Jindřich Göth, Instinkt 5/2010, str.11
Impulzem k tomuhle povídání je reedice vaší debutové desky Ballades de Prague, kterou jste natáčel v roce 1968 v Paříži. Vrátila vám nějaké vzpomínky?
Podstata toho jevu byla, že jsem tehdy jako student architektury zůstal na stipendium, které dávala francouzská vláda ochotně každému, kdo uměl trochu žvástnout francouzsky. Já tam zkejsnul asi půl roku. Během té doby jsem se seznámil se zajímavým klukem, který sbíral po Paříži tuláky. Pro mě to byla zvláštní situace, jeho sestra studovala fonetiku a přirozeně ji zajímalo české ,ř'. Výborně, naučíš mě ,ř', radovala se, jenomže jediná souhláska, kterou říkám špatně, je právě to ,ř'. Ona ho uměla perfektně a já jí ho pokazil. Zase nás na tý Sorbonně naučili něco špatně, posteskla si pak.
Já u nich nějaký čas pobýval, měl jsem tam zázemí a místo studia se spíš poflakoval po ulicích. Studovat se nechtělo nikomu, ve Francii probíhala revoluce. Architektura spadala pod umělecké obory, ale na katedře se diskutovalo o sociálních problémech, o Maovi, Ho Či Minovi. Já tam byl do značné míry za hvězdu. Když se doslechli, že jsem z Prahy, říkali „Pojď k nám na schůzi," a měli radost, že tam mají skutečného komunistu. Byla to divná doba: za co jsme se my styděli, na Západě letělo. Takový buržoazní eurokomunismus.
Při jedné potulce Paříží jsem potkal Jeňýka Pacáka z Olympicu, který tam v té době měl nahrávat desku. Jenomže nemohl, protože měl jakousi exkluzivní smlouvu. Já neměl nic, takže se rozhodli, že natočí aspoň tohohle tuláka. Nahrál jsem to asi za čtvři dni.
Krom vlastních věcí máte na albu taky lidovky. Jaký máte vztah k lidové hudbě?
Měl jsem povědomí o trampské písni, ale byl jsem tehdy úplný začátečník. Nebyl jsem odborník na lidovky, věděl jsem, že folkové hnutí začalo jako revival folklorní hudby. Můj idol a předobraz Bob Dylan měl na první desce taky lidovky, nebránil jsem se tomu. Byl to víceméně nápad francouzského vydavatele, říkali: teď bude ve Francii hodně Čechů emigrantů, tak aby okamžitě věděli, že jsem jejich člověk. Začal jsem hledat způsob, jak ty lidovky zahrát na kytaru, já byl naprostý samouk. Desky nebyly, magnetofon jsem neměl a hrát jsem se učil podle Joan Baez, kterou jsem slyšel na Radiu Luxembourg.
Co byl nejsilnější impulz k tomu, že jste se stal písničkářem? Bob Dylan?
No, já byl okouzlen tou folkařskou obálkou, jak jde zmrzlý kluk se zmrzlou holkou na předměstí v New Yorku, mají kytaru a drží se za ruce. Folk byl pro mě vysněný obraz svobodného světa, který visel ve vzduchu. Pořídit si z maminčina županu květované kalhoty a být flower power jsme nemohli, to nám přišlo směšné. Byl jsem v podstatě velice tuctový slušný mládenec, který studuje první ročník architektury.
Proč zrovna architekturu?
Původně jsem chtěl být malíř, nejlíp hned van Gogh, ale můj táta - velice nadaný, múzický člověk, opatrný a životem vypráskaný - řekl: „Malovat se můžeš naučit vždycky, k tomu nepotřebuješ žádnou blbou školu. Architektura je dobré řemeslo, kde se výtvarno pojí s precizním myšlením." Jednak měl pravdu, druhák můj zájem zprvu nebyl umělecký. Mě bavila chemie, četl jsem Einsteina, i když jsem mu moc nerozuměl, šla mi matika a abstraktní myšlení mi vyhovovalo. Na architekturu mě ale nevzali hned, neuměl jsem nakreslit Lenina. Dostali jsme od nějakého asáka za úkol namalovat náměstí, já jsem tam něco načmáral, on přišel a povídá: „A socha je kde?" Jelikož jsem měl jedničky z matematiky a fyziky, šel jsem na konstrukčně dopravní, to znamená mosty...
Měl by písničkář dávat odpovědi, nebo spíš pokládat nové otázky?
Hlavně by měl mít civilní povolání, protože být jenom písničkář je nedůstojné muže. Ještě tak u holky to jde. Taky by měl mít, jak se teď říká, téma. Milostné, ekologické... Všichni, kteří to někam dotáhli, ho měli nebo mají. Lidi to dneska táhne k nějakému životnímu tématu. To je myslím problém mladých kluků, kteří se mnou hrají nebo mi pošlou nějaké nahrávky. Jsou až příliš poučení. Dneska už se ví, jak se písnička dělá, Nohavica to lidem docela prozradil. Vždycky tam musí být půlka veršů automatických, blbých, a půlka básnivých. Občas se tam musí objevit trocha mystiky, ale celá věc musí být zároveň přívětivá. To je jak s tou kávou Star-bucks, kterou doufám nikdy neochutnám. Ta „nejlepší káva v Praze".
Jaké je vaše téma?
Jsem sopečný muž. Někdo chodí rád do moře, jiný do pralesa, já chodívám na sopkách. I když jsem na žádné ve skutečnosti nikdy nebyl, ale v tom to je. Téma není to, co jsi, ale to, čeho se ti nedostává, kam se chceš dostat a jakým směrem se vylepšit. A druhá věc je můj vynález, který jsem aplikoval za komunismu. Když jsem chtěl schovat nějakou režimu nepohodlnou myšlenku, nejlíp bylo zabalit ji do milostné písně. Nevím, jak to dělám, ale je to podobný princip, jako má Topol. Zamuchlá milostný příběh do ledabylých a zamuchlaných vizí. Já to mám podobně, jen s písničkami. Pak mě taky baví střídat žánry, nástroje a hledat k písničce konečný tvar. Já ho nikdy nenajdu, to vím, ale umím ho tak ohlodávat, že se v lidech nakonec usadí. Tím se liším od ostatních folkařů, táhne mě to spíš k jazzové formě. Taky když se ožeru, lezu všem na pódium a cpu se jim se svou hrou. Všechny to otravuje, ale já se cítím výborně, mám takový jirousovský tik. Ale zajímavé je, že když někde Magor blbne a vlezu tam já, sleze. Asi se dva svlíkači na jednom pódiu nesnesou.
Vy se taky svlékáte?
No tak košili klidně odhodím. Do slipů z estetických důvodů nejdu.