Barong je i posvátný tanec symbolizující boj dobra se zlem. Příběh míchá dohromady mytologii s historickými postavami, což se v balijske kultuře děje celkem často. Tanec vypraví příběh o Rangdě (slovo Rangda znamená vdova, někdy také nazývaná Calonarang), královně Mahendrattě, matce krále Airlanggy, jež byla manželem zapuzena, protože pěstovala čarodějnictví a černou magii. Když ovdověla, svolala své následovníky - démony a leyaky, aby škodily zemi a dokonce i zavraždili Airlanggu. Ten požádá o pomoc další mytickou postavu - Baronga. Rangda ale začaruje Airlangovy vojáky a ti obrátí dýku proti sobě. Barong však stihne vyslovit jiné kouzlo, které vojáky před jejich krisem ochrání. Barong vyhrává a Rangda se dává na útěk. Toto přestavení patři mezi nejposvátnější, a proto se provádí pouze ve vnitřním dvoře chrámu. Maska Baronga musí být před každým představením vysvěcena knězem a není-li používaná, je uskladněna přikryta bílou látkou (která jí má ochraňovat) v chrámu. Tanec Barong je transový. Tanečnici, představující vojáky pod vlivem Rangdina kouzla upadají do transu a dýky skutečně obrací proti sobě. Je to velice emocionálně vypjatá podívaná. Maska Baronga patří mezi největší a nejkomplikovanější. Má podobu lva, s dlouhým jazykem, je bohatě zdobena. Pod velkýma, vykulenýma očima je tlama plna ostrých, ven čouhajících zubů. Maska je nesena dvěma tanečníky, jeden jí podpírá vpředu, druhý vzadu. Přední manipuluje s obličejem masky, ústa Baronga jsou pohyblivá a tanečník jimi klape. ...

Zdroj: Bc. Kateřina Nová: FUNKCE UMĚNÍ NA BALI A JEHO VYUŽITELNOST PRO CESTOVNÍ RUCH