mistra-

chirurgaa. PlzeĄáci mohli studovat buâ na medicinsko - chirurgické

Ękole v Olomouci, Lemberku,Gr"atzu a Insbrucku, nebo na lyceích v

Klagenfurtu, Leibachu, Salzburku a Klausenburku.

 

RED: Historie  má tedy o  jeden pęíklad více  pro to, Ĺe  se vĹdy

odslabí to, co se rozdłlí.

 

PP. Vidíte a dnes chtłjí  nłkteęí dłlit vĘe. Medicinu nevyjímaje.

Dnes dokonce  mnozí tak zvaní odborníci  chtłjí dłlit medicinu na

Ękolní a alternativní.

    Ale vračme se  jeĘtł k té plzeĄské chirurgii.  Mluvíli jsme o

zrovnoprávnłní chirurgie  s vĘeobecnśm lékaęstvím od r. 1843. Ale

pęipomeĄme si, jak jsme uĹ ęekli  dnes na poçátku, Ĺe teprve v r.