Jefim Fištejn, REFLEX 1 2017, str.10-11

 

... „Kolizní právní normy" - to je, když si dvě právní normy protiřečí, ač obě platí.

Odpůrci izraelského osídlování se odvolávají na článek 49IV. že­nevské konvence z roku 1949. Roz­hodující je poslední věta článku: „Okupační mocnost nesmí přesíd­lovat část vlastního civilního oby­vatelstva na okupovaná území." Izrael tuto konvenci podepsal bez vytáček, neboť tehdy ani později nepokládal území za okupovaná: jednak západní břeh nikdy nebyl nadán žádnou státní suverenitou (byl jednoduše roku 1950 ukořistěn Jordánském v důsledku první arabsko-izraelské války v letech 1948-1949, kterou sousedi Izraele rozpoutali právě proto, že odmítli rezoluci VS OSN o rozdělení úze­mí Britského mandátu Palestina na dva státy, židovský a arabský), jednak jeho obsazení bylo výsled­kem obranné války, v níž Izrael byl napaden svými arabskými souse­dy. Ze zhruba podobného důvodu se Východní Prusko jednoho krás­ného dne stalo Kaliningradskou oblasti a nikdo to dodnes nerozporuje.

Izrael má navíc v záloze jinou normu mezinárodního práva - mandát Společnosti národů na Pa­lestinu z roku 1922, který pokládá židovské osídlování celého území za zákonné, ba přímo žádoucí. Ten­to mandát má oporu v článku 80 Charty OSN, kde je jeho platnost vysloveně zmíněna jako časově ne­omezená. Obecně se má za to, že Charta OSN má přednost před jakýmikoli dohodami nižšího řádu.

 

ZEMĚ PŘEDKŮ Celkově se jedná o několik stovek středně velkých sídel, kde bydlí něco přes půl miliónu obyvatel. Zpravidla jsou to přistěhovalci pionýrského ducha, mladší roč­níky, pevní ve víře, nikoli však náboženští fanatici - ti jdou do Je­ruzaléma. Značná část osadníků pochází ze Spojených států. Jsou ochotni podstoupit neuvěřitelná příkoří ve snaze zabydlet to, co po­kládají za zemi předků.

Mýlí se, kdo si myslí, že usadit se na půdě západního břehu lze zbůhdarma, že je to hra bez pravi­del. Osady mohou být zřízeny jen na stavebních parcelách, jež pro­kazatelně nepatří žádné fyzické nebo právnické osobě, lhostejno, jakého původu nebo vyznání. Teoreticky lze půdu koupit u místních Arabů, je to ovšem možnost čistě teoretická: prakticky je prodej půdy Židovi trestán smrtí. Stačí píď půdy, na kterou někdo vzná­ší pofiderní nárok doložený neči­telnými osmanskými glejty - byť by to byla zasypaná studna nebo uschlý pahýl olivy -, a celá parce­la je izraelskými úřady pokládána za spornou, a stavba tudíž za nezá­konnou až do vynesení soudního rozsudku.

Taková osada nemá nárok na ochranu izraelskou armádou, na vytvoření inženýrských sítí a dopravní infrastruktury. Může se stát, že bude později legalizová­na. Ale může se také stát, že čísi restituční nárok bude izraelským soudem uznán jako oprávněný, a osada bude buldozery srovnána se zemí. Takový osud potkal ves­ničku Amona v Samaří, již za hla­sitých nářků místních žen a velké přítomností televizních kamer ne­chala nedávno zbourat současná izraelská vláda.

Dobrovolné přistěhovalectví ži­dovských obyvatel na toto území je tedy všechno jiné, jen ne bezprá­ví. To by začalo, kdyby někdo chtěl uvést do života právě poslední re­zoluci Rady bezpečnosti. Židovská přítomnost v Předjordánsku totiž nikdy nebyla zcela přerušena. Židé zde žili za křižáckého království stejně tak jako za vlády kurdského sultána Saladina, který křižáky z Jeruzaléma vyhnal, za osmanské říše i za Britského mandátu Pales­tina. V Hebronu jsou hrobky ne­jen biblických pramátí Izraelitů, ale také židovských učenců rané­ho středověku. Fyzická likvidace Židů v tomto městě v roce 1929 je v encyklopediích označována jako „hebronský masakr". Ve světle současného postoje mezinárodní­ho společenství by si pogromisté možná zasloužili zvláštní medaili OSN za jasnozřivé naplnění vize o židuprázdné Palestině. Podle schválené rezoluce by totiž za ne­zákonné stavby měly být pokládá­ny také stará židovská čtvrť ve východním Jeruzalémě stejně tak jako Zeď nářků.

 

CHANUKÁLN í ZÁZRAK Dějiny milují hořkou ironii. Den po schválení záludné rezoluce za­čala židovská Chanuka, svátek světel. Mnozí z těch, kdo rezoluci svými hlasy podpořili, zaslali iz­raelskému premiérovi blahopřání k svátku. Ten odpověděl citátem z Knihy Hasmonejců. V té se líčí sta­rozákonní epizoda, kdy seleukovský král Antiochus vyhrožu­je Šimonovi Makabejskému, že nevrátí-li mu Židé jimi obsazená města mimo kmenové území Judy, budou ztrestáni ohněm a mečem. Šimon odmítl poslušnost pohan­skému despotovi slovy: „Cizího jsme nebrali. Bylo to odnepaměti dědičné léno našich otců odňaté nám bezprávně v hodině naši sla­bosti. Vrátili jsme si nyní jen to, co nám po právu náleží." Nahněva­ní Seleukovci pak skutečně vtrh­li do judských končin, leč utržili od Makabejských potupnou porážku. Osvobozeni Šalamounova chrámu a chanukálni zázrak už jen korunovaly vojenské vítězství. A to je nejvlastnější obsah svátku Chanuka, k němuž blahopřejí Izra­elcům dějin neznalí politici.