Barong je i posvátný tanec symbolizující boj dobra se zlem.
Příběh míchá dohromady mytologii s historickými postavami, což se v balijske kultuře děje celkem často.
Tanec vypraví příběh o Rangdě (slovo Rangda znamená vdova, někdy také nazývaná Calonarang), královně Mahendrattě, matce krále Airlanggy, jež byla
manželem zapuzena, protože pěstovala čarodějnictví a černou magii.
Když ovdověla, svolala své následovníky - démony a leyaky, aby škodily zemi a dokonce i zavraždili Airlanggu.
Ten požádá o pomoc další mytickou postavu - Baronga.
Rangda ale začaruje Airlangovy vojáky a ti obrátí dýku proti sobě.
Barong však stihne vyslovit jiné kouzlo, které vojáky před jejich krisem ochrání.
Barong vyhrává a Rangda se dává na útěk.
Toto přestavení patři mezi nejposvátnější, a proto se provádí pouze ve vnitřním dvoře chrámu.
Maska Baronga musí být před každým představením vysvěcena knězem a není-li používaná, je uskladněna přikryta bílou látkou (která jí má ochraňovat) v chrámu.
Tanec Barong je transový. Tanečnici, představující vojáky pod vlivem Rangdina kouzla upadají do transu a dýky skutečně obrací proti sobě.
Je to velice emocionálně vypjatá podívaná.
Maska Baronga patří mezi největší a nejkomplikovanější.
Má podobu lva, s dlouhým jazykem, je bohatě zdobena. Pod velkýma, vykulenýma očima je tlama plna ostrých, ven čouhajících zubů.
Maska je nesena dvěma tanečníky, jeden jí podpírá vpředu, druhý vzadu.
Přední manipuluje s obličejem masky, ústa Baronga jsou pohyblivá a tanečník jimi klape. ...
Zdroj: Bc. Kateřina Nová: FUNKCE UMĚNÍ NA BALI A JEHO VYUŽITELNOST PRO CESTOVNÍ RUCH