DOPIS Z JERUZALÉMA
O starých kamenech
MAGDALÉNA PLATZOVÁ
Dívám se na Jeruzalém
z úbočí hory Olivetské. Pod terasou, na které stojím, je starý
židovský hřbitov s náhrobky přerostlými drny žluté trávy, chomáči divoké
šalvěje a bodláčí. Po pravé ruce, mezi temně zelenými cypřiši, září
pozlacená kupole pravoslavného chrámu Marie Magdalény, pod ním je Getsemanská
zahrada.
Vlevo je vidět jen další hřbitovy,
bílé, rozžhavené červnovým sluncem, jeden navazuje na druhý. Táhnou se
dolů, do údolí, a na protějším svahu opět šplhají až
k hradbám Starého Města. V Jeruzalémě jsou kosti všude,
v několika vrstvách nad sebou. Ne nadarmo autor Bílé velryby, Herman Melville,
kdysi nazval tohle město „lebkou“, obklíčenou ze všech stran armádou mrtvých.
Na vyvýšeném prostranství, uprostřed plošiny na hoře Moria, je modrý a zlatý Skalní dóm, za ním jsou
vidět skromnější šedivé kupole chrámu Božího hrobu.
Za zády mi štěbetá výprava
postarších amerických turistů. Zachytím úryvek rozhovoru: „On řekl a ona
řekla a on na to, a já na to a co si myslíš ty...?“ V tomto případě je asi jedno, kudy je průvodce
vodí. Ve Starém Městě lze ale potkat i soustředěné poutníky: mladí
křesťané sedí ve stínu, čtou nahlas Bibli a debatují. Židovské děti
pochodují pod modrobílými vlajkami a zpívají písně o Izraeli.
Jeptišky cestující po dvou nebo po třech tiše prozpěvují před oltáři.
Na Via Dolorosa jsem viděla postarší blondýnu,
která na rameni nesla dřevěný kříž, a také mladíka, který kráčel
po horkém dláždění bos a v roztrhané košili a tvář mu zářila
jako Ježíšovi na barvotiskových obrázcích
z pouti. A po setmění se v uličkách židovské čtvrti
vyrojí mladé páry (on v klobouku, ona v dlouhé sukni) a spěchají
ke Zdi nářků jako na romantickou procházku.
Za zmínku stojí strážci svatých
míst. Vousatí popové se stále něčím činorodě zaměstnávají: oprašují oltáře,
přenášejí židle, rovnají svíčky nebo alespoň, ukryti v koutě kapličky,
nehybně čtou Bibli a koutkem oka dohlížejí na pořádek. Ten
nejdůležitější z nich hlídá vstup k Ježíšovu hrobu. Odpočítá čtyři nebo
pět poutníků, asi podle tloušťky, vpustí je do stísněného prostoru,
a za půl minuty už opět buší na zeď: „Čas vypršel. Další
jsou na řadě!“ Strážci Západní zdi obsluhují detektory kovu
a prohlížejí poutníkům batohy a kapsy a strážci muslimské
Chrámové hory dělají totéž, ale ještě k tomu ostřížím zrakem dohlížejí
na to, aby posvátnost místa nebyla poskvrněna kouskem odhalené ženské nohy
nebo paže.
Kdyby Jeruzalém navštívil někdo, kdo
nemá ani tušení o třech abrahámovských náboženstvích, musel by všechno to
hemžení kolem kamenů, zdí a hrobů považovat za jakési davové
šílenství.
Po historické pravdě tu má asi
smysl pátrat jen do jisté míry. Je nakonec jedno, odkud kameny opravdu
pocházejí, komu a čemu v minulosti sloužily. Důležité je, co
představují dnes, čemu lidé věří, narativ, který se
k nim váže a který se často překrývá s jedním či dvěma odlišnými
narativy. Jeruzalém se odehrává ve vrstvách jako
text postmoderního filozofa, jen místo intelektuální hry tu běží o vášně,
o věčný život a zatracení. Kamenům nedává smysl jejich historická
hodnota, ale touha, s níž se jich věřící dotýkají, klekají k nim,
objímají je, šeptají jim svoje přání, tajemství a bolesti, a také
krev, která pro ně byla prolita.
Jak jsme my lidé osamělí.
Ve vší té prchavé pomíjivosti, které jsme vydáni na pospas, se
upínáme k tomu nejtrvalejšímu, co známe, ke starým kamenům. Jenomže
i kameny se drolí. Trvají déle, než všechno ostatní, ale jejich čas je už
také sečtený.
Ten čas měl svůj začátek tady,
v Jeruzalémě, a tady také bude mít svůj konec. Čeká se jen
na rozuzlení hry a závěrečný potlesk. Proto jsou úbočí kopců pokryta
hřbitovy, mrtví si zaplatili místo v první řadě. Čekají na příchod
Mesiáše, na dohled od Zlaté brány, jíž má, podle proroctví, vejít
do Jeruzaléma a která je (asi aby ji nemohl použít nikdo jiný)
zazděná.
Ale pro lidi jako vy nebo já, kteří chtějí také obyčejně žít, Jeruzalém asi není moc
příjemné místo. Pěkně o tom píše Amos Oz.
O městě, které předstírá spánek, ale ve skutečnosti je stále
ve střehu a potlačuje vnitřní chvění, přikrčeně čeká na další
pohromu. Také jeden můj známý z Izraele mi na pozdrav, který jsem mu
poslala z Jeruzaléma, odpověděl: „Nenávidím to město. Narodil jsem se tam,
vyrostl jsem tam, oba moji rodiče odtamtud pocházejí. Je to tvrdé, bláznivé město,
bylo kvůli němu prolito hodně krve. Ano, je krásné, ale většina obyvatel jsou
náboženští šílenci. Existuje takový vtip: Víš, co je to nejlepší
na Jeruzalému? Silnice na Tel Aviv.“